Jump to content

Recommended Posts

Posted

God afton Euphonianer:sunglasses:

Ikväll fick jag en ingivelse att testa påfundet "kallbryggt kaffe". Valfri mängd grovmalet kaffe blandas med 4 ggr. så mycket kallt vatten och ställs i kylskåpet över natten eller ännu längre,

Därefter silas sumpen bort, antingen med vanligt pappersfilter eller metallvariant(bistrokanna). Slutligen späder man med mer vatten till önskad styrka. Riktlinjen är 60g kaffe till 1l vatten.

Ska bli spännande att testa! Nån mer som vågar?

Ska drickas kallt.

Posted

Förr bryggde jag med min aeropress i kylskåpet, använde en v60 som vattenbehållare fast fylld med is som långsamt fick droppa över kaffet. 

Använder alltså bara nederdelen i aeropressen som behållare för kaffet och satte v60 med is ovanpå. 

 

Posted

Låter spännande att testa men det måste väl bero ganska mkt på vilket kaffe man utgår från? Vad kör du med?


Från att ha varit en som alltid druckit olika mörkrostade bryggkaffesorter från mataffären har jag glidit över till diverse ljusrostade från olika hörn av världen som jag sedan maler och tillreder med filter, termometer och våg (så kallad ”pour over” på kaffelingo). Jag tycker att det är som att en helt ny kaffevärld har öppnat sig. 

Posted
5 minutes ago, Terminator said:

Låter spännande att testa men det måste väl bero ganska mkt på vilket kaffe man utgår från? Vad kör du med?


Från att ha varit en som alltid druckit olika mörkrostade bryggkaffesorter från mataffären har jag glidit över till diverse ljusrostade från olika hörn av världen som jag sedan maler och tillreder med filter, termometer och våg (så kallad ”pour over” på kaffelingo). Jag tycker att det är som att en helt ny kaffevärld har öppnat sig. 

 

Kul! Kör oxå med Pourover(Hario switch). Köper ibland finkaffe från Gringo här i Göteborg men just nu har jag ett mer modest Bergstrand Classic.

Posted

Idag var det avsmakning. Filtrerade koncentratet och spädde sedan upp till 300ml(30g kaffe). Smakade bra men det finns nog förbättringspotential.

Får laborera lite med bryggningstid och proportioner kaffe/vatten. :satisfied:

Posted
10 hours ago, figge said:

Kaffe ska vara varmt, rykande hett.

Jag har full förståelse för att vissa föredrar att dricka sitt kaffe riktigt varmt, eftersom det annars kan bli så att smakerna från det hårt processade kaffet framträder alltför tydligt.

Optimal temperatur för kaffe ligger annars vanligtvis mellan 55-60C för att tex syra, sötma, fruktighet och nyanser ska komma fram på bästa sätt.

Posted
5 hours ago, Lasse said:

Jag har full förståelse för att vissa föredrar att dricka sitt kaffe riktigt varmt, eftersom det annars kan bli så att smakerna från det hårt processade kaffet framträder alltför tydligt.

Optimal temperatur för kaffe ligger annars vanligtvis mellan 55-60C för att tex syra, sötma, fruktighet och nyanser ska komma fram på bästa sätt.

Vad betyder det, när du skriver hårt processade? 

Posted
40 minutes ago, Simon76 said:

Vad betyder det, när du skriver hårt processade? 

Vad som är hårt processat kan säkert skilja från person till person men från mitt perspektiv jämför jag med specialkaffe och då kvalar de mesta från de stora jättarna in. Råkaffet är ofta av enklare kvalitet och kan innehålla defekter. För att jämna ut smaken rostas bönorna hårdare och längre, vilket bränner bort mycket av de ursprungliga smakerna. Resultatet blir ett kaffe som smakar kraftigt, bränt och bittert snarare än nyanserat. Det är också därför många upplever att de behöver dricka det väldigt varmt – när det svalnar framträder de bittra och mindre trevliga tonerna tydligare.

