Double A Posted November 6, 2025 Posted November 6, 2025 4 hours ago, Anders65 said: En uppdatering kring hornet. Det blir 3D printade halvor med 3 mm godstjocklek som limmas ihop Jag misstänker att det kan va samma fil, eller en snarlik, som jag köpt av Joseph C. En god vän printade ut dessa och sand fyllde dom med väldigt fint resultat! Men varför printa dom i halvor? Min 3d print guru printade dom färdiga med en gång😊👌 Anders65, juha, calle_jr and 2 others 4 1 Quote
Anders65 Posted November 6, 2025 Author Posted November 6, 2025 21 minutes ago, Double A said: Jag misstänker att det kan va samma fil, eller en snarlik, som jag köpt av Joseph C. En god vän printade ut dessa och sand fyllde dom med väldigt fint resultat! Men varför printa dom i halvor? Min 3d print guru printade dom färdiga med en gång😊👌 Kul! Jo ,det är samma design av Joseph Crowe. Finns i olika storlekar - jag valde ES-600. Hoppas även jag kan nå ett riktigt bra resultat så småningom Att jag valde halvor beror nog mest på att jag inte är en 3D print guru Men en tanke var trots allt svårigheten att slipa och lacka ända in genom halsen på hornet om man inte har det i halvor. Annars är det nog klart enklare med en hel detalj. calle_jr 1 Quote
Double A Posted November 6, 2025 Posted November 6, 2025 1 minute ago, Anders65 said: Att jag valde halvor beror nog mest på att jag inte är en 3D print guru Alla borde ha en egen 3d print guru… ☺️❤️ Anders65 1 Quote
Anders65 Posted November 6, 2025 Author Posted November 6, 2025 Leveransdag! Fedex kom med ett 22kg paket. Ca 50x50x50cm. Ingen svår gissning vad innehållet var förstås... 2st NERO 150BN540N - 15" högtalare. Ett par riktigt biffiga saker Så klart måste de spelas in många timmar, men jag mätte lite på ett av dem med REW i alla fall. Resonansfrekvensen ligger ganska högt på 34,9 Hz, men den lär sjunka efter inspelning. Försökte förstå lite kring vilka T/S-parametrar som är något sånär stabila från mätning till mätning. Använde genomgående tvåviktsmätning men provade med lite olika vikter och hur känslig placeringen av vikterna verkar vara. Kan än så länge bara konstatera att flera av parametrerna har mycket stor osäkerhet i mätuppkopplingen just nu. Dessa är ex Mms, Vas, Cms, Rms och Bl. Så i nuläget struntar jag helt i dessa resultat. De som däremot är mer stabila är Fs, Qms, Qes, Qts, Fts och Le. De mer stabila parametrarna behöver inte nödvändigtvis vara mer korrekta, men borde vara mindre osäkra kan jag ändå tycka. Siffror inom () är från datablad. Fs 34,9 Hz (25) Qts 1,0 (0,8) Le 0,88 mH (0,8) Är i alla fall glad över att Qts ligger så pass högt och att Le verkar stämma något sånär. Men hoppas på att Fs kommer sjunka i alla fall 5 Hz. Mätningarna visar ändå att elementet verkligen är gjort för open baffel. lindvall and calle_jr 2 Quote
Anders65 Posted November 6, 2025 Author Posted November 6, 2025 Testade en annan mätmetod som ger några T/S parametrar. Rod Elliott's Measuring Loudspeaker Parameters Till uppkopplingen behövs en signalgenerator, en effektförstärkare, en voltmeter (AC RMS 20 - 10kHz), en 10 ohm motstånd samt en noggrant uppmätt vikt. Följde instruktionerna i länken ovan och skrev in värdena i kalkylarket - som kan laddas ner via länken. Fs = 32,1 Hz (25 Hz) (Fs kan ha sjunkit lite då jag kört elementet en del nu) Qts = 0,97 (0,8) (Nära REW-mätningen på 1,0) Vas = 205 (319) (Långt ifrån spec) Cone mass = 125g (131) calle_jr 1 Quote
