thli72 Posted December 30, 2025 Posted December 30, 2025 Slutet på ett nytt år och man blir kanske nostalgisk. Men som titeln, vad saknar du mest av det du haft och sen sålt. Jag saknar mina röda små Audiopro A2.2, attan va jag vill ha tillbaka dessa men finns inte att få tag i . Saknar min Accuphase anläggning som såldes av lite korkade anledningar Min dCS Bartók som såldes för att finansiera nya lägenheten är också saknad. Sen saknar jag tiden då man letade CDs på Bengans o Skivhugget o hade en mer passion för mjukvaran. Josaa 1 Quote
YYZ Posted December 30, 2025 Posted December 30, 2025 Saknar ibland mitt tidigare ägande av Klipsch Fortè II och Luxman. Köpt på den tiden hos Hifi-huset i Örebro, början 90-talet. Quote
new order Posted December 30, 2025 Posted December 30, 2025 Det som jag saknat mest är också det som jag lyckades köpa tillbaka i somras. Mina NHT 2.5. Inte dyra ens när de var nya i slutet på 90+talet. Men oj vilka musikförmedlare. Quote
P-pan Posted December 30, 2025 Posted December 30, 2025 Min gamla ECD1 dac från electrocompaniet... Som jag minns det en lugn och samlad signalomvandlare med gott om kropp och själ. Går säkert att köpa åter men som topic knyter an till... ånger... och att jag antagligen hade spart pengar att lägga på något annat i hifiväg. Sen så skulle jag antagligen, av rent nostalgiska själ, också behållt min gamla Technics SH8065. new order 1 Quote
Double A Posted December 30, 2025 Posted December 30, 2025 Jag saknar mina Bow ZZ 1 och ZZ 8❤️ Sötare smycken än dessa (förstärkare & Cd) hittar man knappt. P-pan, Josaa and Bebop 1 2 Quote
Richard Posted December 30, 2025 Posted December 30, 2025 Inte riktigt hifi men… Music Man gitarrstärkare… Jag är inte helt säker på om det var just denna modellen. calle_jr, torbjorn and new order 3 Quote
conan Posted December 30, 2025 Posted December 30, 2025 Jag har nog inte sålt något som skulle bli värdefullt eller ångrat av andra liknande skäl, men mina första hembyggda högtalare vore kul att ha kvar av nostalgiskäl. Små envägs i plywood. Det jag sålt är bara sånt jag inte varit nöjd med och har inte ångrat det (ännu). calle_jr 1 Quote
AlfaGTV Posted December 31, 2025 Posted December 31, 2025 Oj, va svårt! Jag är generellt sämre på att sälja än att köpa tyvärr, men visst har väl vissa saker fått respass som man kan sakna. Jag tror jag har mest ånger för ett försök att göra mig av med en del av min vinylsamling för några år sedan faktiskt, och det blev en halvdan affär där jag sålde en bunt "guldkorn" av de album som jag sedan återanskaffat. Men den stora bulken blev kvar (numera i flyttkartonger i förråd, men tillgängliga). Men i apparatväg är det möjligen mina gamla Luxman L-510 och L-530. De hade fantastiska RIAA, och en suveränt gyllene musikåtergivning. Allt lät vackert, utom möjligen Håkan Hellström... 😳🫣 calle_jr, Josaa and figge 3 Quote
new order Posted December 31, 2025 Posted December 31, 2025 20 minutes ago, AlfaGTV said: Allt lät vackert, utom möjligen Håkan Hellström... 😳🫣 Det är mission impossible. AlfaGTV, P-pan and calle_jr 3 Quote
Bebop Posted December 31, 2025 Posted December 31, 2025 Den enda påtagliga saknaden är nog mina gamla BBC-referenser Spendor BC-1 från 80-talet. Jag minns fortfarande min häpnad när jag hörde dessa hos dåvarande Ågrens HiFi i Kristianstad där de spelade mot JBL, AR och B&W. Det var som pianot fanns i butiken. Det är ett evigt minne. De har fortfarande legendstatus bland "oss" som älskade det engelska ljudet. torbjorn, Harryup, new order and 4 others 7 Quote
