P-pan Posted April 3 Posted April 3 En del skivomslag är inte helt lätta att få fast på bild... Men jag har lärt mig lite tricks... Tur att man kommer på lite "lysande" idéer ibland AlfaGTV and conan 1 1 Quote
Richard Posted April 4 Author Posted April 4 Införskaffad begagnad i Lund tidigare i veckan. Inget man slänger på under "första daten". Corea, McLaughlin m.fl. new order, calle_jr and Shamrock 3 Quote
LasseJ Posted April 4 Posted April 4 Här fortsätter jag att vandra vidare på minnenas allé och musik som har betytt lite extra mycket för mig. Inte bara för att musiken var bra utan även för de minnen och livshändelser som den hör ihop med. Musiken har ju alltid varit en viktig del i mitt liv och därmed också närvarande under uppväxten och har bidragit till att utvecklas till den man är. Åren går som sagt allt för fort och att lyssna på dessa fina låtar får verkligen minnena och stunderna att komma tillbaka. Ibland med vedmod och sorg men oftast med glädje, kärlek och allt fint man ändå har upplevt och fått vara med om. Flickvännen vid 16 års ålder som blev min fru och är så fortfarande. Olika äventyr, övernattningar i skärgården, mor, far och bror som inte finns med mig längre. Barn och barnbarn och mycket annat. Tänk vilken underbar naturkraft musiken innebär! 10cc gillade jag. Upptäckte dem redan med deras andra album Sheet Music med låten Wallstreet Shuffle. Tyvärr var både det och det efterföljande albumen ojämna men Deceptive Bends var riktigt bra. Graham Gouldman turnerar fortfarande med de gamla låtarna och kommer till Sverige senare i år. Eric Stewart lämnade mer eller mindre musiken efter en svår bilolycka. Lol Creme och Kevin Godley lämnade ju gruppen inför detta album och blev bl.a. tidiga föregångare inom musikvideoindustrin. conan, Vox, P-pan and 3 others 5 1 Quote
LasseJ Posted April 4 Posted April 4 Ett mer otippad bidrag men detta album betydde mycket. Uggla var verkligen något nytt då när detta album släpptes. Uggla var ju då influerad av både punk och glamrock och just detta album skrev han efter att ha lyssnat på The Clash på Grönan. Kaj Kindvall kallade honom för Sveriges första punkare vilket Uggla själv inte gillade. Han fortsatte dock inte med rock utan han gick sedan mer mot trallvänlig pop och humoristiska och texter. Dock har han massor av hits under åren. Men texter kunde han ju skriva redan då fast mina småborgerliga föräldrar tyckte att texterna var hemska. Vad ska det bli av den pojken? ...å jag vaknar på morrn å liket e kvar, hon ligger breve ...att ragga brudar har för oss blitt en sport P-pan, Vox, byZan and 1 other 4 Quote
LasseJ Posted April 4 Posted April 4 Ska man ha med musik som har betytt lite extra så går det inte att hoppa över Abba! Waterloo 1974. Det självbetitlade albumet året efter med bl.a, superhiten Mamma Mia. Det finns ju hur många bra låtar som helst med Abba men för mig är det ett album som sticket ut lite extra. Det innejåller bl.a. Gimme, gimme, gimme. byZan 1 Quote
LasseJ Posted April 4 Posted April 4 Självklart finns Queen med bland musiken som präglade min uppväxt. Upptäckte dem tack vare min tjejkompis, samma som drog med mig på bio och Saturday Night Fever. Hon hade köpte en LP med grupp som hennes storasyster tipsade om. Låten som knockade mig då var Killer Queen! Queen behöver ju ingen presentation. Massor av hits. Ikväll väljer jag detta album som är en riktigt favorit. P-pan, Vox and byZan 3 Quote
