Jump to content

Recommended Posts

Posted

Efter Xuanxian Wangs utträde från CEO-posten i vintras har officiell närvaro på Auralic-forumet varit obefintlig. Tystnaden har även återspeglats i de fall där support eller råd förväntats. 

Resultatet har inte lptit vänta på sig i form av rykten och spekulationer. När Communityn försvann från etern häromveckan trodde jag personligen att det var finí.

Communityn dök upp ett par dagar senare igen, på en mera generisk plats, under Discourse-forummjukvarans domän.

Nu "bekräftas" spekulationerna, Auralic kastar in handduken. Har även sett en tydlig ökning av "säljes"-annonser senaste veckan. Från privatpersoner men även handlare som släpper sina demo-ex.

https://stereonet.com/news/auralic-ceases-trading-effective-immediately

image.jpeg

Posted

Och jag har själv varit en fan boy, då jag tycker de har gjort djävulskt välljudande produkter, men kontrat med märkliga beslut och lösningar emellanåt...

Med andra ord tycker jag det är jättetråkigt, inte bara för att min Aries Femto och Mini blir "föräldralösa"

Posted

Jag kör dagligen streamers och nätverksspelare som sedan länge "övergetts" av leverantörerna, som Bladelius Embla och Marantz NA-11S1, och de både låter och fungerar fint med vissa förutsättningar.
Så, nä, jag oroar mig inte och känner inte heller ngn större besvikelse. Jag tycker dock det är otroligt tråkigt för de som köpte t.ex. de nya S1-apparaterna eller G2.2. De kommer ju givetvis att fortsätta funka med aktuell firmware under lång tid framöver.

Posted

Jag har en Auralic Polaris som jag tycker om. Jag har nog aldrig varit så lugn i HiFi-själen sen den kom in i hemmet. Inte den sexigaste apparaten jag haft, men den fungerar. Än så länge, får man väl säga.

• 3 months later...
Posted

Lite skum tidpunkt då dom nyligen släppt sina hiend enheter, uppdaterat alla till .2 och då släppt S serien.

Dom måste lagt massa pengar på att utveckla alla dessa nyheter o så lägger dom ner precis när det är dax att börja tjäna pengar på dom nya prylarna

Posted
6 hours ago, TobbeLundgren said:

Supertråkiga nyheter. Supernöjd med min Altair G1’a 

Välkommen Tobbe! Känner jag dig förresten? 😊 (Micke O, Falun)

Posted
17 hours ago, TobbeLundgren said:

Supertråkiga nyheter. Supernöjd med min Altair G1’a 

Och det kommer du säkert vara under lång tid framöver. Den kommer ju fungera som den gör idag!

Visst, det kommer finnas funktioner som tappas men du kan ju alltid använda den som DAC/Pre med volymkontroll, antagligen spela lokala filer med hjälp av ngn OpenHome UPnP app, som JPLAY, mConnect eller något av de knepigare alternativen. Roon kanske? Inte ofta som RAAT-klienten uppdateras, den är väldigt stabil, och kommer troligen fungera så länge den har ett berättigande (läääänge).

Jag tycker det är förvånande att man inte släpper/lyckas sälja IP och produktutbudet till ngn annan aktör, t.ex. S1-serien har ju fått otroligt mycket ros 🌹 och beröm även om den har en del udda val (som att dedikerad strömförsörjning har en HDMI-kabel för anslutning?! Hur tänkte man där?). 

Posted
19 minutes ago, AlfaGTV said:

Hur tänkte man där?

Saknar den digitala världen helt standarder eller är det för tidigt ännu? Förstärkare, kablar, pickuper, rör, transformatorer, transistorer, kondingar, motstånd, högtalare... kan ju växlas mellan varandra nästan undantagslöst. Gammal elektronik kan uppdateras med nya komponenter så länge man följer specar alternativt uppdateras med nya värden om kopplingsscheman finns att tillgå. DAC-chip lär det finnas gott om...

