Timbre™ Posted April 7, 2005 Author Posted April 7, 2005 Då blir det ju verkligt intressant om det går att vaska fram ett par 805S/805N under övningarnas gång. Vi får flytta fram finalen... Quote
akktustakki Posted April 7, 2005 Posted April 7, 2005 Är det bara jag eller är inte den 805:an väl överdesignad? Jag menar att jag beundrar det fantastiska arbetet, men det blir FÖR mycket för min smak. Nu givet att det låter kanon, det vet jag inte, eftersom jag aldrig hört dem, men det är lite som att sätta ett kjolpaket på en Porshe. Jag har aldrig kört en Porshe heller. Man får utgå från givna prestanda och se designen som ett sätt att beundra arbetet. Det presterar och är vackert som det är, utan läppstift och ögonskugga. Som sagt, en makalös finish men överarbetat enligt mitt sätt att se det. Nå, nog gnällt, jag hade inte klagat något alls om någon ville ge mig den uppställningen. Quote
juha Posted April 7, 2005 Posted April 7, 2005 Tycker de är juvliga smycken Det är något visst med dessa små glänsande pärlor Quote
Timbre™ Posted April 8, 2005 Author Posted April 8, 2005 Då passar det ju bra att koppla över till de små juvelerna... :cool: Under tiden frestar vi med två golvmodeller plus en subwoofer i 700-serien. Quote
Timbre™ Posted April 10, 2005 Author Posted April 10, 2005 Över till 805 Signature och vi var snabbt överens om att de övre registren återgavs på ett likartat sätt. Ett slags soniskt signum skulle man kunna säga men när K-man bytte till tung basmusik blev det uppenbart att vi hade växlat från en golvhögtalare till en stativmodell. I det här rummet föredrog jag klart 805:an som tycktes lättare att få till men ytterligare placeringsövningar hade inte varit fel. Hifi är tidskrävande... :cool: Quote
Timbre™ Posted April 10, 2005 Author Posted April 10, 2005 Lyssning under full koncentration. Jazzpianot hade en härlig klang även här och man kom runt en del tidigare bassvårigheter. Denna högtalare tycks ha en rak och fin återgivning tills den tvärt rullar av nedtill. Luftigheten kan säkert lockas fram med elektronik, kablar och placering. Quote
K-man Posted April 10, 2005 Posted April 10, 2005 Släktskapet mellan dem var tydligt här. Vilket jag tycker ger B&W ett plus i kanten. Att företagets ljudfilosofi lyser igenom i såväl små som stora konstruktioner tyder ju på stringens. Sedan är det upp till lyssnaren att tycka vad man vill om den filosofin, men man vet ju lite vad man får Att gå ifrån 804S till 805S var således lite som att koppla ur ett baselement och fortsätta åka, utan att för den delen hävda att 803S spelade någon riktig djupbas i detta rum.....men för det ändamålet har ju B&W ännu större modeller :cool: 805S gav i denna uppställning en i mina ögon(hmmm...öron) djupare, kroppsligare och kantskarpare ljudbild, som nog till viss del får tillskrivas den tätare placeringen av högtalarna. \\K-man Quote
Yve Posted May 25, 2005 Posted May 25, 2005 I förra veckan lyssnade jag på 803D för andra gången. Första gången var högtalaren inte alls inspelat och de lät ganska otrevliga och nu andra gången lät det mycket bättre men jag tyckte fortfarande det fanns en liten hårdhet i mellanregistret. Detta beror nog på att de fortfarande inte är helt inspelade, så nu undrar jag om det är fler som har hört dessa högtalare och hur ni uppfattade dessa? /Yve Quote
Timbre™ Posted May 25, 2005 Author Posted May 25, 2005 Vi är snart tillbaka i denna tråd. Det har varit en del projekt i pausen men Hi-fi Klubben finns på nära håll och det är bara schemat som skall justeras... Quote
juha Posted May 25, 2005 Posted May 25, 2005 Jag har förmodligen tjatat om detta innan men det går inte att påminna nog många gånger Det är väldigt stor variation på soundet på både 802D och 803D beroende på var de står i rummet, har lyssnat på 803D mest och lovar att där finns inte en tillstymmelse av hårdhet OM de står rätt, likadant med 802D givetvis. Ser man på den sista bilden så skulle jag vilja sära på högtalarna mer, mycket mer och voila!! Då kopplar man rummet i ett skruv städ, då spelar det riktigt bra utan hårdhet och väldigt trevlig potent stram bas, ledig och luftigt o diskantområdet. Prova för min skull snälla Quote
Yve Posted May 26, 2005 Posted May 26, 2005 Tack för information juha och jag skall komma ihåg att instruera säljaren hur högtalarna skall stå nästa gång . Förövrigt var jag inte med när bilderna togs. Quote
