Jump to content

Recommended Posts

Posted

Igår kändes det som hifihösten sparkat igång rejält i Stockholm. Flera med mig bevistade två event samma söndag trots ett soligt väder valde man lyssning inomhus.

Fyll gärna på med egna bilder och reflexioner.

Det hela startade i den gamla brandstationen i Bromma. Med fokus på dessa intressanta produkter, varav en premiär i större sammanhang.

IMG_8413.thumb.jpeg.e8f94b16c4fee6c8f40d8016650c72f2.jpeg

Posted

Nå min utgångspunkt vid sådana här övningar är alltid att få nya inputs i form av lyssningsintryck och öka antalet referenser och erfarenheter från olika system. Men naturligtvis även att få beskrivning av konstruktörers ambitioner och tankegångar kring sina produkter. Här tycker jag att Anders Hansson @Anders65 är ett lysande exempel på god pedagogisk förmåga att beskriva komplexa lösningar på problem som han hanterat under resans gång. Det blev många tekniskt intrikata frågor från auditoriet som fick svar, sådana att även jag kunde picka upp en del intressanta korn. Den grundläggande inställningen är hur Anders arbetar fram en ljudprofil utifrån lyssning och mätning som främst syftar till att verifiera konstruktionsideer än att de senare fäller avgörandet. Hans ide om att tidsdomänen är viktigare än amplitud-dito leder till att det är svårt att verifiera data eftersom mätmetoder i princip saknas. Transparens blir då målet där upplösningen blir en delfaktor men kanske inte målet i sig. Tycker mig märka detta genom klangen och harmonien utmärker den nya förstärkaren, men aldrig närmar sig hårdhet eller alltför utpräglad detaljfokusering. Musikalitet skulle kunna vara ett begrepp att använda i sammanhanget. Anders har också använt jämförande referenslyssningar för att modulera sin egen produkt.

IMG_8417.thumb.jpeg.7eeb804e001746bd7c82180cafdbd22f.jpeg

Posted

En nyhet i Perfect Senses numera massiva produktutbud introducerades också ett nytt racksystem som jag tyckte var stilrent men också innefattande ett antal olika komponenter som utöver rackar och hyllplan även innehöll plattformar.

De senare kunde också förses med hjul som underlättar förflyttning sv tunga förstärkare som numera kan väga upp till 100 kg. INT 250 väger dock ”bara” 36 kg. Missade tyvärr namnet på det nya racksystemet.

IMG_8420.thumb.jpeg.698353b4ef1a1d58a0710bd7a407de37.jpeg

Posted

Ett litet tillägg innan vi avslutar denna övning och går vidare är att INT 250 är modulärt uppbyggt vilket innebär att man t.ex. kan få DS- steg för optisk pickup. Utvecklat tillsammans med DS Audio och delvis förfinad genom egna lösningar i ett ömsesidigt samarbete. Andra digitala delar har vad jag förstått valts bort av skäl att inte vilja kompromissa på grundkonceptet, dvs en integrerad och kompromisslös förstärkare i toppskiktet. Det tror jag är helt rätt!

Posted

Efter en transport till nästa event i den gamla blomsteraffären på Erik Dahlbergsgatan, numera Stylus högkvarter och showroom. Där demades ett av deras stora märke i portföljen, nämligen Nordost. Många produkter har under åren producerats. Främst inom strömhantering,  jordning, kablar naturligtvis av olika slag och qvantumteknologin. Men nu på senare tid också hantering av störningar som genereras i digitala nät. Vi minns den runda nätverksswitchen som vi sett och hört i olika sammanhang. Nu presenterades en ny produkt i den serien. IMG_8442.thumb.jpeg.bc14037d30351cdde44aee42d13d5836.jpeg

Posted

Den nya heter QNET7 NETWORK SWITCH en sjuportars switch. Den kan monteras på ett eget ställ på vilket svarta konerna kan monteras. Vi fick en mycket givande och tydlig demo med ett och samma musikstycke i tre olika kopplingar, Helt utan switch, den äldre runda och den nya. Det tydligaste steget och som utan tvekan var ett ordentligt lyft i fråga om klarhet, transparens och svärta, var att gå från ingen switch till att koppla in den äldre och den nya. Mera subtilt blev det i steget mellan den gamla switchen och den nya. Kanske något att testa fram i det egna systemet? Med tanke på att allt fler kanske kör enbart digitalt så borde strävan ligga i att optimera den delen. 
Tyvärr blev det ett kortare besök än jag önskat så jag missade både ingressen och den efterföljande vinyldemon. Synd den hade säkert varit intressant! Systemet i övrigt Gryphon Diablo och YG. 

