Jump to content

Recommended Posts

Posted

Sjätte gången gillt...

Untitled.jpg

Då kör vi igen.

Det var ett tag sedan riktiga kameran luftades eftersom mobilkameran börjar ta mer och mer plats.

Tror jag trots allt har hittat de inställningar och knappar jag en gång var van vid så några bilder ska nog gå att få fram.

Så varmt välkommen till årets bildskörd...

:notes::notes:

Posted

Jag startade dagen men sikte mot sjärnorna.

Tog hissen till nionde våningen...

9 vån_2269.JPG

Men missade målet en aning.

Som vanligt är det alltid något som når längre...

9 vån_2268.JPG

I ett av, för året två nya rum, hittade jag Micke som pratade sig varm för lite nya prylar.

Högtalare från Ilumnia, vilka jag tycker mig ha sett tidigare men aldrig lyssnat till och elektronik från Playbackdesign (streamer/dac) och förstärkare Enleum AMP-54R.

Ett ganska påtagligt minimalistiskt och samtidigt futuristiskt utseende.

Ilumnia Vocalis MKII NE_2272.JPG

Ilumnia Vocalis MKII NE

Ilumnia Vocalis MKII NE_2276.JPG

Ilumnia Vocalis MKII NE_2270.JPG

Ilumnia Vocalis MKII NE_2273.JPG

Ilumnia Vocalis MKII NE_2277.JPG

En och annan inställningsmöjlighet sett till ljudåtergivandet från högtalarna finns att tillgå.

Fråga mig inte hur och vad dessa gör men valen och justeringarna är säkert många...

Ilumnia Vocalis MKII NE_2271.JPG

Ilumnia Vocalis MKII NE_2278.JPG

Ilumnia Vocalis MKII NE_2274.JPG

Överst i racket tronar Enleum AMP-54R... 

Ilumnia Vocalis MKII NE_2275.JPG

Ett rum fullt av motljus som synes men jag har tvättat bilderna så gott det gick... överseende med

detta emottages tacksamt.

Posted

En vanlig syn utanför de mindre rummen...

Radhio_2279.JPG

Tricket med att knuffa lite lätt på folk samtidigt som man skriker "Akta hunden" funkar nog inte längre så jag fick snällt vänta på min tur.

Raidho's rum var väldigt mörkt och sparsmakat sett till prylar och med tanke på trängseln tordes jag inte ta mer än en bild.

Tänkte att jag skulle återkomma men det glömde jag av.

Radhio_2280.JPG

Utöver Raidho's små nätta stativhögtalarna X 1.6 så ser det ut att vara förstärkning och streamat med hjälp av B.Audio

Posted

Det kändes som att årets upplaga av Take 5 var riktat mot lite mer avskalade och små system.

Integrerade funktioner i få lådor spar ju plats vilket säkert fungerar i den mer normalt musikintresserade delen av samhället.

Det fanns stort och tungt också men jag spar dessa system ett tag till.

Ny tillverkare igen, åtminstone för mig...

Aretai...

Aretai_2283.JPG

Modellen heter Contra 100S och spelade förvånadsvärt stort och brett med tanke på sin storlek.

Basåtergivningen förvånade också en aning och svaret till det fanns på baksidan... x-tra baselement.

Tyvärr har jag ingen bild på det men förhoppningsvis kanske någon annan kan ombesörja den vinkeln.

Vi gör så här tills vidare, lånar en bild från tillverkarens hemsida och så får ni lite specifikationer på köpet...

image.png

(bilden har sina rättigheter hos aretai )

Aretai_2282.JPG

På den lilla bänken står en streamer + dac från Aurender och den integrerade förstärkaren bär namnet Trilogy 921

Aretai_2281.JPG

Posted

Vad gör en författare på ett event som Take 5 ?

Jo han vill berätta om musik, samlandet och upplevelserna som kopplar oss till musik.

Olle Johansson har musiken ut i minsta lilla nagel och jag rekommenderar att klicka på länken och läsa 

några av alla fina recensioner han har fått.