juha Posted May 26, 2005 Posted May 26, 2005 Tänkte på en sak, kan inte säga att det gäller de andra modellerna av B&W, förmodligen skulle kanske 805 tex bli för tunn, men 803D och 802D. Om man tittar på senaste bilden ska mitten på 803D vara ungefär där den ljusa och mörka fyrkanterna möts, den vänstra hgt ska vara näst intill lika närma vänstra väggen. Invinklingen kan/ska vara rakt mot lyssnaren. Inte alltid en sådan invinkling fungerar på B&W men här blir det sagolikt. Quote
Timbre™ Posted June 24, 2005 Author Posted June 24, 2005 Det drar ihop sig till Grand Final på Hi-Fi Klubben och den här gången har vi följt Juhas instruktioner så långt det varit möjligt... Quote
Timbre™ Posted June 24, 2005 Author Posted June 24, 2005 Det har således blivit dags för Bowers & Wilkins 802D att vara med i leken... :cool: Quote
Timbre™ Posted June 24, 2005 Author Posted June 24, 2005 Det är ju lätt gjort att blanda ihop B&W 800 Series med Nautilus 800 Series men det handlar alltså om 802:an i sitt senaste utförande med diamantdiskant och en hel del designförändringar i övrigt. En klassisk godbit har blivit ännu läckrare... :cool: Quote
Timbre™ Posted June 24, 2005 Author Posted June 24, 2005 Vi fick fria händer att härja vilt och så här såg det ut innan flyttfirman började möblera om... Tre medlemmar ur 800 Series: 804S, 803D och 802D. Quote
Timbre™ Posted June 24, 2005 Author Posted June 24, 2005 En medlem på Euphonia som inte kunde hålla sig tills ommöbleringen... Lyssningsfåtöljen var redan placerad och där hamnade K-man ganska så omgående. Prislappen fick sitta kvar... Quote
Timbre™ Posted June 24, 2005 Author Posted June 24, 2005 Rummet med Classé plus Bowers & Wilkins ur en annan vinkel och det är endast högtaleriet som har växlat under resans gång. Skall man kliva vidare i Classétrappan finns ju både Delta- och Omegaelektronik att ta till. Det kan lätt dra iväg... Quote
juha Posted June 24, 2005 Posted June 24, 2005 Man blir lite förvånad att 803D ser så pass stor ut jämfört med 802D. Quote
Timbre™ Posted June 25, 2005 Author Posted June 25, 2005 Kan skönja lite akustik prylar med Ja, här finns ett par halvcylindrar som man upptäcker efter ett tag men framförallt fastnade jag i att 802D känns så mycket större och tyngre än sin föregångare. Det måste vara fundamentet som ger denna solida känsla och även i övrigt utstrålas ultrakvalitet åt alla håll. Frukter av en lång tradition kan man säga och med priset på runt 109000 SEK hamnar den i en intensiv prisklass. Quote
Timbre™ Posted June 25, 2005 Author Posted June 25, 2005 Så drog det ihop sig till final och ungefär så här blev utgångsplaceringen... Överraskningarna duggade tätt och den första utgjordes av att de andra lådorna kom bort. Vilken ljudmässig skillnad! Högtalare arbetar i luft och vill uppenbarligen omges av luft. Vi lyssnade även på 803D under liknande förhållanden och fick frågan om skillnaden var värd trettiotusen kronor.... - Om konsten att trolla bort sig själv är värd trettio tusenlappar blev svaret ett tveklöst ja för min del. 802D är en guldklimp befriad från lådfärgningar och vi lyckades få till ett högtalarsläpp som håller hela vägen upp i prisklasserna. Ljudbilden placerades hellre bakåt än framåt och den där speciella känslan av luftig, mättad och tillbakalutad high end infann sig snabbt. Uppenbarligen rullar den konsekvent av i det nedre registret för här fanns inga lågfrekventa excesser av något slag och Li'l Darlin' med Fourplay återgavs slankt, välkontrollerat och detaljrikt. Ett spår som annars lätt kan förvandlas till lågbassoppa. Ljudsmaken är som baken och 802D öppnar tveklöst upp för en slank, lådbefriad och luftig återgivning av tillbakalutad men detaljrik karaktär. Ytterligare en favorit på listan. Quote
Timbre™ Posted June 25, 2005 Author Posted June 25, 2005 På önskelistan skulle man då kunna sätta upp en aning mer explosivitet, livfullhet och känsla av dynamik på viss musik (vid denna lyssning Patricia Barber och Eliane Elias). Med största säkerhet är detta kopplat till förstärkarelektroniken och Classé Audio har naturligtvis egna recept för att nå dit. Något skall man få för pengarna och ett tvåkanals Classé försteg med ett par Classé Delta CA-M400 eller Omega Mono hade med lätthet löst den detaljen. Quote
Timbre™ Posted June 25, 2005 Author Posted June 25, 2005 Ett stort TACK till Hi-Fi Klubben som ställde upp på all lyssningstid och högtalarflyttning! Hi-Fi Klubben Sverige Classé Audio Bowers & Wilkins Quote
juha Posted June 25, 2005 Posted June 25, 2005 Kul att det blev släpp!!! Ja..jag håller till ord och pricka med din ljud beskrivning Ett par riktigt fina bekantskaper utan att tveka Quote
Recommended Posts