Bravo Posted April 4, 2005 Posted April 4, 2005 Lite mytologisk förvirring är det allt, Frejas make brukar väl anses vara Oden, och Tor är Odens son med antingen Jorden eller Frigg/Freja hmmm, dock är Tors maka Sif. Kanske nya mytologiska rön, vad vet jag. Nåja tillbaka till nutiden och de ljudmässiga egenskaperna, direkt ur lådan lät det visserligen dynamiskt men samtidigt med en karaktär av krossat glas. Nu anbefalls ju inspelning å det bestämdaste så nu puttrar de på med Purist Audio Designs System Enhancer för att snabbare komma till skott. En lyssning efter ca. åtta timmar visade ett betydligt mjukare ljud, men vidare tester får anstå ett dygn. Quote
Timbre™ Posted April 4, 2005 Posted April 4, 2005 ...men samtidigt med en karaktär av krossat glas. Träffande beskrivning för oinspelad/kall elektronik... System Enhancer kan få den störste av entusiaster att fly huset... Quote
Bravo Posted April 4, 2005 Author Posted April 4, 2005 Sant "Timbre" min fru undrade när h-t skulle vara över. Provspelade som snabbast efter ett dygn, det lät bättre men grumligt. Provade att vända nätkontakterna och genast föll instrumenten på plats och klarheten ökade markant. Kokningen fortsätter. (Min fru är inte hemma i eftermiddag) Quote
eliot Posted April 4, 2005 Posted April 4, 2005 System Enhancer från IsoTek låter betydligt mindre Jag har inte jämfört dess effekt med skivan från PAD som jag brukar använda tillsammans med exorcisten - men den fungerar bra Quote
Bravo Posted April 4, 2005 Author Posted April 4, 2005 Kan ju vara värd att prova "eliot", vad kostar och vad får man tag på den? Quote
eliot Posted April 4, 2005 Posted April 4, 2005 Den finns att köpa hos Larry på PL Audio. Efter att ha testat den så skrev jag ett inlägg på HiFiForum: Det var mycket mindre "oväsen" än på andra sådana skivor men effekten var högst påtaglig med stramare bas och luftigare diskant. Ett spår varar 30 min! - Av naturliga skäl går det inte att direkt jämföra verkan av två olika skivor Det var någon som sa att den kostade 300 kr Quote
K-man Posted April 4, 2005 Posted April 4, 2005 Jag har sett ett pris på 250pix för den skivan. Nya prylar i riggen är alltid kul, inbränning är oxå tidsvis kul...fast inte alltid.. Hej o hå, bränn på! \\K-man Quote
Bravo Posted April 4, 2005 Author Posted April 4, 2005 I alla fall tycker inte familjen att inbränning är kul, nypris 250 pix sa du "eliot". Vet du var? I övrigt så börjar ljudet räta upp sig med rätt vända kontakter och ett drygt dygns "kokning". Ljudet har blivit mycket mer dynamiskt och varmare, den har ett trevligt naturligt värmetillskott som gör röster levande. Dynamiken och den höga detaljeringsgraden gör att ljudbilden blir levande och intressant, ja musialisk helt enkelt. Sonus Faber Concerto, Thor och Freja verkar trivas väl ihop så långt. Quote
K-man Posted April 4, 2005 Posted April 4, 2005 Bravo, jag tänkte på fasen... Bladelius/Advantage fas ligger som såhär...hmm...om du tar nätkabel och drar "maskinändan" ur apparaten. Håller den så att du tittar "in i" kabeln och "kontakthålen" formar ett V. Då skall fasen var uppe till höger... hur oklar var den förklaringen egentligen.. \\K-man Quote
Mattias Posted April 4, 2005 Posted April 4, 2005 Skall bli intressant att höra hur de inspelade gudarna fungerar i ditt system Bravo. Mvh Mattias Quote
Bravo Posted April 4, 2005 Author Posted April 4, 2005 Fasen är nog rätt nu enligt öronen, men jag skall kolla när jag är ledig nästa gång "K-man". De spelar just nu riktigt riktigt bra, men inbränning sker fortfarande, jag skall lyssna lite i morgon bitti innan sängdags. Quote
sampix Posted April 5, 2005 Posted April 5, 2005 Trevligt Bravo! Ska bli intressant att höra fler lyssningsintryck efter att PAD-skivan gjort sitt Quote
