Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej! Är jättenöjd med mitt ljud men tycker alltid att det låter ”obalanserat” ändå! Det är nog ingen inställning lr så mer att jag ”känner” att det är ”obalanserat” kan tyvärr inte skicka bilder, men kan beskriva lite hur jag sitter! Sitter i en fåtölj rakt framför TVn, centrerat typ. Men om någon har några andra tips och idéer, droppa de gärna!

Tack på förhand!

Posted
1 hour ago, AdamL1641 said:

Hej! Är jättenöjd med mitt ljud men tycker alltid att det låter ”obalanserat” ändå! Det är nog ingen inställning lr så mer att jag ”känner” att det är ”obalanserat” kan tyvärr inte skicka bilder, men kan beskriva lite hur jag sitter! Sitter i en fåtölj rakt framför TVn, centrerat typ. Men om någon har några andra tips och idéer, droppa de gärna!

Tack på förhand!

Hej @AdamL1641,

Paul McGowan svarade på en liknande fråga i denna video häromdagen. 

Har du möjlighet att flytta högtalarna? För mig gjorde det stor skillnad när jag bytte till längre högtalarkablar och kunde flytta ut dem längre från väggen. Men även att flytta fåtöljen närmare eller längre bort kan göra skillnad såväl som att vinkla in högtalarna mot lyssningspositionen eller att flytta den närmare/längre bort från varandra.

Vad har du för högtalare och hur är de uppställda?

Kolla YouTube-kanalen ovan. Det finns mängder av filmer där Paul delar med sig av tipsen han skrivit ner i sina böcker.

Posted
3 hours ago, AdamL1641 said:

det låter ”obalanserat”

Menar du att ljudbilden tippar åt höger eller vänster?

Eller att vissa frekvensområden framträder för tydligt eller otydligt?

Eller nåt annat?

Posted
Just now, AlfaGTV said:

Menar du att ljudbilden tippar åt höger eller vänster?

Eller att vissa frekvensområden framträder för tydligt eller otydligt?

Eller nåt annat?

Aa men lite så ja 

Posted
2 hours ago, AdamL1641 said:

Har Jamo Classic 8, snälla dissa mig inte har tight budget 

Upplever Euphonia som en väldigt dissningsfri zon. Sticker verkligen ut de få gånger det händer.

Tror att det finns väldigt mycket att klämma ur de flesta högtalarmodeller. Har ett par Scandyna Micropods på väggen i garaget som jag fått att låta väldigt bra. Om bilden jag googlade fram stämmer har dina högtalare basporten på baksidan. Hur långt ut från väggen står de?

Posted
5 minutes ago, Ivery said:

Upplever Euphonia som en väldigt dissningsfri zon. Sticker verkligen ut de få gånger det händer.

Tror att det finns väldigt mycket att klämma ur de flesta högtalarmodeller. Har ett par Scandyna Micropods på väggen i garaget som jag fått att låta väldigt bra. Om bilden jag googlade fram stämmer har dina högtalare basporten på baksidan. Hur långt ut från väggen står de?

Bra fråga! Kan ju tyvärr inte skicka bilder men skulle säga inte jättelångt ut kanske, sen är ju den där förbannade baslådan också. Blir tyvärr inte klok på den 

Posted
11 minutes ago, AdamL1641 said:

sen är ju den där förbannade baslådan också. Blir tyvärr inte klok på den 

Paul har en massa videor om subwoofers och deras placering. Denna tycker jag är extra bra:

The subwoofer crawl

Posted
13 minutes ago, AdamL1641 said:

Kan ju tyvärr inte skicka bilder men skulle säga inte jättelångt ut kanske

Även om det kanske inte skulle vara möbleringsmässigt möjligt att ha dem så permanent tänker jag att du skulle kunna testa att dra ut dem 80-100 cm från väggen (om kablarna räcker), bara för att höra vilka förändringar det skulle medföra.

Posted
1 minute ago, Ivery said:

Även om det kanske inte skulle vara möbleringsmässigt möjligt att ha dem så permanent tänker jag att du skulle kunna testa att dra ut dem 80-100 cm från väggen (om kablarna räcker), bara för att höra vilka förändringar det skulle medföra.

Ja och strunta i baslådan va?

Posted
1 minute ago, AdamL1641 said:

Ja och strunta i baslådan va?

Testa både och men jag gissar att du får bäst ljud om du lyckas integrera basen på rätt sätt, även med stora golvhögtalare.

En annan aspekt är om du har något mellan högtalarna och golvet för vibrationsdämpning? Jag har IsoAcoustics Gaia som gör stor skillnad till det bättre. De är dyra men jag har även upplevt positiva effekter av billiga SD-kuddar och av Dynavox fötter.

Posted
1 hour ago, Ivery said:

Testa både och men jag gissar att du får bäst ljud om du lyckas integrera basen på rätt sätt, även med stora golvhögtalare.

En annan aspekt är om du har något mellan högtalarna och golvet för vibrationsdämpning? Jag har IsoAcoustics Gaia som gör stor skillnad till det bättre. De är dyra men jag har även upplevt positiva effekter av billiga SD-kuddar och av Dynavox fötter.

Provade och trycker nog det låter bäst utan baslåda 

Posted
On 2025-09-18 at 13:55, Ivery said:

Har äntligen fått till det med basslådan nu!

Posted
11 minutes ago, Ivery said:

Härligt!

Ja, dock så är jag lite osäker, så googlade lite och enligt Google så ska man helst ha basen på ”both” och högtalarna på ”small” men är lite osäker. Har ju kopplat allt via baslådan typ men aa…