Labbe Posted January 10 Posted January 10 Nu är det några år sedan jag senast var aktiv inom hobbyn mest pga några rejäla hundår bakom mig där psykisk ohälsa och diagnoser har varit en av de större bidragande orsakerna till frånvaron, men även familjebildning och arbete har gjort att prioriteringar har sett till att hifi och musik har fått en undanskymd plats, fram tills nu. Så vad börjar man historien med en sådan här presentationstråd? Tja… Det finns troligen någon/några av er som kommer ihåg mina härjningar på systerforumet (hififorum.nu) då det var där jag var mest aktiv, medans jag satte ihop ett system som jag har haft fram tills nu. Den anläggningen bestod av följande: Vincent cd spelare,Vincent försteg,Vincent Slutsteg samt VDH kablage, rakt igenom. Cd spelaren ersattes efter ett tag av en datorbaserad lösning, och det var ungefär vid den tidpunkten som jag tappade intresset/sugen helt. Nu hoppar vi fram några år i historien, lagom till vändningen kom i och med valet att byta karriär helt och hållet. Vid den här tidpunkten så hade jag återupptäckt ett intresse som jag hade under min barn och ungdomstid, cykling och specifikt mtb och det som idag går under benämningen bikepacking. Aktiviteten fick mig att må bra och jag hade mer energi än på länge, och när jag hittade en forskningsartikel om att naturen har en läkande effekt, speciellt på de med NPF diagnos så trillade poletten ned… Vid den här tidpunkten så var jag dessutom arbetslös, så när jag fick en inbjudan till Skogsstyrelsen och deras dåvarande projekt med att städa fram övervuxna (och i många fall, bortglömda) vandringsleder, så var jag inte sen att hoppa på. Under tiden där så ingick det röjsåg och motorsågsutbildning, vilket gör att ni kanske kan lista ut var jag blev när jag blev ”vuxen”… Två av mina (många) privata projekt vid tidpunkten var att få ihop min egna bikepacking rig, men även sätta ihop en ny dator (med fokus på ljud), fråga mig inte hur det kom sig för det vet jag inte, men medans jag letade datorprylar så får jag se en bild på en DAC/Hörlursförstärkare som jag tyckte vart skitsnygg. Fronten pryddes endast av ett hörlurs uttag, display och en liten ratt/funktionsväljare… Så medans jag satte ihop cykeln och gav mig ut på äventyr, med sådana här vyer: Så låg den där dacen och malde i bakhuvudet, så pass mycket att jag helt sonika vart tvungen att prova... Nu kanske det är dags att påpeka att det är här titeln på tråden bokstavligen gör skäl för namnet. Jag har aldrig riktigt blivit kompis med designen och storleken på de klassiska hifiprylarna och under de åren jag inte hade något intresse av hobbyn så har det dykt upp en ny kategori, desktop hifi, även kallad chifi eller china hifi (Det här kan vara ett kontroversiellt ämne för en del, men försök att hålla det borta från denna tråden, tack) där storleken på elektroniken är mer anpassad för mer trångbodda än vad vi i den västra delen av världen är. Ganska ofta så är det dessutom datorbaserade lösningar, eller bärbart. Även om det på senare tid har börjat dyka upp vinylspelare samt cd spelare. Så in kommer den här lilla skönheten: (ber om ursäkt för dammet och den dåliga fotokvaliteten) Dacen i fråga är en Topping DX3 pro+ och mätningar hittas enklast här: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/topping-dx3-pro-review-dac-headphone-amp.27148/ Denna kopplades in mellan datorn och Vincent anläggningen, och jag upplevde den som ett steg i rätt riktning. Ljudet vart renare och klarare, gentemot tidigare. Nu börjar vi dessutom närma oss slutet på den här bakgrundshistorian... Nåväl, byggandet av äventyrsriggen lider mot sitt slut, och jag är nöjd med ljudet från anläggningen, så det