Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kära audiofil :-)

1995 spelade jag in min första skiva, CD, med min kvartett, bestående av Krister Andersson sax, Tommy Kotter piano, Magnus Gran trummor och mig bas.
Skivan fick heta "The Natural Way". Titeln syftar till att skivan spelades in med bara två mikrofoner, ett par Schoeps 221:a, rörmickar bestyckade med miniatyrröret AC701.
Som mikrofonförstärkare använde vi två monomixrar av märket Siemens Klangfilm, antagligen från 40-talet, och det spelades in på en Ampex 354 rörbandspelare.

Men den syftar också på kompositören och pianisten Billy Strayhorn, som gjorde en skiva som hette "In a peaceful way", och vi hade två starka Strayhornkompositioner på skivan.

Till hjälp med inspelningen hade jag Martin Westlund, en pålitlig kamrat när det gäller historisk inspelningsteknik.

Skivan såldes genom tidningen HIFI & Musik som var imponerade av resultatet. Faktiskt sålde vi bättre än de flesta andra svenska jazzskivor.

Nu trettio år senare, och lagom till nyår, har vi bestämt att göra en ny skiva med samma grupp.
CD är ju tveksamt, så vi satsar nog på en digital utgivning, kompletterad med en vinyl. 

Parallellt med den digitala inspelningen, kommer det att spelas in på en rörbandare.

Jag brukar ha svårt för att förhäva mig, men om man inte vet vem Krister Andersson är, så avbröt dirigenten Leonard Bernstein orkestern efter en klarinettpassage spelad av Krister, och sa:
Nu har ni hört hur den här musiken ska spelas.

Tommy Kotter är en av våra främsta pianister,kort sagt. Jag har inte koll på allt han har gjort genom åren, men David Berger, lärare på Juilliard upplevde Tommy som ett geni.

Magnus Gran blev tidigt en tongivande trummis i Sverige, med Anders Perssons trio. På Youtube finns låten When Lights Are Low från Natural Way. Den säger det mesta.

Mig känner ni ju.

Jag har gjort Marten's inspelningar i några år. Men jag har också spelat med musiker som Gerry Mulligan, Chet Baker, Shelly Manne, Hank Jones, Maxine Sullivan, Arne Domnerus och många andra.

Så jag tror att den musikaliska kvaliteten är ok.

Vi kommer att ta upp beställningar för vinylupplagan. Skicka ett PM :-)

Bästa hälsningar och Gott Nytt År

Peter Axelsson