AlfaGTV Posted September 11, 2025 Posted September 11, 2025 Jag fick en fråga om DietPi i min egen tråd, och tänkte det var lika bra att "ta tjuren vid hornen" och knåpa ihop en guide för den som är nyfiken att prova. En Raspberry Pi är en liten dator, som ibland kallas för SBC, Single Board Computer. Raspberry Pi är ett varumärke, men det finns andra, Ordoid, NanoPi, Arduino etc. Den har en fast monterad processor och minne, men behöver (oftast) kompletteras med en strömförsörjning och ett minneskort, som används som "systemdisk", lite som hårddisken i din gamla dator. Man kan bygga ut de flesta av dessa genom att ansluta något som kallas HAT, "HArdware on Top" och det finns en massa olika utbyggnadsmöjligheter, beroende på önskemål och syfte. Vill man bygga en väderstation eller en musikstreamer väljer man antagligen olika HAT'ar. Det finns i de flesta fall möjligheter att ansluta skärm via HDMI och tangentbord men i våra sammanhang är det nog ytterst sällan det sker. Däremot väljer t.ex. både @Richard och jag att ha en eller flera Pi'baserade ljudenheter med en direktansluten pekskärm. (lånad bild från Audiophonics) Jag har flera Pi'baserade musikspelare, med olika typer av HAT'ar, men innan vi går in på dessa anpassningar tänkte jag beskriva hur man får fart på en sån här liten rackare. Generella steg: Välj system - Ropieee, DietPi, Audiolinux, Raspberry etc etc. Hämta avbildningsfil till din dator, oftast som ZIP, eller möjligen tar.gz eller ngt annat Linux-format. Hämta lämplig mjukvara för att skriva avbildningen till ditt nya fräscha microSD-kort, och anslut din SD-kortläsare om nödvändigt. Montera microSD-kortet i din Pi Anslut nätverk (kabel) och ström, avvakta i minst 5minuter tills den är klar med förberedelserna. Jag tar ett konkretare exempel, så ni är med på processen: Jag kör DietPi för det är lätt, smidigt och effektivt. Så jag börjar med att hämta avbildningen för min RaspberryPi 3B+: (Som ni ser så erbjuds Allo's avbildning här också, från samma sida.) Jag hämtar Balena Etcher från deras hemsida, finns för både PC o Mac. Efter detta ansluter jag min kortläsare och sätter in det SD-kort jag vill förbereda. Jag tillser alltid att kortet är raderat fullständigt med lämplig metod! (Diskpart-Clean på PC, Skivverktyg-Radera på Mac) Starta Etcher och peka ut avbildningsfilen du hämtade, även ditt microSD: När det är kontrollerat rätt, klicka på Flash! Processen tar någon minut, och består av skrivning och validering. Normalt sett så hanteras utmatning av enheten också, så det brukar vara klart att koppla bort kortläsare och placera microSD-kortet i din Pi. Anslut sedan en nätverkskabel och en lämplig strömkälla till din Pi, det kommer starta och påbörja förberedelser vilket tar några minuter. Jag brukar inte titta på detta, men det är fullt möjligt att koppla på en skärm via HDMI i det här läget, så får du lite Matrix-känsla också! Medan Pi'en pysslar med att anpassa lagring, lära känna sin miljö och förbereda för att du skall tala om för den vad dess uppgifter är, så hoppar du in i din routers app eller gränssnitt. Där kan du under DHCP hitta aktiva klienter, "lease". Du kan se var jag hittade min egen nya Pi i nederkant på bilden nedan, på adressen 192.168.15.212. Därmed startar jag ett kommandoradsfönster i min WindowsPC, och anger kommandot: ssh root@192.168.15.212 SSH betyder "öppna en Secure SHell-anslutning" som "root" på adressen 192.168... "root" är kontot för the head honcho i Linux-miljöer, och bör generellt inte användas, annat än i väldigt restriktiva miljöer. Har man kontroll över det kontot så äger man enheten, och äger du en enhet så har man på sätt och vis tagit kontrollen över miljön den befinner sig i... Jag får en fråga om jag vill spara signaturen för denna enhet, som jag inte kontaktat tidigare. Det är en säkerhetsåtgärd, så att du inte råkar skicka ditt lösenord till en enhet som försöker fiska upp dessa uppgifter genom att agera som en annan. Du kommer mötas av fler dialoger som är knutna till säkerhet, bland annat att ange ett nytt lösenord för både root-kontot och även dietpi-kontot som sätts upp automatiskt. Men, låt mig förklara hur man hanterar ett terminalfönster, och hur man navigerar det hela. I grund och botten använder man tangentbordet för att navigera. De allra flesta frågor erbjuder en "prompt", ett erbjudande om att mata in en instruktion. Det börjar med dialogen ovan, vill du lägga till denna enhet till din list över betrodda enheter? Jag har skrivit in: yes men inte ännu tryckt på [enter]. När jag gör det så ombeds jag ange lösenordet, vilket är "dietpi" i det här läget. Tryck alltid [enter] när din instruktion eller svar är komplett, så skickas det. Och i det här fallet kommer det orsaka en automatisk uppdatering av systemet, och du kan luta dig tillbaka och känna dig som en riktig hacker! Eftersom DietPi bygger mestadels på ett menysystem, behöver du använda piltangenterna för att flytta runt markeringen, och för att komma till avbryt/okej/tillbaka-knapparna i botten, så använder du [tab] Du kan INTE ställa till/genomföra något genom att prova använda piltangenterna och [tab] eller [esc] för att backa ur. Hämta en kaffe och klura på vilket lösenord du vill ange, både för