LasseJ Posted April 4 Posted April 4 Det finns hur mycket som helst av bra musik som har betytt mycket så det är svårt att välja ut några album men jag försöker ändå. Manfred Mann hade jag ju hört talas om tidigare men det var inget som fastnade förrän jag hörde Mighty Quinn från albumet Watch som kom 1978. Nu hade även Chris Thompson kommit med i bandet på sång och gitarr.Hela albumet är bra. Jag har förövrigt gillat Bob Dylan´s låtar bäst när någon annan gör dem. De två albumen efter är minst lika bra. Watch fick ingen jättebra kritik men blev ändå en succé för bandet. Här får det räcka för ikväll. Vi ska upp tidigt i morgon. mabron, Vox, byZan and 1 other 3 1 Quote
AlfaGTV Posted April 5 Posted April 5 7 hours ago, LasseJ said: Jag har förövrigt gillat Bob Dylan´s låtar bäst när någon annan gör dem. He! Samma här! För övrigt, du radar upp rariteter Lasse! mabron and LasseJ 2 Quote
byZan Posted April 5 Posted April 5 14 minutes ago, AlfaGTV said: För övrigt, du radar upp rariteter Lasse! Jag håller med och minnenas allé blir längre och längre bort från när man lyssnade på dessa när de kom ut. @AlfaGTV du måste hittat dessa i någon back någonstans med en skylt ”gammal pop/rariteter”, du är ju så ung AlfaGTV and LasseJ 1 1 Quote
Vox Posted April 5 Posted April 5 @LasseJ Det märks på musiken att du och jag nästan är jämngamla. Skiljer bara två år till min fördel/nackdel. 😀 LasseJ 1 Quote
calm Posted April 5 Posted April 5 Det hör påsken till att om möjligt få lyssna på en Bach-passion gärna live eftersom det är en så mäktig upplevelse med fulla körverk. Tyvärr var jag förhindrad i år att bevista någon konsert så det fick bli näst bäst, dvs skiva eller som i mitt fall över streamingen: Lyssnade först på denna Matteuspassion under David Åhlen från 2000, men den var undermåligt inspelad so det fick bli Johannes istället. Här fick jag dock lite bättre körklang och kunde njuta bättre. Dessutom på originalspråk och inte svenska. Quote
calm Posted April 5 Posted April 5 Ibland får man sug att lyssna på sina ungdoms gitarrhjältar och gillade man den tidiga engelska bluesen så fanns egentligen bara en framstående planskola för alla som skulle gå vidare. Det var naturligtvis John Mayall och hans Bluesbrakers, där många framstående gitarrister passerat som Eric Clapton, Peter Green, Mick Taylor. Harvey Mandel och Mick Romson mfl. John turnerade långt upp i åren och tyvärr missade jag en spelning som han hade på Debaser i Stockholm för mellan 5 och 10 år sedan. Det hade varit kul att se honom. Här en platta som gick varm då det begav sig på slutet av 60-talet, och den håller än idag för en omlyssning. Detta ledde så småningom att jag kom in på Chicago-bluesen och sedermera jazzen vid en närmast chockartad lyssning på Bitches Brew med Miles Davis. Satte allt vad jag tidigare lyssnat på ända. Det var tider det........... calle_jr 1 Quote
calm Posted April 5 Posted April 5 Alltid kul om man inte följt en artist på många år att höra hur deras vidareutveckling fört dem på nya spår. Till John Mayalls 70-årsdag återsamlades delar av Bluesbrakers till en gemensam hyllningskonsert med jubilaren och Eric Clapton och Mick Taylor mfl. Jag kan konstatera att mycket vatten runnit under broarna sedan dess, men rötterna sitter definitivt kvar i den ursprungliga bluesen. Klart lyssningsbara och ursprungligt musikalisk grund i botten med rätta blueskänslan. Det svänger tungt!!!! John han fylla 90 innan han gick bort så skivan har en del år på nacken. Inspelad 2003. Quote