Jag tycker det låter märkligt att man skall vara orolig för service när/om ett märke av digitala produkter läggs ner. Även uppgradering över nätet borde ju vara möjligt även om jag inser att det innebär begränsningar. Eller är digital teknik så till den grad egotrippad?

Posted
10 minutes ago, Bebop said:

Saknar den digitala världen helt standarder eller är det för tidigt ännu?

Nej, standarder finns. Men det vore väl inte första gången en ingenjör vill kliva utanför ramarna för att man har en "idé"! Men att det även är tidigt, ja...

För mig är det fortfarande ett mysterium att nätverkskablar, switchar och strömförsörjningar ens "tillåts" påverka ljudåtergivningen hos en DAC (eller streamer/transport). De är uppenbarligen felkonstruerade... Och ju dyrare, desto mer bristfälliga?! 😬

12 minutes ago, Bebop said:

Eller är digital teknik så till den grad egotrippad?

Hmm, ja. En spekulation från min sida är att ju mer vi kliver in i mjukvaruvärlden desto mer beroende blir vi av leverantören. Framför allt om produkten måste samexistera med produkter som behöver kommunicera (streaming).

Ta min gamla Embla som exempel, den konstruerades 2006-2008 (gissning/spekulation) och har möjlighet att streama musik från en UPnP-server. Den delen är den som mest haltar idag, även om den fungerar fint om man råkar ha en iPad från Dacke-tiden med appen kvar. Ett tydligt exempel på en tappad boll från tillverkarens sida, som tydliggör brister i helhetstänk och att produkten måste samexistera och hållas aktuell för att erbjuda den funktionalitet som kunden en gång köpte.

Med det sagt, den fungera alldeles utmärkt som DAC/ADC, CD-spelare, rippare, hårddiskspelare och försteg även utan app och nätverk.

Men en Auralic streamer vars hela existens bygger på att hantera musikinformation över standardiserade nätverk och tjänster, den kommer onekligen att förlora funktionalitet över tid om den inte uppdateras. Hur många firmwares har passerat dina Lumïn under åren du spelat på det sättet? Säkert dussintals! 

Posted
54 minutes ago, Bebop said:

Saknar den digitala världen helt standarder eller är det för tidigt ännu?

@AlfaGTV ifrågasätter varför Auralic valt att använda en HDMI anslutning om man vill använda S1 med den bättre externa PSU detta har ju inget med någon standard att göra man kan ju tycka att det är dumt men de är väl knappast några produkter med möjlighet till externa PSU som har någon standardiserad koppling idag som är universal mellan olika märken/produkter. Att de sen valt HDMI för att överföra ström ifrån en extern PSU är tämligen idiotiskt med tanke på att man kan förväxla den med en anslutning för bild/audio.

9-3125-ARIES_S1_Back.jpg.1c7772d55206e19026a728d32ae7eda4.jpg

Posted
24 minutes ago, octavia rs said:

Varför tar du upp standarder när det gäller Auralic S1? @AlfaGTV ifrågasätter varför Auralic valt att använda en HDMI anslutning om man vill använda S1 med den bättre externa PSU detta har ju inget med någon standard att göra man kan ju tycka att det är dumt men de är väl knappast några produkter med möjlighet till externa PSU som har någon standardiserad koppling idag som är universal mellan olika märken/produkter.

9-3125-ARIES_S1_Back.jpg.1c7772d55206e19026a728d32ae7eda4.jpg

Fast det är väl just det som Bebop reagerar på? Att man väljer en standard för kablage och kontakter, som normalt förknippas med med protokollet HDMI.

Jag anser personligen att det är ett direkt felaktigt val, av flera skäl: 

1. HDMI-kablage är ett signalöverföringsmedium, inte avsett för strömförsörjning. För klena kontaktytor och kardeler i kablarna kommer medföra ljudkvalitetsskillnader mellan kablar och konstruktioner.

