Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej hifi-vänner!

Såg att min hemma-hos tråd på Hififorum inte uppdaterats på 3,5 år så tänkte det var dax 😊

Sen undrar man också hur länge den sidan kommer finnas kvar? Mer aktivitet här så jag kör här istället. 

Bild från dagens lyssning som start. Kommer backa tiden i kommande inlägg så man kan följa resan.
Lite bökigt detta med 100 inlägg innan man får ladda upp bilder…

KECf8z5.jpeg?raw=1

Posted

Tack för kommentaren:smile:

Jo, det är hemmabyggen. Den som står längst fram är de senaste.

Den bakre gjordes för många år sedan och har varit utlånade. Fick tillbaka dem och har därefter gjort en uppdatering av delningsfilter och interkablage.

Intressant att man kan hitta nya vinklar och uppgraderingar på en 10 år gammal högtalare. Ny kunskap och kanske andra preferenser gör att man fortsätter optimera ljudet.

Kollade igenom mina bilder och hoppar jag tillbaka 3,5 år såg det ut såhär:

6jGuM3Q.jpeg

Dålig bild tyvärr. Dubbla baslådor transmissionline med 8 tums Accuton C220. Mellanreg 5 tum Accuton cell C90 . Diskant C30.

Testade olika versioner av baslåda (sluten, basreflex) men gillade denna bäst. Basen fick bra "grepp i rummet" när det var baslådor uppe och nere.

Lite skrymmande och stora (djupa) var väl nackdelen.

Vid denna tiden hade jag köpt ett nytt slutsteg, Gamut D200i mk3. En väldigt trevlig bekantskap som efter korrespondens med konstruktören Mickael Edinger fick en genomgång och uppgradering till mk4. Inte billigt men en relativt tydlig förbättring mot mer organiskt ljud och utsträckt i övre register.

Den fick gå några omgångar mot andra förstärkare med.

m7rbl4x.jpeg

Provade även med stativaren från källaren.

NnLNcLU.jpeg

Och varför inte testa med utgångdrosslar med :grinquint:

WOe3Cxs.jpeg

Posted

Fina byggen! 😊

Nyfiken på förstärkeriet i första posten! Det ser ut som att tvåvägarna fick fart av en integrerad APS? Men du har en för-slutstegskombo från Krell också?

Och, jag är nyfiken på varför man skulle vilja ha en drossel på utgångarna från slutsteget? Impedansanpassning? Filtrering av HF?

Posted

Idéen till utgångdrosseltesten kom från att Grandinote Shinai använder sådan och vad den egentligen gör ljudmässigt.

Det är förstås inte "bättre" att sätta en drossel på en förstärkare som inte är konstruerad med en sådan i åtanke.

Men ska man säga nåt negativt ang D200i (eller kanske klass AB överlag) är att jag tycker man hör en övergångsdistortion i högre register som en klass A inte har.

Det ska sägas att D200i inte blev bättre, bara en intressant test. 

APS Airart 35 är ett tillfälligt lån. Har alltid gillat EL34:or och minns fortfarande när jag spelade med en Unison Research S6 som lät fantastiskt i mellanreg och diskant.

APS:en övertygar med en väldigt bra bas som inte S6:an gjorde! Det är en mycket kompetent förstärkare!!!

Laptop:en står där enbart som brygga för Spotify alternativt "fjärrkontroll" för Innuos Sense. Slutade med Roon för ett par år sedan då jag tyckte det lät bättre via Qobuz och Sense.

Posted

Nästa projekt kom av nyfikenhet på berylliumdiskant. Köpte ett par SB Acoustic SB29BAC.

Även om jag är nöjd med cell-diskanten så är den inte förlåtande mot att släppas ner för lågt i frekvens.

Inte heller gillar den fusk med komponenter i delningsfilter eller utbliven dämpning av resonansfrekvens.

Så tester med SB29 sattes igång. Dels för att jmf på ett enkelt vis på stora högtalaren.