thli72 Posted December 31, 2025 Author Posted December 31, 2025 Kom på att jag också saknar mina ProAc R2 med Accuphase förstärkaren, kanske inte lät "hifi" men definitivt musik. Lite småsugen på ett par ProAc Tablette 10 signature o en beg Accuphase som kontorsystem för att vara lite nostalgisk. Muffin and musicus 2 Quote
mabron Posted December 31, 2025 Posted December 31, 2025 Några år sedan (var c:a 12 år ) men: sålde min första lp Creedence Cosmos Factory av misstag till en av brorsans kompisar .Vi hade 2 av Pendulum i brödraskapet och trodde det var en av dem jag sålde. Till mitt försvar så hade jag påssjuka och hög feber. Hade varit kul att ha kvar. Köpte en ny senare men 🤔🧐 P-pan, Bebop and calle_jr 2 1 Quote
musicus Posted December 31, 2025 Posted December 31, 2025 Min tidigare SME 10 moddat upp med SME V calle_jr and torbjorn 2 Quote
Krion Posted December 31, 2025 Posted December 31, 2025 Har tyvärr ingen bild, men av allt jag haft så ångrar jag mest att jag sålde (skulle ha sparat dem🥲) mina ProAc response 1SC. calle_jr 1 Quote
calle_jr Posted January 3 Posted January 3 Ångrar att jag sålde mina singlar. Jag hade en Walker skivspelare på 80-talet. Man behövde lyfta av tallriken och flytta remmen för att spela 45rpm. Det gjordes så sällan att jag valde göra mig av med alla singlar. Där fanns den musik man präglats på, betald med veckopeng och sommarjobbslön. Terminator, Skrote, Bebop and 1 other 4 Quote
byZan Posted January 3 Posted January 3 Vid säljtillfällena var jag nog glad för pengarna jag fick för att kunna finansiera nya inköp. Men visst ångrade jag mig vid någon gång och så här många år senare så hade jag velat ha ”allt” kvar av nostalgiska skäl eller om det är hamstern i mig som skulle det? Men gjort är gjort och om jag verkligen tänker till och tänker ljudpresentation och vad jag tyckt givit mest för pengarna så tror jag att mina TAD CE-1 är det jag ångrar mest att jag sålde? Men visst finns det andra grejer oxå som jag tror mig sakna lite, men egentligen inget jag direkt ångrar. /byZan Quote
Skrote Posted January 3 Posted January 3 2 hours ago, calle_jr said: Ångrar att jag sålde mina singlar. Jag hade en Walker skivspelare på 80-talet. Man behövde lyfta av tallriken och flytta remmen för att spela 45rpm. Det gjordes så sällan att jag valde göra mig av med alla singlar. Där fanns den musik man präglats på, betald med veckopeng och sommarjobbslön. Jag har min kvar i källaren! *var står den?* calle_jr and AlfaGTV 2 Quote
Josaa Posted January 3 Posted January 3 Min första fina förstärkare: Arcam Delta 90. Inköpt på Ågrens Hifi i Göteborg 1988. Den lät bra…tryckte efter några år att jag behövde mer kraft och bytte mot mot Rotel för- och slutsteg men de lät mycket sämre! AlfaGTV 1 Quote
Terminator Posted January 3 Posted January 3 Jag gillade min Arcam alpha +6 förstärkare och B&W 602S2 högtalare. Lite samma känsla som första bilen, en BMW 325i Touring -89 jag ägde i samma veva. En återgivning som kanske inte var perfekt men som kändes bra. AlfaGTV 1 Quote
