Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vi fick redan på mässan i Munchen i Maj information om nästa modell från HANA: Umami Black. Detta blir deras bästa pickup någonsin därmed till ett högre pris än de andra. Här har de inte sparat in på något i jakten på att göra den bästa möjliga musikförmedlaren som de kan tänka sig! Masao Okada-san är över 80 år och vill lämna ett bestående avtryck och sin kanske sista och bästa konstruktion någonsin. Så inget krut har sparats. 

Nålrör i ren diamant! 

hana-umami-black-mc-cartridge-hifi-news-

Posted

Ni vet ju redan detta men diamant är det hårdaste materialet som finns och bortsett från kostnaden och svårigheten att bearbeta så är det närmast idealt för ändamålet. Styvheten är mycket bättre än aluminium som de normalt använder. Så nu är det inte bara min fru som vill ha diamanter längre.... :-) 

Priset i Sverige verkar hamna på ca 129 000kr så inte helt gratis men så är detta också en helt unik pickup. Jag tyckte att Umami Red var obegripligt bra så jag bävar lite inför hur denna ska kunna vara ännu bättre.... Ska bli spännande! 

Vi har bara beställt 2 st ex till Sverige som bör komma kring nyår och jag misstänker att båda redan är bokade och sålda när de väl kommer ( vi har redan fått förfrågningar på dem!) 

Teknik: 

1. En helt ny typ av magnetsystem med ett inverterat U. Detta ska enligt HANA ge flera fördelar med mindre ströfält och mer fokus av magnetflöde till spolarna. 

2. För första gången så sitter det en Neodyn-Järn-Bor (NdFeB) magnet i en HANA för ett ännu starkare magnetflöde än tidigare. 

3. De handlindade spolarna använder 4N ren koppar (och inte silver som jag väntat mig. Men HANA gillar mer kött och blod än max upplösning vilket vi alla är glada för!) och är lindade runt "Järnkorset" i en speciell hybrid metall "Carbon Permalloy" vilket innebär ovanligt hög halt av kol och mängder av nickel i mixen. Svenska Lundahl gör ju även mycket fina MC-transformatorer i snarlik metall så det finns nog fog för att välja just denna klassiska lösning. 

4. Utgångsnivån är 0,3 mV och 5 Ohms utgångsimpedans. 

5. Kroppen i special-aluminium är sedan behandlad med en PVD-process (Physical Vapor Deposition) som ska ge en hållbar och tålig finish av bästa kvalitet. 

Posted

Mycket intressant! 

Du nämner inte vilken diamantprofil de valt för den bondade diamanten?

Och på förekommen anledning, inte riktat mot Hana specifikt:

Kommer man få med ett individuellt protokoll med föreslagna monteringsanvisningar (baserat på individuella avvikelser som för ALLA handmonterade pickuper) och mätdata som frekvensgång, resonansbeteende och spårförmåga?

Posted

Hade lite svårt att hitta exakt info om nålslipningen men här är vad de skriver: 

Microline Stylus
The ‘nude’ natural diamond Microline stylus mirrors the shape of the original cutting head
stylus used in mastering vinyl records. With a .22mm square profile and precisely mounted
to the diamond cantilever, it captures the subtlest musical nuances.

Posted

Del 2 av din fråga. Jag vet inte. 

Vad jag kan säga är att vi just nu jobbar på ett samarbete med Bengt på Sound by Vinyl där han kommer att åka till alla kunder ( i Sverige) som köper en Umami Black. Han kommer då att mäta in varje exemplar exakt rätt på just denna skivspelare. Detta tar många timmar att optimera för att få korrekt och att bara få en rekommendation från tillverkaren räcker tyvärr inte långt i jämförelse. 

Posted
20 minutes ago, Transient Design said:

Detta tar många timmar att optimera för att få korrekt och att bara få en rekommendation från tillverkaren räcker tyvärr inte långt i jämförelse.

Jag är fullt medveten om detta, och inser att det är en tidsödande process att analysera (och optimera) en pickup. Men som tillverkare av den här typen av produkter tänker jag att man är mycket mån om att det som kommer ut till kund motsvarar specifikationerna.

Om man köper en Denon DL-103 till exempel, så får man en frekvensgångsmätning av just detta exemplar, men jag kan inte påstå att jag sett ngt liknande för andra pickuper, oavsett prisklass? Jo, Benz Micro hade dessa också!

IMG_2746.jpeg

Men, jag menar att man bör säkerställa att enheter i detta prisspann faktiskt möter specifikationerna genom individuell kontroll och mätning. Och med lite basdata behöver jag och @SOUND BY VINYL inte gissa/iterera oss fram till en mera optimal inställning! ;) 

Posted
4 hours ago, calm said:

Jodå flera har individuella mätningar. Tyskarna har ordning och reda!👍🙂

Här min Golfinger från Clearaudioimage.thumb.jpg.06f6c71dc97b376ae17c6636a6f41fd8.jpg

Ja titta! De har även inkluderat överhörning/crosstalk tolkar jag det som, vilket brukar ligga mellan 25dB upp till ca 35dB!

Snyggt av tyskarna!

• 1 month later...
Posted

You have already got following explanation about “OKD” Moving Coil
Generator, as follows.

<High-Efficiency “OKD” Moving Coil Generator>
A world first, the Umami Black employs the newly developed “OKD”
generator featuring an Integrated Pole Piece and Rear Yoke together with
an Inverted U-shaped Front Yoke. This innovative architecture optimizes
energy transfer from the Microline stylus/diamond cantilever to the
moving coil system.
The OKD generator’s compact, rigid structure minimizes magnetic power loss
while suppressing unwanted mechanical vibrations to vanishingly low
levels. The result is a dramatic improvement in transducing the vinyl
groove modulations that carry the musical signal, ensuring the hybrid
armature moving coil responds with unprecedented accuracy and musicality.

(2)
In this case, "OKD" means Okada-san himself at Excel Sound, having
created OKD Generator.

(3)
However, we now have found in many circumstance globally,
"OKD" means "Optimized Kinetic Design" which is completely fake
information.

Our colleagues are kindly advising us this might have been caused by
ChatGPT, responsible by Google and Microsoft, as there no parties in
HANA distribution networks who created this fake information.

(4)
Regardless of any cause, we would appreciate your appropriate advice of
this fact to all personnel concerned when you would face the same from
now.

(5)
With our much pleasure and gratitude, attached herewith are "HANA Umami
family in skeleton photo by Matthias Bode-san, "Stereo"/ German magazine,
taken at Excel Sound lab in Japan and relevant "HANA-Umami / Blue-Red-Black
Structural difference" for your information to know various difference
visually and in specification items (You will see simple, compact and
unique "OKD" Generator, in front)

In addition to long term well accepted Umami Blue and Umami Red, Umami
Black seems to have got already exciting response from consumers from
around the world and your continuous report would be mostly appreciated.