24OyFaJ.jpeg

Sen i den lilla där den fick ersätta en Eton ER-4

NBU5X9Y.jpeg

Jag upplever SB29 som lite mer förlåtande och snällare än C30. Uppför sig väldigt fint även lite längre ner i arbetsområdet. 

Men för att möta en 6-tummare ville jag prova att sätta den i waveguide också. Köpte hem Visatons WG148.

Nya tester:smile:

TMkfS6J.jpeg

Yqp6ABf.jpeg

Många bilder blir det, men detta är ju ett bildforum!

Jag gillar lösningen med waveguiden!

Man får bort lite golv och takreflexer vilken gör det lättare att uppfatta inspelningsrummet och bättre fokus.

För att löpa linan ut bestämmer jag mig för att göra en lös låda för diskanten. Då får jag plats med delningsfiltret i denna med.

Samt att jag kan göra ett 12dB L-R filter HP/LP och flytta diskanten bakåt för "perfekt" stegsvar.  

Ny baffel i massiv valnöt blev det och som vanligt Osmo hårdvaxolja (matt)

eTODinh.jpeg

yIPG2KC.jpeg

lV0wDtD.jpeg

Det som händer när stegsvaret är optimalt är att hela ljudbilden "klickar i". 

Som att putsa glasögonen (öronen) och allt sitter på plats utan störande diffusa moment. Klart kul!

Mindre bra var att lådans volym är för liten för C173:an och jag upplever basen som lite "one-note" och inser att elementet behöver en större lådvolym på runt 30 liter.

Posted

Stämmer att kablarna är från leverantör i närheten.:smile:

Prisvärda och bra tillräckligt för mig. Har inte testat extrema dyrkablar och har inte sett behovet i förhållande till hur andra saker påverkar ljudet!

Posted

Nästa projekt blev ett förstärkarbygge.

Jag hänger en del på diyaudio.com och där finns en lång tråd om en "perfekt" förstärkare med massor av kraft.

Den kallas Wolverine och är en klass AB som säljs i sk gruppköp. Kretskorten och komponenter beställdes.

XiRBrGb.jpeg

Wolverine behöver en nätdel på max 71 VDC och jag har en rejäl transformator som suttit i ett ICE-power bygge.

Lite fel spänning men det går ju att fixa till genom att plocka av några varv.

nrMiMiQ.jpeg

tq9YFCn.jpeg

Fick lite bekymmer med nån kortis via grader på ett gängat hål fick kontakt med kylflänsen på en transistor.

Men i stort gick det bra och alla delar fanns med.

Provspelade på bänken och kollade bias.

beGATna.jpeg

Det fanns en del fina lösningar i hur nätdelen på Gamut:en var gjord och den upplevde jag som väldigt tyst och mörk i bakgrunden.

Så jag kopierade dessa med hårdwirad koppar.

v6lpghy.jpeg 

xV1ExOI.jpeg

För att ta det hela vägen ville jag sätta snubbers (RC-krets) på diodbryggan också.

Det finns en produkt som säljs via diyaudio som heter Quasimodo. Den heter inte så av en slump utan den ringer som en klocka:grinsmilingeyes:

Den är ett litet kretskort som matas med en dc-spänning och skickar fyrkantspulser på trafon och så mäter man och kompenserar med snubber krets så ringningen blir så liten som möjligt.

Mer att läsa här för den som vill fördjupa sig:

https://www.diyaudio.com/community/threads/simple-no-math-transformer-snubber-using-quasimodo-test-jig.243100/

Här bild på hur det ser ut på min trafo utan snubber och med snubber.

MN2niwG.jpeg 

GJLA40X.jpeg

Det innebär att man inte skickar vidare högfrekvent skräp in i förstärkaren.

