Jump to content

Recommended Posts

Posted
39 minutes ago, Muffin said:

Pensling båda kontaktytorna för ett lager, så att inträngningen blir maximal, skulle jag satsa på 😃

Precis. Viktigt få vätning på alla ytor så jag inte riskerar separation.

Tänkte såhär,

- Pensla/rolla epoxy på plywood (baksidan av baffeln)

- Lägg på tillklippt kolfiber. Se till att få den genomblöt utan "för mycket" epoxy.

- Rolla ett tunt epoxylager på kärnan. På med den mot kolfibern. Kärnan styrs in med styrpigggar för att linjera mot plywooden. 

- Sen på med två lager 12 mm björkplywwod för tryckutjämning under pressning. Sen pallbockar, domkraft mm.

Till sist håll tummarna för att det härdar och går bra... 

Posted
2 hours ago, Anders65 said:

Till sist håll tummarna för att det härdar och går bra... 

Jag kan hjälpa dig i den processen! 

Bara säg till när, så håller jag mina tummar också👍👍😊

(Man kan aldrig få för många hållna tummar😊😊)

Posted

Så där nu är det bara att hoppas att alla tummar räcker :smilingeyes:
Det svåra tycker jag var att veta när det är lagom mycket epoxy. Kolfibern suger åt sig en del. Men en 10 cm skumroller från Biltema funkade bra och sen hade jag köpt en plastroller med hårda "lameller" för att få rolla bort luftbubblor. Den var superbra - vet inte vad jag hade gjort utan den - för bubblor blir det. Rollade på epoxy även på kärnan så det blev vått i vått även där. Nu är det under press och bara hoppas att det härdar och blir bra. Det pressas ut lite expoy längs kanterna. Tolkar det som ett gott tecken. Men riktigt kul jobb :-)

OB20251207.thumb.jpg.93b6ef217b1822b827c6aaf831131032.jpg

Posted

Hmm... inte alltid alltid det går som man hoppas. Lika bra att erkänna rakt av... jag har gjort en nybörjartabbe. Epoxy läcker igenom 2.5 mm faneren - på fronten. Himla trist, men det är som det är och jag får göra det bästa jag kan av det när det härdat.

Posted
12 minutes ago, Anders65 said:

Hmm... inte alltid alltid det går som man hoppas. Lika bra att erkänna rakt av... jag har gjort en nybörjartabbe. Epoxy läcker igenom 2.5 mm faneren - på fronten. Himla trist, men det är som det är och jag får göra det bästa jag kan av det när det härdat.

Ajajaj...va trist.

Ett alternativ är att finspackla och täckmåla i högblankt ferrarirött t ex, eller annan favorit kulör.

Kan bli minst lika fint det också :smile:

Posted
1 minute ago, Muffin said:

Ajajaj...va trist.

Ett alternativ är att finspackla och täckmåla i högblankt ferrarirött t ex, eller annan favorit kulör.

Kan bli minst lika fint det också :smile:

Tack :smilingeyes: Inte kul alls, men vi får se hur illa det ser ut imorgon.. Kanske en betsning kan rädda det lite?

Posted
25 minutes ago, Anders65 said:

Hmm... inte alltid alltid det går som man hoppas.

Trist!😞

Men man kan inte alltid räkna ut allt i förväg.  Ibland är det bara praktiska prov som gäller. 

Men du kanske kan lacka framsidan med mer epoxi för att få baffeln lika dan i alla fall?

Posted
5 minutes ago, Double A said:

Trist!😞

Men man kan inte alltid räkna ut allt i förväg.  Ibland är det bara praktiska prov som gäller. 

Men du kanske kan lacka framsidan med mer epoxi för att få baffeln lika dan i alla fall?

Yes, ibland är det den hårda vägen som gäller. Jag tänkte inte hela vägen, men jag får se lite vilka mina alternativ blir. I värsta fall spackla och lacka bafflarna. Har tänkt göra hornen i matt svart. Vem vet - bafflarna kanske blir samma färg...

