Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej alla på Euphonia,

Hur många av er som spelar vinyl äger och också spelar sina 7-tummare?

Själv har jag lite drygt sjuttio stycken, men spelar dem tyvärr i stort sätt aldrig. För mig känns det som att jag skulle vilja ha en dedikerad spelare bara för dessa. En liten bra och snygg spelare med sjutums-tallrik. 
Hur tänker ni kring detta? Spelar ni era 7-tummare, eller ligger de bara och dammar?

Posted

Här hemma ligger de och dammar tills de blir... avdammade.

Det händer faktiskt att jag spelar dessa men det går lång tid emellan.

Klart du ska skaffa en snurra lämplig formatet...

45 rpm Turntable

Som klippt och skuren för uppdraget :sunglasses:

20250904_212955.jpg

20250902_211235.jpg

(bilder tagna från arkivet)

Posted
8 minutes ago, P-pan said:

Här hemma ligger de och dammar tills de blir... avdammade.

Det händer faktiskt att jag spelar dessa men det går lång tid emellan.

Klart du ska skaffa en snurra lämplig formatet...

45 rpm Turntable

Som klippt och skuren för uppdraget :sunglasses:

20250904_212955.jpg

20250902_211235.jpg

Wow! Den spelaren från Simon Yorke (i länken) skulle jag inte tacka nej till!

Din är fin, men lite väl plastig kanske?😉

Posted
12 minutes ago, SOUND BY VINYL said:

Din är fin, men lite väl plastig kanske?😉

Blaupunkt var ju stort sett till bilstereon en gång i tiden.

Den på bilden behöver tyvärr en rejäl översyn även fast den var sprillans ny, nos, ospelad när jag fick tag i den.

Känner du dig manad ?

:santagrin:

Posted
36 minutes ago, P-pan said:

Blaupunkt var ju stort sett till bilstereon en gång i tiden.

Den på bilden behöver tyvärr en rejäl översyn även fast den var sprillans ny, nos, ospelad när jag fick tag i den.

Känner du dig manad ?

:santagrin:

Ja, jag tror att man kan knäcka till tonarmen lite åt vänster så kommer azimuth bli perfekt.😋

• 2 weeks later...
Posted
1 hour ago, P-pan said:

Nog har ni väl någon liten kartong med 7 tummare ståendes någonstans :unsure:

Näääee, vet du va farbror Pan. Singlar och EP slutade jag med 60-talet. Min sista singel var nog dessa om inte minnet sviker mig helt. Det var fler men dessq minns jag speciellt i tältet med batterispelaren. Min fem år yngre syster fick mina singlar och hon har slängde dem för en sådär 25-30 år när jag inte var intresserad att ta tillbaka dem. 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Posted
1 hour ago, P-pan said:

Nog har ni väl någon liten kartong med 7 tummare ståendes någonstans 

Fick ju ofrivilligt en kartong med ett auktionsköp av LP. Man kanske borde handla en specifik singelspelare vid fåtöljen så man slipper resa sig var tredje minut ..

Posted
1 hour ago, Bebop said:

Min fem år yngre syster fick mina singlar och hon har slängde dem för en sådär 25-30 år när jag inte var intresserad att ta tillbaka dem. 

image.jpeg

Aj, aj, aj... slänga gammal musikhistoria bara sådär :shocked:

Posted

Jag har ett gäng jazzsinglar som kom med vid ett auktionsköp av LP. 

Om någon är intresserad är det bara att hojta till. 

Posted
4 hours ago, P-pan said:

, aj, aj... slänga gammal musikhistoria bara sådär

Det hade varit annorlunda om historien hade varit knasterfri och välvårdad. Då hade en del varit klenoder. Samma sak med mina första LP från 60-talet. I stort sett ospelbara och konvulut som knappt höll ihop. Det kallar jag för skräp och sopor. Några har jag kvar som ligger precis på gränsen men de är i för dåligt skick för att representera något ekonomiskt värde. Och jag låter inte mina pickuper fara över spåren som i stort är nerslitna av gamla keramiska pickuper med nåltryck kring 4 g

Jag behåller bara sånt som fungerar.