IMG_8446.jpeg.172f7f59d37d6ae695f427858b2dcaa8.jpeg

IMG_8437.jpeg.1acfc61a03bc33004b774f4fd56f39dd.jpeg

IMG_8440.jpeg.c6f06b10f6f3ba817466d2bc5ce0ddc7.jpeg

Posted

Det blev en del tekniska beskrivningar som presenterades av Nordost:s 

Dennis Bonotto, som också varit med och tagit fram den nya switchen. Misstänker att han även haft en del med den gamla att göra. Om jag inte är helt fel ute så gjorde han motsvarande presentation av den gamla på Opalen i Göteborg. En bra pedagog som har förmåga att förklara komplexa problem och lösningar på ett förståeligt sätt! 👍Det fanns en del annan utrustning i bakgrunden också i hela kedjan från router, spänningsaggregat till switchen, streamer och dac.

IMG_8445.jpeg.226bc086ce3bd230f137b54fd79767b2.jpeg

IMG_8438.jpeg

Posted
14 hours ago, calm said:

Det tydligaste steget och som utan tvekan var ett ordentligt lyft i fråga om klarhet, transparens och svärta, var att gå från ingen switch till att koppla in den äldre och den nya. Mera subtilt blev det i steget mellan den gamla switchen och den nya.

jag kom lite senare och fick en snabbgenomgång där vi skippade det första steget från ingen switch till den gamla och istället gick direkt från den gamla till den nya. det jag tar med mig är att jag blir helt fascinerad av att man faktiskt kan höra en sådan tydlig skillnad på två olika switchar i en "okänd" anläggning i en lokal med tjattrande människor och utanför sin "comfort zone" hemma i soffan eller vad man ska säga. det har varit en smått otrolig utveckling på hifi switchar de senaste åren och man börjar mer och mer förstå betydelsen av dessa och hur mycket nätverket faktiskt påverkar streamers och DAC:ar. jag försöker vara öppen i sinnet kring det mesta, även sådant som kan vara svårt att förstå, och switchar hör helt klart till en sådan kategori, det ÄR svårt att ta in att det kan påverka så mycket som det faktiskt gör när vi kommer upp på de här nivåerna och jag tror vi behöver ändra vår syn på hur vi ser på switchar och nätverk. väldigt intressant och spännande utveckling måste jag säga!

Posted
7 minutes ago, AlfaGTV said:

Han (Dennis) står o bollar med en SFP-kabel på en av bilderna, användes den till/från nya NO switchen?

Kom in lite sent för att exakt höra var i kedjan den applicerades. Han nämnde att den naturligtvis både fanns för fiber och koppar och att kostnaden är förhållandevis låg att testa olika. Fråga till @Daniel !?

Posted
8 minutes ago, calm said:

Kom in lite sent för att exakt höra var i kedjan den applicerades. Han nämnde att den naturligtvis både fanns för fiber och koppar och att kostnaden är förhållandevis låg att testa olika. Fråga till @Daniel !?

image.png.10ec04ff46a43eda16085ff87dc29271.png

SFP moduler kostar i regel bara några hundralappar, men det finns som alltid olika modeller och tillverkare och på mer nördiga forum så har man såklart kommit fram till att SFP moduler såklart låter olika(!). Allting påverkar som sagt, och därför kan man testa sig fram lite och se vad man föredrar. Han nämnde att de på sin hemsida lagt upp en lista över moduler som de testat och rekommenderar, jag hittar bara en lista med kompatibla moduler, vilket för mig inte riktigt är samma sak, men det kanske var det han menade.

