MatsT Posted August 23, 2025 Posted August 23, 2025 Jag har känt ett visst behov av att beskriva min experimentanläggning i en separat tråd och just idag ser den ut så här: Anledningen till att jag byggde upp den anläggningen var att jag ville kunna prova olika apparater och lösningar utan att ändra i huvudanläggningen som jag inte vill förändra i onödan och detsamma gäller den andra anläggningen som jag har uppställd och kallar vintageanläggningen. Nästan alla högtalarna på samma bild. Experimentanläggningen använder för närvarande de här: Jag ska försöka ta lite bättre bilder framöver men för en första beskrivning får det duga med dessa. plind, calle_jr and P-pan 3 Quote
MatsT Posted August 23, 2025 Author Posted August 23, 2025 Jag har letat bland mina bilder och experimentanläggningen som permanent uppställd anläggning var inte så gammal som jag trodde. Det är bara drygt 2 år sedan jag tog de första bilderna av den permanenta uppställningen. Då var det mina små Kef-högtalare som ställts fram och sub'en hade dykt upp också. Första antydningen till permanent uppställning på bänk och i hyllor: Ett par månader senare. Då börjar det vara sig ganska likt. plind, AlfaGTV and calle_jr 3 Quote
calle_jr Posted August 23, 2025 Posted August 23, 2025 Jag gillar benämningen "experimentanläggning" skarpt. Det tar ner kravnivån man ställer på sig själv. Allt måste inte bli bättre hela tiden och man kan få lov att lyckas ibland och misslyckas emellanåt. AlfaGTV, plind, byZan and 1 other 4 Quote
MatsT Posted August 24, 2025 Author Posted August 24, 2025 När jag ser att den inte funnits i permanent upplaga mer än 2 år inser jag hur bra det har varit. Jag har hunnit med väldigt mycket prov på den tiden och kvaliteten har stadigt blivit bättre och det har spillt över på de andra anläggningarna också. Det är en stor fördel att inte behöva riskera att "finlyssningen" påverkas negativt på grund av att jag är nyfiken på att prova något och det kan få vara i stort sett vad som helst. Det är praktiskt att kunna ställa upp något relativt snabbt och köra lite prov som kan få pågå under den tiden som behövs. calle_jr, plind and byZan 3 Quote
MatsT Posted August 24, 2025 Author Posted August 24, 2025 Här är en tidig upplaga av experimentanläggningen. Prov gjordes med Kef Reference 104ab och Audio Pro B2-27 via aktivt filter vid 100 Hz. Ganska snabbt blev de högtalarna ersatta med Kef Reference 101 som har ett bättre mellanregister och den mer potenta basen i 104'orna behövdes inte då det kommit en in en SW. Jag byggde nya delningsfilter till Reference 101 och första versionen syns liggande på golvet. Det var ett rätt välljudande system men det finns många andra sätt att bygga ihop systemet på och jag har provat några av dem... calle_jr, plind and AlfaGTV 3 Quote
MatsT Posted August 30, 2025 Author Posted August 30, 2025 Det räcker med 1 CD-spelare så den tillfälligt uppställda Pioneer'en har fått flytta tillbaka till platsen den haft ett tag. Det var ingen större skillnad mellan Pioneer och Sony så nu får Sony'n vara den primära CD-spelaren i den här anläggningen. För att göra experiment enklare har jag kopplat in min mätförstärkare för att göra det möjligt att snabbt komma igång med t.ex REW-mätningar. Quote
MatsT Posted September 1, 2025 Author Posted September 1, 2025 Nu har jag mätt upp experimentanläggningen med "Dynaudio DM 2/6 MT Edition". Mikrofonen placerades cirka 75 cm från högtalaren i riktning mot lyssningspositionen. 100 dB absolutnivå stämmer inte, det var betydligt lägre. Jag ska försöka hitta var jag kan justera detta men bortsett från att kurvorna ligger cirka 20-25 dB för högt stämmer det. plind, AlfaGTV and calle_jr 3 Quote
AlfaGTV Posted September 1, 2025 Posted September 1, 2025 Det såg väl inte illa ut alls? Det enda som man skulle vilja pilla lite på är väl isf dipp'en runt 120Hz, men inte heller det verkar ställa till det. MatsT 1 Quote