är dags för att fokusera på själva datorbygget. Sagt och gjort, burken byggs ihop med hjälp av Inets datorbyggare, med lite annat fokus än musik även om bättre ljud införskaffas i form av Fosi Audio ZD3 dac och deras ZA3 förstärkare. Där någonstans så trillar jag ned i träsket igen, då jag fick den mycket smarta iden att prova den gentemot min gamla anläggning... Det lät så pass bra att den vart kvar där och att en extra ZA3 införskaffades för bryggkoppling då bara en av dem inte klarar av att driva mina Klipsch utan att klippa (strömförsörjningen är underdimensionerad) Senaste tillskottet till anläggningen: Cd spelaren fick jag hem så sent som igår, så jag har inte hunnit bekanta mig med den riktigt än, men de första intrycken är lovande. (kolsvart bakgrund, större ljudbild än tidigare) Så avslutar vi bildkavalkaden med en översiktsbild Så vad står då på agendan i fortsättningen? Förutom inköp av matchande Dac, förstärkare, XLR kabel och streamer så skall hela rummet göras om där akustik behandling är en del av planen, samt att njuta av en massa musik... Stay tuned... byZan, magnuskan, Shift hifi and 17 others 20 Quote
AlfaGTV Posted January 10 Posted January 10 34 minutes ago, Labbe said: Så medans jag satte ihop cykeln och gav mig ut på äventyr, med sådana här vyer Supernajs! Även om jag oftast nöjer mig med kortare turer, så är det såna där vyer som gör det så fantastiskt med äventyrscykling i detta fantastiska land! Quote
Labbe Posted January 10 Author Posted January 10 9 minutes ago, AlfaGTV said: Supernajs! Även om jag oftast nöjer mig med kortare turer, så är det såna där vyer som gör det så fantastiskt med äventyrscykling i detta fantastiska land! Ibland har det sina fördelar med att bo i de norra delarna av landet, speciellt om man bor avsides. 😉 AlfaGTV 1 Quote
Richard Posted January 10 Posted January 10 Gott att du är tillbaka igen. Ibland blir det pauser av olika skäl men hifi och musik är ofta så centrala när man en gång börjat och åtminstone musiken blir till slut ett måste. byZan and new order 2 Quote
Labbe Posted January 10 Author Posted January 10 51 minutes ago, Richard said: Gott att du är tillbaka igen. Ibland blir det pauser av olika skäl men hifi och musik är ofta så centrala när man en gång börjat och åtminstone musiken blir till slut ett måste. Någonstans är det som att jag har kommit hem. Även om musiken har funnits där i bakgrunden så har vare sig viljan eller tiden infunnit sig att faktiskt sätta sig ned och lyssna, utan det har mest varit som bakgrundsskval och det är inte riktigt så jag vill uppleva musik. Richard and lindvall 2 Quote
new order Posted January 10 Posted January 10 Skoj att du hittat hit och tillbaka till denna fantastiska hobby. Eller kanske livsstil. byZan 1 Quote
Labbe Posted January 10 Author Posted January 10 Skall se om jag kan gå igenom varför jag har valt de prylarna som jag gjorde. Vi kan börja med kablarna. Van Den Hul har hängt med sen jag införskaffade Vincent anläggningen och jag ser ingen anledning till att byta, förutom uppåt i deras hirearki, vilket kan bli svårt att försvara då nästa steg kostar mer än den nuvarande elektroniken… Kommer inte ihåg varför jag fastnade för dem men jag gissar på att den mycket specielle grundaren och hans filosofier spelade en stor del, men jag gillar den luftiga och tillbakalutade stilen som de bidrar med Näst ut blir cd transportern Att hitta en något så när ”normal” cd spelare i desktop hifi kategorin är ganska svårt då de flesta dessutom extraknäcker som portabla medier så det som sålde mig på just SMSL PL200T (som den heter) är att den är toppmatad, dess design och några av sakerna som döljer sig på baksidan… Den skarpögde ser