Posted
2 hours ago, Anders65 said:

Kanske ser det illa ut? men faktum är att gitarrer brukar porfyllas med epoxy, slipas ner trärent och sedan lackas i många lager (med slipning mellan varje). Efter polering infinner sig den där djupa glansen med träets skimmer.

Posted
15 minutes ago, conan said:

Kanske ser det illa ut? men faktum är att gitarrer brukar porfyllas med epoxy, slipas ner trärent och sedan lackas i många lager (med slipning mellan varje). Efter polering infinner sig den där djupa glansen med träets skimmer.

Jag gjorde en justering tidigare ikväll innan epoxyn torkat - då såg jag problemet. Tyvärr var skadan redan skedd, så jag fortsätter pressningen tills de härdat imorgon kväll då jag lägger upp en bild.

Posted

Man ska inte underskatta värdet av att "sova på saken".

Lösningen blir att lägga på 0.5 mm ekfaner ovanpå den med epoxyläckage. Den limmas med lite trälim mot den gamla :smile:

Posted

Snart Jul, då kan man passa på att göra önskelista :smile:

Med nytt billigare fanér kan du passa på att förhöja intrycket med spegelvända vertikala fanér längs en centrerad mittlinje, lika SF Lumina V nedan. 

Med rak vertikal fanér blir baffeln lite av en "planka" i mina ögon :sunglasses:

Skrmavbild2025-12-09kl_10_36_22.png.0c441790573522b743c4efb74393c7b6.png

Posted

Första baffeln limmad och kantfräst. Den är ganska lätt med framförallt helt galet styv. Nästa en overklig känsla. Jag har gjort vad jag kan med en träskrapa för att få bort så mycket som möjligt av genomblödningen av epoxy. Gick bättre än jag trodde, men finnishen är långt ifrån perfekt. Lite trist förstås - men frågan blir om det duger? Eller ska jag lägga på ett lager 0.5mm faner?

Bilderna är tagna i en vinkel som ser okej ut. Beror lite på ljuset och vinkeln hur de ser ut. Skulle behöva fylla i fogarna mellan faneren med en blandning av trälim o ekspån (läste att det ska gå). Men rent mekaniskt är jag väldigt nöjd. Nu ska jag göra den andra och sen fräsa hål för 15"-arna.

Sidovingarna kommer tejpas med tunn dubbelhäftande tejp mot den svarta kanten på bilden nedan. Kommer fanera kanterna förstås.

20251209_190710_A.jpg.2d30763366d71d9c7354d054dcf556ba.jpg

20251209_190724_a.jpg.b86ebe8c15ed606a1c8adaf987e8f410.jpg

Posted

En luthier brukar tillverka eget spån genom slipning av samma trä, fylla i sprickorna och använda superlim medium eller ev thin från t ex Stewmac. Finns videos på det med.

För övrigt ser ju faneret fint ut. Har du tänkt porfylla och skapa glossy finish?

Posted
8 minutes ago, conan said:

För övrigt ser ju faneret fint ut. Har du tänkt porfylla och skapa glossy finish?

Jag lutar åt en pigmenterad hårdvaxolja. Jag vill ha något enkelt som tonar ner defekterna som trots allt finns kvar.

Posted

En helt ovetenskapligt test. Möjligen helt utan värde, men kanske lite intressant ändå.

Knackar på baffeln och känner med andra handen efter vibrationer. Jag knackade på tre olika träskivor i liknande storlek med samma plastverktyg och ungefär lika hårt.

• 22 mm MDF. Jag känner tydligt hur vibrationer skapas i materialet och hur de klingar av.
  • 12 mm björkplywood. Jag känner hur knackningen skapar vibrationer, men de är lite mindre och klingar av betydligt fortare än hos MDF
  • Sandwish-baffeln. Känner inga vibrationer alls.

Posted
12 hours ago, Anders65 said:

Jag lutar åt en pigmenterad hårdvaxolja.

