Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vi har träffats några gånger tidigare jag och @calle_jr och nu fick jag komma ner till ett system som är unikt på flera sätt. En mycket vacker höstdag med klar fin luft med sol och  @secanbj på passagerarplatsen gjorde resan gott. Vi kom tidigt och såg oss om ut med Malmös kust. En glass i solen utan jacka var härlig.

Just "utan jacka" kommer jag tillbaka till. 

Det är alltid mycket roligt att se och få höra på unikt intrimmade system man känner väl sedan många års utveckling som beskrivits i detta forum. Att @calle_jr dessutom besitter så ofantligt mycket talang och kunskaper i att på egen hand bygga och utveckla produkter av högsta klass gör mig mycket imponerad. 

Började att kika in i "rummet". Det var samma känsla som jag hade från alla de fina bilder @calle_jr visar. Dock var det något längre än jag trodde samt att öppningen in i rummet var större. Soffan var djupare och ur-skön. Avslappnad känsla var bara förnamnet. 

image.jpeg.98115fca45061d29dbbf9d14e470b903.jpeg

Som väntat var akustiken bra. Bra balanserad och i min smak. Inte död akustik, man känner (hör) rummet också och det gillar jag.

Jag har nu hört 3 olika system extremt väl intrimmade system med Verity Sarastro. Visst finns likheter mellan dessa system och då ffa i diskanten tycker jag. Luftig fin och klar liksom denna dagens väder. En annan likhet är att när man flyttat runt Sarastro till den optimala placeringen så hamnar de tydligen bäst långt från bakväggen. 

All dessa tre system har faktiskt olika presentation av musiken. De är alltså väl intrimmade efter var ägares egen smak är... så klart. Det intressanta är att det verkligen går att trimma in ett system till sitt ideal. Där väl det som gör denna hobby så kul. Man skapar sitt sound!  

Alla dessa system är vansinnigt bra även om de är olika. 

- Min polare som inte är med på detta forum har ett system som oftast spelar starkt med klassisk musik för att få realism i storlek och ljudtryck. 

- Eitan har ett rörsystem runt och spelar svagare och delikat med otroligt fin klang och luft.

@calle_jr 's system är en blandning. Jag skulle beskriva det med mina öron som otroligt ordning och reda på allt. Från topp till botten. När vi spelade Jack Whites extremt skitiga rock med skriande gitarrer i flera lager så mejslar detta system ut allt. Många system kan ha svårt att skilja distade gitarrer i samklang åt. Det blir en grötig ljudmatta, men här kan man följa allt. 

VI fick så klart en förevisning av Tape head preamp som @calle_jr byggt samt dipolbasarna snett bakom med 1 KWatt per element mmmmmmm. 

Jag går inte in i detalj på tekniken här för den finns att läsa om i @calle_jr's egen tråd. 

Basarna integrerar mycket fint och subtilt. Går ej att skilja ut i ljudbilden, precis som man önskar. Dock gick de på "halvfart" då ett element per kanal var urkopplat då vi var där. Tänker att det inte blir sämre mad alla i gång. 

Jag återkommer till känslan av kontroll och perfektion. Om nu det finns en neutral återgivning så är denna återgivning mest neutral av alla de system jag hört med Verity Audio. Verity Audio Sarastro har en genuint musikalisk och härlig grundton som finns hos alla system jag hört dem i. Så det finns i deras DNA. 

@calle_jr kör ju med extremt fina förstärkare från Pass med tillgång till mycket ström och Eitan spelar med några få watt. det för ju skillnad när man drar på vilket Eitan inte gör men @calle_jr spelar mycket starkare och då kommer det till sin rätt. Vi hade med lite egna band så man kände igen sig men vi fick höra mycket av @calle_jr musiksmak. Så klart massa progrock och över i till moderna jazzens närliggande fusion genre mm. Så klart fick vi höra härlig Jazz också. 

Vi hörde mest vinyl men så klart en hel del rullband. Vinylen låter jättebra och rullbanden får det att låta bättre ändå. Ffa storleken växer musiken får en tydligare auktoritet och självklarhet. 

Båda Studer-rullbandarna är mycket fina men det är något extra sexigt med mekaniken i b62an. Klånk-ljudet när den manövreras är störtskönt. 

Detta är ett unikt vältrimmat och välljudande system. Jätteroligt att få lyssna till det.

Tackar @calle_jr för en mycket trevlig lördag med musik, god lunch i pepparfruktens tecken och trevliga hifidiskussioner. 

Dock var ju vädret fortsatt fint och varmt när vi åkte hem så tanken på jacka var fortsatt som bortblåst. Jackan var ju med under armen när jag kom men inte när jag gick. Väl hemma då det blivit mörkt och kallt kom jag på det. 

