lindome Posted November 3 Posted November 3 Igår var det skivmässa i Göteborg. Vis av erfarenhet så brukar jag inte hitta något speciellt, men skam den som ger sig Några rävar så som @secanbj o @Shamrock träffar man nästan alltid o kan snacka lite med. Denna gång blev det 2 LP och 100 innerpåsar till LP skivor som fick följa med hem. Det tog inte många minuter innan telefonen plinga och det var dags för fika Sedan var det dags att kasta sig in i bilarna för nästa söndagsnöje.... Lyssning i Kungsbacka och här har vi varit tidigare. Vår värd J.R. är dock inte typen som vilar på hanen direkt. Dyker det upp något intressant i skottfältet (läs marknaden) så skjuter han direkt Denna pjäs är en av nyheterna sedan förra gången Audio Research D110 får snålvattnet att rinna till minsann trots att det är transistorer i denna.... Förstärkaren släpptes 1978 men jag vet inte exakt vilket produktionsår det är på J.R:s ex. Det skall dock poängteras att den är i mint condition - inte en repa nånstans vad jag kunde se. Från ARC database To obtain the performance this amplifier is capable of, it is recommended that only commensurate quality preamplifier-control units (such as the SP-3B, SP-5, SP-6) be used with it. Also, only high quality turntables with stable arms and cartridges should be used. For further discussion of performance and use requirements, please see your Audio Research dealer. Finns det något försteg från Audio Research då? Har påven en rolig hatt? Jajamensan, såklart det finns ett sådant också. Audio Research SP-6 Även denna enhet är i mycket gott skick! Det sitter en del rör i försteget vilket rimmar bra med J.R:s preferenser Uppsättningen med SP6 och D110 spelade mycket bra. Richard, Shamrock, shaft and 12 others 15 Quote
lindome Posted November 3 Author Posted November 3 Denna anläggning finns dokumenterad sedan flera år tillbaka av @Apexorca i denna tråd: Hemma hos JR. - Euphonia Bildforum - Euphonia Audioforum Jag kunde fortsatt skriva där, men kände att jag kanske inte skall besudla den fina tråden med mina iPhone bilder... Därför startar jag denna istället. Nåväl, källor finns det gott om High quality turntables with stable arms and cartridges Överst i bild, den klassiska EMT 930 utrustad med Ortofon arm och dito monopickup. Under den står en av de senare inköpen - Garrard 401 med tonarm från Thomas Schick och en Ortofon SPU. Vi fick lyssna till Steely Dan - Everything must go och det lät galant med Audio Research elektroniken och en step-up från Mijayima När vi skulle lyssna på mono via EMT:n så lät det dessvärre rätt distat så vi fick avbryta den övningen. Synd för jag vet att det låter kanonbra. Lite senare på kvällen messade JR och orsaken var skit på nålen - rookie mistake En annan känd källa fick spela upp istället. Denna gång blev det gammal blues med Sonny Boy Williamson Här fanns inget skit i återgivningen, istället en väldigt naken och dynamisk återgivning med ytterligare en gammal trotjänare. Telefunken M15 hmm jag kanske får skaffa en sån igen..... MBP, AlfaGTV, bigblue and 7 others 10 Quote
secanbj Posted November 3 Posted November 3 Man skulle behöva en panoramalins för att få plats med alla prylar på en bild Apexorca, Richard, calle_jr and 10 others 12 1 Quote
Josaa Posted November 3 Posted November 3 2 hours ago, secanbj said: Man skulle behöva en panoramalins för att få plats med alla prylar på en bild Bra musikval också! calle_jr 1 Quote
lindome Posted November 4 Author Posted November 4 Vi vrider lite vänster i synfältet o kollar vad som står här Framför ARC slutsteget står en mycket fin Micro Seiki RX1500 utrustad med 2 tonarmar. En Sorane/Abis SA-1.2 längst bak. Här har JR hängt på en Hana Umami Red. Denna fick spela lite Leonard Cohen med den äran. Den andra armen är SME 3009 R och på den sitter en äldre EMT monopickup. Ingen lyssning på denna dock. JR:s stora entusiasm går inte att ta miste på allra mest när han får spela på sin Studer C37. Det är en rejäl maskin och den låter fantastiskt bra - trots att den bara är mono Denna gången fick vi avnjuta Miles Davis So what. calle_jr, bigblue, lindvall and 13 others 16 Quote
lindome Posted November 4 Author Posted November 4 Ytterligare en spelare som inte fick speltid denna eftermiddag. Thorens TD125 longbase med en SME 3012 och en SPU. Även denna spelare i mint condition Bakom spelaren vaktar en av högtalarna från Tune Audio. Den andra Garrard 401 fick inte heller nån speltid, anledning till det kommer i nästa inlägg Tidigare erfarenhet säger mig att denna inte gör bort sig på något sätt heller! Mellanhjulsdrift är vanebildande…. bigblue, Shift hifi, calle_jr and 2 others 5 Quote
lindome Posted November 5 Author Posted November 5 Ett mellanspel efter meddelande från vår värd. Här kommer en bild på step-upen som förstärker MC signalen de olika pickuperna till Audio Research SP6 (som endast har MM riaa) Air Tight ATH-2A - konstruerat av Matsudarian San från My Sonic Lab enligt rekommendation av Air Tight Apexorca, lindvall, plind and 6 others 9 Quote
lindome Posted November 6 Author Posted November 6 Dags att summera söndagens övningar och det görs med ädla bandspelare från Schweiz. En fullt renoverad Studer B67:a låter precis lika bra som den ser ut Denna maskin är dödstyst i drift, till skillnad från både C37:an och Telefunken M15 som båda två hörs från motorer o fläktar en del. Lösning på det senare problemet är som vanligt - HÖJ VOLYMEN Minns tyvärr inte vad som spelades på B67:an.... Sista anhalten blir Studer B62. Detta är en fantastisk maskin och JR har som ni kan se även den riktiga originallådan till maskinen Denna maskinen är anledningen till att jag skaffade en B62 för några år sen. Här hade JR laddat med Peter Green - In the skies och lite senare fick jag rulla upp ett band med Sonny Stitt. Båda lät strålande! Tack till vår värd för en mycket trevlig söndagseftermiddag Shamrock, Josaa, Krion and 9 others 11 1 Quote
Recommended Posts