Anders65 Posted November 7, 2025 Author Posted November 7, 2025 Och efter ca 8 timmars inspelning med frekvenssvep 20-45 Hz max utslag ca +/-4 mm (Xmax = 16mm). Resultat i fetstil. Fortfarande behövs mer inspelning, men konsistenta värden som påvisar effekten av inspelning på ett korrekt sätt. Gillar Rod Elliott's metod. Fs = 31,5 32,1 Hz (25 Hz) Qts = 0,97 0,97 (0,8) Vas = 217 205 (319) Cone mass = 123g 125g (131) calle_jr 1 Quote
Anders65 Posted November 7, 2025 Author Posted November 7, 2025 Efter ytterligare 4 timmars inspelning med frekvenssvep 20-45 Hz max utslag ca +/-10 mm (Xmax = 16mm). Resultat i fetstil. 4 timmar med stor konrörelse gjorde dubbelt så stor skillnad på Fs som än 8 timmar med mindre konrörelse. Logiskt, men intressant ändå. Fs = 30,3 31,5 32,1 Hz (25 Hz) Qts = 0,95 0,97 0,97 (0,8) Vas = 232 217 205 (319) Cone mass = 124g 123g 125g (131) calle_jr 1 Quote
Anders65 Posted November 7, 2025 Author Posted November 7, 2025 Reflekterar lite över projektet. De största riskerna jag ser just nu är resonanser i baffeln, möjligen påfrestning på limfogen mellan baffeln och stödet och infästningen av vingarna (ser inte ut som att tryckvariationer/partikelrörelser skapar så stora krafter på vingarna då jag testade lite med en "svanåvinge" intill baksidan på elementet. Problemet är snarare att vibrationer i baffeln kan skapa rörelse/ljud i fastsättningen av sidovingarna). Det är riktigt stora krafter som 15" elementet skapar. Har även insett att jag inte går simuleringsvägen avseende vibrationer då det blir för komplicerat. Så jag funderar på att nyttja någon slags vibrationsmätare/accelerometer. Jag vill gärna veta vart på baffeln och vid vilka frekvenser eventuella problem uppstår innan jag vidtar åtgärder Någon som har erfarenheter eller rekommendationer kring vibrationsmätning på baffel eller högtalarlådor? Quote
Engelholm Audio Posted November 7, 2025 Posted November 7, 2025 20 minutes ago, Anders65 said: Någon som har erfarenheter eller rekommendationer kring vibrationsmätning på baffel eller högtalarlådor? Jag har en accelerometer (till Clio) som används på liknande sätt som en vanlig mikrofon. Quote
Anders65 Posted November 7, 2025 Author Posted November 7, 2025 1 hour ago, Engelholm Audio said: Jag har en accelerometer (till Clio) som används på liknande sätt som en vanlig mikrofon. Kan tänka mig att det är en mycket bra lösning. Såg att det finns något som kanske liknar Clio till Virtins Multiinstrument som jag använder. Lösningen för Multiinstrument ligger en bra bit utanför min budget. Jag kanske klarar mig med något enklare. calle_jr 1 Quote
Engelholm Audio Posted November 7, 2025 Posted November 7, 2025 Google mindes igen rätt bra... Anders65 1 Quote
Anders65 Posted November 7, 2025 Author Posted November 7, 2025 Jag måste nog dämpa vibrationer i baffeln. Tänker såhär... En hård frontskiva av ca 20mm solid ek och bakom den limmas en 22mm MDF i samma storlek med Green Glue mot ek-skivan. Inga skruvar mellan dem. Kanske det bästa av två världar? En hård front med hög dämpning genom den limmade MDF-skivan bakom. Green Glue kopplar elastiskt till den mer dämpade MDF-skivan. Borde kunna bli bra tror jag. Double A 1 Quote
Double A Posted November 8, 2025 Posted November 8, 2025 13 hours ago, Anders65 said: Borde kunna bli bra tror jag. Ja det tror jag också. Två olika material limmade tillsammans (och här även med dämplim) brukar fungera utmärkt👌 Det jag är lite mer orolig över är basprestandan, är det tänkt att det ska bli en passiv tvåvägskonstruktion? Med horn och 1 st 15”dipol bas. Tänker du filtrera ner högbasen för att få bättre nivå på lågbasen? Eller kommer du att komplettera med sub? Jag tycker din tänkta setup så här långt verkar jätte fin, men jag misstänker att det inte blir så mycket lågbas😞 Hoppas jag har fel❤️ Anders65 1 Quote