Därför fick jag njuta av en tur till Malmö även på söndagen. Tog farsan med mig och fick ytterligare lite trevligt med @calle_jr, farsan och fika. Farsan imponerades fullständigt självklart också av systemet. 

Tack för även för detta @calle_jr

Posted

Höger kanals bas. Basarna spelar upp till 700hz tror jag det var.

image.jpeg.65c7cb2306f488d4249d4d2c63234b0c.jpeg

image.jpeg.81756c1149c0825545545be003ba888d.jpeg

Tape head preamp information för de som fattar tekniken... Jag fotade istället.

_19A1059.jpg.ff6cffaeb689a1e8925b46026eb8cec3.jpg

_19A1057.jpg.c5a2d73fdaea4d9f2c8b7f726b107dcb.jpg

B62 har fått Head preamp exakt konstruerad för just sina egenskaper. Kan nog inter bli bättre.

_19A1061.jpg.a3993a056dc485313a930e38fe0bae1c.jpg

_19A1072.jpg.bf52e5ab2a672b354b9cb69b1098000b.jpg

A810 med digitalriggen från  emmLabs under. 

_19A1062.jpg.cbf238d7d7adbe1ca4d1f964753a1c07.jpg

Tänk vad vackert det är med hifi i motljus.

_19A1085.jpg.6919695c0c56bcdbfc3ae3d835891478.jpg

Posted

Jodu. Vår Calle är äckligt kompetent!😁 På en nivå där man får knyta näven i byxfickan och nicka, även om man har noll jäkla koll. Det låter bra hos honom, såklart. Men jag oroar mig över hans brist på engagemang i den digitala biten. Med en liten push så har våra virtuoser med honom i spetsen på Euphonia, utvecklat ett kort till en raspberry pie som krossar allt på marknaden. Men har han kompetensen? Modet? 😉 (Vi måste ju trigga honom lite så han får tummen ur..)

Posted

Tack @Apexorca:foldedhands:

Undanflykten för att träffas var Magnetic Exchange Program, dvs en träff för att utbyta erfarenheter kring rullband. 
Om man som jag bara har två bandspelare så tar det lite tid att ladda om, så det blir bra att varva med LP.

Medhavda band med White Stripes, Harry James och Simply Red satte sig på näthinnan. Tack för det!

På förmiddagen när jag startade systemet så hade något hänt med Room Expander, ett kraftigt brum ljöd. Så jag var tvungen att koppla ur och hann inte börja meka med det en kort stund innan ni kom. Så tyvärr var systemet lite off tweak. Varför händer sådant precis när man som minst vill att det ska hända? :shrugging:

2 hours ago, Apexorca said:

Tog farsan med mig

Jag var lite disträ på söndagen pga andra åtaganden. Vi borde självklart lyssnat lite med farsan också.

Det får bli en annan gång.

Posted
9 hours ago, calle_jr said:

Så tyvärr var systemet lite off tweak. Varför händer sådant precis när man som minst vill att det ska hända? :shrugging:

Det är försmädligt. Man vill ju visa sitt system när det är på topp. Det är ju det vår strävan syftar till, att få systemet på topp. 

För oss som inte hört det innan var det dock imponerande ändå. Kommer gärna ner en annan gång och hör på det i sin fulla prakt. :smile:

Posted

Det var ett tag sedan jag lyssnade hos Calle jr. Det har hänt rätt mycket sedan sist.

Med tanke på hur Calle systematiskt jobbar sig igenom alla detaljer kan jag tänka mig att systemet hela tiden jobbar sig framåt, imponerande!

Posted

Efter att ha hört anläggning själv (med rullbandsfokus) ihop med @Apexorca sen kan jag intyga att maken till förmåga att kombinera ”science and art” har jag sällan upplevt. @calle_jr har en mycket stor vetenskaplig grund för det han gör som tillsammans med förståelse för musik gör mixen särskilt spännande. Jag är novis inom rullband och tycker att hans tape head amp borde bli en kommersiell produkt. Det är nåt speciellt när frekvens, kraft och timing hänger ihop-det blir musik. Tack! (Det resulterade bland annat i att jag nu har en Lyrec Frida!).

IMG_2795.thumb.jpeg.6a99eae475dcbecffc3fbcff43476092.jpeg

Posted

Tack @Josaa! 🙏

Kommersiell produkt har aldrig varit en tanke, är inte och kommer inte att bli :smile:

Huvudsyftet har varit att se vad det innebär om man skalar bort allt lull-lull som sitter i alla kommersiella rullbandspelare, av flexibilitetsskäl.

Hur kan en spartansk krets med aktiv förstärkning och aktiv eq och utan transformatorer se ut?

Och hur låter den?

I denna version 2 har jag dock kompletterat med lite flexibilitet.

Karakteristiken baseras på standard och inte uppmätt tonhuvud som version 1. Man kan välja mellan IEC och NAB, två hastigheter och det går att kalibrera för olika bandtyper.