 

Specialkaffe däremot består i princip uteslutande av mindre partier av högre kvalitet, där man väljer bönor noggrant och rostar dem varsamt för att framhäva deras unika karaktär (t.ex. fruktighet, syra, sötma). Smaken blir mer nyanserad och varierar beroende på ursprung.

 

Man bedömer kaffe på en 100-gradig skala där 80 poäng och uppåt räknas som specialkaffe. Det handlar kortfattat om hur rent, komplext och balanserat kaffet är.

Allt under 80 poäng räknas som vanligt industrikaffe, ofta med defekter eller bränd smak, medan 80 och uppåt är specialkaffe med renare och mer nyanserad smak.

Posted

En lite off-topic fundering kanske, men varför får ett öppnat kaffepaket en så fadd smak efter bara en vecka eller två?

Är det ngn form av oxidering eller vad händer?

Posted
1 hour ago, AlfaGTV said:

En lite off-topic fundering kanske, men varför får ett öppnat kaffepaket en så fadd smak efter bara en vecka eller två?

Är det ngn form av oxidering eller vad händer?

 

Ja, det är syret i luften som gör att kaffet oxiderar. Hela bönor håller längre men oxiderar även de med tiden.

Köper man färdigmalet tror jag det bästa sättet är att behålla det i originalpåsen och klämma åt med påsklämma så tight mot kaffet som möjligt.

Häller man över det i "kaffeburk" utsätter man det för mer luft och ökad oxidation.

Posted
1 hour ago, AlfaGTV said:

En lite off-topic fundering kanske, men varför får ett öppnat kaffepaket en så fadd smak efter bara en vecka eller två?

Är det ngn form av oxidering eller vad händer?

När bönorna mals får de mycket större yta och då kommer syret åt aromerna direkt. De flyktiga doft- och smakämnena försvinner i luften, och de naturliga oljorna i kaffet börjar brytas ner. Malet kaffe drar dessutom åt sig fukt, vilket gör smaken ännu plattare. Därför kan det redan efter någon dag kännas lite fadd jämfört med om man maler själv precis innan man brygger.

Posted
16 hours ago, Lasse said:

Vad som är hårt processat kan säkert skilja från person till person men från mitt perspektiv jämför jag med specialkaffe och då kvalar de mesta från de stora jättarna in. Råkaffet är ofta av enklare kvalitet och kan innehålla defekter. För att jämna ut smaken rostas bönorna hårdare och längre, vilket bränner bort mycket av de ursprungliga smakerna. Resultatet blir ett kaffe som smakar kraftigt, bränt och bittert snarare än nyanserat. Det är också därför många upplever att de behöver dricka det väldigt varmt – när det svalnar framträder de bittra och mindre trevliga tonerna tydligare.

 

Specialkaffe däremot består i princip uteslutande av mindre partier av högre kvalitet, där man väljer bönor noggrant och rostar dem varsamt för att framhäva deras unika karaktär (t.ex. fruktighet, syra, sötma). Smaken blir mer nyanserad och varierar beroende på ursprung.

 

Man bedömer kaffe på en 100-gradig skala där 80 poäng och uppåt räknas som specialkaffe. Det handlar kortfattat om hur rent, komplext och balanserat kaffet är.

Allt under 80 poäng räknas som vanligt industrikaffe, ofta med defekter eller bränd smak, medan 80 och uppåt är specialkaffe med renare och mer nyanserad smak.