2. Risken för förväxling! Pelle, som råkade ansluta sin nya 75"-TV till PSU'ns HDMI och slog igång...

Men nog håller du väl med om att det skulle varit bättre att välja en mera normerad anslutning för PSU än HDMI? T.ex. ngn variant på de 3-4 poliga kontakter med skruvkrage som oftare används bör ju minska risken för förväxling, och förbättra möjligheten till kontaktytor och kabeldimensionering. Visst, man kan inte nyttja dessa till dataöverföring på samma sätt som tillämpas hos Auralic, men det i sig är inte speciellt väl beskrivet om orsaker och de fördelar man såg.

Posted
44 minutes ago, AlfaGTV said:

Hur många firmwares har passerat dina Lumïn under åren

När jag köpte min första Lumïn så låg version 12 av firmware ute. Idag är det 21.1. Uppdateringar har varit allt från buggar till anpassningar av nya programvaror som t ex uppgraderade radiokanaler (FLAC), KKBox, Amazon, Plex, Tidal Connect, Qobuz Connect och Spotify Connect. Dessutom förbättringar av AES/EBU (enligt de själva men jag vet inte hur). En del uppgraderingar har gällt bara modeller osv. Även appen uppgraderas för att få till anpassningar för enskilda val.  Just nu v. 9.1

Jag tycker det är fantastisk att det går göra den här typen av anpassningar istället för att byta streamer enbart för att t ex Connect introducerades. Det är det jag tycker borde vara möjligt även Auralic även om märket tas bort. Med det sitter kanske nycklar som måste passeras... och om nycklarna slängs ut i kinesiska sjön blir det så klart knepigt. 

Posted

Känner att jag haft tur att jag inte slog till på en kombinerad dac/streamer till min anläggning på landet och där med min Moonriver 404. Efter mässan för två år sedan demades just den kombon. Tyckte att den lät riktigt riktigt bra och framför allt en stor och bra display, med stora tecken för en som är närsynt. Dessutom var priset förhållandevis rimligt i förhållande till andra alternativ. Det sägs att utvecklingen går snabbt i datavärlden och uppenbarligen tyvärr avvecklingen också. Synd!

Håller på med en annan lösning som säkert blir minst lika bra.

Posted
22 minutes ago, AlfaGTV said:

Fast det är väl just det som Bebop reagerar på? Att man väljer en standard för kablage och kontakter, som normalt förknippas med med protokollet HDMI.

22 minutes ago, AlfaGTV said:

Men nog håller du väl med om att det skulle varit bättre att välja en mera normerad anslutning för PSU än HDMI? T.ex. ngn variant på de 3-4 poliga kontakter med skruvkrage som oftare används bör ju minska risken för förväxling, och förbättra möjligheten till kontaktytor och kabeldimensionering. Visst, man kan inte nyttja dessa till dataöverföring på samma sätt som tillämpas hos Auralic, men det i sig är inte speciellt väl beskrivet om orsaker och de fördelar man såg.

Jag ändrade mitt inlägg direkt efter jag skrev det eftersom jag insåg att det kunde tolkas fel så det blev mer tydligt men du @AlfaGTV har fått med mitt första inlägg. Jag tolkade kanske felaktigt @Bebop inlägg mer åt hållet att det skulle saknas standarder för digitala produkter vilket det ju i mitt tycke inte gör alla överföringar är standardiserade om man bortser från vissa avarter. 

Självklart tycker jag att Auralics val av HDMI kontakt för att överföra ström är idiotiskt på flera olika plan.

• 2 months later...
Posted

Ryktet säger att Lightning DS inte längre kan erhållas via Apple Store...

Det betyder att du INTE ska ta bort appen från din padda/telefon om du nyttjar den!

Du kan inte återställa den längre...

Posted
On 2026-01-03 at 11:26, AlfaGTV said:

En spekulation från min sida är att ju mer vi kliver in i mjukvaruvärlden desto mer beroende blir vi av leverantören.

Det börjar snart bli samhällskritiskt när så mycket av det vi är beroende av inte går att framtidssäkra ens en generation.

Man frågar sig om detta kommer mogna.

Det är inte riktigt hållbart ens för hifi, än mindre för de stora investeringar som gjorts/görs inom tex infrastruktur eller bygg- och anläggningssektorn.