Bravo Posted April 5, 2005 Author Posted April 5, 2005 Nu har apparaterna gått några dygn och i morse lät de riktigt bra, det var svårt att somna rent av för allt man ville lyssna på, vilket ju inom parantes inte var riktigt meningen. De skulle användas för att kunna somna genom att stänga ute diverse ljud från alla håll. Nåja, ett gott betyg åt Thor och Freja således, bitarna börjar falla på plats, musiken presenteras med bra djup och kraft i basen trots stativarna, mellanregistret är fylligt och med en gnutta naturlig värme, diskanten såvitt jag kan bedöma oklanderlig. Musiken flödar sammanhållen i ett stabilt grepp, instrument och röster är lätta att plocka ut. Dock spelar prylarna på åtminstone några dygn till. Då jag hört Thor med flera olika spelare som Marantz SA-8400, Sony SCD-xa333es, Sony xb940, och någon till så måste jag tillstå att Freja tillsammans med Thor slår de övriga med bred marginal. De fungerar otvivelaktigt bra tillsammans. Quote
Bravo Posted April 8, 2005 Author Posted April 8, 2005 Apparaterna har nu småputtrat sedan i lördags och vid lyssning förnamns en lite orolig ljudbild som avhjälptes med byte av nätkablar från originalsnörena till Harmonic Tech AC-11. Fortsättning följer när jag avlyssnat ändringen i morgon bitti. Quote
datar Posted April 11, 2005 Posted April 11, 2005 Man skulle uppfinna teleporteringsmaskinen nää bättre att lägga pengarna på hifi Quote
Bravo Posted April 12, 2005 Author Posted April 12, 2005 Sant, kamera = X kr. = X kr. mindre till stereo. Quote
ribbon Posted April 13, 2005 Posted April 13, 2005 Ville bara säga några ord om thor(förstärkarn) denna gigant, skämt o sido men jag har provat den o jag kan bara först säga "heja bladelius" denna produkt om jag så säger är en killer den slår ut det mesta upp till 50000:- utan att ens rodna. Om jag var konkurent till micke bladelius skulle jag inte kunna sova på nätterna så det så!!! Vänta bara till's thor mk2 kommer! :cool: Quote
datar Posted April 13, 2005 Posted April 13, 2005 Kör du balanserat xlr eller rca? Hur upplever du skillnaderna om du provat bådadera? Quote
Bravo Posted April 13, 2005 Author Posted April 13, 2005 Körde rca till de tidigare spelarna jag provat med Thoren dvs. Sony och Marantz, med Freja har jag bara kört balanserat, dels för att mina bästa kablar är balanserade, dels för att balanserat är rekommenderat. Hitills på de produkter jag testat om de har balanserade utgångar så brukar de vara bäst, förmodligen för att de oftast är främst ämnade att användas på det sättet. Quote
Bravo Posted April 14, 2005 Author Posted April 14, 2005 Har lyssnat vidare och varit lite missnöjd med resultatet som varit lite hårt, forcerat och ljust. Ett ljud som jag inte känt igen sedan tidigare vare sig från butik eller från det tillfälle då jag hade Thoren hemma på prov. Märkligt om spelaren skulle göra hela skillnaden. Orsaken måste finnas någon annanstans, dags för lite kontroller. Efter lite bökande fann jag att ena högtalarstativet inte var fullt fastgängat, det blev bättre men inte helt bra. Dags att laborera med underlaget till högtalarna och avståndet till väggen. Idealavståndet till väggen visade sig ligga en halvmeter längre fram än vad som är möjligt att ha dem om man skall kunna passera tvärs över rummet, längre ut från väggen blev stereobilden djupare och luftigare. Stenplattorna bökades undan och högtalarna ställdes direkt mot golvet på sina Superspikes, riktigt bra men samtidigt plattare och lite luddigare ljudbild. Tillbaka med stenplattorna, klarare men lite väl ljust och energirikt ljud. Någonting borde alltså ligga mellan superspikarna och stenen. Enda tillgängliga för dagen var att trycka dit lite sorbotanremsor mellan spiken och underlaget. Plötsligt stog högtalaren betydligt stabilare och samtidigt avkopplat från underlaget, (så länge det varar). Ljudet lyfte dramatiskt och blev varmare, naturligare men ändå fokuserat och med ett visst djup trots den mindre fördelaktiga placeringen av högtalaren nära bakväggen dvs. ca. 1,5 dm. Ett gott betyg åt mina Thor och Freja således, att brister som hitills varit dolda har avslöjats och blivit åtgärdade. Förmodligen skulle det bli ännu bättre att placera högtalarna på exempelvis BDR-puckar, men det får anstå tills budgeten hämtat sig. Just nu är ljudet balanserat, neutralt men ändå med en naturlig värme som gör att denna kombo känns som ett mycket bra köp med hög potential. En intressant skillnad är att f.f.g har det blivit en noterbar förbättring med en SACD-skiva och inte bara en marginell sådan, dock tycker jag fortfarande att förbättringen mest ligger i de nedre registren. Jag skall i detta fallet tillägga att jag bara hunnit med att lyssna på två stycken skivor men i alla fall. Jag har för övrigt beställt Joseph Canteloubes Chants d’Auvergne med mezzosopranen Veronique Gens på Naxos som finns i både CD, SACD och DVD-A utgåva. Skall bli en intressant test. Quote