calle_jr Posted November 8, 2025 Posted November 8, 2025 23 hours ago, Anders65 said: Gillar Rod Elliott's metod. Instämmer. Det jag har stött på från honom är mycket bra. Visste inte att han höll på med högtalare. Han är mycket produktiv. 17 hours ago, Anders65 said: Såg att det finns något som kanske liknar Clio till Virtins Multiinstrument som jag använder. Virtins är också mycket imponerande. Jag minns att det var en kille från Singapore som snickrade ihop egna moduler för allt möjligt inom audio, en del av det var mycket avancerat. Gissar att han kommer från MIT eller liknande. Quote
Anders65 Posted November 8, 2025 Author Posted November 8, 2025 4 hours ago, Double A said: Det jag är lite mer orolig över är basprestandan, är det tänkt att det ska bli en passiv tvåvägskonstruktion? Med horn och 1 st 15”dipol bas. Tänker du filtrera ner högbasen för att få bättre nivå på lågbasen? Eller kommer du att komplettera med sub? Jag tycker din tänkta setup så här långt verkar jätte fin, men jag misstänker att det inte blir så mycket lågbas😞 Hoppas jag har fel❤️ Visst är det en befogad oro, även om jag räknar med att kunna hantera den om det behövs. För lågbasen har jag möjlighet att komplettera med de två Rel T9x jag har. Utöver det finns en Rel S510. En av osäkerhetsfaktorerna för lågbas är room gain. Har grävt rätt mycket i hur mycket room gain det borde bli. Idealt sätt blir det ingen room gain eftersom rummet inte trycksätts så som med en monopol-högtalare. Men i verkligen blir det inte riktigt så, så det room gain jag landat i och räknar med är ca 3 dB i området 40-60 Hz en nivå som planar ut både nedåt och uppåt från det området till 0dB. Nedanstårende tonkurva är med tänkt baffel, woofer med uppmätta T/S-parametrar och tänkt LP-filter. Simulerat med programmet Basta!. Double A 1 Quote
plind Posted November 8, 2025 Posted November 8, 2025 Jag har haft mina 15´ dipolbasar i två olika rum nu och erfarenheten jag dragit är att de bara exciterar en rumsnod, den i spelriktningen. Inte golv-tak och inte sidovägg-sidovägg. Således fick jag i lägenheten där längden på rummet i spelriktningen var 4m en kraftig nod runt 43hz. Här i villan med mjukare väggar har jag ett avstånd på drygt 5m och noden kommer då vid ca 33hz. Den är dock mycket mildare här pga mer öppningar och mjukare väggar. Tror mina har sk. H-baffel med utskjutande vingar framför och bakom elementen. En helt öppen baffel utan vingar kanske ger ett annat spridningsmönster? Anders65, Double A and conan 3 Quote
Anders65 Posted November 8, 2025 Author Posted November 8, 2025 23 minutes ago, plind said: Jag har haft mina 15´ dipolbasar i två olika rum nu och erfarenheten jag dragit är att de bara exciterar en rumsnod, den i spelriktningen. Inte golv-tak och inte sidovägg-sidovägg. Således fick jag i lägenheten där längden på rummet i spelriktningen var 4m en kraftig nod runt 43hz. Även jag har en kraftig rumsnod - vid 49 Hz i mitt rum, men jag sätter en sub vid var sida om soffan där mitten av soffan är min lyssningsplats. Jag sätter fasen och nivån på subbarna så att jag släcker rumnoden så pass mycket att den ligger i nivå med omkringliggande frekvenser. Justerar sedan LP-filtret på subbarna strax över 50 Hz. Fungerar riktigt bra hos mig då jag fyller upp lite på lägre frekvenser samtidigt som jag får en tajt bas även kring 50 Hz. plind, Josaa and Double A 3 Quote
plind Posted November 8, 2025 Posted November 8, 2025 Jag tar min 33 nod med stora Helmholzar sedan fläskar jag på med subbarna i fas Double A and Terminator 2 Quote
