Chorus Posted December 22, 2025 Posted December 22, 2025 Så just på SVT.se att Chris Rea har avlidit. Han avled fridfullt på sjukhus tidigare i dag efter en kort tids sjukdom. Han blev 74 år. Jag lyssnade så sent som i går på hans ”On the Beach”. ”Auberge” har snurrat här hemma lite nu och då under hösten. Och nu i juletid ” Driving Home For Christmas”. Richard, Josaa, Bebop and 5 others 8 Quote
Bebop Posted December 22, 2025 Posted December 22, 2025 En av de förnämsta, tycker jag. Jag satte genast på The Blue Jukebox som är en av mina favoriter med stor bredd i musikvalet mellan r&b, jazz och blues. byZan, P-pan and mabron 3 Quote
new order Posted December 22, 2025 Posted December 22, 2025 Fy fan vilken eländig höst och vinter. Förutom att jag har förlorat folk i min närhet så har nu även en av min ungdoms musikaliska hjältar försvunnit. Jag har varit med hans resa sedan i mitten av åttiotalet. Mannen med den raspiga rösten och fantastiska gitarristen som spelade som en gud. Jag har inte lyssnat på hans senare blues epok. Jag tvivlar inte på att det är bra. De kommer säkert att inhandlas så småningom. Men för mig är han lika med de tidigare skivorna. Musiken före. On the beach. Dancing with strangers. Och plattorna däromkring. Inget kan för mig slå the curse of the Traveller från den senare plattan. Den sammanfattar hans eftermäle på att passande sätt. Vemodig, melankolisk musik med hjärta och ett gitarrspel som får änglarna att gråta. Vila i frid. figge, musicus, lindvall and 3 others 6 Quote
YYZ Posted December 22, 2025 Posted December 22, 2025 Jag såg Chris Rea som "förband" till Saga på Johanneshov 1983. Var knepigt skapa sig uppfattning om Chris framträdande eftersom det var Saga som gällde då. Minns mycket väl att jag med kompisar tyckte det var en konstig konsertkombo. Chris fick liksom inte en rejäl chans. Quote
byZan Posted December 22, 2025 Posted December 22, 2025 2 hours ago, Bebop said: En av de förnämsta, tycker jag. Jag satte genast på The Blue Jukebox som är en av mina favoriter med stor bredd i musikvalet mellan r&b, jazz och blues. Absolut en av flera favoritalbum Kommer inte ihåg när jag började lyssna på CR men kill-gissar att det var runt-83? Quote
Recommended Posts