Posted
51 minutes ago, Bebop said:

Det hade varit annorlunda om historien hade varit knasterfri och välvårdad. Då hade en del varit klenoder. 

Jag förstår precis vad du menar.

Själv hade jag turen att hitta en samling med singlar efter en gammal skivresensent som, jag tror, var mest aktiv under 60-talet

De flesta skivorna var spelade kanske max 3-4 ggr.

Nu bestod samlingen av övervägande svensk musik med b.l.a lill-babs, Povel Ramel o.s.v men det fanns även ett antal guldkorn sett till den mer etablerade och världsliga jazz-eliten...

20251231_010845.jpg

20251231_010929.jpg

Låter, med tanke på åldern, rätt bra ändå kan jag tycka. 

Har i många år haft tanken om att försöka "digitalisera" dessa men av det har det ännu inte blivit något av.

Posted
9 hours ago, P-pan said:

Har i många år haft tanken om att försöka "digitalisera"

Warum? Håll dig vid det analoga. Du har ju en bandspelare. Spela över dem på band. Räcker med bandhastighet 19 cm/sec (eller t o m lägre för gamla singlar). 

Så har jag gjort med de flesta av mina 45-varvs-LP. Ryms två album/band typ LPR35 eller LPR90 i 19 cm/sec. Här några exempel.

20251231_110701.jpg

20251231_110213.jpg

20251231_111402.jpg

20251231_111431.jpg

Som framgår har jag även gjort så med Miles Davis 10"-box på Prestige som kom ut för ca 10 år sedan. Dels slipper jag vända var 10-minut och jag får en sammanhållen upplevelse. Dessutom är det kul med band. Bandspelare har jag haft en kärlekssaga till från början av 70-talet.

Och för att få till en liten extra hifi-twist så har tagit ut signalen direkt från RIAAn istället för att gå via förförstärkaren vid inspelningen. Det förstpår var och en att detta måste vara den enda sanna vägen att gå för att få den rätta svärtan och det sanna analoga ljudet... :65::closedeyes:

Posted
1 hour ago, Bebop said:

Warum? Håll dig vid det analoga. Du har ju en bandspelare. Spela över dem på band.

God idé.

Men i.o.m att @Josaa tömt marknaden på bandare kan det dock bli svårt för mig att hitta någon med vu-mätare, vilket min B67:a saknar.

Tål ändå att tänkas på känner jag.

Tack för ett bra förslag :thumbsup:

Posted
25 minutes ago, P-pan said:

God idé.

Men i.o.m att @Josaa tömt marknaden på bandare kan det dock bli svårt för mig att hitta någon med vu-mätare, vilket min B67:a saknar.

Tål ändå att tänkas på känner jag.

Tack för ett bra förslag :thumbsup:

Vi kanske kan byta? Min 67:a (med mätare) slutade igår att spola åt ena hållet och brummar….

Posted

Men va fa...

Komma med den där nu.

Den hade jag kunnat önska mig i julklapp om jag vetat om dess existens :tongue:

Fast å andra sidan så fyller gumman år i februari.

Hennes present börjar på något sätt redan kännas klar :closedeyes:

Posted
1 hour ago, lindome said:

@SOUND BY VINYL

Jag har 4-500 singlar.

Bästa o mest praktiska spelaren till dessa är nog Technics 1200:thumbsup:

Då kan man även lira sina 12:or.

Skall det endast vara 7 tummare så är denna riktigt cool

Reloop RP 7

IMG_8928.thumb.png.1930fd733ea39f644e52bbbeb26d8a78.png

Reloop RP7 är helt klart ett alternativ, men helst skulle jag vilja ha en spelare som ser mer ”hemma-spelare” ut, än att ha utseendet av en DJ-spelare. 😉