Eller varför inte köpa någon av böckerna så kanske vi kan få en egen recension här på forumet när du läst klart någon av dessa :winking:

Om inte annat kanske någon tycker det är trevligt att kika lite på andras spellistor ?

På Olles hemsida finns det en länk till det också.

En skivsamlares Memoarer / Betraktelser

Olle J_2285.JPG

Olle J_2286.JPG

Posted
45 minutes ago, P-pan said:

Det kändes som att årets upplaga av Take 5 var riktat mot lite mer avskalade och små system.

Integrerade funktioner i få lådor spar ju plats vilket säkert fungerar i den mer normalt musikintresserade delen av samhället.

Det fanns stort och tungt också men jag spar dessa system ett tag till.

Ny tillverkare igen, åtminstone för mig...

Aretai...

Aretai_2283.JPG

Modellen heter Contra 100S och spelade förvånadsvärt stort och brett med tanke på sin storlek.

Basåtergivningen förvånade också en aning och svaret till det fanns på baksidan... x-tra baselement.

Tyvärr har jag ingen bild på det men förhoppningsvis kanske någon annan kan ombesörja den vinkeln.

Vi gör så här tills vidare, lånar en bild från tillverkarens hemsida och så får ni lite specifikationer på köpet...

image.png

(bilden har sina rättigheter hos aretai )

Aretai_2282.JPG

På den lilla bänken står en streamer + dac från Aurender och den integrerade förstärkaren bär namnet Trilogy 921

Aretai_2281.JPG

Förutom att passa fler hem och därmed fånga en bredare publik är det som regel lättare att få till bra ljud i okänd miljöer som en mässa alltid är.

Vidare skall man inte underskatta det fysiska arbete det innebär att ordna en massa av detta format! Jag blir trött bara jag tänker på det. Bra jobbat @Perfect sense!

Posted

Vi flyttar upp en aning sett till storlek på anläggningen.

Silent Pound_2289.JPG

Låt er inte luras av tjockleken på högtalarkablarna, förstärkarna från AGD är väldigt små.

Silent Pound_2293.JPG

Eller så är kabeln ovanligt G...

Silent Pound_2292.JPG

Silent Pound_2291.JPG

Det är nog damsugs-slangs... diameter på den :openmouth:

Jag frågade inte efter några tekniska specar på varför en kabel är så pass tilltagen men det finns säkert en bra anledning.

Högtalarna från Silent Pound, modell Bloom, var av hög hantverkskvalite och jag gillar designen som känns lite ny och fräsch. 

Delningsfiltret satt snyggt monterat bakom en glasruta på övre delen av kabinettets baksida.

Har tyvärr ingen bättre bild en nedan...

Silent Pound_2295.JPG

Nu bromsar jag för ikväll.

Hoppas andra kan fylla på med både bild och text om sådant jag har missat... ljudintryck t.e.x.

Tror aldrig jag varit så dålig, som denna gång, på att sitta ner och försöka lyssna.

Snart tebax.

Posted

Tar lite rygg på Panen med lite egna mobilbilder och intryck. Lokaliteterna andas lite rå betong och minimalistsk design och passande i de flesta uppställningar som denna. Svårfotat men ack så luftigt och lätt ljudbild. Ett av de bättre systemen IMO. Skulle kunna vara något om man skulle vilja downsiza någon gång.

IMG_8709.jpeg.75710779beac373d63c845d4e6a83075.jpeg

IMG_8711.jpeg.8e804787d120880b49ba9552b35bca0e.jpeg

Posted
3 hours ago, calm said:

Lokaliteterna andas lite rå betong och minimalistsk design och passande i de flesta uppställningar...

Rå betong var det...

Betong_2296.JPG

9:e våningen verkar ha varit med om en hel del.

Sprickorna får man på "köpe"... hoppas armeringen sitter där den ska :think:

Posted

Musikrummets viktigaste komponent...

...akustiken :39: 

Fitzpatrick_2298.JPG

Lite akustikprodukter fanns att beskåda.

Svalaste platsen på hela Take 5 då det låg precis innanför dörren.

