Richard Posted October 28 Posted October 28 Underbar trummis som gått ur tiden. Spelat med de största, här med Keith Jarret och Gary Peacock. https://youtu.be/EELiwXSXGzw?si=9jyBwUIEh00MQuTc calm, YYZ and Bebop 3 Quote
Bebop Posted October 29 Posted October 29 9 hours ago, Richard said: Underbar trummis som gått ur tiden. Trist att se den ene efter den andre av de kvarvarande jazzlegendarerna lämnar scenen för gott. De flesta av dessa som är kvar har sitt ursprung från Miles Davis grupper/band. Så även Jack DeJohnette som debuterade på Miles legendariska och epokgörande album Bitches Brew. Jack var också en utmärkt pianist. Jack DeJohnette kommer sälla sig till en av de legendariska och mest framträdande trummisarna under jazzes 60-tal fram till sin död. Där får han sällskap av Tony Williams, Elvin Jones, Roy Haynes, Al Foster och vad det lider Peter Erskine och Steve Gadd. Mest känd för den bredare publiken blev han via Keith Jarrett Trio som @Richard länkade till. De har gjort mängder av utmärkta album på ECM-etiketten. Hur många vet jag inte, men jag har 35 CD med trion och även några LP. Men han har gjort betydligt mer än så som framgår om ni kollar in på Discogs. Ett av de första albumen för mig, där han steg fram som en betydande trummis och musikant, kom också från ECM. Jag tänker på John Abercrombies Timeless från 1975 där även Jan Hammer från Mahavishnu Orchestra driver på. Bra, spännande musik och dessutom välinspelad som är ganska typisk från tiden med ny gitarrjazz. Det albumet skall jag spela idag för att hylla Jack DeJohnette Shamrock, shaft, PKS and 8 others 11 Quote
calm Posted October 29 Posted October 29 Spelar idag lite de olika sättningar som Jack spelat i, som visar på mångsidighet men också på hans skickliga spel. Hade sånär förträngt att han även varit med på den platta som definitivt fick mig att gå in och lyssna mer på jazz och fusion. Det fullkomligt för mig banbrytande albumet som blev lite som en musikalisk chock efter ha lyssnat mycket på Chicago-blues och jazzinspirerad band som B.S.T. Men som vanligt så spann jag vidare utifrån musikerna på Bitches Brew och fann många nya bekantskaper som Wayne Shorter, Herbie Hancock och naturligtvis Miles själv. Det ledde också vidare till grupper som Weaher Report och Joe Zawinul mfl, mfl. Men Jack förknippar jag naturligtvis med Keith Jarrett "standard trio" och plattor som denna och denna mfl... men även andra som dessa Man kan naturligtvis gräva hur mycket som helst i musikhistorien efter Jacks avtryck men dessa tycker jag avspeglar hans mångsidighet som varande en av trummisvärldens storheter. RIP Bebop, Splash, Richard and 1 other 4 Quote
Recommended Posts