Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej alla:waving:

Ny på forumet, men jag har läst och följt er under flera år.

Normalt sett brukar jag undvika liknande forum, ofta finns det några få röster som dominerar och driver sina åsikter hårt.

Det slutar ofta med att man ”ska tycka rätt” särskilt när det kommer till mätresultat, ja då vet ni nog vad jag tänker på.

Är det rör inblandat, då har man gjort bort sig🤷🏻‍♂️

Men här känns det annorlunda. Här verkar det finnas en fin förståelse för att vi alla upplever musik och ljud olika, och att smaken faktiskt får vara personlig.

Det uppskattar jag verkligen!

Så, tack för att ni håller tonen på en så trevlig nivå:foldedhands:

Ser fram emot att dela med mig av min resa, mina erfarenheter och misstag längs vägen.

Återkommer när jag får lite tid över.

Önskar er en fin helg!

Posted

Välkommen, jag vill säga att på detta forum räknas allas åsikter!

Det är ju till sist de egna öronen som spelar roll, har vid flera tillfällen konstaterat att ff

7 minutes ago, Krion said:

Hej alla:waving:

Ny på forumet, men jag har läst och följt er under flera år.

Normalt sett brukar jag undvika liknande forum, ofta finns det några få röster som dominerar och driver sina åsikter hårt.

Det slutar ofta med att man ”ska tycka rätt” särskilt när det kommer till mätresultat, ja då vet ni nog vad jag tänker på.

Är det rör inblandat, då har man gjort bort sig🤷🏻‍♂️

Men här känns det annorlunda. Här verkar det finnas en fin förståelse för att vi alla upplever musik och ljud olika, och att smaken faktiskt får vara personlig.

Det uppskattar jag verkligen!

Så, tack för att ni håller tonen på en så trevlig nivå:foldedhands:

Ser fram emot att dela med mig av min resa, mina erfarenheter och misstag längs vägen.

Återkommer när jag får lite tid över.

Önskar er en fin helg!

a när det gäller skivor så tycker vi olika om olika inspelningar, vem som har rätt? du själv är svaret. Jag älskar att lyssna på musik - gör det varje dag. Vill också säga att de musiktips som dyker upp har lett till många ja väldigt många skivköp. Jag lever i mottot att den som har flest skivor när hen dör, har vunnit.

Trevlig helg och ser framemot att höra mer från dig och din resa i denna världen.

Posted

Tack alla för välkomnandet 🙏

Börjar med att säga, jag är minst lika dålig som vissa andra här (inga namn nämnda) med datorer, nätverk och ja, bilder kommer inte i första taget😊

Men för att börja från början, allt startade med finsk tango 💃, eller nja, det var vad jag fick höra hemma i unga år.

Men även om den finska tangon inte riktigt klickade för mig så fanns det något som väcktes, det fanns en rytm, det fanns ibland väldigt fina röster och det räckte för att väcka ett intresse för musik.

Det här var i väldigt unga år, mellan typ 7-10 års ålder.

Då flyttades familjens stereo (radio) till mitt rum, nu var det slut med tango!

Det här var i mitten av 70 talet, det kändes som det kom ny musik varje dag och smaken spretade åt alla möjliga håll, förutom tango.

13-14 år gammal hjälpte en storebror till en vän med lika stort musikintresse oss att få ihop en anläggning med mixerbord och 2 Technics SL 1200 skivspelare. Vi startade diskotek för skolungdomar i en möteslokal där vi bodde. Helgerna tillbringades på Gamla Brogatan (Stockholm) i jakt på nya skivor. 
Som 15 åring hängde jag med en vän vars familj ägde Club 88, där hängde vi ofta och lärde även känna en dj som lät oss spela lite och även tog med oss till Bobadilla som var ”det”  på den tiden, så det blev mycket discomusik på den tiden.

Men sen började allvaret, arbetslivet började som 15 åring, men det positiva var att nu skulle det inhandlas en egen stereo!