kontona och även för mjukvaruinstallationer. Dessa dialoger kommer strax upp, tillsammans med en fråga om du vill avaktivera "serial console", som texten säger; vet du inte vad detta är bör du svara "Ja" När alla uppdateringar och anpassningar genomförts kommer du till dialogen "Dietpi-Software": Den här är ett exempel på menysystemet i DietPi, den röda raden flyttas med piltangenterna och/eller [tab]. Föreslår att du provar "pila" dig nedåt till "Browse Software" och med den raden rödmarkerad så trycker du [enter]. Nu ser du det utbud av mjukvaror som som du kan markera för installation genom att trycka på [mellanslag], då får mjukvaran en liten asterisk, [*] på vald rad. Bläddra gärna runt, men det du vill markera upp just nu är alternativ 121: Du går vidare genom ett tryck på [tab] som då "tänder" <Confirm>. Tryck på [enter] så kommer du tillbaka till Dietpi-Software. Nu pilar du ner till "Install", där du trycker [enter] Nuså, mjukvaran och de beroenden som kopplats installeras automatiskt! Har du kommit så här långt behöver du en god natts sömn, iaf behöver jag det! calle_jr, Shift hifi, JWE and 5 others 4 4 Quote
Richard Posted September 11, 2025 Posted September 11, 2025 Mycket, mycket bra @AlfaGTV. Jag kollade på något Youtube-klipp igår kväll och känner igen mig. Det är som du sagt tidigare, Ropieee har en del annat som inte rör musiken och ett välansat OS torde absolut vara att föredra. Jag får helt enkelt leta reda på ytterligare ett SD-kort. Otroligt smidigt med RPI att bara byta kort.. Tack!! AlfaGTV 1 Quote
AlfaGTV Posted September 11, 2025 Author Posted September 11, 2025 15 minutes ago, Richard said: Mycket, mycket bra @AlfaGTV. Jag kollade på något Youtube-klipp igår kväll och känner igen mig. Det är som du sagt tidigare, Ropieee har en del annat som inte rör musiken och ett välansat OS torde absolut vara att föredra. Jag får helt enkelt leta reda på ytterligare ett SD-kort. Otroligt smidigt med RPI att bara byta kort.. Tack!! Ingen orsak, men det slår mig att en av de saker som Ropieee gör snabbt och enkelt är att inkludera skärmstödet, det har jag aldrig gjort i DietPi... Quote
Richard Posted September 11, 2025 Posted September 11, 2025 14 minutes ago, AlfaGTV said: Ingen orsak, men det slår mig att en av de saker som Ropieee gör snabbt och enkelt är att inkludera skärmstödet, det har jag aldrig gjort i DietPi... Men det måste ju finnas bland alla val. Skitsamma om den har touch eller ej men när man väl har skaffat skärm och ansträngt sig att få dit den så… AlfaGTV 1 Quote
Double A Posted September 12, 2025 Posted September 12, 2025 Riktigt spännande detta! Tack för att du engagerar dig och lär oss😊🙏 AlfaGTV and byZan 1 1 Quote
AlfaGTV Posted September 12, 2025 Author Posted September 12, 2025 14 hours ago, Richard said: Men det måste ju finnas bland alla val. Skitsamma om den har touch eller ej men när man väl har skaffat skärm och ansträngt sig att få dit den så… Jag förstår dig, men jag skulle inte ha en Pi med skärm som transport. Jag kan absolut ha en separat Pi (kan man ha 6 strömförsörjningar, så... 😜) i samma/separat chassi, med Ropieee som enbart erbjuder skärm och kontroller dock. Skärmen har inget positivt att tillföra ljudmässigt, men jag kan inte säga om det är negativt heller? Edit: Eller är skärmfunktionen en IAN Canada-finess? Om så kanske det inte ens är ett bekymmer. Quote
Richard Posted September 12, 2025 Posted September 12, 2025 3 hours ago, AlfaGTV said: Jag förstår dig, men jag skulle inte ha en Pi med skärm som transport. Jag kan absolut ha en separat Pi (kan man ha 6 strömförsörjningar, så... 😜) i samma/separat chassi, med Ropieee som enbart erbjuder skärm och kontroller dock. Skärmen har inget positivt att tillföra ljudmässigt, men jag kan inte säga om det är negativt heller? Edit: Eller är skärmfunktionen en IAN Canada-finess? Om så kanske det inte ens är ett bekymmer. Hajar piken Förmodar att du tänker att RPI:n ska ha så lite som möjligt att göra. För rent störningsmässigt är jag nog safe. Satt den utanpå 10 mm aluminium. Monterad men lätt att stänga av. Kanske går att ha skärmsläckare efter några sekunder in på varje låt när den nu är där liksom… AlfaGTV 1 Quote
AlfaGTV Posted September 12, 2025 Author Posted September 12, 2025 38 minutes ago, Richard said: Förmodar att du tänker att RPI:n ska ha så lite som möjligt att göra. För rent störningsmässigt är jag nog safe. Satt den utanpå 10 mm aluminium. *kvalificerad killgissning* Med en skärm konfigurerad kommer OS'et kontinuerligt skicka anvisningar till skärmen om vad den ska visa, progress bar, låttitlar, omslag etc etc. Den kommer skicka dessa instruktioner oavsett om skärmen är "belyst" eller inte. Så det är inte skärmen i sig jag opponerar mig emot, bara att min renodlade transport ska ägna sig endast åt det som är relevant. Men jag kan inte kvantifiera eller argumentera kvalitativt egentligen... Kanske är jag färgad av att min RaspTouch med sin skärm och SabreDAC (ES9023, tror jag) låter rätt ruttet jämfört med de andra jag har. Nu är just RaspTouch låst till en basic switchad strömförsörjning om 7V så, jag kanske dra fel slutsatser (nåja, det vore väl inte första gången? 😁) om skärmen . Quote