Det blev trångt i lådan. Och det blev en förbättring att byta ingångskondensatorn till en Jantzen Superior.

jOBQ8bp.jpeg

Såhär blev lådan till slut. Röda lysdioder som lyser fint i mörkret! 
Handtag monterades på fronten då det blev tungt med en trafo på 16kg.

v09JYlz.jpeg

Den lilla lådan bredvid får jag återkomma till i nästa inlägg:smile:

Posted

Hatten av!

Imponerande DIY-projekt onekligen. :thumbsup::trophy:

Beundrar de som har både kunskapen och förmågan att omsätta i praktiken!

Vi andra är tyvärr hänvisade till "färdiglagat" :grin:

Calm

Posted

Tack för alla uppmuntrande och snälla kommentarer!

Jag kör vidare nu när ångan är uppe.

Varför låter en "perfekt" förstärkare inte perfekt (för mig iaf). En parameter som bl.a. Nelson Pass har skrivit en hel del om är hur övertonsspektrat ser ut och vilka övertoner som dominerar. Jag har en Firstwatt F5:a och en Aleph J som är Pass konstruktioner och speglar hans (och diy-communityts) resonemang. Har även haft en Pass XA30.5 i min ägo. Alla låter "bra" och han strävar inte efter att göra mätmässigt perfekta förstärkare.

"the ear is not a microphone and the brain is not a tape recorder," 

Så min erfarenhet är att om (speciellt konstruktören själv) säger att deras förstärkare är perfekt - spring :grinsmilingeyes:

Med det sagt, Wolverine låter kraftfullt, detaljerat och alldeles alldeles sterilt... (OBS - subjektiv åsikt!)

Nelson har konstruerat ett litet signalkort som heter H2 som kanske skulle kunna ordna till ljudet?

IMG_9322.thumb.jpg.7e0c8458ec9946c39536456466b23e7c.jpg

Med detta kan man justerade övertonsinnehållet i signalen. Hur mycket av 2:a resp 3:e vill man addera?

En intressant erfarenhet att prova olika inställningar!

IMG_8902.thumb.jpg.9670ffe0e67d8cfb8d9caa11d8da5049.jpg 

Det är tydligt att man kan justera ljudet, men som så ofta när man vinner nåt, förlorar man samtidigt något annat!

Det som var bra med Wolverine försvann delvis och jag gav upp.

Förstärkarkorten såldes, och lådan byggdes tillbaka till en F5:a. 

Posted

Stort tack för denna fina och intressanta redogörelse.

:clapping:

7 hours ago, deerhunt said:

Provspelade på bänken och kollade bias.

beGATna.jpeg

Ganska smart att montera huvudkortet till kanalerna på sidoväggarna.

Dels blir det mindre bök som här vid provspelning, dels har man aktiva komponenter direkt mot kylningen.

Pass style...

Posted

Dax för nästa projekt! Med det goda resultatet av waveguide så måste väl nästa steg vara en hornhögtalare :)

Intresset har funnits ett tag och fick extra skjuts efter att ha lyssnat på Klipsch Cornwall 4 hos en handlare (tack till Kaj på Ljudmakarn).

Jag gillade vad jag hörde. Väldigt direkt, lätt och snabbt utan överhäng, bumlighet eller trattljud.

Har även sneglat på Tony Gee´s Mezzo Calpamos som inspiration

https://www.humblehomemadehifi.com/Mezzo-Calpamos.html

Som vanligt gillar jag inte raka lådor så tänkte göra en låda med lutande sidor men hålla mig till 100 liter.

Elementvalet blev samma, FaitalPRO HF108R 16ohm och 12PR320 8ohm. Hornet var svårare att få tag på så jag köpte ett par olika.

Bestämde mig senare för 18 Sound XT1086 som Troels Gravesen använder i några av sina konstruktioner.

IMG_9463.jpg.af8ac7a8d7bc958238ab6529f21f656b.jpg

IMG_9468.jpg.0eb0b2f42a39ac52ee8bba41b1886f12.jpg

Om nån nu tror att det finns en snickarfirma eller CNC-maskin vill jag bara förtydliga att så inte är fallet.

