Jump to content

Hur ser din dina digitala källor ut idag? Välj flera alternativ!  

67 members have voted

1. 1. Nyfiken på hur fördelningen ser ut bland Euphonianerna, när det gäller val av digital källor?

• CD-skivor/spelare
      35
    • Filer över nätverk, eller i server
      31
    • Strömningstjänst, HiRez eller Redbook
      29
    • Strömningstjänst, Lossy
      3
    • Uppspelning till gemensamma utrymmen typ kök, veranda etc.
      12
    • Uppspelning till personliga enheter t.ex. arbetsrum, lurar, telefon etc.
      12
    • Uppspelning till stora anläggningen
      42
    • Metod baserad på Roon
      23
    • Metod baserad på UPnP/DLNA (Inkluderar Lumïn och Auralic)
      13
    • Metod baserad på LMS/Squeeze
      2
    • Proprietär lösning, t.ex. Bluesound, Sonos, Innuos Sense
      21
    • Inga digitala källor nyttjas
      1

This poll is closed to new votes

Recommended Posts

Posted

Det blev uppenbart för mig att jag inte har en aning om hur många av oss som kör Roon, Innuos, Lumïn etc.

Jag vet att vissa streaming-Nixare kör Spotify när ingen ser! 😊 I telefånen! 😏

Men, låt oss vädra våra digitala bykar så kanske vi ser hur fördelningen ser ut.

Och, jag vet, det kommer inte att matcha den exakta beskrivningen, men en diskret fingervisning kanske vi kan få?

Posted
4 hours ago, HansW said:

Bara 31% har kryssat för ett av de tre uppspelningsalternativen. 

Jag fick fundera en stund över vad du menade. 

Men jag drar liknande slutsatser som dig, att Invision har lite bekymmer med statistiken?
Om 22 av 31 medlemmar röstat på att man spelar digitalt i sin "stora anläggning" så ser jag det som strax över 2/3, det är inte alls 19,x%????

Posted

En liten sammanställning med 42 medlemmars input, kanske?

• Över 60% spelar digitalt i sin huvudanläggning med en femtedel spelar till personliga utrymmen eller gemensamma ytor.
  • Ingen undviker digitalt helt i sin musikkonsumtion
  • Lika stor del (nära 50%) spelar CD som de som nyttjar en streamingtjänst med CD-kvalitet eller högre
  • 40% av röstarna spelar lokala filer
  • Lite fler än tredjedelen spelar med ngn form av sluten lösning, som Sonos, Bluesound eller Innuos Sense
  • En tredjedel (ca) nyttjar Roon medan ca en av fem spelar med ngn form av UPnP-baserad lösning, t.ex. Auralic, Lumïn, Linn eller Naim.
  • Ett par medlemmar nyttjar Squeeze/Lyrion, men de är ca 5% av antalet röstare.

Nu i efterhand inser jag att det är tvetydigt, för man kan ju spela i huvudsak med Roon om man har Sonos eller Bluesound-produkter och då hoppas jag man bockat både "Roon" och "proprietär lösning". Och spelar man med Linn/Naim kanske man bockat även "UPnP-baserad"?

Hade jag spelat musik i vardagsrummet hade jag nog känt mig manad att bocka både "gemensamma ytor" och "huvudanläggning"... Hmm... Tur att jag inte är statistiker!

Min känsla är att det inte är ngt överraskande mönster dock, det motsvarade ungefär vad jag trodde innan.

Reflektera gärna, om ni ser ngt som jag missar!?

Posted

Familjen streamar från telefonerna till en Roland gitarrförstärkare i köket med hjälp av Apple Airport Express, som jag köpte av dig @AlfaGTV.

Så kör jag också trådlöst till Auralic Polaris integrerade streamer och förstärkare via WiFi till huvudanläggningen. Där använder jag Auralics "Ligthning DS"-app. Här undrar jag om jag skulle vinna ljudmässigt på att dra en 20 meter lång nätverkskabel från routern? Tror ni det? Det är väldigt skönt att slippa fler sladdar.

Tjänster är Spotify och Qobuz. Och Podcaster och Sveriges Radio Play till köket.

Sålde CDspelaren till Rehifi och har en Blurayspelare vid behov. Men det finns knappt nåt behov av CDspelare för mig då jag gillar streaming.

Har också kopplat in en toslink från TV till Auralic vi får TV-ljud genom Auralic.

Posted
3 hours ago, lindvall said:

om jag skulle vinna ljudmässigt

Jag tvivlar på det, då Auralic alltid har argumenterat för WiFi då man får en fullständig galvanisk avskiljning "på köpet". Det betyder dock även att man leder in "störningar" i apparaten på flera megahertz. Så det är egentligen svårt att argumentera i endera riktning.
Med min Aries G2.1 föredrog jag WLAN, men det var inga stora skillnader.

Men, att prova är nästan kostnadsfritt?