genast att det finns uttag för 3! olika strömförsörjningar samt för en extern klocka. Om en extern klocka kan tillföra något för att förbättra ljudkvaliteten, det låter jag vara osagt, men det är trevligt att det finns. (även matchande dac och förstärkare har den funktionen) Finns dock en chans att jag kommer att prova, av ren nyfikenhet… De 3 olika strömförsörjningarna finner jag mer intressant, då man har möjlighet att välja den typen som passar ens behov bäst. MQA stödet är dock inget som intresserar mig, dels så verkar det vara ett dött format, samt att jag har inga skivor eller filer som stödjer det. Stay tuned... lindvall and calle_jr 2 Quote
ulfsan Posted January 10 Posted January 10 Vilken fantastiskt hoppingivande berättelse om meningen med livet!! / Ulf Quote
Tobias Posted January 10 Posted January 10 Fin tråd! Skulle vara otroligt kul och intressant (för mig personligen) om du vågade satsa stort på strömförsörjningen på en sån "billig" transport. Jag tror den kommer kunna skala galet bra med ett löjligt dyrt power supply, och bra kablar. calle_jr 1 Quote
ulfsan Posted January 10 Posted January 10 Att låta streamingprylar ersätta CD och att skaffa löjligt dyra kablar och löjligt dyr strömförsörjning (det mesta beg) är det enda jag gjort i min anläggning den senast 20 åren. Låter bra! Välkommen Labbe och Tobias 👍 Tobias, calle_jr and lindvall 3 Quote
Tobias Posted January 10 Posted January 10 9 minutes ago, ulfsan said: Att låta streamingprylar ersätta CD och att skaffa löjligt dyra kablar och löjligt dyr strömförsörjning (det mesta beg) är det enda jag gjort i min anläggning den senast 20 åren. Låter bra! Välkommen Labbe och Tobias 👍 Tack! Känns alltid bra att få lite bekräftelse från någon med mycket erfarenhet att man kanske tänker "rätt". Man måste bara våga spendera betydligt mer på dom sakerna än man först tror är vettigt (verkar det som ) ulfsan and lindvall 2 Quote
Labbe Posted January 10 Author Posted January 10 35 minutes ago, Tobias said: Fin tråd! Skulle vara otroligt kul och intressant (för mig personligen) om du vågade satsa stort på strömförsörjningen på en sån "billig" transport. Jag tror den kommer kunna skala galet bra med ett löjligt dyrt power supply, och bra kablar. Jag funderade ett tag på en kraftfullare LPS till ZA3 förstärkaren, men jag beslutade mig för att det var mest hälsosamt för min ekonomi (vid tillfället) att skaffa en ZA3 till och köra bryggat. Jag har ett par skärmade diy strömkablar liggandes, som jag köpte via systerforumet en gång i tiden, som skall provas vid tillfälle Nu har jag inte hängt med i svängarna på över ett årtionde och utvecklingen har gått framåt, men så som jag upplever ljudet för tillfället, så är det oförskämt bra, kanske t.om på gränsen till att de stora drakarna kan känna flåset i nacken Tobias and lindvall 2 Quote
Tobias Posted January 10 Posted January 10 Lägg krutet på power supply och kablar för digitala källan, är mitt råd. Det är helt tvärt emot all initial logik, jag vet... Men Oj! vad man blir belönad med skön musik. lindvall and magnuskan 2 Quote
Labbe Posted January 10 Author Posted January 10 Just now, Tobias said: Lägg krutet på power supply och kablar för digitala källan, är mitt råd. Det är helt tvärt emot all initial logik, jag vet... Men Oj! vad man blir belönad med skön musik. Det får bli en senare fråga, då planen är att få ihop de olika delarna först och sen lägga fokus på rummet. 🙂 Tobias 1 Quote
