Jump to content

Slutstegsfunderingar till SF Grand Piano Home


FBK

Recommended Posts

Hej allihopa :)

Nu har jag börjat funderat på nytt slutsteg till mina Sonusar igen :blush jag köpte ett beg Primare A30.2 för inte allt så länge sedan, men jag har inte suttit nöjd direkt. Var faktiskt på väg att sälja Sonusarna :o tänkte att ett högtalarbyte kanske var den rätt medecinen för jag upplevde annlägningen för mörk och allmänt tråkig, saknade liv,fart,dynamik,ren och djup bas osv. Men det var tills jag fick låna en kompis TAGMcLaren 3-series 5x100 då förstod jag att det var inget fel på annlägningen om man bytte ut Primaren.....

Så nu så har jag fått lånat TAGen tillsvidare och det spelas skivor som aldrig förr :mm:

Har nu kommit på (bättre sent än aldrig)efter lånet av TAGen att det jag behöver är ett Slutsteg som är neutralt i karaktären, men med en bra och djup basåtergivning som det är "punch" i. Och då säger alla Krell 400ix! Visst den ska funka otroligt bra till högtalarna, men den är över budgett och jag har en Advantage S1a som signalkälla och den har försteg. Så finns det något som har det jag söker?, okej Krell verkar vara ensamma om sina basresurser, men strax under deras kvaliteer skulle inte sitta fel.

Jag misstänker nog att det finns en hel del steg som jag skulle bli nöjd med när det gäller de övre registren, men på punkten Bas så verkar det vara värre. Lånade hem ett Advantage A300 av en kompis och även det fick stryk av TAGen :o Men köp ett TAG steg då säger någon..... Nja, hittar jag inget bättre då gör jag det! För det är bra, men jag skulle nog helst vilja ha en aning mer kraft och kanske ännu bättre bas om det nu går att få inom min budgett. Och så kostar ett 5-kanaligt TAG 35.000kr och ett med 2-kanaler 22500kr :o

Jag har funderat på dessa, har ni några erfarenheter eller åsikter angående dessa så sjung ut :D

http://www.psaudio.com/products/gca_amplifiers_overview.asp

http://www.electrocompaniet.no/products/po...120/AW_120.html

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...p?showtopic=448

http://www.arcdb.ws/150.2/150.2.html

Electrocompaniet och Clarity hade jag tänkt jämföra hos Robban, för att om jag förståt allt rätt så kommer Electrokompaniet att säljas av honom här i Stockholm. Audio research 150.2 ska jag lyssna på Fredag hos butik, och om nu något av dessa alternativ skulle passa smaken så får de gå en match mot TAGen :mm:

PS Audio har jag läst någonstans att Sladd har i sortimenetet, någon som vet om det stämmer?

Och framför allt kom med tips både beg och nytt om jag har glömt bort något totalt som skulle kunna passa med mina Grand Piano Home.

Mvh Per

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

:) Det absolut bästa steget jag hört med SFGP home är GamuT D-200, mark II skall väl tilläggas då jag inte hört mark III med nämnda högtalare, se GamuT homepage.

Den slog då i mina öron uppsättningar med Audio Research och Krell m.fl. förstärkare i jämförbara prisklasser.

GamuT mark II går att köpa beg. vad jag förstår för runt 20-25000:- och ger synergieffekter.

SFGP home trivs dessutom ändå bättre om man byter ut originalspikarna mot SondCares Superspikes stl. M8, vilka ger dem ljudmässigt en fastare struktur och en tightare och upplevelsemässigt djupare bas.

Link to comment
Share on other sites

Vad det gäller GamuT så kan jag instämma med Bravo mycket trevliga förstärkare till SF, har lyssnat ett par gånger hos Esoterisk i Uppsala. Tycker GamuT följer SF:s karaktär mycket bra. Vad det gäller Electrocompaniet så är jag lite delad, vet dock inte hur deras nyare modeller låter men jag har själv ägt Electrocompaniet och spelat dem med ett par SF GP och det blev lite för mycket åt det mjuka hållet. Förstärkaren var lite svag också (60 watt) så man fick inte riktigt ut allt ur högtalarna.