Kanske t.o.m lite väl svalt med tanke på att dörren var i läge "fri entré"... öppen m.a.o.

Nåja, tillbuds fanns delar av akustikpaneler från Artnovion , som det brukar när Fitzpatrick är med på ett hörn 

Fitzpatrick_2297.JPG

Posted

Viktigaste stället i hela lokalen... Baren :tongue:

Baren_2301.JPG

Live-musik och kaffe vad kan man mer behöva :unsure: ?...

Baren_2299.JPG

Baren_2300.JPG

... antagligen en macka eller bulle :45:

Inget fikabröd :icon_khoc:

Här har vi en klar förbättringspotential till nästa gång.... Marcus :ShameOnYou:

Posted

Vi ökar väl volymen en aning sett till storleken på högtalare och antal burkar med elektronik.

Först trodde jag nästan att det var ett par Kef-högtalare som fått sig en omstöpning men det visade sig rätt omgående att det handlade om

PMC's Prophecy Modell 9 ( störtst i serien ) som fått sig en, i mina ögon, rejäl "makeover"... för att vara en burk från PMC.

Revoxrummet_2302.JPG

"Airflow-special-bur"... runt softdome-diskanten" ?

Jag är inte påläst men @Perfect sense kan säkert fyll på med riktiga fakta i.s.t.f mina lätt gäcksamma formuleringar.

Revoxrummet_2306.JPG

PMG, PS Audio och Innuos stod för elektroniken i övrigt.

Bilden nedan visar PMG's Signature försteg. 

Revoxrummet_2305.JPG

Revoxrummet_2304.JPG

Och så en riktig signalkälla från Revox.

Personligen tycker jag den är riktigt snygg så ni får stå ut med bildsvepet som kommer 

Revoxrummet_2303.JPG

Revoxrummet_2307.JPG

Revoxrummet_2308.JPG

Revoxrummet_2309.JPG

Posted
9 hours ago, P-pan said:

Viktigaste stället i hela lokalen... Baren :tongue:

Baren_2301.JPG

Live-musik och kaffe vad kan man mer behöva :unsure: ?...

Baren_2299.JPG

Baren_2300.JPG

... antagligen en macka eller bulle :45:

Inget fikabröd :icon_khoc:

Här har vi en klar förbättringspotential till nästa gång.... Marcus :ShameOnYou:

Ja, det här var tyvärr en miss ifrån hotellet i år. Man hänvisade till restaurangen, vilken var fullsatt till stor del fram till åtminstone 13:00. Det här måste absolut styras upp till nästa år.

/ Marcus

Posted

I samma rum presenterades även Regals förstärkare, dac, strömfördelare och kablar. Signalkällan var Lumins nya streamer/musikserver allt kopplat till TAD nya stativare. Dessutom fanns en  rejäl REL subwoofer. Det blev lite kort demo eftersom Anders var på väg till sitt seminarium som tyvärr var fullsatt till sista plats plus några ytterligare som stod i dörren. Men vi har kunnat följa projektet INT 250 så hoppas att jag inte missade allt för mycket ny information.

IMG_8702.jpeg.daeadbe03f6bfea8867deaf79771e994.jpeg

IMG_8701.jpeg.f28b3e87219346e0f2f1cd92c1e1688c.jpeg

IMG_8699.jpeg.785c2ed1f029c74c5e308ad17a1e25d0.jpeg

IMG_8698.jpeg.f441777bbfbd7fa851d76212c17dae60.jpeg 

IMG_8700.jpeg.4abe1e6d4bb959425144e61794377a76.jpeg

Posted

Jag fyller  i där @calm's "fotspår" precis lämnat.

Här var det i stort sett full hela dagen.

Regal_2313.JPG

Anders på Regal ser ut att gilla blommor...

Regal_2311.JPG

Regal_2310.JPG

Kanske någon lagt en beställnig och fick med, inte bara en fin ny förstärkare, utan även en praktfull "diffusor" på köpet :unsure:

Trevlig kontrast till all betong om inte annat.