Labbe Posted January 13 Author Posted January 13 Då har turen kommit till Fosi Audio ZD3/ZA3 kombon. (Bilden är inte min, utan hittad via google bildsök) Första gången jag såg dessa så fördes mina tankar nästan direkt till Quads klassiker 33/303 pga färgkombinationen, sen så tilltalas jag av en enkel och ren design på fronten. Det riktigt intressanta med dessa hittar vi däremot på baksidan, och inuti chassit. Bilden är hämtad från headphonics.com och deras omdöme om apparaten hittar ni här: https://headfonics.com/fosi-audio-zd3-review/ Det på baksidan som intresserade mig är XLR kontakterna samt HDMI arc porten XLR är för att jag inte har någon erfarenhet av den typen samt att jag har fått intrycket att de är mer vanliga på apparater i de övre segmenten. Hdmi arc porten gör det enkelt att plugga in enheten till tvn och styra den därifrån (om jag har förstått det hela rätt) Vilket kan bli användbart om man känner behovet av en större skärm, eller har en liten bostad. Vad är det då på insidan som gör dem så intressanta? Jo, samtliga 3 enheter kommer med möjligheten att byta ut det som på engelska kallas för op amps (jag har ingen bra översättning) för att anpassa ljudet till ens egna preferenser. Jag har inte känt något behov av att prova, än… Men det är en trevlig bonus om man skulle vilja testa lite senare Skall försöka få till någon form av lyssnings intryck härnäst. Stay tuned... calle_jr, Lasse, AlfaGTV and 2 others 5 Quote
Labbe Posted January 16 Author Posted January 16 On 2026-01-14 at 22:27, AlfaGTV said: Jag tyckte de var lite coola! Som du sa, Quad! Ja, och cd transporten drar imho lite åt Burmiester håller med sin design Quote
Labbe Posted January 21 Author Posted January 21 Jag utlovade någon form av lyssningsintryck, och nu har prylarna fått spela ett tag så de torde vara lagom inspelade Först och främst, låter jag prylarna stå igång utan att spela musik så är det knäpptyst, inget sprak, brus eller annat oljud som inte skall vara där. När man väl börjar lyssna på musik, så är ljudet lika rent och klart som en fjällbäck och på Norah Jones debut album Come away with me så kan jag klart och tydligt höra hennes läppfraseringar. Positioneringen av hennes medmusikanter är lite otydlig, men man kan peka ut dem på ett ungefär. Den lite otydliga placeringen av musikanter är genomgående oavsett vilken musik jag lyssnar på och den effekten tillskriver jag rummet, men som Sickan hade sagt, ”jag har en plan...” Jämfört med Vincent kombon, så är ljudbilden lite bredare, men smalare på djupet. Tonalt så skulle jag vilja påstå att återgivningen ligger inom spektrumet för att kallas neutralt med en viss dragning åt det mörkare hållet. Har kommit på mig själv ett flertal gånger med att sitta och gunga med, eller stampa takten till musiken som för tillfället spelas och enligt mig så är det ett bra betyg då jag vill att den skall vara engagerande (och gärna berörande) Det jag saknar är en pytteliten gnutta mer värme och kropp än vad som levereras nu för att göra upplevelsen, lite mer holografisk eller realistisk kanske? Men förhoppningsvis så är lösningen på det snart på ingång med hjälp av lite ny teknologi, som sägs ge lite av den där sk rörkänslan som vissa upplever som magisk. För tillfället så lyssnar jag mest på psykedelisk trance (tänk de infekterade svamparna i sina mest urflippade stunder) men Norah Jones har spelats en del, tillsammans med en del rock, soul och hårdrock i dess olika avarter. AlfaGTV, lindvall and magnuskan 3 Quote
conan Posted January 21 Posted January 21 11 minutes ago, Labbe said: pytteliten gnutta mer värme Kanske en tonkontroll kan hjälpa eller kanske vinkla om högtalarna så inte diskanterna är rakt mot lyssningsposition? En sub kanske :-) ? Labbe 1 Quote