Fortsättning följer…

Posted

Oj vad känner igen mig i vad du skriver även om jag är några år äldre, du bjuder på en nostalgitripp:sunglasses:

Bobadilla, vilka minnen de väcker!

Gamla Brogatan var ett ställe man helst inte besökte efter mörkrets inbrott, de som var där då letade iaf inte efter vinylskivor. Men IMPO var populärt att handla second hand på (U.S. Navy’s gamla brallor t ex), bra frisör låg där oxå.

Följer tråden med spänning om nu datorn, nätverk etc fungerar som de ska:winking:

/byZan

Posted

Början av 80 talet, nu var det dax, jag skulle köpa en egen stereo!

Jag hade ingen aning om hur det borde låta, eller att jag skulle ha en egen smak för hur det skulle låta.

Allt jag egentligen hört var på olika diskotek, förutom det, noll koll.

Jag jobbade galet mycket på den tiden, så att åka runt och titta eller lyssna fanns det inte tid för.

Så på en lunchrast får jag skjuts till en stereo affär, om jag minns rätt någon stans på Sveavägen.

Hur som helst, jag kliver in i butiken, tar ett snabbt varv runt för att kolla lite priser och se vad som fanns.

Då kommer en säljare fram och frågar om han kan hjälpa till med något - Javisst, säger jag, jag ska köpa en stereo!

Minns att han tittade lite konstigt på mig, förmodligen lite förvånad, de flesta ville nog lyssna, jämföra och fundera ett tag.

Men vi pratade en stund, och ganska snabbt kom vi/jag till beslut. Jag gick därifrån med en integrerad förstärkare, radiodel och kassettbandspelare från Marantz. Förstärkaren hette PM 710 DC, radiodelen ST 450, men kassettbandspelaren är jag osäker på om modell, jag har försökt googla på det men väldigt osäker. Skivspelare ”råkade” jag få med mig från diskotiden (Technics sl 1200).

Å högtalare blev det, inte helt säker på modellnamn där heller men det som ser ut att vara rätt är Jamo power 250.

Och herregud, vilket lyft det var! Det lät helt fantastiskt jämfört med allt jag hört tidigare både hemma och hos vänner.

Jag minns att jag tänkte, nu har jag nått toppen, det här kommer jag aldrig behöva byta ut!

Aldrig blev ungefär 4 år, sen hände en sak…

Posted
2 hours ago, Krion said:

nu har jag nått toppen, det här kommer jag aldrig

... 

Haha 😛 Vem har inte hittat hem, ett antal gånger i sin hifi-karriär, eller i livet i stort kanske?

Posted
16 hours ago, Krion said:

Jag minns att jag tänkte, nu har jag nått toppen, det här kommer jag aldrig behöva byta ut!

Alltså, har man väl fått HiFi-sjukan så finns det nog inget botemedel.
Hur många gånger har man inte sagt “nu är jag nöjd” bara för att efter ett tag senare börja fundera på kanske bara en liten uppgradering till? 😅

Jag ska erkänna att jag inte är så snabb med bytena längre… där är mina vänner mycket värre.
Min sambo skulle nog vilja se den dagen jag verkligen är nöjd men den dagen lär nog komma ungefär samtidigt som jag slutar andas 😉

Men visst är det just det som är charmen med hobbyn att alltid kunna hitta något nytt att förbättra, och ibland bara sitta där och njuta av ljudet man faktiskt redan har. 🎶

Posted

Det får ta sin tid att hitta favoritprylarna. Skulle tro att en del känner behovet att byta upp sig när musikupplevelsen inte är helt övertygande. Sen kan det handla om att prova något nytt så kanske det låter ännu bättre. En musikhobby kan ju handla om prylarna, ljudet, musiken, texterna eller skivsamlandet. Allt eller delvis. Tar inte slut, bara att fortsätta och upptäcka.

Posted

Vi byter ju och har oss på många olika sorters prylområden så varför inte hifi.

Tråkigt med samma kläder, bilar, mat o.s.v... I längden.

