Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nu vill jag ha ÄRLIGA svar och inte några påhopp och onödiga diskussioner! 

Har en fråga angående högtalarmärket JAMO. Det sägs att deras äldre modeller är bra medans de nyare är sämre. Stämmer detta? Själv är jag i och för sig fortfarande väldigt nöjd med mina GENXXA högtalare. Men aa, vrf inte prova de här också. De kostar iallafall 500kr och de är stora då. Kan tyvärr inte ta bild på de än då jag inte har köpt än. Blir på lördag. JAMO ska ha fin diskant och mellanregister men att det kanske är bra att komplettera med en bass om man vill ha lite extra ”tryck” och ”djup”. 

Så min rådfråga är helt enkelt om det är ett bra märke och värt 500kr? Jag tycker det men vill ändå rådfråga. Och som sagt var inga påhopp, besserwisser fasoner eller liknande!

Tack på förhand!

Posted

Det finns inga ja/nej-svar på den här typen av frågor, och som du säkert är medveten om har Jamo gjort både några riktigt fina högtalare (t.ex. Concert-serien) men den absolut största bulken är räppel som låter illa för mina öron. Men det är poängen, det måste vara du som avgör, det är din resa och din smak som ska hitta rätt.

Om du gillar det är allt väl, om inte så har du byggt på erfarenhetsbanken.

Posted
1 hour ago, AlfaGTV said:

Det finns inga ja/nej-svar på den här typen av frågor, och som du säkert är medveten om har Jamo gjort både några riktigt fina högtalare (t.ex. Concert-serien) men den absolut största bulken är räppel som låter illa för mina öron. Men det är poängen, det måste vara du som avgör, det är din resa och din smak som ska hitta rätt.

Om du gillar det är allt väl, om inte så har du byggt på erfarenhetsbanken.

Bulken? Räppel?

Posted

Adam, Skicka in in bild eller info vad det är för högtalare. Annars är det omöjligt att säga mer än vad som sagts. Med "Bulken" antar jag att det menas de flesta av modellerna som Jamo producerat (merparten). "Räppel" brukar jag inte använda men sannolikt betyder det "skräp" ur ett hifi-perspektiv.

Med det sagt så hade jag några mindre Jamo typ surround/bokhylle i min ungdom och det lät ju, men just inte mer. Men man kan ju inte förvänta sig toppljud för 500kr. Däremot kan ju gamla vintage låta lite kul ibland och man lär sig ju alltid något oavsett vad man lyssnar till. Att högtalarna är stora kan ju vara kul och kan teoretiskt ge djupare bas, men är inte lådorna och elementen bra så kan det mest bli bumlig och odefinierad bas.

Posted
5 minutes ago, shaft said:

Adam, Skicka in in bild eller info vad det är för högtalare. Annars är det omöjligt att säga mer än vad som sagts. Med "Bulken" antar jag att det menas de flesta av modellerna som Jamo producerat (merparten). "Räppel" brukar jag inte använda men sannolikt betyder det "skräp" ur ett hifi-perspektiv.

Med det sagt så hade jag några mindre Jamo typ surround/bokhylle i min ungdom och det lät ju, men just inte mer. Men man kan ju inte förvänta sig toppljud för 500kr. Däremot kan ju gamla vintage låta lite kul ibland och man lär sig ju alltid något oavsett vad man lyssnar till. Att högtalarna är stora kan ju vara kul och kan teoretiskt ge djupare bas, men är inte lådorna och elementen bra så kan det mest bli bumlig och odefinierad bas.

Skickar bild!

https://drive.google.com/file/d/1ShtPdntBiyJFc_Erw4KbbVORdHg33ZWP/view?usp=drivesdk

https://drive.google.com/file/d/1CBSqUc0g5UPOk2vK0gsfBGVfArsb2BZ4/view?usp=drivesdk