Richard Posted September 12, 2025 Posted September 12, 2025 29 minutes ago, AlfaGTV said: *kvalificerad killgissning* Med en skärm konfigurerad kommer OS'et kontinuerligt skicka anvisningar till skärmen om vad den ska visa, progress bar, låttitlar, omslag etc etc. Den kommer skicka dessa instruktioner oavsett om skärmen är "belyst" eller inte. Så det är inte skärmen i sig jag opponerar mig emot, bara att min renodlade transport ska ägna sig endast åt det som är relevant. Men jag kan inte kvantifiera eller argumentera kvalitativt egentligen... Kanske är jag färgad av att min RaspTouch med sin skärm och SabreDAC (ES9023, tror jag) låter rätt ruttet jämfört med de andra jag har. Nu är just RaspTouch låst till en basic switchad strömförsörjning om 7V så, jag kanske dra fel slutsatser (nåja, det vore väl inte första gången? 😁) om skärmen . Är rädd att jag motvilligt måste medge att du troligen har rätt. Får ha olika SD-kort för att jämföra. För ett fin-SD och ett ful-SD verkar lite väl korkat . Skärmen ger ju faktiskt inget mervärde. Men jämföra ska jag!! Kanske bjuder ner dig på en A och B AlfaGTV 1 Quote
Richard Posted September 12, 2025 Posted September 12, 2025 35 minutes ago, AlfaGTV said: *kvalificerad killgissning* För övrigt använder jag till min särbo *kvalificerad tjejgissning* och menar att den är långt mer opålitlig än den förra.. AlfaGTV and Shift hifi 2 Quote
AlfaGTV Posted September 12, 2025 Author Posted September 12, 2025 Nu går vi in på puts o optimering! Normalt är det okej att bryta strömmen, utan att "gulla", men är du en smula paranoid kan du ge den anvisningar om nedstängning eller omstart: Stäng av, båda funkar: shutdown poweroff Omstart: reboot Jag drar alltid strömmen men undviker det under pågående uppdateringar eller konfig, och har inte lyckats krascha någon installation hittills. Prova, det är bra övningar om du är ny med terminalfönstret. Jag passar på att nämna att samma kommandon och process går att genomföra i MacOS, leta bara upp Terminal under Program->Verktyg Så nu får jag gå och återansluta strömmen och ansluta på nytt! Här har jag startat upp den igen (vilket går på under minuten) och loggat in på samma sätt som sist. Det här är Välkommen-skärmen som visas med automatik vid inloggning. De verktyg som visas nederst är alla användbara i olika situationer, och dietpi-software har vi ju redan testat! dietpi-launcher är en samlingsmeny med olika menydrivna anpassningar som att hantera lagring m.m. Men vi ger oss in i dietpi-config Ni minns? Piltangenter för att flytta markeringen, ibland behöver man skicka in en [tab]-tryckning som flyttar markeringen från långa listor till knapparna nedtill. Du väljer genom att trycka på [enter] med markeringen på det du vill anpassa eller göra. [esc] backar ur just detta verktyg och tar dig tillbaka till välkomstskärmen. Men vi börjar med att sätta rätt tidszon och ge pajen ett beskrivande namn på nätverket. Language/Regional Options ser ut så här: Här öppnas ett nytt fönster när man trycker [enter], men det är bara "pila" och trycka [enter] när du hittar "Swedish": När du kommer tillbaka gör du samma sak med "Timezone", du hittar först Europe, och i nästa meny som dyker upp finns "Stockholm" Tillbaka i Language/Regional-menyn trycker du på [tab] två gånger så markeras <Back>. Tryck [enter] igen så kommer du tillbaka till föregående meny. Nästa anpassning kan du egentligen hoppa över om du inte har behov av att särskilja denna Pi från andra på nätverket. Under "Security Options" kan man ändra lösenord och pajens namn på nätverket, "Hostname", vilket jag raskt gjort här: Öppna "Audio Config", för att välja ljudenhet och även kontrollera evt utdata. Vi sätter även "Noise Reduction" till ON. Det senare drar ner klockfrekvensen till 600Mhz i mitt fall och sparar energi, och enligt mig, förbättrar ljudet. Som ni ser så väljs automatiskt det ljudkort som identifieras först, i detta fall det inbyggda. Det brukar inte låta speciellt bra, men behöver man bara ljud till "köksradion" så tycker jag det duger. Det är alltså den inbyggda 3.5mm hörlursutgången!. Anslut din DAC, så bör den identifieras och dyka upp allra längst ned i listan på valbara enheter, när du öppnar listan. I listan hittar du alla valbara HAT-kort som DietPi stödjer, men vi har ju inte anslutit ngn sådan ännu. Gå allra längst ned och välj [hw:0,0], där bör du se ngt som påminner om din DAC's namn. Nu hoppar du till <Back> och sedan <Exit> i föregående meny. Här rekommenderar jag en omstart, och du kan ansluta DAC'en med USB-kabeln. En förklaring är på sin plats här, utan ansluten ljudenhet, oavsett vilken du väljer, kommer inte Roon att presentera Pi'en i sitt utbud av valbara ljudenheter. Men gör en reboot Hoppa sedan in i Roon->Settings->Audio, där kommer Pi'en dyka upp under Roon-loggan (ej Roon Ready, eftersom Roon inte har kontroll över hela kedjan) Aktivera enheten och konfigurerar den enligt dess förmågor: Vissa utenheter är Roon Tested, och då bör den identifieras uppe till vänster. I mitt fall är den inte det, men det har ingen praktiskt betydelse. Fördelen med USB är att handskakningen mellan host (Pi) och device (DAC) har är en överenskommelse om förmågorna. T.ex. väljs DSD till Ursprunglig (Native) om DAC'en stödjer det. Jag sätter ALLTID Fast volym och omsynk till 500ms. Om du inte har fast volym kan du råka ut för problem vid uppspelning av DSF-filer eller andra typer av SACD-material. Oavsett, när du klickat Spara är det bara att välja enheten som utgång, och spela nåt du vill prova med! Ibland finns det anledning att pilla under Avancerat i Roons Audio Settings, där man kan begränsa t.ex. sample rates välja att aktiver MQA-decoder för icke MQA-medvetna enheter eller så. Som synes, klarar den lilla Pi'en utan minsta bekymmer att spela DSD256. Nu så, provspela nu och känn dig nöjd efter denna övning i tålamod! Nästa kapitel berör HAT'ar som man hellre bör använda för att frigöra sig från Pi'en som i sig inte är så optimal. calle_jr, Mattias and Richard 3 Quote