Manuellt arbete med handverktyg på knä på garagegolvet är det som gäller:grinsmilingeyes:

IMG_9478.jpg.2daef745ceded6912ae296d1b4f15c76.jpg

IMG_9484.jpg.5f5db996a3d978ed45e8471bcb56942a.jpg

Lång bräda med handtag och slippapper för att få sidorna helt raka.

IMG_9496.jpg.ca97723e0dcffb04f500b6f0213c49d8.jpg

IMG_9498.jpg.67f652f207cb706fa87bdd14b43b8a92.jpg

Dubbel tjocklek på baffeln. Inte snåla på lim!

IMG_9494.jpg.5a8509716c05f855357a32679f6c3670.jpgIMG_9495.jpg.17f4f9af6067fde8d39a9ef7cbde3fbd.jpg

Bitumen och filt på alla ytor. Använder varmluftspistol för att mjuka upp bitumenen (och lim) innan montage.

Drar i några häftklammer efter det. Borde inte lossa...

IMG_9502.jpg.7085fbed138a357882744c67e31a68c8.jpg

Fördelen med att se impedanskurvor som på Humble Homemade:s hemsida på Mezzo Calpamos är att man ser vart de lagt delningen.

Det går att göra en del "reverse engineering" och använda det som utgångpunkt för ett första utkast av delningsfilter.

Sedan får förstås mätningar och egna justeringar och preferenser läggas till.

Posted

Så snart baslådan var klar var jag tvungen att testspela lite förstås.

Hornet fick ligga ovanpå så länge. Harry tog första golvreflexen (duktig vovve)!

IMG_9515.jpg.66557c2ee56c0400d94260e8581f0507.jpg

Har alltid varit svag för valnötsfanér och tänkte att jag skulle göra ett försök nu när man har en låda med raka hörn utan avrundningar.

Här kan man ju tänka som Pippi - "det har jag aldrig provat så det klarar jag säkert" :grinsmilingeyes:

Jag beställde från Isak Ädelträ som jag haft kontakt med tidigare. De kan leverera amerikansk valnöt på rulle.

Jag valde den tunnare på 0,6mm. Smidigt skickat som paket.

https://www.isaksadeltra.se/

Jag valde 4 bitar på 280cm. De kommer från samma stam och är avhyvlade i ordning så att säga. Här hade jag en sagolik tur för min låda är 50cm bred och fanéren var typ 50,4 cm i en änden (smalare i andra). Så slapp jag skarva.

IMG_9533.jpg.bd3a62dfc8428cc9d12f8241f512406a.jpg

Nästa steg var att grovkapa längderna och fundera på vilka bitar som skulle hamna var. 

IMG_9535.jpg.0c2d3c59d3f0f927c49c9ba7bb98810d.jpg

Även om fanéren täcker en del skavanker spacklades alla skruvhål och hela lådan grundmålades.

IMG_9527.jpg.37189e6e4a5af2a4640219c955231c7b.jpg

Jag gjorde en del research på vilket lim som skulle funka bäst. Isaks tycker vanligt vitlim men de har en press som ser till att ytan inte bubblar sig. 

Andra alternativ var vakuumpåsar eller "100 skruvtvingar". Jag har ingetdera. 

Så det blev kontaktlim - "sörj för god ventilation"

IMG_9545.jpg.806402b4f7371c8d7446e0e40fb611cc.jpg

Lådorna förbereddes med mellanlägg och brädorna plockas bort allt eftersom. Använder en tapetrulle och jobbar från ett håll och från mitten och ut.

IMG_9543.jpg.ab811275c1f200096583f0cf9e9e1489.jpg

IMG_9544.jpg.c08b974cb3fffe0fdca699c3fa4516ad.jpg

Det fungerar över förväntan.  Jag la en stållinjal som skydd på högtalaren och grovskar med en vass kniv. Sista biten kan man slipa in. 