Richard Posted April 5 Author Posted April 5 - Jag ska bara gå ner och lyssna på EN platta innan vi sätter igång med Jansson och äggen.. Då får det bli den bästa i sitt slag. Joyosa. Fantastisk!! AlfaGTV and new order 2 Quote
Josaa Posted April 5 Posted April 5 på rullband, enligt mig en av de bästa B-sidorna på ett album nånsin! calle_jr, P-pan, shaft and 4 others 7 Quote
Old Sven Posted April 6 Posted April 6 Det blev Leonard Cohen igår. Genom andras tolkningar. För Ebba Forsbergs nya skiva, Amen, amen, amen och sedan en överraskning som hittade begagnad och inte visste fanns. Mats Klingström, Jag är din man. Bra båda två. Klingström överraskade. P-pan 1 Quote
mabron Posted April 6 Posted April 6 Hade nästa glömt jag köpt Gammalt i ny förpackning calle_jr 1 Quote
new order Posted April 6 Posted April 6 20 hours ago, Josaa said: på rullband, enligt mig en av de bästa B-sidorna på ett album nånsin! Alltså. Den där skivan är jävligt bra. AlfaGTV, Josaa, calle_jr and 1 other 4 Quote
conan Posted April 6 Posted April 6 Bob Martin - Next to Nothin' Låter riktigt bra! Trummor, bas, gitarr, fiol, sång - hela arrangemanget samt varsamt mastrad. Americana-country av hög klass. Quote
calle_jr Posted April 7 Posted April 7 15 hours ago, mabron said: Hade nästa glömt jag köpt Gammalt i ny förpackning Häpp! Lyssnade mycket på Hold On To Me från ’88, men ingenting varken före eller efter det. Australiensisk r&b, soul, folk, pop. mabron 1 Quote
mabron Posted April 7 Posted April 7 26 minutes ago, calle_jr said: Häpp! Lyssnade mycket på Hold On To Me från ’88, men ingenting varken före eller efter det. Australiensisk r&b, soul, folk, pop. Såg / lyssnade på dom ( ny konstellation) för 2 år sedan . Var riktigt bra. Annars går nog denna lite oftare än ”Hold on to me” calle_jr 1 Quote
conan Posted April 7 Posted April 7 Boulou Ferré spelar jazz men kanske inte direkt Manouche, eller Djangojazz. Släkten Ferré har också spelat tillsammans med Django, och Boulou själv har spelat med flertalet stora namn som John Coltrane, Chet Baker och Svend Asmussen. Quote
conan Posted April 9 Posted April 9 Mesh spelar på i samma fåra de plöjt ända sen 90-talet, industrisynth alternative. Bandet som Depeche alltid velat kopiera (hehe) men det är ju lite samma samma på albumen om man nu ska vara lite kritisk. Lite analogt med Italo Disco, stilen känns igen och överlever alla tider. lindvall 1 Quote
torbjorn Posted April 10 Posted April 10 Äntligen fredag…. Är det vinet eller senaste inköpet som snurrar på Hackspetten som genererar välbefinnandet? Det är nog kanske båda! Hur som helst -The third mind mitt nya favvo-band. Ett band som seglat under radarn för mig. Är väl lite av ett sidoprojekt för respektive bandmedlem. Så som jag fattat så är det Dave Alvin som startad bandet tillsammans med Victor Krummenacher (Camper van Bethoven kommer nån ihåg dem?). De spelar någon sorts psykedisk rock med lite drag av blues (Dave Alvins gitarr) americana. Mest covers men inte allt. Övriga bandmedlemmar är Jesse Sykes, David Immerglūck, Michael Jerome. Detta är väl fjärde albumet. Har de flesta av Dave Alvins plattor men detta är mycket annorlunda mot hur han brukar låta. Jesse Sykes först platta har jag också och den ska jag spela imorgon. Hon har en väldigt behaglig röst. Michael Jerome har jag nog hört trumma förr då han spelat med både John Cale och Richard Thompson. Kommer skaffa alla deras skivor! BTW, lite annorlunda att ett rockband gör en cover på Pharoah Sanders låt. Första live framträdandet Quote
Recommended Posts