Labbe Posted January 22 Author Posted January 22 12 hours ago, conan said: Kanske en tonkontroll kan hjälpa eller kanske vinkla om högtalarna så inte diskanterna är rakt mot lyssningsposition? En sub kanske :-) ? Jag har inget emot tonkontroller så sett och jag har funderat på det matchande ZP3 försteget, men jag drar mig lite för det då det bara kommer med 1 XLR in/ut, samt att folk har problem med volym/tonkontrollerna och låg/hög pass filtret. Har även sett någon kommentar om att försteget lägger en tunn filt över ljudet. Sen har jag mina personliga dubier om att koppla in en apparat till i kedjan, då det kan eventuellt försämra ljudet, med ett extra steg i signalvägen. Kan dock prova med att vinkla om högtalarna lite grand, vill minnas att diskanterna möts strax bakom lyssningspositionen, men eftersom det är horn så har åtminstone jag fått för mig att spridningen skiljer sig lite grand från en vanlig dome högtalare. Quote
Labbe Posted January 26 Author Posted January 26 Dagens Labbe problem... Tråkigt nog så finns det ingen återförsäljare i Sverige som listar Van den Huls The wave och steget upp blir deras First ultimate mkII, angenämnt problem problem kan tyckas men det är lite störande då jag tillhör de som vet vad jag vill ha, långt före jag klickar på köpknappen. En mindre störande sak är att det är paket på ingående och en apparat skall infogas till anläggningen och en annan skall ersättas på prov... AlfaGTV 1 Quote
AlfaGTV Posted January 27 Posted January 27 Är de lika i karaktären? Kablarna alltså. Jag har begränsad erfarenhet av VdH kablage, har bara ett par The Name som är helt OK, för närvarande i bruk mellan StepUp o RIAA där de verkar fungera fint, med väldigt hög resistans mot brum. (Dock inte hos mig) Quote
Labbe Posted January 27 Author Posted January 27 3 hours ago, AlfaGTV said: Är de lika i karaktären? Kablarna alltså. Jag har begränsad erfarenhet av VdH kablage, har bara ett par The Name som är helt OK, för närvarande i bruk mellan StepUp o RIAA där de verkar fungera fint, med väldigt hög resistans mot brum. (Dock inte hos mig) The Wave har jag ingen erfarenhet av, men the first har samma lite laidback spelstil men är mer rytmisk än de andra i deras sortiment av de jag har erfarenhet av. AlfaGTV 1 Quote
Labbe Posted January 30 Author Posted January 30 Så, nu har nästa enhet som skall passas in bland de existerande ankommit. Nu kan jag slutligen stänga ned datorn som har varit igång 24/7 de senaste åren då den har varit min huvudsakliga källa för radiolyssnandet. (Mottagningen för FM radio är obefintlig) För tillfället så är den kopplad till zd3an via usb och rakt ur kartongen så låter det bra, skall dock köra några dagar som bakgrundsbrus medans ljudet sätter sig, innan det är dags för lite mer aktiv lyssning. lindvall and AlfaGTV 2 Quote
AlfaGTV Posted January 31 Posted January 31 Wiim och Eversolo verkar vara uppskattade! Hur upplever du mjukvaran så här direkt? (Appen) Quote
Labbe Posted January 31 Author Posted January 31 5 minutes ago, AlfaGTV said: Wiim och Eversolo verkar vara uppskattade! Hur upplever du mjukvaran så här direkt? (Appen) Det tog inte lång tid att få igång streamern, den hittade nätverket omgående och dök upp lika snabbt i appen det som tog tid var uppdateringen av mjukvaran. (5-6min) Appen i sig är lättnavigerad, även om det kan ta ett tag för en del att känna sig riktigt hemtama Och den gör sig troligen bäst via en telefon med större skärm eller platta. Dator varianten av deras home app har jag inte hunnit titta på så mycket än. Misstänker dock att det är telefon appen som gäller om man vill komma åt alla funktionerna För de som undrar vad det är för pryl, så är det en Wiim ultra calm, AlfaGTV and lindvall 3 Quote
AlfaGTV Posted Wednesday at 17:58 Posted Wednesday at 17:58 En lågoddsare är väl att det är en DAC av nåt slag! 😊 Labbe 1 Quote
Recommended Posts