MatsT Posted April 4 Author Posted April 4 Det har hänt en del i experimentanläggningen så det är kanske dags för en sammanställning av hur den ser ut idag. Syftet med anläggningen är att jag kan byta och experimentera utan att påverka ljudet i "finanläggningen" som ändras och förfinas i långsammare takt. Budgeten är också lite annorlunda, det handlar mycket om att hitta de riktigt prisvärda grjorna. Navet i experimentanläggningen är förförstärkaren med gott om anslutningsmöjligheter. Det är en Luxman C-120A som förutom det fina användargränssnittet också låter riktigt bra! Den är genomgången och "re-cappad" vilket säkert bidrar till det fina ljudet. I dagsläget använder jag: Phono/MC Phono/MM Tuner som är ingång för DAC'en som har flera digitala ingångar och jag använder för närvarande 2 coax-ingångar som drivs från WiiM Pro och Marantz DV.7001. Aux som har en extra ingångsväljare med 3 RCA-ingångar. I dagsläget används detta för inkoppling av 2 extra RIAA-steg. Tape 1 som drivs av RCA-utgången på Marantz DV-7001. Tape 2 används mer som en vanlig tape-anslutning men i form av en CD-inspelare i form av Philips CDR-870. Utgången går till en specialförstärkare med LM3886 som har variabel utgångsimpedans och det passar bra för experiment. Den låter alldeles utmärkt dessutom. lindvall, calle_jr, AlfaGTV and 1 other 4 Quote
MatsT Posted April 5 Author Posted April 5 I en experimentanläggning är det inte så dumt med tonkontroller. C-120A har detta och de är ovanligt användbara också. Flera valbara brytfrekvenser och dessutom är tonkontrollerna urkopplingsbara. En ganska ovanlig variant på tonkontroll som också finns är en tilt-funktion. Tonkontroller finns även i WiiM Pro, både grafisk EQ och parametrisk EQ som kan vara roliga att leka med men då är det förstås bara digitalt ljud som kan påverkas. Det finns också en automatisk rumskorrigering som använder den parametriska EQ'n för justering. Jag har provat ganska många gånger men inte fått någon användbar inställning än. AlfaGTV and calle_jr 2 Quote
calle_jr Posted April 5 Posted April 5 6 hours ago, MatsT said: C-120A har detta och de är ovanligt användbara också. Flera valbara brytfrekvenser och dessutom är tonkontrollerna urkopplingsbara. Definitivt användbara för experiment med så stort omfång som +/-10dB! Men har man verkligen förstärkt tonkontrollerrna? Det borde väl egentligen vara +0 / -20dB, men samtidigt står det 0dB = 1V. AlfaGTV 1 Quote
MatsT Posted April 6 Author Posted April 6 Förutom tonkontrollmöjlighetera som visades i kurvform finns också: High Filter: 9Khz or 15Khz, 6 dB / octave. Low Filter (Subsonic): 15Hz or 30Hz, - 6dB / octave Low Boost : 70Hz or 150Hz, + 6 dB max. https://www.thevintageknob.org/luxman-C-120A.html https://www.hilberink.nl/codehans/luxman120.htm Ljudmässigt är det ett riktigt trevligt försteg som kanske inte är hyperdetaljerat men spelar på ett sätt som jag brukar kalla "musikaliskt". Naturligt, lite mjukt och utan att göra något väsen av sig och det känns inte som att man missar något väsentligt. AlfaGTV and calle_jr 2 Quote
calle_jr Posted April 6 Posted April 6 4 hours ago, MatsT said: https://www.hilberink.nl/codehans/luxman120.htm Kolla lödbanorna här i nätdelen: AlfaGTV and MatsT 2 Quote
MatsT Posted April 14 Author Posted April 14 Navet för digital uppspelning är en Wadia 121. Ovanpå den står en WiiM Pro som står för streaming via coax. CD och DVD kommer in via coax i Wadia'n från en Marantz DV-7001. DV-7001 är även ansluten till försteget med RCA-kablar och det är för spela SACD. Ovanpå står en Philips CDR-870 som är ansluten via RCA till Tape in och Tape out. Det är en ganska komplett uppsättning för att spela de flesta digitala skivor och format som finns. plind and AlfaGTV 2 Quote
AlfaGTV Posted April 14 Posted April 14 Funderat på dina övningar och minns att jag haft en annan Marantz med samma numerisk beteckning, fast en SA-7001. Det är väl en motsvarande snurra fast för endast två kanaler, som jag tyckte var intressant! MatsT 1 Quote
MatsT Posted April 14 Author Posted April 14 (edited) Jag har gjort en rumskorrigering i WiiM för att visa ungefär vad som händer då och här är en mätning i rummet som visar ganska bra hur "experimentanläggningen" fungerar klangmässigt. Så här tycker WiiM att det ser ut i lyssningsposition: Visst går det att känna igen en del från min mätning men under 50Hz mäter/korrigerar inte WiiM. Ojämnheterna över 10kHz får jag alltid när WiiM mäter men det är inget som finns i verkligheten och ingen kompensering görs heller av programmet. Efter korrigering: Efter korrigering är det tämligen rakt mellan 50Hz och 4kHz och det som ligger utanför har jag redan kommenterat. Hur det låter med korrigering? Bedrövligt. Edited April 14 by MatsT Tryckte på "Save" för tidigt. AlfaGTV, Terminator, LPL and 1 other 1 3 Quote