MVH

Link to comment
Share on other sites

SFGP home trivs dessutom ändå bättre om man byter ut originalspikarna mot SondCares Superspikes stl. M8, vilka ger dem ljudmässigt en fastare struktur och en tightare och upplevelsemässigt djupare bas.
sonus.jpg

Redan fixat Bravo :app:;)

Den slog då i mina öron uppsättningar med Audio Research och Krell m.fl. förstärkare i jämförbara prisklasser.
har lyssnat ett par gånger hos Esoterisk i Uppsala. Tycker GamuT följer SF:s karaktär mycket bra.
Om ni kan så får ni gärna försöka att beskriva ljudet med Gamuten, hur är framför allt basåtergivningen med detta slutsteg?

Electrocompaniet och spelat dem med ett par SF GP och det blev lite för mycket åt det mjuka hållet. Förstärkaren var lite svag också (60 watt) så man fick inte riktigt ut allt ur högtalarna.

sker :)

Det är ett av huvudproblemen med Grand Piano Home, med för klent förstärkeri så låter de alldeles för mjukt och mesigt och framför allt så finns ingen dynamik alls!

Link to comment
Share on other sites

Lyssningsvanorna spelar roll om du testar Clarity. Vid normala lyssningsnivåer kan du säkert få till ett transparent, slankt och luftigt finlirarljud. Söker du kraft och tyngd vid höga ljudtryck kanske det är bäst att testa olika konstruktioner.

Ett begagnat Classé CA-300... :?:

Link to comment
Share on other sites

:D

Redan fixat Bravo  :app:  ;)

Ack ja, ack ja, aldrig får man leka profet "fbk" ;)

Bra att du redan upptäckt spikarna.

GamuT är tillräckligt bra för att bevara den musikaliska spänsten från toppen till botten och ge ett dynamiskt och levande ljud, en förstärkare som gör SFGP rättvisa.

Basen med spikarna påsatta finner jag fullt tillfredställande snabb, tight och djup.

Nu vet jag inte vilken bas du eftersträvar, för mig kändes den korrekt.

Däremot så vet jag att GamuT mark III har mera krut i basen, frågan jag ställer mig är om det är korrekt då balansen kan kännas förskjuten. Dock har jag som sagt inte hört Sonusarna med mark III utan endast med mark II som går att få till ett fördelaktigt pris, mark II kan dock uppgraderas till mark III om man vill.

Link to comment
Share on other sites

>fbk

Tyvärr var det ganska så länge sen jag lyssnade på GamuT så jag har inte mycket mer att tillägga än vad Bravo beskrivit.

Vad det gäller Electrocompaniet så är det helt klart ett märke som är värt att titta på men av mina erfarenheter av försteget EC-4(tror jag det hette) och slutsteget AW-60 tillsammans med GP och EA2 så är det ju först och främst som du säger att GP behöver ganska mycket Watt för att låta bra (gäller även EA2) men det handlar inte bara om Watt utan även upplösning som jag tycker att EC inte riktigt hade i den utsträckning som behövs för att få SF-högtalare att inte låta allt för sega och "laidback"

Link to comment
Share on other sites

:) Jag får väl tillägga att just GamuT och SFGP home är nog den kombination jag hört hitills som presterat bäst per krona och jag tycker absolut du skall försöka lyssna på den kombinationen "fbk".

Den kombination jag har nu är visserligen "bättre", många fördelar men faktiskt även ett par nackdelar, än med GamuT och SFGP home, men framförallt är den nuvarande kombinationen fasansfullt mycket dyrare i nypris räknat.

Jag tror att du skulle finna GamuT och SF väldigt bra tillsammans och en kombination som man kan sitta nöjd med länge.

Link to comment
Share on other sites

Har du försökt en Musica från Sonus Faber? Visserligen inte något kraftpaket, men mycket engagerande - sen kan Musica'n något med SF högtalare, även med en Extrema. Använder sedan 1999 en sådan med mycket nöje. Den fick ersätta mitt 300B slutsteg, när familjen krävde mer utrymme - inget enkelt krav att honorera. :mm:

Link to comment
Share on other sites

Jo precis, om man inte redan har ett försteg man verkligen gillar och rätt signalkablar så tycker jag att integrerat är underskattat.

Jag körde med McCormack DNA-1 Deluxe till mina SFGP home tidigare, det steget är mäktigt nog, ger helt klart större transendentutslag vid ex cresendon än Krellen dessutom var den mäktigare, men när det gäller klarhet, snabbhet och kontroll vinner krellen. Det beror på vad man är ute efter.

Krellen har en självklar lätthet, exakt flytande med supersnabba anslag och stopp.

Den är "på tå" hela tiden som en stereons Muhamed Ali. DNA-1 är mera mäktig och orublig, drämmer till hårt och tungt men inte med den finess och presicion som krell. Faktum är att många nog skulle bli mer impade av DNA-1, speciellt personer mindre insatta i hifi.