Allt fyller ju sin funktion, som oftast, men det blir ju lite annorlunda när man byter till annat, för åtminstone en liten stund.

Variationen förfriskar antar jag.

Och eftersom jag redan känner en del av er på forumet så vill jag bara ha sagt att...

NEEEJ... jag tänker inte byta fru.

@Krion:

Stort och varmt välkommen till forumet.

Posted

Mitten av 80 talet.

Jag var fortfarande väldigt nöjd med min stereo, allt fungerade bra och jag tyckte att jag hade det rätt fint ljudmässigt.

Men så började en ny man på företaget, en äldre gubbe (jag var 19 då) som fick höra talas om mitt musik och hifi intresse.

Han berättade då att han byggt högtalare till några svenska rockband. Ärligt talat, jag var inte särskilt intresserad.

Hemmabyggen kändes inte som min grej.

Men så slängde ur sig ”jo, jag har faktiskt byggt några högtalare till Alexandras också”

VA! Nattklubben Alexandra frågade jag förvånat.

Jajamen, svarade han lugnt.

Då vaknade nyfikenheten, vem är den här gubben och vad kan han bygga?

Efter en massa diskussioner bestämde vi att jag skulle hälsa på honom någon kväll för att lyssna och se vad han byggt.

Tänkte då att om det inte skulle vara något märkvärdigt så kunde det bli en trevlig stund med kaffe, musik och lite skitsnack.

Så kom kvällen. Jag klev in i vardagsrummet, och tappade hakan.

Jag som tyckte mina Jamo var stora, men de här… de såg ut som halva kylskåp!

Finishen avslöjade att de var hemmabyggda, men de såg ändå förvånansvärt välgjorda ut.

Det som verkligen syntes var den där 15 tums basen, svårt att slita blicken från den😊

Efter lite prat om konstruktionen satte jag mig i soffan. Han tog fram en LP, men jag såg inte vad det var.

Några sekunder senare började en stigande basgång, oregelbundna ljudeffekter, röst och basen bara blev högre och högre, 

och då slog det mig, det var Speak to me med Pink Floyd.

Jag var helt golvad, så här hade jag aldrig hört det förut!

När Breathe kommit halvvägs var jag tvungen att be honom sänka volymen. Jag tittade på honom och sa,

”Jag har bara en fråga, när, hur och kan jag få liknande högtalare”

Posted
On 2025-10-29 at 18:52, Krion said:

Så på en lunchrast får jag skjuts till en stereo affär, om jag minns rätt någon stans på Sveavägen

Jamo och Sveavägen...hette inte den butiken Uffe Bengtssons? Minns att han annonserade väldigt mycket och att han hade massor av reklam i sina skyltfönster mot Sveavägen. Jag köpte också ett par Jamo högtalare där när jag var typ 16-17, måste ha varit 1970-1980. Minns inte vad modellen hette men det var någon enklare modell. Har för mig att det var en trevägshögtalare med en 8" bas.

Passar även på att välkomma dig till Euphonia! Ser fram mot fortsättningen!

Posted

Sveavägen, kanske Söderbergs Radio?

Den ledande hifi-butiken i Stockholm på 70-talet och framåt. Jag gick i gymnasiet på Norra Real som låg i närheten så jag var där så ofta att jag blev erbjuden jobb över julen. 
Där jobbade också Lasse Bengtsson som sedermera öppnade eget med kompanjon på St:Eriksplan i Stockholm. Slutade med min första seriösa hifi-anläggning. Fina minnen!

Sorry för OT!

Posted

Förlåt, men hur gör man för att lägga in och besvara någons kommentar, typ som LasseJ gjorde med en del av min mening?
Önskar er alla samtidigt en grym helg!

Posted
30 minutes ago, Krion said:

Förlåt, men hur gör man för att lägga in och besvara någons kommentar, typ som LasseJ gjorde med en del av min mening?
Önskar er alla samtidigt en grym helg!

Antingen klickar du på "Quote"  nedanför en post, till vänster.