calle_jr Posted September 14, 2025 Posted September 14, 2025 Så pass intressant att man blir peppad att prova, även för en som har pausat allt vad strömning heter. On 2025-09-12 at 20:58, AlfaGTV said: Nästa kapitel berör HAT'ar som man hellre bör använda för att frigöra sig från Pi'en som i sig inte är så optimal. Vad är den inte optimal för? AlfaGTV 1 Quote
AlfaGTV Posted September 14, 2025 Author Posted September 14, 2025 1 hour ago, calle_jr said: Så pass intressant att man blir peppad att prova, även för en som har pausat allt vad strömning heter. Vad är den inte optimal för? Jag menar att en Pi med standard strömförsörjning kommer möta alla funktionella krav med sina tre möjliga ljudutkast: 3.5mm analog ut HDMI (OBS! EJ I2S) USB Audio Av dessa vill jag ändå hävda att USB är fullt användbart för de flesta behov, men det finns konstruktionstekniska skäl som delade interrupts etc. Jag har dock aldrig råkat ut för drop outs eller liknande. Med en mera potent strömförsörjning växer ljudkvaliteten signifikant (i mina öron). Och det är där jag ändå påstår att en Pi med switchad mobilladdare är en ljudmässig kompromiss. Som en introduktion till HAT'arna, så bygger nästan(?) alla på att de tar I2S från GPIO-bussen, och låter ett separerat kort hantera beredningen till det format du valt. Ofta innebär det bättre reglerad spänningsmatning, buffring och separation av störkällor men även omklockning, fifo-buffertar och annat. När de är riktigt bra brukar de sklija av pajen galvaniskt. HAT'ar för ljudutmatning erbjuder: Analog utsignal, alltså med DAC, klockor och allt som krävs. De kan låta riktigt trevligt! SPDIF utmatning, oftast coaxial RCA, men oftast samsas en TOSLink på samma kort. En del erbjuder äver AES/EBU I2S utmatning, här finns vad jag sett bara HDMI-gränssnitt. Och som ni sett på mina övningar är inte alla dessa kompatibla med alla DAC'ar. Jag ska exemplifiera lite när det passar! calle_jr, Shift hifi and lindvall 3 Quote
calle_jr Posted September 15, 2025 Posted September 15, 2025 Det är egentligen inte så mycket kvar av pajens inbyggda funktioner när man är klar. Den blir mer som ett nav. AlfaGTV 1 Quote
AlfaGTV Posted September 15, 2025 Author Posted September 15, 2025 Jepp, pajen är logistikansvarig, men ju mindre den har med nyttosignalen att göra desto bättre! 😇 calle_jr, Shift hifi and Ivery 3 Quote
AlfaGTV Posted September 15, 2025 Author Posted September 15, 2025 Mad as a HAT'ter! sade det ju Lewis Caroll's böcker. Och nu är vi verkligen(?) på väg ner i kaninhålet! Jag ville även visa den oerhört lilla NanoPi NEO2 som jag upplever låter bättre är RaspberryPi'erna om man endast är ute efter att driva en USB-dac. Den spelar just nu, nedklockad till 480Mhz (från sina 816Mhz standard) via Topping D10, och det är väl inte så lyckat heller, med en DAC som tar hela sin strömförbrukning från USB-porten. Oavsett, det låter utan tvekan helt okej! Men, med RaspberryPi (och andra SBC med samma mönster för GPIO-anslutningen) kan man, precis som med vanliga datorer, ansluta ett "externt" ljudkort, i form av en HAT. Det slog mig, akronymen står för Hardware Attached on Top, inget annat. Även jag som jobbar i branschen förvirras av dessa TLA (Three Letter Acronyms) som det fullständigt gödslas med i relaterade sammanhang. Tillbaka till ljudkorten, här ser ni vad som för närvarande gömmer sig i min bra-att-ha-låda. Det är alltså två DAC-kort, och tre kort som gör sitt bästa för att erbjuda en korrekt och lättolkad SPDIF-signal till din DAC. DAC-HAT'en till vänster är den gamla SabreDAC ES9038Q2M som jag köpte från eBay för en massa år sedan, jag köpte ytterligare en och den bor hos @figge fortfarande. Jag gav runt 5-700:- för dem då, och motsvarande idag finns hos Audiophonics för en tusing. När man förbereder sin Pi för att använda en sådan här, väljer man från listan i dietpi-config -> Audio Options -> Sound card -> Samtliga HAT'ar på bilden ovan nyttjar någon av de "drivrutiner" som visas i aktuell lista. Egentligen är det inte DAC'en man väljer, utan det är I2S-mottagaren på transport/DAC-kortet. För Roon och de flesta andra uppspelare behöver man välja rätt HAT, för den måste svara på tilltal från pajen, på rätt sätt. Väljer jag en icke-kompatibel HAT i listan kommer min Pi inte ens att dyka upp i Roons ljudenheter, för att ljudsystemet i Linux inte kunde hitta/adressera ljudkortet på rätt sätt. Ljudsystemet kallas för ALSA för övrigt, Advanced Linux Sound Architecture. I