Mitt gamla "ex" finns på Esoterisk hifi i uppsala. ;)

En av de fördelar man får med integrerat är att man kan lägga dubbelt så mycket pengar på signalkablarna samt dubbelt på strömkablarna :)

Link to comment
Share on other sites

Jo precis, om man inte redan har ett försteg man verkligen gillar och rätt signalkablar så tycker jag att integrerat är underskattat.

Jag körde med McCormack DNA-1 Deluxe till mina SFGP home tidigare, det steget är mäktigt nog, ger helt klart större transendentutslag vid ex cresendon än Krellen dessutom var den mäktigare, men när det gäller klarhet, snabbhet och kontroll vinner krellen. Det beror på vad man är ute efter.

Krellen har en självklar lätthet, exakt flytande med supersnabba anslag och stopp.

Den är "på tå" hela tiden som en stereons Muhamed Ali. DNA-1 är mera mäktig och orublig, drämmer till hårt och tungt men inte med den finess och presicion som krell. Faktum är att många nog skulle bli mer impade av DNA-1, speciellt personer mindre insatta i hifi.

Mitt gamla "ex" finns på Esoterisk hifi i uppsala. ;)

En av de fördelar man får med integrerat är att man kan lägga dubbelt så mycket pengar på signalkablarna samt dubbelt på strömkablarna :)

Hej Adagio :)

tyckte du att DNA-1:an saknade välartikulerad och tight bas JÄMFÖRT med Krellen?

Jag använder själv en DNA-1 dlx till mina Maggie 3.6/R men har aldrig provat nå´t annat steg till planarerna.

"Faktum är att många nog skulle bli mer impade av DNA-1, speciellt personer mindre insatta i hifi"

Tja, Robert Harley blev ju rätt "impad" av DNA-1 :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Saknade och saknade, hur ska man veta det innan man provat något annat. Jag saknade inget när jag hade DNA-1 Deluxen, utan det var en ny cd som spökade i mitt uppgraderingcentrum i hjärnan. Lånade hem 400xin mest för att kolla om designen skulle passa mina McCormack och för att få bevisat att jag ,imsan inte behövde tänka på att byta förstärkeri. :clown:

Krellen håller allt i ett förunderligt grepp, den upplevs som mycket slank i basen i jämförelse med DNA-1s mer pondusbetonade bas.

Det vore fel att säga att DNA-1 inte har kontroll, den är mer volymiös i sin karaktär.

Lite som att jämföra en F-15 med ett JAS 39 Gripen, F-15 är en tung, snabb och maffigt "energistrids"plan, medans Gripen är ett accelrationssnabbt "kurvstridsplan".

Link to comment
Share on other sites

enligt rescensioner så ska ju 400xi vara relativt "slank" i basen för att vara en krell så det är nog mycket möjligt att mccormacken uppleva som mäktigare.

Jag tycker helt klart du ska gå på en integrerad i den prisklassen, det behöver ju inte nödvändigtvis vara en krell men vad du än köper så har du ju som sagt dubbla pengarna över till signal och nätkabel :D

Link to comment
Share on other sites

fbk> Det ska verkligen bli intressant att höra vad du kommer tycka om Arc 150.2 :app: (Jag hade själv detta slutsteg hemma för provlyssning i en veckas tid. Och det var nog mest tillfälligheter som avgjorde att den inte fick stanna.)

Faktum är att många nog skulle bli mer impade av DNA-1, speciellt personer mindre insatta i hifi.

Adagio> Tack för den du :angry: :D

Link to comment
Share on other sites

:) Eftersom försteg redan finns så är det ju enligt min mening lika bra att satsa på ett kompetent slutsteg, då finns ju en flexiblitet att kunna byta andra delar senare.

Varför jag tycker så i detta fall är att jag hört GamuT med olika försteg och det är slutsteget som är den största förbättringen i jämförelse med att byta mellan olika försteg.

Jag säger inte att det nödvändigtvis är så i alla fall, men just i detta specifika fall är val av slutsteg tydligen tämligen väsentligt.

Link to comment
Share on other sites

Sonus faber Kluben Danmark diskuterar just nu Sonus fabers egen Musica som förstärkaralternativ till Sonushögtalare. En medlem driver sina Extrema med en Musica och är nöjd med den matchningen. Då bör ju Grand Piano vara en lätt Musicamatch... :?: :cool:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...