MatsT Posted April 16 Author Posted April 16 Några ord om Wadia 121 och dess kvaliteter. För ett tag sedan köpte jag en Denafrips Enyo 15th och den fick gå en match mot Wadia'n i "experimentanläggningen". Från min tråd "Musikhörna..." (lite editerad): Texten som följer nu kan innehålla "audiofilt dravel" och det som redovisas är inte baserat på strikt vetenskapliga metoder utan är helt enkelt "mina upplevelser". Jag satte tillbaka Wadia 121 i "experiment-anläggningen" och jag tyckte att den var bättre på att få en återgivning med "nästan magisk närvaro". Detta är något som Wadia är bra på och även om upplösningen nog blev lite lägre än med Denafrips så känner jag för att spela vidare med Wadia i det systemet och det har också ett par praktiska orsaker. Efter en stunds inspelning av Denafrips var det som att komma tillbaka till en nytvättad återgivning, nu fanns allt på plats. Kristallklart ljud med fantastisk detaljåtergivning och ett levande och luftigt ljud. Nu var det ingen tvekan om att jag föredrog "NOS", det låter bra även med "OS" men med NOS lyfter det ordentligt. Min upplevelse av skillnaden är ungefär som gamla inspelningar som spelas med eller utan "brustvätt". När de brustvättar verkar ljudet framträda bättre mot bakgrunden men samtidigt är det som att även musiksignalen tvättas en aning och delar av det musikaliska sugs bort. Det låter mer levande och naturligt utan brustvätt och i mina öron på liknande sätt med NOS. Nu är jag mycket nöjd med hur det fungerar och är imponerad över hur bra det kan bli för i sammanhanget rätt rimliga summor pengar. Det är faktiskt på en nivå som gör att man kan fungera på om det verkligen är lönt att jaga efter något bättre. Wadia 121 blev alltså kvar i "experimentanläggningen", jag trivs bra med den och den har bra möjligheter för anslutning på olika sätt vilken gör den lämplig som digitalt nav. Den saknar kanske lite i tydlighet och detaljupplösning men kompenserar genom det "levande ljudet". Till slut blev det också så att WiiM Pro hamnade som streamingpartner till Wadia och det fungerar utmärkt via coax/Spdif. Jag känner inget större behov av att byta någon av dessa apparater, de uppfyller kravet "tillräckligt bra" med god marginal. AlfaGTV and Lasse 2 Quote
AlfaGTV Posted April 18 Posted April 18 On 2026-04-16 at 11:11, MatsT said: WiiM Pro hamnade som streamingpartner Jag tänker att den äldre Pioneer upplevs en smula "yxig" som streamer? Men den låter säkert helt respektabelt med en god transport bakom! Om du byte Wadia mot Pioneer N-50, hur mycket sämre blir det? MatsT 1 Quote
MatsT Posted April 18 Author Posted April 18 4 minutes ago, AlfaGTV said: Om du byte Wadia mot Pioneer N-50, hur mycket sämre blir det? I mina öron är Wadia överlägsen som DAC även om Pioneer N-50AE är ganska OK. Som streamer fungerar N-50AE ljudmässigt bra men har inte hängt med när det gäller användargränssnittet eftersom de slutade underhålla mjukvaran för länge sedan. WiiM Pro ger mig de funktioner som behövs just nu så den sitter säkert ett tag till. När det gäller DAC'ar och upplevd ljudkvalitet verkar det skilja sig en hel del mellan lyssnare och även vilken typ av musik som spelas. Jag beskriver mina intryck men kan inte garantera att alla håller med, egna prov är att rekommendera. AlfaGTV 1 Quote
AlfaGTV Posted April 18 Posted April 18 24 minutes ago, MatsT said: I mina öron är Wadia överlägsen som DAC även om Pioneer N-50AE är ganska OK. Som streamer fungerar N-50AE ljudmässigt bra men har inte hängt med när det gäller användargränssnittet eftersom de slutade underhålla mjukvaran för länge sedan. WiiM Pro ger mig de funktioner som behövs just nu så den sitter säkert ett tag till. När det gäller DAC'ar och upplevd ljudkvalitet verkar det skilja sig en hel del mellan lyssnare och även vilken typ av musik som spelas. Jag beskriver mina intryck men kan inte garantera att alla håller med, egna prov är att rekommendera. Har du provat JPLAY som styrmedel? Jag tänker att det är kompatibelt med de flesta av dina "renderare"? (jag kan inte påminna mig om du har Roon som "back end"?) calle_jr and MatsT 2 Quote
MatsT Posted April 18 Author Posted April 18 Roon har jag inte och jag har inte provat JPLAY. Jag vill inte blanda in datorer i onödan men det är klart att "experiment-anläggningen" kanske är platsen att prova lite? AlfaGTV and calle_jr 2 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.