Posted
1 hour ago, Volfram said:

Visst saknas valet av metod för en server med linuxbaserat operativsystem ej bundet till hårdvara?

Som roon rock fast från annat företag. Exempelvis euphony stylus.

Jag tänker antingen är Stylus proprietärt/låst (typSonos)eller så bygger det på UPnP/DLNA (typ "öppet")  i ngn smak?

Svårt att avgöra, men samma fundering kanske gäller för Gentoo/Audio Linux och möjligen HQ Player.

Det som jag medvetet inte tog med är metod baserad på MPD, för jag kan inte tänka mig att det skull vara primär metod för väldigt få, om någon?

Kanske det hade varit intressant att få med frågan om DSP/HQ Player/Diretta eller andra sätt att manipulera/överföra ljudströmmen också, eller om man använder ngn form av reclocker/DDC. 

Posted

Har efter skilsmässa och ett stort gammalt hus även bytt anläggning till mitt nya lite mindre hus men med öppen planlösning. Funderade igenom vad jag behövde för att bli nöjd. Istället för 5 lådor med elektronik, cd-spelar, lp-spelare, streamer o annat så är jag toknöjd med min enkla och väldigt välljudande anläggning som består av tre delar. En Lyngdorf Tdai-3400 som jag fyndade hos Perfect sence och som har alla options om man blir sugen på att ställa fram skivspelaren igen. En sub från B&w som heter db4s samt Buchardt s400 mk2. Spelar uteslutande från Tidal och när jag vill se en koncert på tv så kör jag airport från apple-tv:n till Lyngdorfen. Fått till en ljudbild som faktiskt överträffar mina förväntningar och för att kostat en hundring totalt (gav 50” för Lyngdorfen. Ord pris 78”. Suben 25” och Buchardtarna ca 25” oxå). 

Lyngdorfen är kul att leka med och den har sex olika delningsfilter, en enkel o bra equalizer, väldigt bra rumskorrigering. Life is easy (nästan för easy ;) med denna anläggning. Och många med gamla stora anläggningar som jag själv kom från med Mcintosh, klädskåp till högtalare o en jäkla massa grunkor för att få det att lira blir galet förvånade över hur bra det låter. Så ”long live the digital era”. Nu kan jag koncentrera mig på att hitta bra musik 🎶 ☺️

Posted
37 minutes ago, Paternoster said:

Nu kan jag koncentrera mig på att hitta bra musik 🎶 ☺️

Men tänk vad mycket ångest, funderingar och beslut du missar! 😁

Skojar såklart, men det är en annan aspekt av musikintresset, att bara grotta i musik.

Posted
2 hours ago, AlfaGTV said:

Men tänk vad mycket ångest, funderingar och beslut du missar! 😁

Skojar såklart, men det är en annan aspekt av musikintresset, att bara grotta i musik.

Intresset för att forska o läsa om allt som händer inom hifi är lika stort. Har en annan rigg oxå med gamla stärkare och högtalare som jag mixar o skruvar med. Men jag lyssnar mest på den moderna. 

Posted

Alltså. Må hin håle steka Bill Gates och alla hans likar på halster. Digitalt är bra när det kommer till en ljudet. Men ibland så får jag tuppjuck när man ska hantera sin datorutrustning. Och jag får allt sämre tålamod med åldern och det gör inte saken bättre.

Jag har alltid varit bra på att skriva ner lösenord och användarnamn när det gäller mina enheter. Men jag har tydligen slarvat när jag var tvungen att byta router och det är här historien börjar. För det första så kunde jag inte komma in på webbplatsen för routern för den var osäker och jag var tvungen att installera ett certifikat för att få det att sluta lägga larma. Jag har fortfarande inte fått till det, men jag kunde ändå försöka skriva in användarnamn och lösen. Och det misslyckades. Så då blev det en fabriksåterställning på routern och börja om på nytt igen. Påföljden var att Roon sedan trilskades lite och jag fick installera en backup där. Nu står jag dessutom inför beslutet om jag ska fortsätta att använda W10 eller gå över till Linux på mina enheter. Troligen är väl det senare alternativet lite smartare, men jag vet inte om jag har ork och tålamod att börja om och jävlas med att konfigurera ett nytt OS som jag dessutom ingenting kan om. Vad göra?

Posted

Med risk för att exponera min okunnighet: Jag skulle vara intresserad av hur ni skattar betydelsen av de olika delarna av den digitala kedjan i en high-end anläggning? Vet inte ens hur man skulle dela upp kedjan: pre-switch, switch, server, streamer, och dac? Sedan de olika formerna av kopplingar (usb, aes, i2s, etc)… Vilken ansats skall man ha om man bygga en riktigt bra digital signalkälla? Var skall man börja? Vilka delar passar ihop i samma burk? Hur skall man fördela investeringen? Etc.. Lite som skivspelare, ström, tonarm, pu, riaa. Förstår att olika tillverkare ”styr” valmöjligheterna åt vissa håll och att allt inte passar ihop utifrån deras filosofi. Idag kör jag wifi till en Asus vid stereon, sedan är server och stremer/dac kopplade till switch med rj45.

