plind Posted November 27 Posted November 27 Kanske passar bäst här offtopic. Jag har ett litet rum med en 50´smart TV där digital signal överförs via optisk kabel till en iFi-dac. Därifrån vanliga RCA-kablar till förstärkeriet. Larsen 4 högtalare dikt an mot bakvägg. Sitter här ibland och spelar Youtube musikvideos. Det låter överaskande bra! Helgen som var ville jag titta på en film som ligger på SVT-play; "Walk the line" , filmen om Johnny Cash tidiga karriär. Det blev pannkaka eftersom ljudet bestod av en entonigt högt surr. Dämpade jag förstärkaren och tog ut ljudet via TV´n så lät det korrekt. Testade andra filmer i arkivet med samma dåliga resultat. Sista avsnittet av "på spåret" gick däremot bra. Direktsända program från dagens tablå går oxå bra. Kan det vara så att spelfilmer har ett annat ljudformat som min dac inte fattar? I TV´ns meny inställningar hittade jag "ljud ut". Där fanns några olika alternativ men den har alltid stått på "automatic". Quote
AlfaGTV Posted November 27 Posted November 27 2 minutes ago, plind said: alltid stått på "automatic" Den ska alltid stå på "PCM" eller "Stereo" om du har kabelen ansluten till en tvåkanals-DAC? Har du en hemmabioreceiver kommer du undan med DD5.1 och allt möjligt, men det fixar nog inte iFi!? lindvall and plind 2 Quote
plind Posted November 28 Author Posted November 28 16 hours ago, AlfaGTV said: Den ska alltid stå på "PCM" eller "Stereo" om du har kabelen ansluten till en tvåkanals-DAC? Har du en hemmabioreceiver kommer du undan med DD5.1 och allt möjligt, men det fixar nog inte iFi!? Japp, det gjorde susen. Nu funkar filmljudet som det ska. Tack för hjälpen AlfaGTV and lindvall 2 Quote
Recommended Posts