pajens operativsystem finns information om hur man adresserar dessa HAT'ar, och vilka kapabiliteter de har. Detta är generaliseringar och om man väljer Audiophonics ISabre DAC ES90x8 så kommer den tala om för Roon att den kan hantera upp till PCM384 och DSD128 (DoP), det gäller inte för alla varianter. Den på bilden till exempel, klarar PCM352.8 och DSD64 (DoP). Och jo, denna tar gärna drivspänning via sin 5.5/2.1 DC-ingång, så reglerar den spänningen till Pi'en istället för tvärtom, tror det var här jag fick smak för hur viktigt strömförsörjningen är för Pi-lösningar. Den andra DAC'en på bilden, uppe till höger är den jag fick hem från Kina via AliExpress före sommaren. Jag sökte en billig DAC med god ljudkvalitet och Sabre ES9038Q2M-chipet. Jag fick iaf två av tre, genom att den är billig, den låter riktigt trevligt och den använder SabreDAC-drivrutinen, men den har ett BurrBrown/Ti PCM5122 DAC-chip. Den är dock lite speciell, för den kan ta insignal via HDMI (I2S) eller coax SPDIF likväl som från Pi'en den hänger på. Men den kan även skicka ut digital signal om man vill ansluta en riktigt extern DAC. Och den har, som synes en liiiten LCD-skärm, som erbjuder ett enkelt menysystem, för att välja filter och konfigurera funktionerna som erbjuds. HAT'en i mitten, med det gröna kortet är en av de allra första Hifiberry Digi+ Pro som levererades till Europa. Jag inser att jag köpte den hösten 2016! Detta var min först HAT med dubbla klockor för de båda sample rate-familjerna: 44.1KHz och 48Khz. Jag hade tidigare en 200:- HAT som verkligen överraskade mig med ett ljud från Pajen som transport, som knockade mig. Mina förväntningar var såklart skyhöga på Hifiberry Digi+ Pro, och... de infriades inte alls... Den längst ned med BNC-utgång på är en Allo DigiOne. De nämndes i många sammanhang för några år sedan, då de även tog fram en egen Pi-variant, med bättre design för t.ex. USB-ut. Den kallades Sparky. Den är betydligt nyare än Digi+ Pro och man har säkert dragit slutsatser från utvecklingen av andra transport-HAT'ar också. Jag tycker den är vettig, enkel att sätta upp och låter trevligt. Den höjer ögonbryn på folk som inte sett/hört såna här små-leksaker tidigare! Sedan hörde jag talas om IAN Canda i ngt sammanhang, och blev nyfiken på produkterna. Nere till höger på bilden ser ni en av mina första produkter från Ian Jin, en IAN Canada TransportPi Digi. Länken pekar på en nyare iteration, men de är jämförbara. Den kallas av tillverkaren för en "högpresterande SPDIF/I2S-transport för master-mode" (kräver ingen separat reclocker/buffer). Den erbjuder en högre grad av separation från Pi'en genom att man kan låta denna strömförsörjas separat och, vilket är tydligt, så kan man montera klockor av högre kvalitet för än lägre fas-brus och högre precision. Den här har fått Accusilicon AS318B Ingen bild på dessa, men den "naturliga förlängningen" av tankarna bakom TransportPi Digi har ju resulterat i den Pi jag använder just nu, och då avser jag IAN Canada FiFoPi Q7 II med HDMIPi Pro II. Här drar man separation till en ytterligare nivå, genom att låta FiFo buffring och re-clocking ske i fler steg och i synkron mode. lindvall, Sammy, Lasse and 1 other 3 1 Quote
AlfaGTV Posted September 16, 2025 Author Posted September 16, 2025 Strömförsörjningar och ström-buffertar för att låta dessa smådatorer blomma ut! 🌸 Från vänster, USB-C laddare - till en Samsung tablet (tror jag). Den här driver utan tvekan en RaspberryPi 4B och då givet även äldre och strömsnålare varianter (jag antar den hanterar en 5:a också, men där har jag inte forskat ännu). Det kommer fungera fullt ut och ljud kommer levereras. Inte illa heller, men skulle du prova att byta den mot t.ex. en: iFi IPowerX 5V - här vill jag påstå att ljudet får bättre förutsättningar att återskapas, den är tillräckligt kraftfull och lågbrusig för att var en pragmatisk lösning för dig som provar "om isen bär". iFi iPower Elite 5V - nu börjar vi prata investeringar som vida överstiger kostnaden för själva enheten som skall drivas. Jag tycker den här är bra, påminner om SOtM sPS-500, även den en hårt reglerad switchad nötdel med låg internimpedans, lågt brus och hög kapacitet. Har man synpunkter eller fördomar kanske en sBooster BoTW MkII 5V med Ultra-tillsats med sin traditionella linjära ström vara ett annat alternativ för likvärdiga slantar. Ett annat alternativ är t.ex. Farad Super 3, Sean Jacobs etc. Minst en på forumet driver sin Pi / SabreDAC med en Farad Super 3 superkapacitor-baserad extern strömförsörjning, med synnerligen komplett resultat. Kan man kombinera den låga impedansen och bruset med strömförmågan hos de avancerade nätdelarna på något sätt? Längst till höger på bilden ser ni en komplett transport, som bygger på strömförsörjning från bottendelen, en IAN Canada PurePi II. Den tar en 5V inspänning och använder denna till att ladda och buffra effekt i två superkapacitorer om 2.7V och några hundra Farad. Dessa ansluts till den RaspberryPi man monterar uppepå. På undersidan sitter två hållare för ett par laddbara batterier i 18650-formatet. Dessa ska vara 3.2V LiFePO4-enheter, och de erbjuder ren ström till de HAT'ar som så kan nyttja, t.ex. den TransportPi Digi II som sitter monterad uppepå. Laddning och underhåll av både superkapacitorer och LiFePO4-batterier sköts med automatik av PurePi, med galvanisk avskiljning från nätet när uppladdning är klar. Man hör hur reläerna klickar då och då, medan laddning aktiveras eller slutförs. Jag brukar driva denna PurePi II med ngn av iFi-enheterna på bilden, och hör ingen signifikant skillnad, oavsett om laddning pågår eller inte. Buffring finns att tillgå ändå, så här handlar det nog mycket om förmåga att leverera snabbt och kraftfullt ström för alla bussar och processorn. Går det att ta det hela längre? Javisst, tackar som frågar! 