Jump to content

Recommended Posts

Posted
3 hours ago, conan said:

Kanske göra ett panelkort med alla reglage, led, displayer på? Kortkontakter eller flatkabel mellan korten?

Ja!

Det är precis det vi tänker. Ett fördelningskort under toppanelen och där samlas OLED, enkodrar och knappar till två stycken I/O-expandrar. Då blir det inte mer än ca 16 signaler som behövs till digitalkortet, och som kan gå i en flatkabel. SCL, SDA, MISO, MOSI, några CS, IRQ till expandrarna och spänningsmatning.

 

  • 3 weeks later...
Posted
On 2026-05-16 at 10:39, calle_jr said:

Det som bör göras med hårdvaran är:

  • Rätta till några estetiska saker och småmissar.
  • Justera layout för vissa delkretsar för bättre åtkomst, tex placering av vissa trimpotar och att skapa lite mer plats runt OP till 10Hz-filtret.
  • Flytta riaa till analogkortet, ta bort ett par rca-kontakter och vipp, ersätt med relä och LED-knapp.
  • Flytta den fasta pre-gain enbart till LINE.
  • Eventuellt flytta VU-kretsen till digitalkortet för att inte analogkortet ska behöva bli större.
  • Byt alla C-Gridkontakter och stiftlister till KK254.
  • Samla ihop 5V och GNDD till en kontakt på analogkortet.
  • Byta I/O-expander breakout-kort till IC.
  • Eventuellt byta enkodrar mot I2C-anslutna.
  • Dela upp digitalkortet så att det bara har ESP, ADC, nivåomvandlare, tongenerator, komparator, VU-krets och nätdel. I/O, IR, LED-resistorer och RTC flyttas till ett "fördelningskort" som kan sitta på undersidan av toppanelen.
  • Samla ihop alla signaler från digitalkort till fördelningskort i en flatkabel.
  • Byt allt övrigt kablage till färdigterminerat.
  • Byt usb-c anslutningskort till panelmonterad.

Dessa åtgärder kommer minska byggtiden avsevärt utan att det påverkar funktionerna.

Det mesta av underlagen för detta är nu fixade och scheman är uppdaterade.

 

Huvudkort:

 

image.png

 

Fördelningskort:

 

image.png

 

 

 

Huvudkortet är 290x180mm så det passar i en 12"x8" låda:

 

 

image.png

 

Huvudkortet har två jordplan, ett för analoga signaler och ett för digitala.

PGA-kretsar, komparator och ADC hanterar både analoga signaler som ska ha GNDA som referens och digitala signaler som har GNDD som referens. 

Fysiskt ser därför jordplanen ut såhär (ljusröd=GNDA, mörkröd=GNDD) eftersom de ligger i samma lager:

 

image.png

 

Respektive jordplan samt nätdelens jord är förbundna i varsin punkt till en gemensam jordskruv.

RCA-kontakter är kopplade till jordplan för att undvika potentialskillnader.

Nätdelen har usb-c-anslutningens minuspol som referens, och även denna är kopplad till den gemensamma jordskruven.

 

 

Fördelningskortet är 230x80mm och de två OLED-skärmarna samt enkodrar, I/O-expandrar och klocka är pcb-monterade. Kortet ska fästas på toppanelens undersida, så att trådar för LED-knappar, SD-kortläsare och IR-mottagare kan lödas direkt till kortet utan behov av kontakter. Endast en 2x10 IDC-kabel förbinder fördelningskortet med huvudkortet.

 

Fram- och baksida av fördelningskortet:

 

image.png

 

image.png

 

Posted

 

Det fanns inledningsvis en tanke att använda Jan Diddens nätdel SilentSwitcher. Ett tips från @secanbj som använt den tidigare.

Det görs gruppköp av den med ojämna mellanrum, och det tog nu senast sex månader att få ihop ett tillräckligt antal, så vi har fram tills nu utgått ifrån en DC-DC stepup-lösning med +/-12V i stället, och tagit 5V-matning direkt från powerbank med separata filterkondensatorer.

 

SilentSwitcher är ett intressant kort:

 

  • Board size 68x36mm
  • USB-C input connector
  • Max input voltage is 15V
  • USB PD support (5V/12V/15V)
  • 3 connectors for low voltage output (total load current 1A). Default output voltage is 5.5V which is suited for most SOT-23 LDOs. Output voltage can alternatively be set to 5V or 3.3V with a jumper.
  • 2 connectors for dual high voltage output (+/-). Default voltage is +/-15V with total available load current of 350mA+350mA when input voltage is 9V or more. Output voltage can be tuned by changing 4 1206 sized resistors. +/-24V output has been tested to work with at least 200mA+200mA load current. Even higher output voltages are possible (up to +/-35V) but with lower available current.
  • Noise performance is same or better than in original.

 

Kortet kostar ca 75 EUR + frakt och kan i nuläget bara fås via gruppköp på diyAudio.

 

DSC_7807.JPG

 

DSC_7809.JPG

 

 

Vår nuvarande lösning med stepup verkar fungera utmärkt för våra tillämpningar, den är billigare och den tar lite mindre plats.

Så nu blir frågan om det är aktuellt att byta?

 

Posted
1 hour ago, conan said:

Vilka effektbehov finns egentligen?

Ca 600mA vad jag har kunnat mäta, dvs ca 3W.

 

1 hour ago, conan said:

Det kanske inte måste vara switchat?

Nej.

Det var mer att det verkar inte finnas något liknande SilentSwitcher i så litet format vad vi har kunnat hitta.

Dvs +/-15V analog filtrerad matning, separerad 5V / 3V3 digital filtrerad matning och mycket lågt brus.

Jag har inget schema, men det sitter 2st 68µF elektrolyter för +/-15V och 2st 22µF för 5V.

 

Man kommer behöva mycket förstärkning för en del pu-mätningar, men man kommer aldrig behöva +/-15V sving.

 

Jag såg Jan Diddens brusmätningar som bevis på att signalen är väldigt ren. De testar varje kort en timme med +15V@450mA, -15V@450mA och 5.5V@1A (ca 20W totalt). Här är exempel på en sån mätning för +15V:

 

ssxl_v3d_003-15v-jpg.1606048

 

Så, om jag kan ta bort ett gäng elektrolyter från vårt kort, ta bort kontakter etc, så blir ytbehovet ungefär detsamma, lite mindre kostnadsdiff och lite enklare att bygga.

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...