https://www.nordost.com/downloads/QNET7 Compatible SFP list.pdf

Posted
24 minutes ago, VoicesInMyHead said:

jag kom lite senare och fick en snabbgenomgång där vi skippade det första steget från ingen switch till den gamla och istället gick direkt från den gamla till den nya. det jag tar med mig är att jag blir helt fascinerad av att man faktiskt kan höra en sådan tydlig skillnad på två olika switchar i en "okänd" anläggning i en lokal med tjattrande människor och utanför sin "comfort zone" hemma i soffan eller vad man ska säga. det har varit en smått otrolig utveckling på hifi switchar de senaste åren och man börjar mer och mer förstå betydelsen av dessa och hur mycket nätverket faktiskt påverkar streamers och DAC:ar. jag försöker vara öppen i sinnet kring det mesta, även sådant som kan vara svårt att förstå, och switchar hör helt klart till en sådan kategori, det ÄR svårt att ta in att det kan påverka så mycket som det faktiskt gör när vi kommer upp på de här nivåerna och jag tror vi behöver ändra vår syn på hur vi ser på switchar och nätverk. väldigt intressant och spännande utveckling måste jag säga!

Är det inte anmärkningsvärt att produkterna vi använder för att strömma musik inte gör ett bättre jobb att inte påverkas?

Ur mitt perspektiv är musikprodukter med koppling till nätverksteknologi mer eller mindre defekta, om de påverkas av vilken evt switch som används närmast intill. (Och jo, för att förtydliga, det är få eller inga som inte påverkas...)

Posted

Har naturligtvis inte den tekniska bakgrunden att jag kan bedöma olika switchars tekniska uppbyggnader, men testat en del ljudmässigt under min egen resa liksom kablar som också spelar in. I nuvarande setup ligger en EE/switch först och sedan Innuos Phoenix. Skulle vara intressant att testa vad den nya Qnet7 skulle kunna ge ytterligare. Att det är skillnad det kan jag intyga precis som @VoicesInMyHead skriver. Dock tyckte jag att den var mindre mellan de olika switcharna och ingen alls. Det testades från gamla till nya och tillbaka. Den kvinnliga sångrösten fick en annorlunda karaktär, dock inte så avgrundsdjup i mina öron.

Posted
1 minute ago, AlfaGTV said:

Är det inte anmärkningsvärt att produkterna vi använder för att strömma musik inte gör ett bättre jobb att inte påverkas?

Ur mitt perspektiv är musikprodukter med koppling till nätverksteknologi mer eller mindre defekta, om de påverkas av vilken evt switch som används närmast intill. (Och jo, för att förtydliga, det är få eller inga som inte gör det...)

jo, det kan man tycka... :smile: det är ju det här som är så svårt att ta in, det ställer lite allt vi vet om hur nätverk fungerar till datorer på ändan litegrann. det är ju även knepigt hur flera switchar i rad kan ha en positiv effekt, eller hur passiva filter både på egen hand eller i kombination med switchar också påverkar, det är svårt att begripa hur en router längre upp i kedjan även den påverkar, eller hur en nätdel till den routern också kan göra skillnad! vissa streaming produkter har gjort försök att isolera ethernet ingången (Aurender är ett exempel iaf), ungefär som man lagt energi på att fixa USB eller SPDIF, men det verkar ju inte vara fullt så enkelt och jag även om skillnaden kan vara mindre mellan olika produkter så tror jag få streamers (om någon!) är helt immuna i dagsläget. 

Posted
1 minute ago, VoicesInMyHead said:

så tror jag få streamers (om någon!) är helt immuna i dagsläget. 

Nä, det är ju just det.

Jag menar, du kan skicka en lång jäkla krypteringsnyckel för verifiering runt hela jordklotet med dussintals skitswitchar på väger, få den bekräftad och erhålla svaret på mindre än 300mS. Detta i absoluta majoriteten av tillfällena helt utan omsändning och felkorrektion. 🌍

Men du kan inte strömma en trudelutt från Tidal utan att få med oönskade störningar in i DAC'en? 🤨

Sorry, <rant over>, jag återgår!

Posted
5 minutes ago, calm said:

Har naturligtvis inte den tekniska bakgrunden att jag kan bedöma olika switchars tekniska uppbyggnader, men testat en del ljudmässigt under min egen resa liksom kablar som också spelar in. I nuvarande setup ligger en EE/switch först och sedan Innuos Phoenix. Skulle vara intressant att testa vad den nya Qnet7 skulle kunna ge ytterligare. Att det är skillnad det kan jag intyga precis som @VoicesInMyHead skriver. Dock tyckte jag att den var mindre mellan de olika switcharna och ingen alls. Det testades från gamla till nya och tillbaka. Den kvinnliga sångrösten fick en annorlunda karaktär, dock inte så avgrundsdjup i mina öron.

