Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej Grabbar/Tjejer!

Fredrik heter jag, Är (Ganska) ny här på forumet har ej skrivit tidigare, mest hålligt till i kulisserna.

Jag är på G med CD-spelare och skulle behöva "proffs hjälp".

Sitter med Von Schweikert Vr 4 jr och Musical Fidelity A5 Integrated Amplifier & DVD Pioneer 747A.

Det naturliga med detta skulle vara att gå MF A5 CD men.....

Har läst en hel del om Musical Fidelitys A5 CD, själv skryter dom en hel del om den.

Det man läser på andra forum "utländska" så är det väldigt varierande utlåtande.

Tänkte samla på mig lite inputs på tänkbara spelare, för att senare låna/köpa hem en.

Kanske någon av er har hört på A5:an eller dessa alternativ.

Marantz CD17MK III KI

Naim CD5X

eller ett väldigt spännade alternativ Bluenot´s Koala med rör.

Upplever Högtalarna samt förstärkaren som neutrala, och vill ha lite värme/mjukare Sound tillfört.

Men bor man i Lapp H-vetet så växer inte Hifi butikerna som gräs direkt.

Mvh

/Fredrik

Posted

Hej Sjostrom!

Jag har inte lyssnat på Marantzen men väl Naim CD5x och MF A5.

Det ända jag kan säga är att om det är värme du vill tillföra annläggningen skulle jag om jag var du satsa på A5:an. Den har en rund klang men med god upplösning.

Tycker inte marantz nya produkter är sådär himla spännande men har som sagt inte lyssnat på den nämda CD:n.

Själv skulle jag, partisk som jag är, ändå rikta in mig på CD5x. Det ända problemet med Naim som jag ser det är att dåliga inspelningar har en förmåga att låta fruktansvärt medan bra dito har en förmåga att göra en tårögd. Om detta är ett för stort hinder kan bara du själv avgöra genom utprovning.

Lycka till med inköpen och god lyssning!

Posted

Hej Sjostrom!

Jag har personligen inte erfarenhet av produkterna du nämner, men hjälpen kan finnas närmare än du tror...

Men bor man i Lapp H-vetet så växer inte Hifi butikerna som gräs direkt

Nej visst, men hifi-entusiaster finns överallt :D Det är möjligt att det finns forummedlemmar (antingen Euphonia eller så Det Andra Forumet) i din närhet där du kan få värdefulla tips och kanske även provlyssningar.

PMa gärna mig med var du bor så kanske jag kan ge dig lite tips.

cheers /stargazer, bor väl inte direkt i lapp-hvetet men tämligen långt norrut :cool: och det finns många riktiga hifinördar på ställen man aldrig kunnat föreställa sig :o:D

Posted

Tjena!

Nää det är inte någon Phoenix Coyotes här inte :) .

Mårten mer detaljer på A5 CD come on :mm: .

Och ingen som Hört på Bluenote koala CD, kanske för ny ännu?

Mvh

/Sjosse

Posted

Okej då, eftersom du tjatar så... ;)

Jag upplever A5 lite som en bättre rörmaskin. Väldigt välupplöst och trevligt och med en go värme i det nedre mellanregistret. På minussidan finns en lätt hårdhet i den nedre diskanten eller toppen av mellanregistret. Även detta något som jag förknippar med rör då jag upplever att övertonsdistortionen ofta blir väl påfrestande i dessa regioner. Detta kan iofs upplevas som positivt på vissa inspelningar som är lite tama.

Vidare tycker jag att basen är stram och fin samt att den har ett bra svärta i anslagen. Jag tycker att stereobilden hör till spelarens höjdpunkter. Djupt och brett så det förslår och lätt att identifiera var musikerna står någonstans.

Mvh.

Mårten