Kul att det tas med lite subbar vid tillfällen som dessa.

Inte helt vanligt förr om åren om jag minns rätt ?

Regal_2312.JPG

Posted

Nu har vi kommit in hos Bengt.

Han spelar ju vanligtvis vinylskivor och dagens agenda innehöll inga överraskningar på det planet.

Bengt_2322.JPG

Akustikpanelen där till vänster kommer från Artnovion och heter Sahara om jag inte missminner mig.

Väskan är garanterat Bengt,s egen... The wonderful sounds of quality record pressings... man tackar :tongue:

Bengt har ju en förmåga att sätta ihop system som låter väldigt musikaliskt och intimt... det blir liksom bara musik.

Att klar det med dessa små lille-pluttar till högtalare ( Diapason) är strongt gjort.

Bengt_2316.JPG

Bengt_2315.JPG

Bengt_2314.JPG

Övrigt på den lilla bänken är Skivspelare/drivverk från STST, tonarm - Schröder och puppan var en av My sonic lab's modeller.

Mastersound förstärkare och separat riaa stod för signalbearbetningen.

Bengt_2318.JPG

Bengt_2319.JPG

Bengt_2317.JPG

Bengt_2320.JPG

Bengt_2321.JPG

Tankarna om en liten anläggning på kontoret har tagit ny fart är jag rädd :tongue:

Posted

Bengt @SOUND BY VINYL hade som vanligt skapat ett minimalistiskt system som ändå leverade ett högkvalitativt ljud. Högtalarna var säkert de minsta på hela mässan men gav ett ljud som inte stod i paritet med den storleken, tvärt om. Som vanligt knökfullt i rummet så det fick bli en kort sittning. Intressanta komponenter i övrigt särskilt skivspelarens drivverk och tonarm.

IMG_8691.jpeg.aaa1acd466866850e057dd97f15ccc7e.jpeg

IMG_8692.jpeg.23ce5e4fa3bcfb0b5531d2a6ae95775e.jpeg

IMG_8694.jpeg.3409eb99c0874702322ffaa37fd124a6.jpeg

IMG_8688.jpeg.39e1bb4835ce6b3e30ad154fbcc97f10.jpeg

IMG_8688.jpeg

Posted

Efter pytte-rummet stegar vi upp rejält.

"Biografen" är rejält tilltagen i volym.

Och hur vet jag att att det antagligen är en biograf ?

Första föreställningen hade lämnat spår efter sig...

Kroma Orpheus_2334.JPG

... aj, aj, aj... kan bli ordentliga fläckar i betonggolvet efter det där.

Men i alla fall, här hittade man Kroma Atelier Callas som väger in på 123 kg per per kanal, jag tjuvkikade på deras hemsida, så för en gångs skull känns kanske kilopriset befogat :unsure:

Kroma Orpheus_2324.JPG

Kroma Orpheus_2323.JPG

Kroma Orpheus_2333.JPG

Kroma Orpheus_2332.JPG

Det var ett jäkla rum att fota i utan blixt så ni får ha överseende med det.

För & slutsteg tillhandahölls av Orpheus som jag helt har missat under min hifi-karriär.

Ser ut att vara Swiss-made och bolaget firar 25-års jubileum nästa år om jag lyckats räkna rätt.

Inget att klaga på sett till byggkvalitén.... uj uj uj... lika snyggt som alltid då avsändaren bor i det klockproducerande landet.

God choklad har de ju också :tongue:

Kroma Orpheus_2331.JPG

Kroma Orpheus_2327.JPG

Kroma Orpheus_2328.JPG

Kroma Orpheus_2329.JPG

Överst i racket tronar en Wadax Studio Player.

Kroma Orpheus_2326.JPG

Kroma Orpheus_2330.JPG

Här antar jag att det bara ska låta bra med tanke på priserna men jag vill nog påstå att rummet gnagde lite i min själ så ett något mindre rum tror jag skulle ha passat aningen bättre.

I nästa inlägg tänkte jag att vi ska "värma öronen...