Eller så markerar du en del av texten, det du vill referera till. När du gör det dyker det upp en liten "quote selection"-lapp, klicka på den bara.

Som nedan:

32 minutes ago, Krion said:

en grym helg!

Hoppas den blir grym på rätt sätt bara! 🤪

Posted
On 2025-10-31 at 19:30, AlfaGTV said:

Antingen klickar du på "Quote"  nedanför en post, till vänster.

Eller så markerar du en del av texten, det du vill referera till. När du gör det dyker det upp en liten "quote selection"-lapp, klicka på den bara.

Tack!

Posted

Mitten av 80 talet - Bygget

Tack och lov tyckte den äldre kollegan att det skulle bli kul att hjälpa mig att bygga högtalare!

Fast ärligt talat var det mest han som (byggde) för jag hade ingen koll på element, filter, lådbygge eller vad som nu behövdes.

Han började ganska omgående titta på olika alternativ till element som kunde passa, själv var jag mest fascinerad av det där 15 tums baselementet, det var ju själva hjärtat i högtalaren tyckte jag.

Det är för övrigt det enda elementet jag minns namnet på😊, det var av märket Emilar, lite speciellt enligt vad han sa då.

Mellan och diskantelement köptes från Hifi kit och jag har för mig att även baselementet beställdes via dem.

Även komponenterna till delningsfiltret var från dem vilka han lödde ihop.

Själva högtalarlådorna ritade han upp och sedan ställde ett par andra goa (gubbar) upp på snickarverkstaden på Finnboda varv och byggde dem åt mig, helt gratis! Jag hade då jobbat på varvet i 5 år med sprutmålning och sandblästring av fartyg och många på varvet såg mig nog som ”lillgrabben” man behövde vara lite snäll mot och hålla lite koll på😊

Så kom dagen då det var dags att prova dem!

Jag minns det som igår, första tonerna, den där basen, trycket, å jösses…

Bättre än så här kan det inte bli!🤩

Hur många gånger har man inte känt så?😄

Men faktiskt, sedan följde den längsta tid jag har haft utan några byten, samma uppsättning stod sig under 13-14år, fram till slutet av 90 talet.

Då begick jag mitt största misstag jag gjort inom hifi/musik.

Posted

Slutet av 90 talet.

Åren gick, stereon stod kvar, lika bra som alltid.

Men som det ofta blir i livet, när inget förändras på länge så börjar gnistan sakta klinga av.

Men då dök något nytt upp, hemmabio!

Plötsligt var det film som gällde, stort ljud, stor bild och känslan av biograf hemma, dessutom hörde man lite varstans, det är ingen skillnad mellan hemmabio och stereo, ljudet är det samma!

Jamen det lät ju kanon, så jag bestämde mig, nu byter jag ut allt.

Ut med det gamla och in med nytt, nu skulle det bli film och musik i prima kvalitet.

Riktigt så blev det inte…😔

Jobbade numera i byggbranchen och hade precis avslutat en lunch på Kungsgatan när jag var på väg tillbaka till arbetet.

Fick då syn på en Onoff butik och tänkte, jag kikar in lite snabbt och ser om de har några av de där nya hemmabioförstärkarna.

Jag hade ingen aning om format, kanaler, ingångar eller vad som behövdes.

Men jag gick runt och tittade lite och då dyker en försäljare upp och frågar, behöver du hjälp med något?

Jag svarade, nja, jag tittar bara lite på de här nya hemmabioförstärkarna.

Med facit i hand borde jag ha vänt mig om och sprungit därifrån, men nej då.

Han började prata, å prata, å prata. Det lät avancerat, tekniskt och fullkomligt obegripligt för mig.

Han kunde lika gärna ha reciterat antik poesi på grekiska.

Efter en lång utläggning avslutar han med de magiska orden, ”just den här förstärkaren skulle jag kunna ge dig ett riktigt bra pris på”.

Vem vaknar inte till av det?
Nu var jag med i matchen och priset han angav var betydligt lägre än vad som stod på prislappen, så jag frågade varför just den?

Vad var haken?

