Jump to content

Recommended Posts

Posted

Köpte outriggers från Dayton till mina Audiovector M3 signatur då jag tänkte ge dem ett modernare utseende, köpte även stora tjocka aluminiumspikes med stålkula istället för spikar för att skydda golvet.

De flesta "dyra" tillverkare har ju numera stadiga utriggare på sina högtalare, och det ser ju lite imponerande ut, tycker jag.

I vilket fal som helst så upplevde jag en förbättring i återgivningen från högtalarna.

Ljudet blev mer fokuserat och ljudbilden blev djupare och mer exakt, tyckte även att det blev lite mer fastare bas, alltså genomgående en förbättring.

Krasst sett så sprider man ju ut "fotavtrycket" över en större yta så det borde ju vara bra och spikes brukar ju vara en viss förbättring.

Är det inbillning, eller har någon annan upplevt samma sak.

Posted

Att prova med andra fötter generellt kan ofta ge en förbättring av basprestanda vilket i sin tur påverkar hela återgivningen.

Styva outriggers som ökar avståndet mellan fötterna i djupled ger potentiellt mindre distorsion för dynamiska element eftersom rekylen blir mindre.

Posted

Mina erfarenheter med just byte av fötter från original Ktema spikes till andra mer arbetade Gaia III gav ett rejält lyft i framförallt basen. Tidigare hade jag ett flytande parkettgolv som hade en tendens att spela med, men de nya fötterna löste problemet. Det gav även effekt högre upp i frekvenserna som blev klarare.

Posted
6 hours ago, calm said:

Mina erfarenheter med just byte av fötter från original Ktema spikes till andra mer arbetade Gaia III gav ett rejält lyft i framförallt basen. Tidigare hade jag ett flytande parkettgolv som hade en tendens att spela med, men de nya fötterna löste problemet. Det gav även effekt högre upp i frekvenserna som blev klarare.

+1 fast med Gaia I i mitt fall.