calm Posted October 14 Posted October 14 Samtidigt som en minimässa pågick i staden, bjöd Stylus in till en övning i digital ala carte vad gäller förfining i den digitala sfären. Var inte så länge sedan vi fick avnjuta Nordosts nya landvinning på området, men här blev det en ännu bredare meny. Den digitala Mästerkocken heter förstås Daniel. AlfaGTV, Apexorca, Daniel and 8 others 11 Quote
calm Posted October 14 Author Posted October 14 Vi var ett gäng som trotsade det blåsiga men vackra vädret för att se och lyssna på ett smörgåsbord av digitala produkter vars inriktning är att minska störningar i den digitala inputen, med samma omsorg som att skapa en högkvalitativ strömförsörjning på strömsidan. Själv var jag nog mest nyfiken på en omtalad nätverksswitch som rönt uppmärksamhet på sistone. Exact N1. Men vi börjar på den basala nivån, med den enklaste. En nätverksisolator från Hz projekt som också utvecklat HzCore en musikserver/Roon Core som tronar längst uppe till vänster i racket. Det är den annorlunda designen som är ögonfallande snygg! Splash, bigblue, P-pan and 5 others 7 1 Quote
calm Posted October 14 Author Posted October 14 Under Hz:n tronar dagens DAC från Rockna. I övrigt var uppställningen på den analoga sidan Soulnote för- och slutsteg i 3-serien. Ytterst ett par YG- högtalare. Misstänkter att det mesta i kabelväg är från Nordost. P-pan, Splash, MBP and 2 others 5 Quote
calm Posted October 14 Author Posted October 14 Den sista pjäsen på spelarbänken är den svarta burken till höger om Hz Core, en Pink Faun Scion. Spelet kan börja. Matematiskt skulle det kunna bli 9 kombinationer ggr 3 provspår på varje. Men någon stans får man sätta begränsningen onekligen. Så dags för omkoppling!!!! Hur var det nu??? Röd kontakt i rött uttag.🤔😄 Daniel, plind, Gryphon300 and 3 others 5 1 Quote
calm Posted October 14 Author Posted October 14 Tyvärr var inte vare sig switcharna Exact N1 eller NO QNET 7 synlig från sweetspot de var placerade i botten på racket och skymdes av slutstegen. Men dessa finns på Stylus hemsida att beskåda. The Show can beginn!👍 Eftersom mina bilder i princip är slut får ni andra som var på plats gärna lägga bilder och kommentarer. Det gäller givetvis även värden @Daniel HansW, Daniel, Josaa and 2 others 5 Quote
calm Posted October 14 Author Posted October 14 Om vi börjar i någon ända så är den enklaste lösning att jämföra kedjan med eller utan den lilla LAN Isolatorn kopplad direkt på inkommande kabel från nätverk eller router in i HzCORE. Det blir tydligare fokus och mörkare bakgrund redan här med Hz:n Nästa steg är att koppla in SWITCHEN XACT N1. Här börjar det hända saker, mera detaljer mot en mörk bakgrund mera slam och puls. Brukar inte vara mitt ideal men det gick aldrig över mina idealgränser vad gäller diskanthantering och därför känns musiken mer engagerande. Testades även med Nordost-switchen QNET 7. Mer utmejslat ljud med mer fokus i sången bl.a. Något större ljudbild. Men kanske lite orättvis jämförelse eftersom NO var kopplat till separat LPSU och ställ med koner under. Då pratar vi kanske dubbla pengarna jämfört med XACT N1. Ytterligare sofistikeringsgrad med Pink Faun Scion, mera lugn i ljudbilden, men kanske lite för sofistikerad med detaljer och kanske mindre slam och puls. Min personliga favorit blev utan tvekan Hz Core med XACT N1. I jämförelse utan switch ett tydligt steg. Kanske ett test i egna systemet i jämförelse med Phoenix-switchen? Är egentligen helt nöjd som det är, men alltid kul att testa. Josaa, Gryphon300, plind and 2 others 4 1 Quote
calm Posted October 14 Author Posted October 14 Så sammanfattningsvis vad gör en bra switch till den digitalgenererade presentationen? Jag skulle säga en hel del. Mer organiskt bild, mera klang och harmoni som jag gillar. Mer detaljer utan att bli överanalytisk eller skarp. Långt i från det mer eller mindre metalliska ljud som de första digitalprodukterna kunde framkalla. Mer sofistikerat och elegant utan att bli laidback. Tycker för övrigt att hela systemet säkert tack vare Soulnote-förstärkeriet gav ett harmoniskt intryck i mina öron. plind, Double A, Daniel and 4 others 7 Quote