”Jo”, sa han, de andra har en nyare sak som heter Dolby digital, medans den här har Dolby Pro Logic. Men ärligt talat, det är i princip ingen skillnad alls i ljudkvalitet.

Lång historia kort, jag gick på hans snack.😖

Men det kom något bra ur det. Efter den dagen började jag läsa på om allt, ljudformat, digitala ingångar och allt som kunde vara värt att veta för att aldrig mer bli lurad på det sättet!

Posted

Hemmabio.

Här började en lång period av ständiga byten. Lätt att vara efterklok och tänka, hur kunde jag inte inse att det aldrig skulle bli bra?

Varför hoppade jag inte av tåget långt tidigare?

Det blev ungefär 15 år med hemmabio, femton år av bytande av högtalare och förstärkare.

Filmer och vissa konserter lät fantastiskt, explosioner, bastryck och surround ljud som fick väggarna att skaka. Men musiken i stereo, näe, det var som att det aldrig riktigt blev ”musik” utav det.

Började med Canton RC-L, med tillhörande center, bak högtalare och subwoofer, förstärkare någon modell från Pioneer. Filmljudet var otroligt, brevlådan vibrerade i takt med explosionerna! 

En dag var jag med en vän på Paus och råkade höra en demo av ett par stativare, små, men ljudet! Herregud, här fick musiken liv.

Det var Proac Response 1SC.

Visst saknades det en hel del i lägre register men det spelade ingen roll, de spelade musik.

Canton åkte ut snabbare än man hinner säga ”Dolby PRO Logic”.😝

Ny center (Proac) och bak högtalare. Allt kändes rätt, i typ ett halv år. Sen började det klia igen. Ljudet var rätt, men jag ville ha mer av det. Såg att Ljudmakaren hade tagit in Proac, beställde modellen ovanför, golvhögtalare, men magin var borta, det var inte samma med mer pondus.

Provade att byta förstärkare, såg en begagnad Krell integrerad hos Esoterisk Hifi, väl på plats körde han samtidigt en demo för en kund, ljudet av gitarrer och röster som flöt ut i rummet, jag var fast! Proac byttes in, hem kom Magnepan 1.7. Givetvis blev det även Magnepan center och baspaneler, å ett par REL subbar till det☺️

Under samma tid testades ett gäng förstärkare, det blev Pioneer, Marantz, Primare processor+slutsteg, Krell integrerad och Audio Research.

Magnepan med Audio Research var det bästa av dem, men så inhandlades det en Stewart filmduk som hamnade för nära de glödande rören i slutsteget, nattsömnen blev lidande, tänk om duken krullar sig av värmen, eller något ännu värre😩

Audio Research åkte ut, försökte med Moon 700 och Primare digital surround förstärkare, men…

Då tänkte jag, ”nu räcker det”, jag får nöja mig med det här!

Men, som ni säkert anar, så blev det inte😌

För en dag bad en bekant mig att följa med och lyssna på ett par högtalare han var intresserad av.

Det är en lite speciell affär, sa han.

Det var det verkligen, ingen skylt, ingen kassa, bara en man och en himla massa högtalare, i en ombyggd brandstation!

Posted
18 minutes ago, Krion said:

För en dag bad en bekant mig att följa med och lyssna på ett par högtalare han var intresserad av.

Det är en lite speciell affär, sa han.

Det var det verkligen, ingen skylt, ingen kassa, bara en man och en himla massa högtalare, i en ombyggd brandstation!

jag tänker ju att med ditt användarnamn så kommer det här bli riktigt bra. men det var ju roligt att det var din bekant som skulle köpa högtalare och inte du?! blev ni så övertygade så ni köpte varsitt par på stående fot? :smilingeyes:

och förstärkeriet verkar också vara öppet för förändring, spännande! jag tycker alltid det är kul när man kan tänka sig att byta ut saker och ting. jag minns senast jag själv ABSOLUT INTE skulle köpa en viss förstärkare. det gick sådär med det, men bra blev det! :rollingeyes: