Jump to content

Recommended Posts

Posted

Made in Japan by Perfect Sense & Marko

20251206_142828.jpg

Det var inte mycket ljus som orkade sig igenom dagens tjocka molntäcke över Stockholm.

Julen närmar sig med stormsteg men det var inget som hindrade Göteborgs "mest svenska japan" att resa till Bromma och Perfect Sense.

Jag tog mig också till Bromma för att få mig en dos av både japansk musik och elektronik men inte minst också för att få träffa Marko och få lite japanska influencer från mer än bara musiken och prylarna skulle det visa sig.

• P-pan changed the title to "... japaner, japaner, japaner... Man tror inte sina ögon"
Posted

Före steget på slutet stod det ett försteg från samma tillverkare.

20251206_132930.jpg

Riaa-steg från samma avsändare

20251206_132951.jpg

20251206_132913.jpg

Det blir en inte allt för detaljerad redovisning av alla "karamellburkar" och snören men det går ju naturligtvis bra att ta sig in på deras Hemsida för mer information.

Posted

Bilderna är kanske inte av någon "superkvalite" men de syns väl vad som är avbildat hoppas jag.

Jag färdades nämligen med den lätta utrustningen (mobiltelefonens kamerafunktion).

Hur lät allt det här då kan man ju fråga sig ?

Personligen så tycker jag det lät fantastiskt bra.

Rent och snyggt, ett härligt djup i återgivningen och vinylskivorna som spelades måste ha varit snudd på ospelade ? :unsure:

20251206_135513.jpg

20251206_142007.jpg

Så var det naturligtvis inte men nivån på ytbruset var mer eller mindre ohörbart, riktigt fina pressningar.

Min egen skivsamling innehåller väldigt få japan-pressar men det kanske jag måste försöka ändra på :tongue:

Det dök naturligtis upp en del frågor om Japan generellt, vad annars.

Den social kulturen och historian i detta land skiljer ju sig en del från vår egen så samtalsämnen saknades verkligen inte.

Det var inte så många besökare som det brukar vara vid tillfällen som detta men med tanke på juletiderna så har ju folk

lite annat som ska hinnas med så det kom kanske inte som en överraskning direkt.

Lite synd kan jag ändå tycka med tanke på Marko's långväga besök.

Jag hoppas vi får se dig snart igen Marko.

Tack till er som var där.

Tack till Perfect sense för en, som vanligt, väl genomförd demo.

Tack till Bengt som, antar jag, justerat tonarm, puppa och hastighet på snurran.

Och så klart ett speciellt stort tack till Marko som reste hela vägen till Bromma för att spela väl valda skivor av yppersta kvalité :thumbsup:

20251206_134442.jpg

20251206_135017.jpg

20251206_133129.jpg

Posted

Vad roligt att du tittade förbi, och extra kul att du gillade urvalet av musik. Skivorna är inte ospelade, men japanska skivor man köper på plats är oftast i ett fantastisk skick.  Dessutom ultraljudstvättar jag all min vinyl (oftast två gånger) efter inköp. Faktum är att 90 % av det jag spelade var förstapressar från åren 1974–1981.

Det var verkligen superkul att få dela med mig av den japanska musikskatten och delta i alla trevliga diskussioner under dagen. Stort tack till er som trotsade både julstress och väder för att komma förbi, och tack till @Perfect sense för ett fint ordnat event!

Posted
2 hours ago, Kilgore said:

Oh YMO's andra platta, en klassiker! Hade jag inte tackat nej till på japansk förstapress :smilingeyes:

Hade faktiskt med mig debutalbumet med. Spelade Computer Game / Fire Cracker från den. Då började folk skruva på sig i stolarna :rolllaughing: Den är dock US utgåvan från 1979 när dom bytte till omslaget med ”Sladd-Geishan” 

IMG_0028.jpeg