Det hade jag också gått på. För egen hade jag valt Osmos som jag tror de flesta möbelproffs arbetar med och även trägolvstillverkarna som t ex Tarkett och Kährs. Hårdvaxet hjälper till och försluter porerna lite mer än enbart olja vilket också minskar behovet av omoljning. Det ger också ett skydd i skarvarna. 

När man limmar trästavar på golv så är det vanligaste att man först kantlimmar stavarna både på längd och bredd och låter det härda/torka (vi använde två-komponents urealim från Casco som härdade av tryck och värme). Därefter autospacklade vi vid behov (visionkamera och ”bläckfisk) som la på spacklet). Sedan slipades det kantlimmade ytskiktet inklusive spacklet. Först därefter limmades (med samma urealim) det på underlaget som var en ribbmatta av fur där fibrerna låg 90 grader mot ytskiktet för att låsa och minimera rörelser vid ändringar i relativ luftfuktighet. Därefter åter slipning och ett tunt skikt av hårdvaxolja - slipning (för att motverka fiberresning) och sedan hårdvaxolja igen plus torkning.

Allt det här skedde i högt automatiserade linjer med transportband, robotar, pressar, limvalsar, oljespray, visionsystem och torkar. Kraven på att skikten är helt täta längs med kanterna har inte samma höga krav som på ett golv där slitaget är betydligt högre än på en högtalarlåda. Ett golv skall ju också klara lite fukt typ fuktig trasa eller städmaskin. Det får inte bli blött men däremot fuktigt typ urvriden trasa. Därför är det viktigt med kantlimmade ytskikt. Jag tror att den tätning du får av vaxoljan räcker. Åtminstone vad hållbarhet anbelangar. 

Epoxylim har jag aldrig hört talas om för trägolvstillverkning. För mig känns det som fel val. Jag hade tagit en vända med t ex Casco om det. Men det kanske funkar och jag vet inte allt.

Posted (edited)
8 hours ago, Bebop said:

Epoxylim har jag aldrig hört talas om för trägolvstillverkning. För mig känns det som fel val.

Det ligger en kolfibermatta direkt under fanéren. Därav epoxy. Men för nästa baffel tänkte jag lägga på ett mycket tunt lager epoxy på faneren. Låta det torka och slipa av det lätt innan pressning. För att fungera som tätskikt.

Edited by Anders65
Komplettering
Posted

Första baffeln limmad och kantfräst. Den är ganska lätt med framförallt helt galet styv. Nästa en overklig känsla. Jag har gjort vad jag kan med en träskrapa för att få bort så mycket som möjligt av genomblödningen av epoxy. Gick bättre än jag trodde, men finnishen är långt ifrån perfekt. Lite trist förstås - men frågan blir om det duger? Eller ska jag lägga på ett lager 0.5mm faner?

Bilderna är tagna i en vinkel som ser okej ut. Beror lite på ljuset och vinkeln hur de ser ut. Skulle behöva fylla i fogarna mellan faneren med en blandning av trälim o ekspån (läste att det ska gå). Men rent mekaniskt är jag väldigt nöjd. Nu ska jag göra den andra och sen fräsa hål för 15"-arna.

Sidovingarna kommer tejpas med tunn dubbelhäftande tejp mot den svarta kanten på bilden nedan. Kommer fanera kanterna förstås.

20251209_190710_A.jpg.2d30763366d71d9c7354d054dcf556ba.jpg

20251209_190724_a.jpg.b86ebe8c15ed606a1c8adaf987e8f410.jpg

Tycker det ser väldigt jämt och fint ut, är det bara så att materialet tillåter/håller för slipning skulle jag rekommendera att börja med lite grövre papper först t,ex P180 och sedan stega upp till P400. Lacka sedan med en klarlack som du kan våtslipa med P1500, P2500, P3000 när den torkat och sedan polera upp till spegelglans eller så låter dun den vara matt. Våtslipning av trä kan vara lite lurigt men om man skyddar kanterna väl och använder lite vätska så bör det inte vara ngt problem.