Anders65 Posted November 8, 2025 Author Posted November 8, 2025 3 hours ago, calle_jr said: Virtins är också mycket imponerande. Jag minns att det var en kille från Singapore som snickrade ihop egna moduler för allt möjligt inom audio, en del av det var mycket avancerat. Gissar att han kommer från MIT eller liknande. Verkligen, deras Multiinstrument är hjärtat i min mätuppställning. Supporten från Virtins är dessutom fantastiskt bra. Snabb och mycket kvalificerad även vid en del kluriga frågor jag ställt. 5 av 5 i betyg från mig calle_jr 1 Quote
Anders65 Posted November 8, 2025 Author Posted November 8, 2025 3 minutes ago, plind said: Jag tar min 33 nod med stora Helmholzar sedan fläskar jag på med subbarna i fas Härligt plind 1 Quote
calm Posted November 8, 2025 Posted November 8, 2025 Har min 48-50 hz nod som ursprungligt var på +12db men nu landar på < 5-6 dB. Har inalles 7 HH men skulle vilja reducera ytterligare men här är det stopp mht WAF. Kanske en lösning vore något i stil med ditt projekt @Anders65 eller vad Matts på @SMT sysslar med? plind 1 Quote
Double A Posted November 8, 2025 Posted November 8, 2025 5 hours ago, Anders65 said: Visst är det en befogad oro, även om jag räknar med att kunna hantera den om det behövs. Jag är helt övertygad om att du har full koll på detta, kände bara att jag ville förmedla mina tankar, hade ju varit synd om du saknar lågbas nu när du går till botten med de här med högtalarbygge 😊❤️ plind, Anders65 and calle_jr 3 Quote
Anders65 Posted November 8, 2025 Author Posted November 8, 2025 2 hours ago, calm said: Har min 48-50 hz nod som ursprungligt var på +12db men nu landar på < 5-6 dB. Har inalles 7 HH men skulle vilja reducera ytterligare men här är det stopp mht WAF. Kanske en lösning vore något i stil med ditt projekt @Anders65 eller vad Matts på @SMT sysslar med? Jag har både en WAF och fysiska begränsningar att ta hänsyn till så sub-lösningen tillsammans med några svanå-vingar för diffusion passade väldigt bra hos mig. Mina subbar har två roller. Dels som aktiva absorbenter och dels för stöd i botten. Gissar att även din 48-50 Hz nod går mellan fram och bakvägg, och om det är så skulle en liknande lösning kunna fungera. För att det ska bli bra tror jag två subbar behövs, men ett par REL T9x är fullt tillräckliga. Dessa ganska små subbar är dessutom riktigt snabba. calm 1 Quote
Anders65 Posted November 8, 2025 Author Posted November 8, 2025 26 minutes ago, Double A said: Jag är helt övertygad om att du har full koll på detta, kände bara att jag ville förmedla mina tankar, hade ju varit synd om du saknar lågbas nu när du går till botten med de här med högtalarbygge 😊❤️ Tackar för din input och att du delar med dig av erfarenhet 😊❤️ Jag lär mig under resan och försöker navigera kring de största fallgroparna - mycket tack vare - tänk på att... Lågbas är helt klart en osäkerhetsfaktor ända tills jag kommer till lyssning och intrimning. Tror att subbar sannolikt kommer behövas - om inte annat för att skapa lite tryckkänsla i botten. Fick tack vare inlägg från @Engelholm Audio här och kraften som 15"-elementen genererar en insikt kring vibrationer som gör att jag nu designar om baffeln till en mer dämpad och genomtänkt konstruktion. Skissar nu på en 3-lagersbaffel som limmas med Green Glue. Bilder kommer så småningom. plind 1 Quote