en switch är bättre än ingen switch, helt klart. jag tror att eftersom ni gjorde hela den jämförelsen så blev det väldigt mycket tydligare, men för mig som bara fick den andra jämförelsen så vill jag ändå säga att jag tyckte skillnaden var stor. jag har suttit på flertalet jämförelser av prylar hit och dit genom åren där jag inte kunnat säga att jag direkt hört någon skillnad, men här var det ändå tydligt och nånting som sticker ut är hur mycket mer naturligt och levande jag tycker det blir.

jag har rätt mycket tankar om switchar i huvudet just nu, jag ska se om jag kan få något av det i skrift så småningom, men generellt och väldigt förenklat skulle jag vilja beskriva det lite som att hifi switchar utvecklats snabbt de senaste åren, där man nästan kan se dem som olika generationer där etherRegen på sätt och vis nästan öppnade Pandoras ask och det dök upp lite liknande produker, sen kom nästa generation där man började satsa rejält på ström och klockor, jag ser PhoenixNET och Melco mfl i den här kategorin, här befinner vi oss fortfarande om än hörbara, relativt subtila skillnader, men nu ser vi nästa generation switchar från företag som Network Acoustics, XACT, Taiko Audio och även Nordost. prislappen på dessa kan tyckas HELT galen, och då måste man lyssna och bedöma om man tycker det är värt det.

Posted
5 minutes ago, AlfaGTV said:

Nä, det är ju just det.

Jag menar, du kan skicka en lång jäkla krypteringsnyckel för verifiering runt hela jordklotet med dussintals skitswitchar på väger, få den bekräftad och erhålla svaret på mindre än 300mS. Detta i absoluta majoriteten av tillfällena helt utan omsändning och felkorrektion. 🌍

Men du kan inte strömma en trudelutt från Tidal utan att få med oönskade störningar in i DAC'en? 🤨

Sorry, <rant over>, jag återgår!

jo, och det är ju så det ska fungera, bitarna kommer ju fram, inget snack om den saken. jag tror det man börjar inse är dock hur mycket störningar allt det här som ser till att faktiskt datan når oss genererar och påverkar all digital utrustning. nätverk byggdes inte för att spela musik, precis som datorer inte var ämnade för det heller. ganska tidigt så förstod man att jitter på usb porten var ett problem, alla tänkte då att det ultimata vore ju att bara koppla en nätverkskabel rakt in i streamern så skulle alla problem vara lösta, men alla anslutningar har sina egna problem har det visat sig... :grinsmilingeyes:

Posted
18 minutes ago, VoicesInMyHead said:

en switch är bättre än ingen switch, helt klart.

Då har du inte provkört Diretta med dedikerad länk! 😇

Men det påståendet bekräftar ju bara det du skriveri övrigt, det mesta gör skillnad, allt kan förbättras etc. Vilket jag håller med om...

Posted
7 minutes ago, AlfaGTV said:

Då har du inte provkört Diretta med dedikerad länk! 😇

Men det påståendet bekräftar ju bara det du skriveri övrigt, det mesta gör skillnad, allt kan förbättras etc. Vilket jag håller med om...

jag har aldrig testat Diretta, men eftersom det bygger på ethernet så kan jag tänka mig att kombinationen med en riktigt bra switch kan ha en positiv påverkan... :smile:

Posted

Det finns naturligtvis många delar även i ett digitalt nätverk som kan påverka. Inte minst kablar, men även nätdelar och omvandling av elektrisk/digital signal till optisk/digital. Fick ett lyft imo genom att ersätta EE-switchens väggbula med ett linjärt PSU av mer påkostad natur från England.

Men även omvandlingen mellan kabel till fiber från Innuos:en via P-Link till min Playback Design DAC,

Eftersom jag förlitar mig på trail- and errormetoden så har det blivit en del test under åren, somliga lyckade och en hel del mindre lyckade. 

Eftersom vi i Nordost QNET7 pratar marknadsföringsmässigt om mera klang och harmoni och musikalitet, så kan man fundera hur det går att förändra i tidsdomänen där detta i första hand sker? Men här befinner jag mig naturligtvis ute på nattgammal is. Jag är i grunden analog till min natur och har både amplitud- och frekvenstänk för ögonen och i synnerhet efterklang.