Posted

Var iväg en sväng till färgaffären. Diskuterade problemet och tittade på prover. Jag väljer en enkel väg fram med lätt pigmenterad hårdvaxolja med sidenmatt yta från Osmo. Tror att den kommer tona ner det som fortfarande syns ett litet steg till. Det borde bli en fin kontrast mot sidoingarnas blanka yta av halvtransparent rökfärgad akryl. 

Posted

Kopplade upp delningsfiltren på testplatta för några dagar sedan. Man kan tror att jag är sponsrad av Mundorf - men tyvärr inte :smile:

Spolarna inbördes placering är för minimal påverkan av varandra. Beroende på placering mätte jag upp påverkan på induktansen redan vid drygt 20 cm avstånd mellan dem. Denna placering i förhållande till varandra mätte jag som mest gynnsam. Det är vanliga andra ordningens filter med ett par "tweaks". En för att få bort en puckel i grupplöptid strax under delningsfrekvensen. 

20251210_122918.thumb.jpg.2ca6d9f9908a0961d04d6d4735182a06.jpg

Posted
2 minutes ago, Engelholm Audio said:

Byt sort/kvalitet på kondingen till basfiltret. 🙏 Mumford e ok. Men inte ecap.

Valet ecap är tänkt för testa funktionen då det blir dyrt att testa olika värden kring 47uF. Kommer bytas till annan typ när jag är säker på värdet. Resten är alu-oil vilket jag tycker är bra om cu-oil blir för dyrt.

Posted

Vore intressant att få lite tankar och förslag till val av kondensator

(Säg 47uF) för LP-filtret. Polypropylen i olja och aluminium-film är den jag lyssnat mig till vara trevligast bortsett från polypropylen i olja och koppar. Men de testerna var för förstärkaren.

I detta fall ställer jag högst krav på HP filtrets kondensatorer, därav Mundorf Evo Oil där.

Men vad är en motiverad nivå för LP-filtret? Är Janzten Standard Z tillräckligt bra eller borde man upp ett par steg till rent ljudmässigt?

Posted
9 hours ago, Anders65 said:

Men vad är en motiverad nivå för LP-filtret?

Okej, ska va ärlig att säga att jag inte testat alla olika kondensatorer, men jag gillar och brukar använda Jantzen Audio Superior Z-Cap (den röda) som bra standard kondensator. Gjorde ett test härom året och visst låter Jantzen Audio Alumen Z-Cap bättre (provat till diskant), beror ju lite på vilka element man använder också. 

Annars kan man ju göra så här också, ett filter jag knåpat ihop till en kund som ville gå all in…

IMG_8321.jpeg

Posted

Funderade lite på hur jag ska bygga det riktiga delningsfiltret. Jag tror att jag gör ett "kretskort" men utan ledningsbanor - varför undrar nog de flesta?

Tanken är att använda teknologin för ett vanligt dubbelsidigt mönsterkort men bara lödöar med genompläterade hål för fastlödning av alla komponenter. Komponenterna kopplas ihop under mönsterkortet med förtennd koppartråd utan isolering som ligger ca 3 mm från mönsterkortet. På så sätt får jag bort ca 90% av dielektriska förluster och samtidigt en snygg och robust lösning :smile:

Posted

Men vad är en motiverad nivå för LP-filtret? Är Janzten Standard Z tillräckligt bra eller borde man upp ett par steg till rent ljudmässigt?

Det viktiga är att lämna typen "bipolar electrolytic capacitors". Man kan parallellkoppla en mindre konding men av bättre kvalitet om man vill. Givet en 47uF kan man testa 3,3 till 5,6 uF. Detta främst för att nå högre ljudkvalitet...så är man främst intresserad av tonkurva, fasintegration, etc....så är det inte nödvändigt. 

Standardmässigt för högtalare med nån form av ambition så kör jag med tex MCap® EVO från Mundorf i HP även för baselement. Jag har över åren samlat på mig tillräckligt många olika värden i lattjolajbanlådan att jag antingen har rätt värde eller kan plussa ihop 2, 3 st för att nå rätt...för att utvärdera under test-fasen.