Det verkar också som det blir bättre ju fler steg man har som på olika sätt förbereder ”bitarna” på att bli analoga. Detta tänkte jag börja utforska och alltid lär man sig nåt nytt!

Posted
1 hour ago, new order said:

Troligen är väl det senare alternativet lite smartare, men jag vet inte om jag har ork och tålamod att börja om och jävlas med att konfigurera ett nytt OS som jag dessutom ingenting kan om. Vad göra?

Jag tror jag skulle ha väldigt svårt att gå över till Linux, men Microsoft gör allt i sin makt för att övertyga mig att lämna deras plattform... (Läs: påtvingad browser/sökmotor) För mig är det ändå troligt att jag backar till Apple.

Och helt ärligt, min skärmlösa server som kör Win11 ger mig väldigt sällan huvudbry idag. Den sköter sig nästan helt själv och tillhandahåller musikfiler över nätverket likväl som Roon och Minim. Men jag använder ju iPad till nära allt annat.

48 minutes ago, Josaa said:

Idag kör jag wifi till en Asus vid stereon, sedan är server och stremer/dac kopplade till switch med rj45.

Jag försökte koda av detta, men misslyckades. Vi får surra nån kväll istället! 

Men din klurning ang var man bör lägga mest krut i en digital rigg är intressant. Har haft två musik-intresserade polare på besök denna vecka, och båda konstaterar LAiV Harmony uDAC lämnar väldigt lite att önska när den får en väl masserad digital signal. Den får signal via I2S från IAN Canada-pajen med dessa brutala strömförsörjning.

Samtidigt är jag förundrad över hur jag kan gilla Diretta-lösningen så mycket när den enbart komplicerar saker? En extra länk mellan server och DAC som lik förbenat får en USB-signal i slutänden?

Och @VoicesInMyHead vars digitala resa pekar tydligt mot switchar och den infrastrukturen, men där jag själv inte hittar ngt signifikant?!

Jag tror, kort sagt, det blir väldigt svårt att hitta konsensus  men min röst hamnar på transport/ström, där jag skulle lägga lejonparten av engagemang/slantar.

Posted
5 hours ago, AlfaGTV said:

Jag försökte koda av detta, men misslyckades. Vi får surra nån kväll istället! 

Gärna surra nån kväll.

Just nu kör jag alltså med switchen i centrum: Asus nod till switch, Pink Faun server/roon core till switch och Moon streaming dac till switch. 

Tänkte utvärdera Pink Faunens USB koppling direkt till Moon senare.

Posted
7 hours ago, AlfaGTV said:

Microsoft gör allt i sin makt för att övertyga mig att lämna deras plattform... (Läs: påtvingad browser/sökmotor) För mig är det ändå troligt att jag backar till Apple.

Att de kräver DRM2 med W11 och att man måste uppgradera dator är ju sjukt. Bara en sådan sak. Nä. Aldrig i livet.

Posted

Jag kör AI Mesh trådlöst från huvud-router till en dedikerad hifi-router där bara musik får trafikera. Sen till QNet switch, vidare till en ROON Core server. Rockna eller HZProject, vidare via USB eller I2S till en Rockna DAC. 

Posted
10 minutes ago, Daniel said:

Jag kör AI Mesh trådlöst från huvud-router till en dedikerad hifi-router där bara musik får trafikera. Sen till QNet switch, vidare till en ROON Core server. Rockna eller HZProject, vidare via USB eller I2S till en Rockna DAC. 

Går det att ställa in i inställningarna för din router och nätverk att den dedikerade ”hifi-routern” inte tillåter anslutningar från andra enheter än de trådade? Är hifi-routern i själva verket en mesh-enhet i ditt nätverk eller något annat? 

Jag har själv ett meshnätverk och har min streamer ansluten med kabel till en av nätverkets meshenheter. Till denna meshenhet är även en Apple-tv ansluten med kabel och andra enheter är fria att ansluta trådlöst. Samtidigt fungerar meshenheten som en del av nätverket och skickar trafik till och från övriga meshenheter. 

Posted
54 minutes ago, Terminator said:

Går det att ställa in i inställningarna för din router och nätverk att den dedikerade ”hifi-routern” inte tillåter anslutningar från andra enheter än de trådade? Är hifi-routern i själva verket en mesh-enhet i ditt nätverk eller något annat? 

Jag har själv ett meshnätverk och har min streamer ansluten med kabel till en av nätverkets meshenheter. Till denna meshenhet är även en Apple-tv ansluten med kabel och andra enheter är fria att ansluta trådlöst. Samtidigt fungerar meshenheten som en del av nätverket och skickar trafik till och från övriga meshenheter. 

Nej, andra enheter kan ansluta trådlöst, men inga andra enheter är trådade dit. TV och liknande är på en annan router.