Kroma Orpheus_2335.JPG

Snart tebax...

Posted

Ryktet sa att det skulle finnas ett litet rum med hörlurar... men ingen av besökarna visst riktigt var.

Hm, här fick man tänka till lite för det fanns ingen mässansvarig att fråga för stunden.

Var snackar folk mest och vem tyr man sig till på ett hotell :39:...

Bartendern såklart :Idea:

Några minuter senare stod jag utanför rummet vid namn...

Lurar_2342.JPG

Ett litet pytte-rum till som låg längst ner i hörnet till vänster om hotellets kök.

Vid senaste Stockholmsmässan lyssnade jag till Focal Utopia via en lurstärkare från Mastersound och jag tyckte det lät rasande bra.

Vilken dac som var inkopplad denna gången missade jag att ta reda på men i övrigt var ovan nämnda prylar uppkopplade igen och det lät precis lika bra denna gången också.

Lurar_2336.JPG

Lurar_2337.JPG

Lurar_2340.JPG

Lurar_2343.JPG

Det blir inga översiktsbilder här för det var för många i rummet som s.a.s skymde linsen.

Lurar_2338.JPG

Lurar_2341.JPG

Lurar_2339.JPG

Lurar_2345.JPG

Posted
3 hours ago, P-pan said:

Efter pytte-rummet stegar vi upp rejält.

"Biografen" är rejält tilltagen i volym.

Och hur vet jag att att det antagligen är en biograf ?

Första föreställningen hade lämnat spår efter sig...

Kroma Orpheus_2334.JPG

... aj, aj, aj... kan bli ordentliga fläckar i betonggolvet efter det där.

Men i alla fall, här hittade man Kroma Atelier Callas som väger in på 123 kg per per kanal, jag tjuvkikade på deras hemsida, så för en gångs skull känns kanske kilopriset befogat :unsure:

Kroma Orpheus_2324.JPG

Kroma Orpheus_2323.JPG

Kroma Orpheus_2333.JPG

Kroma Orpheus_2332.JPG

Det var ett jäkla rum att fota i utan blixt så ni får ha överseende med det.

För & slutsteg tillhandahölls av Orpheus som jag helt har missat under min hifi-karriär.

Ser ut att vara Swiss-made och bolaget firar 25-års jubileum nästa år om jag lyckats räkna rätt.

Inget att klaga på sett till byggkvalitén.... uj uj uj... lika snyggt som alltid då avsändaren bor i det klockproducerande landet.

God choklad har de ju också :tongue:

Kroma Orpheus_2331.JPG

Kroma Orpheus_2327.JPG

Kroma Orpheus_2328.JPG

Kroma Orpheus_2329.JPG

Överst i racket tronar en Wadax Studio Player.

Kroma Orpheus_2326.JPG

Kroma Orpheus_2330.JPG

Här antar jag att det bara ska låta bra med tanke på priserna men jag vill nog påstå att rummet gnagde lite i min själ så ett något mindre rum tror jag skulle ha passat aningen bättre.

I nästa inlägg tänkte jag att vi ska "värma öronen...

Kroma Orpheus_2335.JPG

Snart tebax...

Den där displayen på Orpheus försteg ger mig lite CH Precision-vibbar. Men det kanske är lätt hänt med inspiration från grannen med tanke på hur litet Schweiz är? 😊

Posted

Ett inslag som jag verkligen uppskattade är de föreläsningar som gavs under dagen. Anders @Anders65var först ut med processen kring hans senaste INT 250. Tyvärr var det fullsatt. Men är hyggligt uppdaterad efter eventet i Linköping.

Så näst på tur var ett samtal mellan far och son, Gert och Eric Palmcrantz. Gert fick överta epitetet Ljudfadern dubbad av Kjell Stensson ( han med aprilskämtet att man kan förvandla en S/V tv till färg mha en nylonstrumpa)

De handlade om inspelningar som Gert gjort världsberömda som Jazz at the Pawnshop. Nu en vital pensionär 87 år gammal och full med historier från otaliga inspelningar.

IMG_8728.jpeg