Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det finns många likheter mellan Duelund Cast och JDM när det gäller materialen. Kopparfolie och PIO (Paper in oil) gäller för båda. Men det tillverkas i olika produktionslinjer. Duelund köpte danska Jensens tillverkningslina för JDM (Jensen Domestic Market) kondensatorer som nu används för alla Duelund JDM-varianter. Skillnaden ligger som jag förstår det mest i vakumprocessen - vilket jag tror är en betydande del till nyckeln med Duelunds kondensatorer. Cast har längre processtider vilket borde reducera ex syre i PIO-dielektrikat och mellan folie och dielektrikat. Detta är gynnsamt för hur det elektriska fältet påverkas av dielektrikat - och därmed gynnsamt för själva signalen.

Teknik: Oljan är till för att skapa en homogen volym med papper som "bärare". Detta blir en ljudmässig fördel eftersom det elektriska fältet i kondensatorn kommer följa variationerna med signalen jämnare om det är en homogen volym med mindre komplexa polariseringar i dielektrikat. Detta är ett område jag studerat en del på senare tid - med syfte att dels förstå skillnader i ljud vid upplever med ex olika kondensatorer och dels att förstå varför det är så svårt att mäta dessa skillnader.

Posted

Duelund JDM Cu – lyssningsintryck under inspelning

Har spelat in med M-noise. Inspelningstiden kan räknas som 3-4× snabbare än musik. Tiderna nedan är därför omräknade till motsvarande musiklyssning. 

Ur kartong

• Naturlig klang direkt, särskilt gitarr och manliga röster (Alan Taylor)
  • Känns som inspelning behövs för att ljudet ska "släppa"
  • En markant ”broms” i återgivningen

Efter ~5 timmar

• Ingen större förändring jämfört med "ur kartong"
  • Börjar tveka på om Duelund är rätt val..
  • Dynamiken saknas. I detta skede upplevs Mundorf som klart mer spelglad och dynamisk

Efter ~15 timmar

• Oj – bromsen släpper. En nästan euforisk upplevelse - jämfört med "ur kartong".
  • Mycket öppen klang, hela registret.
  • Mycket bra dynamik.
  • Instrumentens material upplevs som mer äkta. Inte för att det lät färgat tidigare, men graden av realism ökar.
  • Tydligare karaktär på både toner och röster. Tonal precision skulle jag kalla det.
  • Mer vilsamt ljud, trots oförändrad tonkurva.
  • Anslag och transienter är mycket naturliga. Imponerande bra.
  • Komplexa musikpartier återges renare.
  • Mellanregistret upplevs lite stramare än Mundorf.
  • Övre registren är bättre balanserade mellan olika inspelningar. Intressant och lite överraskande.

Efter ~50 timmar

• Man kommer längre in i inspelningen. Än naturligare bakgrundsinformation.
  • Rumsupplevelsen tog ett steg till. Där inspelningen medger det.
  • Samma öppna, naturliga ljud. Eller möjligen än lite öppnare och klarare klang.
  • Hög tonal precision och bra balans över hela registret.
  • Min bedömning är att kondensatorerna nu är i praktiken inspelade. Skulle säga att det tar ca 40 timmar att spela in dessa
  • 1 month later...
Posted

Tänkte att jag kanske skulle summera första demon med högtalarna på HEM i Stockholm. Men först ett stort tack till Audionord och inte minst personalen på Hotel C – ”amazing” är nog det ord som passar bäst in på både min och Christines upplevelse. Jag tänkte skriva lite kort om hur jag jobbade med ljudet dagen innan mässan öppnade. Jag använde ingen mätmik eller liknande, utan bara lyssning.

Mitt lyssningsrum hemma är ca 22 m² medan rummet Sarek där jag spelade var 30 m². En annan skillnad var takhöjden, som inte var plan utan var högre i mitten av rummet. Efterklangen upplevde jag vara lite kortare än jag föredrar, men ändå inte alltför överdämpat (optimerat för tal). Även utan stolar på plats och utan besökare i rummet. Jag placerade högtalarna lite längre från väggen bakom dem än hemma. Här 1 m från väggen jämfört med 80 cm hemma, eftersom jag hade mer rumsyta att jobba med här. Väggen bakom högtalarna var 5 m bred. Rummets längd var 6 m.

Jag var lite orolig för att rummets dämpning skulle ta för mycket energi från de övre frekvenserna. Jag satte först upp en stol i rummet på den plats där jag ville optimera ljudet. Riktade både bafflar och horn rakt mot lyssningspositionen med drygt 2 m mellan dem som utgångsläge. Märkte då att rummet inte tog så mycket energi från de övre frekvenserna som jag trodde, så jag minskade toe-in gradvis tills jag hittade balansen.

Nästa steg var att stegvis öka avståndet mellan högtalarna för att se hur mycket rummet och högtalarna klarade innan center image började påverkas märkbart. Jag ökade nog avståndet mellan dem med 50–60 cm från första uppställningen. Därefter mätte jag in vinklar och avstånd – där jag använder ett lasermått så att uppställningen blir symmetrisk (centimeternoggrannhet).

Efter det var det dags att fylla på med stolar i rummet. Jag provade lite olika uppställningar men landade i 3×3 stolar. Finjusterade högtalarnas position och vinklar för att optimera ljudet för de två främre mitten-platserna. Den mittersta stolen i 3×3-uppställningen var min personliga sweetspot, men jag var ändå klart nöjd med stereobilden i stolen framför.

En reflektion var att ljudet i slutändan till och med blev lite bättre än hemma. Högtalarna verkar blomma ut lite till i ett större rum, vilket var kul. En annan insikt, som jag fick hemma förstås men som blev starkare här, var att ljudet blir förhållandevis bra i stora delar av rummet – om jag tänker på den tonala balansen. En tredje är att jag inte hade några problem med basen alls. Lite mindre room gain än hemma, men jag tyckte basen höll bra textur och ”tryck” i stora delar av rummet. Basen har annars, för mig, ofta varit en stor utmaning vid mässor.

Stort tack till alla er som kom förbi, ställde intressanta frågor och lyssnade en stund!

20260213_184334.thumb.jpg.e356050ba8de33242a593b8fd7238cb1.jpg

Posted

Gömde en viktig sak...
Inte minst att stort tack till alla fina kommentarer om ljudet. Fantastiskt helt enkelt. Det gjorde allt slit värt jobbet :smilingeyes: 
Både jag och Christine laddar nu om batterierna - för Oslo 21-22 mars!