IMG_9555.jpg.6ece5c7789d430cff22227daf30f29ac.jpg

Jag använder SketchUp för att få en uppfattning om proportionerna. 

Här testas lite olika versioner av topplåda för hornet och sockel. Kommer bli en massiv sockel med integrerade fötter.

IMG_9532.jpg.040b5732b86e32b172c36f248b168fdf.jpg

Posted
On 2026-01-07 at 16:58, deerhunt said:

tänkte göra en låda med lutande sidor men hålla mig till 100 liter

Kul att se att du använder plywood till kabinettet.

En del ply-kvaliteter har en tendens att fnasa sig i kanter, men jag tycker ändå att det är ett bättre material än träfiber som mdf.

Lutande sidor lär smeta ut lådresonansen. Har du funderat på att göra två sidor lutande?

Posted
10 hours ago, calle_jr said:

En del ply-kvaliteter har en tendens att fnasa sig i kanter, men jag tycker ändå att det är ett bättre material än träfiber som mdf.

Lutande sidor lär smeta ut lådresonansen. Har du funderat på att göra två sidor lutande?

Jag håller med om att det är trevligare att jobba med plywood. Om man kör mdf med cirkelsåg, handfräs o.d. blir det ett fint lager damm som består av lim och träfiber. Detta sätter sig på ett annat sätt i luftvägar och på cyklarna i garaget.

Angående lutning så vore det nog ännu bättre att luta fram/back med. Det är lite bökigare för varje vinkel som inte är 90o. Ställa vinkeln på snitten på 7,8o eller liknande på ett handverktyg innebär vissa vinkelfel och efterföljande sliparbete.

Verity Audio och Odeon Audio är ju högtalare som låter bra och har brutna vinklar :smilingeyes:

1000081869.jpg.5e04e8f6f2a76b52994ba780c65b7bf9.jpgVerity_Audio_Otello_Floorstanding_Loudspeaker_inside.jpg.d79317440f2d76951ee9d7128ee67dfa.jpg

Posted

Då tar vi sista delen med:smilingeyes:

Efter slipning användes aceton för att ta damm och eventuellt lim.

IMG_9561.jpg.2805afbd091555f5e3208cfbcd98c55e.jpg

Två rejäla portar på 100mm vardera och en 90o böj för att få plats. Dämpning med innerkuddar från Jysk.

Tänker att det duger för baslådan och kostar ingenting.

IMG_9576.jpg.76df799ddff1cb89dc90c7bd1483f703.jpg

Sockeln gjordes med dubbel plyfa ca 40mm. Fräste in en bit så att intrycket inte blir så massivt när den kommer på plats.

Det blev Soundcare Superspikes utan bult. Eftersom man inte kan justera höjd och för att den alltid ska stå stabilt valde jag 3 fötter.

IMG_9526.jpg.62c91703d581e45b38b96b12fe131f15.jpg

IMG_9572(1).jpg.2e6aee0105cfabf208625eae7a0407c6.jpg

Det som målades rollades med svart matt lackfärg

IMG_9604.jpg.4b35359b768b8c26b34492e20ea95f77.jpg

Locket på topplådan gjordes i massiv valnöt som blev över från baffeln till stativaren.

IMG_9622.jpg.2cd2b9368423ff611a604c937bb4e29a.jpg

Delningsfiltret blev relativt enkelt och fick gott om plats i topplådan bakom hornet.

IMG_9632.jpg.35bd4a9cbfd4ceb6bf139fcce6202c0e.jpg

Baksidan 

IMG_9643.jpg.c28632f9fe1c6484fa2061414eb88d72.jpg

Blev inte så tokigt till slut. Vill få hornet så nära 12" som möjligt. Därför blev det ingen bottenplatta i topplådan utan hornet får gå ner lite på baslådan.

IMG_9636.jpg.704585f18e25f2d0a14d70bb686fb4b3.jpg

IMG_9640.jpg.23338abfec886af12857aecaec3f186b.jpg