Timbre™ Posted April 15, 2005 Posted April 15, 2005 Just nu är ljudet balanserat, neutralt men ändå med en naturlig värme som gör att denna kombo känns som ett mycket bra köp med hög potential. Stämmer väl överens med vad vi hörde på Balance. Bra kontroll på de danska stativarna var det dessutom. Quote
Bravo Posted April 15, 2005 Author Posted April 15, 2005 Jag kunde ha nämnt att kontrollen var det första jag uppmärksammade när jag lånade hem Thoren en gång för ett halvår sedan. Greppet den håller om högtalarna lämnar inte mycket i övrigt att önska. Resurser med andra ord. Quote
datar Posted April 20, 2005 Posted April 20, 2005 Jo man kan nog inte säga annat än att Advantage Thor är en highend produkt till lågt pris Freja bara jag måste stifta mig bekantskap vid ett tillfälle Quote
Bravo Posted April 20, 2005 Author Posted April 20, 2005 Kombon är bra helt klart, skall försöka hitta lit eskivor i olika format för att göra någon bedömning. Jag har fått hem Naxos DVD-A med Canteloube, se ovan, men den verkar bara finnas i 5:1 spår tyvärr. Quote
Bravo Posted April 21, 2005 Author Posted April 21, 2005 Tyvärr så verkar Naxos DVD-A bara ha 5:1 varianten. Jag har nu Canteloubes Chants d'Auvergne i alla tre versioner CD, SACD och DVD-A från Naxos och en misstanke som formar sig efter att ha lyssnat på dessa och lite olika andra skivor nu både på CD och SACD, det är att skivornas kvalitet är viktigare än formatet. När det gäller Naxosskivorna ovan så kan man väl säga att CD och SACD utgåvorna liknar varandra men att SACD är något tydligare i ljudet än Cdn utom i det övre registret där det är tveksamt om jag föredrager SACD. DVD-An är helt annorlunda, dels kräver den att volympotten skruvas upp från läge 20 till läge 40-45 för att få ungefär samma ljudnivå och musiken låter mera tillbakalutat och med ett större djup. Här kan ju föreligga ett problem då mixen är gjord för flera högtalare, men i de partier där det är rimligt att jämföra som röst och enstaka instrument så verkar hela registret vara bättre i DVD-A och den stora skillnaden är det övre registret. Här skulle definitivt behövas flera skivor för att veta om det verkliga förhållandet är så, eller om det är tillfälligheternas spel. Jodå alla formaten låter bra. Quote
tommypeters Posted April 22, 2005 Posted April 22, 2005 Sådan erfarenhet har i alal fall inte jag på den spelare jag har som kan spela både SACD och DVD-Audio. De ger bägge ungefär samma volym ut, men basen är låg på DVD-Audio (jämfört med CD9 - och på SACD är den ännu lägre... Detta ska huvudsakligen bero på spelaren. På min nya spelare kan jag inte spela SACD, så jag kan inte jämföra de två formaten på den i övrigt mycket bättre spelaren. Quote
Bravo Posted April 22, 2005 Author Posted April 22, 2005 Då jag bara äger en DVD-A-skiva så vet jag inte om det beror på spelaren eller skivan, eller om det är 5:1 som spökar. Om/när jag får tag på en DVD-A i tvåkanal får jag väl svaret. Någon annan som har erfarenhet av att spela 5:1-formatet i tvåkanalsläge? Quote
Bravo Posted April 30, 2005 Author Posted April 30, 2005 Nu har Thor och Freja gått i ca. tre veckor drygt och jag tycker att de växt under resans gång. Ljudet är fylligare och varmare, rundare om man så vill i positiv bemärkelse, dock kan de i olyckliga stunder låta en smula ljust. Problemet som jag uppfattar det i detta fall är att Thor kan stå på oavbrutet medan Frejan återgår till standbyläge efter en tids overksamhet, men låter bättre efter en halvtimmes spelande. När allt är på topp uppfattar jag kombinationen som fyllig, detaljerad men med den musikaliska helheten i behåll och med god 3D-förmåga i ljudbilden. Det är lätt att ryckas in i och följa med i musiken som släpper högtalarna och utspelas i rummet om ni förstår vad jag menar. För de pengar de betingar måste de vara ett gott köp. Vore intressant att jämföra Thor I mot Thor II. Quote
Recommended Posts