😅 Om man separerar strömförsörjningen till Pi och HAT, så ökar avskiljning mellan "dirty" och "clean"-sidorna av digital signalbehandling. Och för mig verkar den rena sidan av signalbearbetning må ypperligt av strömresurser. Oavsett om detta "krutpaket" driver en TransportPi Digi i master mode eller en FifoPi+HDMIPi så gör det en signifikant skillnad från batteridriften via PurePi. Jag har inte tillräckligt med kunskap för att avgöra orsakerna, men en gissning säger att det har med klockor och buffertar att göra. Nackdelen med en sådan här är såklart storlek, risker och att den är "pure", dvs den är INTE reglerad. Du ansluter förbrukaren direkt till kapacitorerna och deras spänning kommer variera när laddningen konsumeras. I mitt fall så laddas de till ganska exakt 3.42V och utan automatik faller de till ca 3.12V innan övervakningen slår till laddningen igen. Laddning under drift slår ifrån vid ca 3.28V efter vilket de sjunker så sakteliga igen till 3.12V, då laddning aktiveras... "rinse, repeat..." Jag har aktiverat "Sync" på denna, vilket innebär att när Roon släpper zonen från uppspelning, så initieras omedelbart upp-toppning av laddnivån. Det handlar om ngn sekund även när bit-rate skiftas, vilket verkar räcka för att bibehålla en jämnare nivå. Det tar uppskattningsvis 20-30sek att lyfta från 3.1V till 3.3V, med den switchade 19V laptop-psu som tillför laddströmmen. Jag kan spela i uppskattningsvis 90-120min utan underhåll innan laddning initieras om inte bitrate ändras. Skulle jag driva en analog utenhet (och därmed en DAC) med i/v-konvertering lutar jag åt att denna önskar en stabilare utspänning, där kanske en linjär strömförsörjning som förstärks med supercapacitorer för buffring av strömförmåga och extremt låg internimpedans kan vara ett bättre alternativ. Lasse, Double A, lindvall and 2 others 5 Quote
Double A Posted September 17, 2025 Posted September 17, 2025 En (kanske dum ) nybörjarfråga, eller så har jag bara missat att läsa det. Men funkar en sådan här mannik bara till att använda till Roon? Om jag bara vill streama Tidal med fantastisk kvalitet, kan jag använda den då? calle_jr and AlfaGTV 2 Quote
AlfaGTV Posted September 17, 2025 Author Posted September 17, 2025 En fullt relevant fråga, som jag möjligen inte varit tillräckligt tydlig med... Övningen är i första hand ett stöd att våga prova sig fram i DietPi's meny-styrda Linuxoperativ. Roon Bridge är ett exempel som jag trodde skulle kunna "få ben" hos flest läsare! Men, som jag pekar på i vissa avsnitt, det är bara ett exempel på vad man kan använda en enkortsdator till, och dina behov/målbilder styr såklart. Dessa anpassade mjukvaror kan man lägga till via menyval: Som synes finns ingen färdig lösning för Tidal Connect, och jag vet inte om de är så villiga att släppa mjukvaran till OpenSource-project som detta. (Vilket antagligen gäller för Qobuz Connect också) Men, tvivla icke! En tänkbar lösning är till exempel att använda apparna mConnect eller JPLAY för att fånga Tidal och Qobuz-strömmar, samt dirigera dessa till en sån här liten grunka. I så fall väljer man: #163: GMediaRenderer Den kommer därmed dyka upp som utenhet i din app, när du konfigurerat klart! Så här ser det ut för mig exempelvis: calle_jr, Sammy, lindvall and 1 other 4 Quote
Double A Posted September 18, 2025 Posted September 18, 2025 Tack för förklaringen @AlfaGTV 😊👍 Jag fortsätter försöka hänga med i denna jätte intressanta tråd😊 calle_jr 1 Quote
AlfaGTV Posted March 6 Author Posted March 6 Inom ramen för trådens syfte, kan jag erkänna att jag provar något jag ursprungligen inte tänkte... Att i likhet med @Richard prova om det finns skäl att även låta IAN Canadas utmärkta transporter även agera som DAC direkt vid Pi'en. Någon sålde på hifitorget, både IAN Canadas ES9038Q2M i MkII-version tillsammans med I/V omvandlaren som bygger på OPA861. Det är i princip samma prylar som Richard bygger på, men med rejält tilltagna nätdelar, både i antal och kapacitet. Jag är på iteration 0.7 eller nåt liknande, då jag i princip konstaterat att det spelar och låter! Så här ser "frankensteins månlandare" ut för närvarande: I botten finns grundläggande strömförsörjning, 5V till Raspberry Pi 3B+ (med DietPi) samt batteribaserad 3,3V till FiFoPi Q7 II och även till ES9038Q2M i Dual Mono konfig. Det som komplicerar det hela en smula är OPA861-kortets krav på +/-5V och ur ett experimentellt syfte tänker jag att dessa duger: Det är ett par MeanWell switchade boxar i tändsticksask-storlek som lämnar 5V ut (max 3A). Efter att försiktigt provat om det gick att kombinera dessa till att lämna +5V och -5V med gemensam jord kunde jag konstatera att man inte ska vidröra både chassi och 230V anslutningen! 🫣 Men bortsett från den uppiggande övningen så går det toppen! Den här lösningen låter... ...annorlunda...! Det betyder inte dåligt, bara en tämligen annorlunda ljudåtergivning! TBC... Richard, byZan, SeqPro1 and 4 others 6 1 Quote