calm Posted October 15 Author Posted October 15 En ytterligare betraktelse sedan både TAKE 5 och nu hos Stylus är hur bra den digitala presentationen har blivit och utvecklats på det senaste årtiondet. Fullt i klass med övriga medier som vinyl och band. Klart att man kan höra skillnader med det handlar mer om tycke och smak och inte om kvalitetsskillnader, dvs att något skulle vara avgjort sämre. När man jämför skillnaden mellan de två Munchenmässorna jag bevistat 2015 och 2025 så har det hänt mycket på det ljudmässiga området. Första mässan var en veritabel tävling i vem som kunde driva upplösning och diskant- och bashysterin till sitt yttersta på bekostnad av organiskt, harmoniskt och realistisk musikalitet. Här har IMO hänt mycket under de 10 år som förflutit och plötsligt finner jag system och enheter som både kan presentera mikrodetaljer och mikrodynamik men också med mellanregisterklang och harmoni. Musiken har på något sätt återvänt till systemen från att vara mera teknikorienterade under en period. Plötsligt kan man lyssna under längre tid utan vare sig trötthet eller distraktioner och helt gå in i musiken. Tycker övningen på Stylus visar detta! Tack till @Daniel, @Josaa och @HansW Josaa, plind, bigblue and 5 others 8 Quote
Daniel Posted October 15 Posted October 15 1 hour ago, calm said: Musiken har på något sätt återvänt till systemen från att vara mera teknikorienterade under en period. Plötsligt kan man lyssna under längre tid utan vare sig trötthet eller distraktioner och helt gå in i musiken. Tycker övningen på Stylus visar detta! Tack till @Daniel, @Josaa och @HansW Jag kan bara hålla med. Man kan angripa musikalitet från så många olika håll. Jag har alltid varit för detaljer, inblick och förståelse av inspelningen, vilket jag tycker händer när man hör stor skillnad på just olika inspelningar. Och inte minst, driv, nerv och spänning i musiken. Så mina preferenser har på gott och ont alltid tagit den vägen in i musiken, men jag har givetvis saknat värme, minskad distortion och klangrikedom, därför har jag som oftast lyssnat på vinyl. Nu behöver jag inte det längre. Och den största skillnad verkar bero på det som händer INNAN dac'en. Vi kommer nästan tillbaka till en skivpselarlogik från förr när det gäller prioriteringar. 1 Skivspelarverk, (Nätverk/Switch) 2. Tonarm, (Server/Transport) 3. Pickup, (DAC) Det har varit otroligt roligt att få börja arbeta med dessa tillverkare som vi visade upp i söndags. Alla har tagit olika vägar för att minimera distortion och stök i den digitala domänen. Inte minst sitter jag nu hemma och njuter av strömmad och lagrad musik. Otroligt kul. Visst kan jag fortfarande klämma ut en aning mer humanism och en mer trovärdig illusion av människor i rummet med vinyl, men jag njuter av det digitala på ett helt nytt sätt. Här kommer några fler bilder också. Tack för ett fint reportage @calm och tack till alla som tittade förbi. Tveka inte att höra av er om ni vill prova/lyssna på något. Josaa, P-pan, calm and 5 others 8 Quote
Daniel Posted October 15 Posted October 15 HZCore, ROON CORE PINK FAUN SCION, ROON CORE, PINK FAUN OS P-pan, lindvall, HansW and 4 others 7 Quote
Daniel Posted October 15 Posted October 15 ROCKNA Wavelight Server & Waveligt DAC, Flera OS och flexibel funktionalitet. HZProject LAN Isolator XACT N1 Switch Nordost QNET7 Switch Josaa, HansW, MBP and 6 others 9 Quote
Apexorca Posted October 16 Posted October 16 On 2025-10-14 at 14:51, calm said: Den digitala Mästerkocken heter förstås Daniel. Han brukar ju vara mästerkock med mat, men också med vinyl. Har han nu tagit steget till digital mästerkock? Grattis! calm 1 Quote
Daniel Posted October 16 Posted October 16 1 hour ago, Apexorca said: Han brukar ju vara mästerkock med mat, men också med vinyl. Har han nu tagit steget till digital mästerkock? Grattis! Haha, Ska man koka något ska man göra det men kärlek. – Musik och mat, och något till som jag glömt...😉, är ju viktigast i världen! Apexorca 1 Quote
magnuskan Posted October 20 Posted October 20 HZ project är ett nytt märke för mig och vad jag förstår så är det ett ungt koreanskt företag. Jag blev så klart lite nyfiken och frågade @Daniel om hemlån av då den sk Lan isolatorn som lyssnades på vid demon.Utseendenässigt en ganska liten men väldigt snyggt designad liten behållare med vad det nu är inuti som filtrerar nätverksbruset. Nu har den spelat ett tag i mitt system. Till en början var jag väl inte särskilt imponerad men nu börjar den fungera riktigt bra i min anläggning. Tystare bakgrund, mer kropp och tydligare och lugnare ljud . Sedan är det säkert varierat resultat beroende på hur sin egen anläggning ser ut, så testa gärna. 🙂 Gryphon300, Daniel, Ivery and 2 others 5 Quote
Recommended Posts