lindvall Posted January 7 Posted January 7 Jag ångrar nästan bara det jag köpt. Skulle dock behållt Cayin Spark 734, en rörförstärkare med EL34. Och kört Zachryhögtalarna ( trevägs, 12”) jag köpte för 3000 kr på gymnasiet av ett par killar som byggt dem. Detta plus Cayin CD 251 spelade musik! Den CDn står nog nere på Rehifi. Bytte in bland annat den för att lägga vantarna på Supra Sword Excalibur högtalarkabel som jag räknar som ett av mina bästa hifiköp någonsin. Skulle kunna byta ut allt utom dem känner jag. I övrigt är jag nöjd med att ha blivit av med alla krånglande rörförstärkare. Bebop and calle_jr 2 Quote
calle_jr Posted January 7 Posted January 7 2 hours ago, lindvall said: Jag ångrar nästan bara det jag köpt. Hifi är inte en sport för personer med klena nerver. Och det är det ingen som påstått heller. Musik däremot är bra för nerverna, och det kanske balanserar upp det i slutändan. Double A, lindvall, Shamrock and 1 other 2 2 Quote
ulfsan Posted January 8 Posted January 8 12 hours ago, calle_jr said: Hifi är inte en sport för personer med klena nerver. Och inte heller för personer med begränsad ekonomi - då får man nöja sig med en publikplats i stället för att vara aktiv utövare…. Undertecknat ”Pensionär” calle_jr, lindvall and Shamrock 3 Quote
conan Posted January 8 Posted January 8 Begagnatmarknaden är stor och kanske prisvärd men inte för den med svaga nerver heller. Det är inte sällan gammal hifi behöver omvårdnad. calle_jr and lindvall 2 Quote
Harryup Posted January 8 Posted January 8 Kanske min Tandberg 3001 Tuner, fast jag lyssnar ju inte på radio så mycket längre. Eller kanske min Mc275 i originalskick, fast den har ju i original rör som inte görs längre och ganska sunkiga kontakter. Och skall man fixa det så är den ju inte i original längre. Och man kan ju alltid köpa en ny Mc275 om man gillar grönt ledljus. Eller kanske min Beveridge 5:or, fast till dom finns det ju ytterst begränsat med reservdelar. Kanske valet hamnar på min gamla Decca London med VdH 1 nål som av någon anledning spårade precis allt och som faktiskt var ett av få ex som inte brummade. Den var fantastisk. lindvall, Skrote, calle_jr and 1 other 4 Quote
calm Posted January 8 Posted January 8 Skulle säga mina Sonus faber Grand Piano, svart pianolack stående på plattformar av beiga Tavertin sandstensplattor. Ett mästerverk i design och utförande och harmonisk enhet med sten och högpolerad pianolack. Andades högkvalitet och italiensk ”less is more” när den är som bäst. Sparsmakad ljudmässig framtoning, med salige mästaren Franco Serblin vid konstruktörsbordet! 🙏🏻😇👏 lindvall and new order 2 Quote
zood Posted January 8 Posted January 8 Min själ… Som jag för längesedan sålde till hifins förtrollade värld😅😆 P-pan, mabron, lindvall and 2 others 5 Quote
new order Posted January 9 Posted January 9 17 hours ago, zood said: Min själ… Som jag för längesedan sålde till hifins förtrollade värld😅😆 Ok. Du vann svaren. Och förstörde tråden.😁 Quote
conan Posted January 9 Posted January 9 Själen lagas lätt med god musik. Tråden är nu återställd. P-pan and zood 1 1 Quote
Muffin Posted January 12 Posted January 12 Saknar inget speciellt av alla hifi relaterade apparater och olika högtalare som har passerat genom åren Av nostalgiska skäl hade det varit kul om jag hade sparat kristallmottagaren utformad som en raket Man drog spjutet i toppen upp och ned försiktigt för att hitta läge för stark station på AM nätet. Klämman sattes i värmeelementet. Lånad bild från Facebook lindvall, P-pan, Double A and 1 other 3 1 Quote
Recommended Posts