On 2026-01-03 at 12:32, octavia rs said:

alla överföringar är standardiserade om man bortser från vissa avarter.

Precis, men problemet är väl när standarder uppdateras så ofta att det inte finns bakåtkompabilitet mer än något år.

Posted
9 minutes ago, calle_jr said:
  On 2026-01-03 at 11:26, AlfaGTV said:

En spekulation från min sida är att ju mer vi kliver in i mjukvaruvärlden desto mer beroende blir vi av leverantören.

9 minutes ago, calle_jr said:

Det börjar snart bli samhällskritiskt när så mycket av det vi är beroende av inte går att framtidssäkra ens en generation.

Man frågar sig om detta kommer mogna.

Det är inte riktigt hållbart ens för hifi, än mindre för de stora investeringar som gjorts/görs inom tex infrastruktur eller bygg- och anläggningssektorn.

Det var bättre förr:winking:

Skämt åsido så är jag glad för att ha vinyl, band, cd och en transistorradio som jag kan lyssna på musik via.

Posted
1 hour ago, calle_jr said:

samhällskritiskt

Det är det redan, och LoU är ansvarig till stor del för att driva offentlig verksamhet in i kaklet med komplexa krav och kostnadsdrivande aspekter. Och det tvingar oss just nu in i samverkan med "stora drakar" och då pratar jag inte bara kompetensmässigt, det är är också kapital involverat, och därmed spekulation och andra intressen som påverkar.

Men även på vår audiofila nivå blir beroendefrågor mer och mer relevanta.

Om alla dina tjänsteleverantörer skulle lägga ned idag, vad gjorde du då? (Ingen el, inget vatten, inga nyheter, inget avlopp, ingen sophämtning etc etc.)

49 minutes ago, byZan said:

Det var bättre förr:winking:

Det finns nog många sidor på det myntet, men det finns större och större skäl att ha en "kontinuitetsplan" oavsett vad det handlar om; en jordkällare med potäter eller en reserv-bandspelare! 😬🤓

Posted
7 minutes ago, AlfaGTV said:

Det finns nog många sidor på det myntet

Ja så är det såklart men jag undrar ibland ”vart är vi påväg”?

Posted
20 hours ago, byZan said:

”vart är vi påväg”?

Det är på ett sätt spännande att ingen vet, även om just it/telefoni vore bra att styra upp lite bättre.

Om någon vet så skulle det vara David Bowie, men han är ju tyvärr inte längre i livet.

Posted

Var och en bör naturligtvis göra sin riskanalys vad gäller beroenden av olika slag. Själv fick jag naturligtvis en näsbränna vad gäller sk gratistjänster efter debaclet med Photobucket. Därför behåller jag både Tidal och Qobus tillsvidare och kanske lägger till Innuos egna lösning. 
Blev lite betänksam av förra veckans säkerhetsvarning om större it-attack från FRA och Riksbankens uppmaning om att hålla kontanter hemma. Blev lite varse att jag har egentligen noll koll på hur sedlar ser ut nu för tiden. Gjorde en retur på Jula igår och istället för återbetalning till kortet erbjöds kontant eller tillgodokvitto. 
Märkligt!?

Lärdomar från tidigare kriser tycks ha kort varaktighet, sjukhuspersonal vittnar om att vi är tillbaka i bristsituationen före Pandemin, trots löfte om att skapa beredskap och buffert.

En låt dök upp i skallen ”When will they ever learn. 
Har i vart fall bunkrat lite fotogen till en kamin och har sedan länge haft reservaggregat för el hemma i källaren och på landet. Kanske dags att tänka på en Stormtank? En veckas spelning innan myndigheterna griper in!😉😄

Posted

Två ESLer i reserv är allt man behöver. Ja, el är ju ett problem förstås. Man får väl handla en trattgrammofon och spela min enda stenkaka .. men det lär ju räcka långt. En Djangoplatta kan få den mest soffsittande stofil att börja dansa foxtrot ..