Med hårt processat menar du alltså att kaffet är rostat några grader mörkare? :)

Jag tycker du har rätt i det mesta du skriver, men kanske aningen hårt vinklat. Det låter som du har lyssnat lite väl mycket på säljsnacket från ett mikrorosteri. ;) 

Posted
3 minutes ago, Simon76 said:

Med hårt processat menar du alltså att kaffet är rostat några grader mörkare? :)

Jag tycker du har rätt i det mesta du skriver, men kanske aningen hårt vinklat. Det låter som du har lyssnat lite väl mycket på säljsnacket från ett mikrorosteri. ;) 

För att förtydliga lite så menar jag att med processat kaffe ligger fokus på att smaken alltid ska vara densamma, oavsett hur råvaran egentligen smakar. Därför låter man rostningen styra och sätta själva karaktären – den brända tonen blir det som gör kaffet igenkännbart från år till år.

 

 

 

Posted
1 hour ago, Lasse said:

För att förtydliga lite så menar jag att med processat kaffe ligger fokus på att smaken alltid ska vara densamma, oavsett hur råvaran egentligen smakar. Därför låter man rostningen styra och sätta själva karaktären – den brända tonen blir det som gör kaffet igenkännbart från år till år.

 

 

 

Ja, det finns absolut en sanning i det du skriver, men det är inte hela sanningen. Jag tycker att du förenklar och vinklar det du skriver att passa från ett mikrorosteris perspektiv. Låter nästan som att du har en koppling dit? 

Posted
37 minutes ago, Simon76 said:

Låter nästan som att du har en koppling dit? 

Ingen koppling till branschen och har aldrig haft.

Jag beskriver det bara som jag ser det.

Hur ser du på det själv?

 

Posted
5 hours ago, Lasse said:

Ingen koppling till branschen och har aldrig haft.

Jag beskriver det bara som jag ser det.

Hur ser du på det själv?

 

För det första så är inte mörkrostat kaffe mer processat än ljusrostat kaffe, det är bara rostat några minuter längre. Det är den enda skillnaden. Sen är det rätt att ju mörkare man rostar kaffet, ju mer försvinner smaken av orostat kaffe och ersätts mer och mer av en mörkare, intensivare och djupare rostad smak. Ett mer ljusrostat kaffe behåller fler smaker och aromer som påminner om bäret vars kärna man har rostat. Med andra ord så känns det lite onödigt att använda de allra finaste och dyraste råkaffebönorna om man tänker rosta kaffet väldigt mörkt. 

Men att kalla mörkrostat kaffe för bränt är ett sorts skällsord och ett utryck som många mikrorosterier felaktigt använder för att prata ner konkurrenterna och lyfta sig själva som om de vore bättre på att rosta kaffe. Mycket för att kunna motivera varför deras kaffe är 3 gånger så dyrt. Kaffet är inte bränt bara för att det är mörkrostat. Men visst, de allra mörkaste sorterna är nog väldigt nära kan man väl säga.. :)

Vad som är gott kaffe är mycket kultur och personlig smak. Vad är kaffe för dig? Bor man nära Helsingborg så är man oftast van vid väldigt mörkrostat kaffe och då gillar man det. De är inte intresserade av fruktiga toner, de tycker det är blaskigt, surt och mesigt, de vill ha den mörka intensiva smaken. Det är kaffe för dem. 

Andra, som jag själv och även du som det verkar, gillar lite mer blommiga och fruktiga kaffen. De rostar man ofta lite ljusare för att bevara mer av de ursprungliga smakerna. Det är rätt för oss. :) 

Man kan egentligen dela in rosterierna i 2 grupper, de som rostar med slowroast och lägre temperatur, och de som snabbrostar sitt kaffe i högre temperatur. Slowroast är lite varsammare mot bönorna och är oftast den metod man använder till specialkaffe. De stora industrierna som tex Gevalia snabbrostar sitt kaffe. Det är en mer ekonomisk metod som gör att de kan hålla ett lite lägre pris. 

Alla kaffen har defekter, men för att få 80 poäng på SCA-skalan och få kalla kaffet specialkaffe så får de bara ha väldigt få defekter. Bönorna måste ha rätt färg(mognad), storlek osv. Men den största skillnaden på olika råkaffe är egentligen var de har odlats och hur de har torkats. 

 

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...