Lasse Posted March 6 Posted March 6 Jäkla intressanta de där månlandarna och den där är jag väldans sugen på att höra vid tillfälle. AlfaGTV 1 Quote
Richard Posted March 6 Posted March 6 2 hours ago, AlfaGTV said: Inom ramen för trådens syfte, kan jag erkänna att jag provar något jag ursprungligen inte tänkte... Att i likhet med @Richard prova om det finns skäl att även låta IAN Canadas utmärkta transporter även agera som DAC direkt vid Pi'en. Mycket spännande detta!! Jo, det stämmer. Detta är mycket likt min andra iteration. Det som skiljer, om jag tänker rätt, är väl UcConditioner och strömförsörjningen men detta kan betraktas som en akademisk skillnad. Eller.. Jag är ju numer i den tredje iterationen med en massa strömmojänger och den fjärde med balanserat ut väntar. Eller låter vänta på sig kanske jag ska tillägga. Väntar på försteg.. 2 hours ago, AlfaGTV said: Den här lösningen låter... ...annorlunda...! Det betyder inte dåligt, bara en tämligen annorlunda ljudåtergivning! TBC... Ska bli roligt att se fortsättningen Quote
AlfaGTV Posted March 9 Author Posted March 9 On 2026-03-06 at 17:45, Richard said: Ska bli roligt att se fortsättningen Ehm... Fortsättningen just nu blev att jag rev bygget och gick tillbaka till HDMI Pi Pro II med I2S utmatning till LAiV Harmony uDAC! Det lät jättetrevligt och klart spännande, men... Jag hade återigen bekymmer med DSD-uppspelningen... Nu tror jag säkert att jag löser det, då Ian Jin är ruskigt serviceminded och snabba att supporta. Jag har redan fått tips på vad som kan evt vara orsaken. Kör du förresten True Async? Den är ju experimentell och stöds inte officiellt av Ess. Ian misstänker att det kan vara orsaken. Så jag får gå tillbaka till Gå, och prova i en annan uppsättning senare. Men just nu byggde jag tillbaka I2S utmatningen, med en signifikant skillnad, tillägget av en UcConditioner 2025 Pro, det betyder två supercaps á 450 Farad som buffert och ESR-sänkare. Batterierna har ju funktionellt varit mer än kapabla att leverera en ren och kraftfull ström till FiFoPi Q7, men med detta tillägg låter det inte sämre, det lovar jag! Batterierna lämnar alltså 3.3V till bufferten UcConditioner 3.3V, och denna bygger upp spänningen i de båda supercapsen, och när den är tillräcklig fungerar den helt passivt, som en buffert för 3.3V försörjningen till FiFoPi Q7 II och HDMIPi Pro II. När uppspelningen pausas eller byter format, toppas laddning upp i alla strömförsörjare och man kan spela ytterligare musik utan komplikation som påverkar störningar. Man skulle kunna säga att de slår ur underläge eftersom "tre små 🐖" på hyllan ovanför utgör Diretta-länk till Soulnote. Direkt vid inkoppling tyckte jag att det inte var så särdeles, men ganska snart tändes "Conditioning"-LED på bufferten och det mjuknade men började också spela med tunga pukslag och härliga transienter. Det låter bättre för varje minut tycker iaf jag! Jag skulle redan nu kunna hävda att det här bör vara sweetspot för en kostnadseffektiv high end streamer. Det är dessutom ganska enkelt, man behöver inte avancerade styrsystem och flera olika nätdelar. Allt kan byggas in i en låda, med en 5V-matning (inte kritisk) och bara anslutas till DAC och nätverk, sen är det bara att njuta. figge, Richard, calle_jr and 2 others 5 Quote
Richard Posted March 9 Posted March 9 19 minutes ago, AlfaGTV said: Kör du förresten True Async? Den är ju experimentell och stöds inte officiellt av Ess. Ian misstänker att det kan vara orsaken. Så jag får gå tillbaka till Gå, och prova i en annan uppsättning senare. Nä, jag kan inte minnas att jag gör det. Och jag har ju krånglat till det som tusan genom att sätta MonitorPI Pro i golvet på lådan så det är ju så trångt att jag inte rent praktiskt kan trycka på den. För jag förstår det som att det var en inställning du gör i ESS-controller (som väl är ungefär detsamma). Jag har en front väntandes där jag (troligen) kommer att ta bort skärmen (som visar) plattan och istället på något sätt monterar Monitor PI Pro utanför. Märker tydligt störning de sekunder som MonitorPI Pro lyser. AlfaGTV 1 Quote
Richard Posted March 9 Posted March 9 27 minutes ago, AlfaGTV said: tillägget av en UcConditioner 2025 Pro, det betyder två supercaps á 450 Farad som buffert och ESR-sänkare. Minns att du frågade mig när jag byggde den första vändan vad detta var bra för. Tror inte jag riktigt kunde svara men det verkar IAF som att du köpte lösningen efter eget praktiserande AlfaGTV 1 Quote
Tobias Posted March 9 Posted March 9 Jag tänker att månlandarna vill bli matade med en extremt ren signal, eftersom dom ofta är byggda kring minimalism och extremt ren ström själva. Just Diretta och DSD tenderar ju att generera "noise", till viss del, för att de ofta kräver extra teknik/boxar/processande framför månlandaren. Har du provat att fokusera bara på noise istället, som att ha så lite teknik som möjligt framför månlandaren, med så bra PS som möjligt? Detta är inte menat som kritik! Jag har ju själv inte provat Diretta och DSD... Jag är bara otroligt nyfiken och det är inte vanligt att folk jämför dom helt olika tillvägagångsätten. En anledning till att jag frågar är att jag själv börjar uppskatta Spotify (16/44) ju mer jag sänker noise nivåerna, vilket ju väcker en del tankar. Quote
