Anders65 Posted September 4, 2025 Posted September 4, 2025 Det har varit en otroligt lärorik resa genom åren att utforska hur olika tekniska lösningar påverkar ljudet i förstärkare. Resan började med ett försteg där jag testade både rörlösningar och en egen konstruktion för H2 (andra ordningens harmonisk distortion), starkt inspirerad av Nelson Pass och hans eleganta och ofta enkla idéer. Därefter byggde jag min första prototypförstärkare, där jag fortsatte att experimentera. Här kom bland annat batteriströmförsörjning, laterala MOSFET:ar och en annorlunda återkopplingslösning in i bilden. Jag minns särskilt första gången jag besökte @Bebop i Blekinge. Vi kopplade in förstärkaren i hans anläggning – jag var förstås otroligt nervös – men allt fungerade, och den lät ändå ganska bra. Utvecklingen fortsatte, och jag byggde en ny prototyp med flera förbättringar: kraftigare utgångssteg, nya batterier, högre uteffekt och en ändrad återkopplingslösning. Den tidigare strömåterkopplingen hade sina problem, så jag införde en måttlig mängd global negativ återkoppling istället. Men när jag började spela på prototyp 2 insåg jag snabbt att ljudet inte alls var lika öppet och naturligt som i den första versionen. Prototyp 2 blev därför kortlivad. Jag vände då blicken mot en intressant lösning: Hawksford’s Error Correction, som Jan Didden presenterade i en förstärkarkonstruktion publicerad i Elektor Magazine 2008. Med denna som inspiration utvecklade jag ett helt nytt utgångssteg med laterala MOSFET:ar och Hawksfords felkorrektion. Driftsättningen blev dock en prövning – förstärkaren självsvängde, och det tog tre veckor att lösa. I simuleringarna var allt stabilt, men i verkligheten visade det sig att problemet låg i strömförsörjningen, inte i själva kopplingen. Ett bra exempel på hur felsökning ofta leder en fel i början. När problemet väl var avhjälpt fungerade förstärkaren riktigt bra – ett stort lyft ljudmässigt. Prototyp 3 blev långlivad och deltog på flera mässor i både Sverige och Norge, där många uppskattade det fina ljudet, inte minst mellanregistret. Från 2023 och framåt har jag haft en tydlig vision: att skapa en integrerad klass AB-förstärkare som ljudmässigt kan mäta sig med de allra bästa, oavsett prisklass. En enorm utmaning, men jag kände att tiden var mogen att ta mig an den. För att ha en chans att lyckas beslutade jag tidigt att inte kompromissa på någon punkt när det gäller hur förstärkaren hanterar musiksignalen. Filosofin bakom detta – och mycket mer – kommer jag att berätta om ett seminarium under Take 5 i oktober, där det självklart också blir tillfälle att ställa frågor. Jag ser verkligen fram emot det! Men redan innan dess finns det ett unikt tillfälle att lyssna på hela signalkedjan från REGAL – från DAC till högtalare – söndagen den 14 september kl. 11–16 hos Perfect Sense. För mig har det varit och är en otrolig resa som har resulterat helt nya tekniska lösningar, patent, kablar av olika typer och nivåer, strömfördelare, DAC och nu även förstärkare. Där alla dessa komponenter nu för första gången visas och demas tillsammans i sin helhet. Fantastiskt roligt att få möjlighet att dela resultatet av resan så här långt Ser fram emot att ses den 14 september och givetvis lite senare på Take 5 i oktober. /Anders Terminator, Muffin, lindvall and 15 others 18 Quote
Recommended Posts