Anders65 Posted November 9, 2025 Author Posted November 9, 2025 Har jobbat med omkonstruktionen av baffel. Just nu tänker jag mig det hela såhär.. En sandwich-baffel av tre lager som limmas ihop med Green Glue. Inga skruvar mellan lagren. På undre bilden nedan syns även bockade stålprofiler som skruvas mot den bakre skivan för att öka stabiliteten och fungera som ben. Frontskiva - 20mm ek, mittenskiva - 16 mm MDF, bakre skiva 12 mm MDF. Totalt blir det en ca 50 mm tjock baffel. Woofern skruvas fast i mittsektionen som ligger dämpad mellan de yttre skivorna. Hela denna del av konstruktionen ser ut att landa på ca 20kg. Sen tillkommer hornet. Är nu lite bekymrad över att hela baffeln kanske kommer att svänga vid låga frekvenser... men svårt att säga om det kan bli ett problem. figge, Double A and plind 3 Quote
Double A Posted November 9, 2025 Posted November 9, 2025 3 hours ago, Anders65 said: Är nu lite bekymrad över att hela baffeln kanske kommer att svänga vid låga frekvenser... men svårt att säga om det kan bli ett problem. Ja det upptäcker man när man testat☺️ Jag tror det är smart om man kan få till en tredje punkt / stag högt uppe för att hålla emot ev. vibrationer / krafter. AE elementen har en gänga i centrum av magneten, så med dom är det rätt enkelt att få till en bakre stag. 300B, plind, Richard and 1 other 4 Quote
Anders65 Posted November 9, 2025 Author Posted November 9, 2025 17 minutes ago, Double A said: Ja det upptäcker man när man testat☺️ Jag tror det är smart om man kan få till en tredje punkt / stag högt uppe för att hålla emot ev. vibrationer / krafter. Precis, Min lista "det får jag ta när jag har fysiska delar" växer Ett sätt skulle kunna vara att göra benen som trianglar (svetsade) med stagets övre fästpunkt i höjd med Woofern. 12 minutes ago, Double A said: AE elementen har en gänga i centrum av magneten, så med dom är det rätt enkelt att få till en bakre stag. Så snyggt! Quote
Double A Posted November 9, 2025 Posted November 9, 2025 5 minutes ago, Anders65 said: Ett sätt skulle kunna vara att göra benen som trianglar I min värld så känns det rätt😊👌 Anders65 1 Quote
calle_jr Posted November 10, 2025 Posted November 10, 2025 16 hours ago, Anders65 said: Är nu lite bekymrad över att hela baffeln kanske kommer att svänga vid låga frekvenser... men svårt att säga om det kan bli ett problem. Styvheten i ramen med denna geometri bör skapa en lägsta egenmod som ligger över basens omfång för att helt eliminera att basens rörelser förstärks. Riktigt så tufft behöver man inte dimensionera eftersom problemet avtar med ökande frekvens, men man borde kanske ligga över f0=30Hz nånting. Baffeln ska ju vara referens, dvs basens mekaniska jord. Quote
Anders65 Posted November 10, 2025 Author Posted November 10, 2025 Som jag ser det finns två typer av baffelrörelser. Dels en motrörelse och dels en på grund av resonanser. Det verkar som om motrörelsen kan ignoreras på grund av baffelns och elementets tyngd jämfört med rörelsemassans vikt. Har jobbat tillsammans med ChatGPT när det gäller baffelns resonanser och inte minst dess Q-värde. Eftersom resonansfrekvenserna för baffeln ligger i bandet (260-310 Hz baserat på nuvarande konstruktion) så har jag fokuserat på att reducera Q-värdet genom att öka den inbyggda dämpningen i baffeln. Den bästa lösning jag sett så här långt är att montera elementet på MDF i mitten av en trelagers sandwish-kontruktion som monteras samman med en "lagom" mängd Green Glue. Frontpanelen av ek ger styvhet men Green Glue tar upp energi vid resonanser. borde vara gynsamt att sidovingarna sitter på frontskivan som har dämpning till MDF-skivan som elementet sitter på. Den mekaniska jorden borde bli lite lungare vid baffelns resonansfrekvenser tänker jag. Men det går att tänka lite olika där tror jag - lite klurigt. Quote
Recommended Posts