AlfaGTV Posted March 9 Author Posted March 9 1 hour ago, Richard said: inte rent praktiskt kan trycka på den Men en vanlig Apple-fjärk har väl alla liggande? Annars skickar jag dig en, det borde funka om displayen överhuvudtaget syns. 1 hour ago, Tobias said: Just Diretta och DSD tenderar ju att generera "noise", till viss del, för att de ofta kräver extra teknik/boxar/processande framför månlandaren. Har du provat att fokusera bara på noise istället, som att ha så lite teknik som möjligt framför månlandaren, med så bra PS som möjligt? Jag begriper nog inte riktigt vad du menar med första stycket? Diretta kör jag endast till SOtM-grunkorna och DSD är en gammal "hang up" jag har! 🤪 Många av de album jag samlat på mig genom åren i DSD-formatet är väldigt väl behandlade i studion/masteringledet och jag har med många DAC'ar upplevt en mindre "krystad" återgivning, även med ESS DAC'ar som jag tror jobbar med 5 eller 6bitars bitdjup i sista ledet. Om det är min gamla uppfattning som befästs av att jag bekräftar idén återkommande vet jag ej? 😉 Det andra stycket tycker jag nog är just det en bra månlandare gör; låg, fast processorklocka, liten overhead vid arbetet med att omvandla från ethernet till ngn form av audiosignal. Och all ström av bra kvalitet! Själva Pi'en är inte så involverad, den tuffar på och låter bussarna skifta trafik bara. Eller menar du i serveränden kanske? Hmm, mja... Jag tycker ofta att Roon's uppsampling gör något positivt, men då kör jag de båda DAC'ar som hittas i bänken just nu, i NOS-läge. Därmed inte sagt att det alltid låter bäst så, det låter alldeles utmärkt även om jag kör bitperfekt och opåverkat. Quote
Richard Posted March 9 Posted March 9 32 minutes ago, AlfaGTV said: Men en vanlig Apple-fjärk har väl alla liggande? Annars skickar jag dig en, det borde funka om displayen överhuvudtaget syns. Valde jag bort från start och har inte haft en tanke på sedan. Ska hämtas ner från köket :-) Quote
Tobias Posted March 10 Posted March 10 14 hours ago, AlfaGTV said: Men en vanlig Apple-fjärk har väl alla liggande? Annars skickar jag dig en, det borde funka om displayen överhuvudtaget syns. Jag begriper nog inte riktigt vad du menar med första stycket? Diretta kör jag endast till SOtM-grunkorna och DSD är en gammal "hang up" jag har! 🤪 Många av de album jag samlat på mig genom åren i DSD-formatet är väldigt väl behandlade i studion/masteringledet och jag har med många DAC'ar upplevt en mindre "krystad" återgivning, även med ESS DAC'ar som jag tror jobbar med 5 eller 6bitars bitdjup i sista ledet. Om det är min gamla uppfattning som befästs av att jag bekräftar idén återkommande vet jag ej? 😉 Det andra stycket tycker jag nog är just det en bra månlandare gör; låg, fast processorklocka, liten overhead vid arbetet med att omvandla från ethernet till ngn form av audiosignal. Och all ström av bra kvalitet! Själva Pi'en är inte så involverad, den tuffar på och låter bussarna skifta trafik bara. Eller menar du i serveränden kanske? Hmm, mja... Jag tycker ofta att Roon's uppsampling gör något positivt, men då kör jag de båda DAC'ar som hittas i bänken just nu, i NOS-läge. Därmed inte sagt att det alltid låter bäst så, det låter alldeles utmärkt även om jag kör bitperfekt och opåverkat. Ja, jag menar att Diretta och DSD ofta kräver en dator/server framför streamern vilket kanske håller en månlandare tillbaka lite(?) då dess potential är väldigt hög. Som du säger, så gillar även jag idén med att köra NOS och Diretta, för att streamern sen ska ha så enkel uppgift som möjligt, vilket ju sänker störningarna från processande lokalt i streamern. Samtidigt så tar det emot (för mig) att nu stoppa in fler burkar framför min streamer, när jag jobbat stenhårt på att ha så få burkar (och bra PS) som möjligt, eftersom det också är galet effektivt och aldrig verkar sluta bli bättre, ju mer man förenklar och använder mindre ström framför streamern. Jag tycker mig märka en logik att Hi-Res är bra för att det klockar signalen oftare, inte för att det är högre resolution. Att klocka signalen oftare är bra när klockan driftar, eftersom den då inte hinner drifta så mycket mellan klockningarna. Därför används uppsampling ofta av dom som har en dator/server i signalvägen, för att det gör klockningen bättre genom att klocka oftare. Om man däremot minskar noiset i stället, så att klockan inte driftar (teoretiskt) så behöver man inte klocka lika ofta och då låter 16/44 helt plötsligt magiskt bra. 16/44 innebär ju också mindre data att processa men kanske tillräckligt bra upplösning? Det är ju den gamla skolan som många audiofiler går "tillbaka" till, när dom använder gamla 16/44 Philips DAC chips, som AudioNote osv... Massa babbel från min sida... , och förmodligen svårtolkat..., men försöker få mina egna teorier bekräftade/emotsagda för att kunna välja "rätt" väg. Quote
Recommended Posts