Double A Posted July 28, 2025 Posted July 28, 2025 Ja, så är det. Efter 29 år i förra huset så har vi precis flyttat in i vårt nya pensionärshem…. Ett plan, inga trösklar, ingen tomt att sköta om☺️ Ett ställe att bara kunna njuta av livet och utsikten. Nu är jag inte typen som vill stänga in mig i ett eget rum när det blir dax för musiklyssning, så ett dedikerat lyssningsrum var aldrig aktuellt, så vi försöker kompromissa ihop samvaro, teve tittande (tv har inte levererats ännu) och musik lyssnande på samma 36 kvm. Då vi har rätt stora glasytor så tog vi beslutet att alla tak utom i våtrummen blev täckta med akustikpanel, ett val som blev fantastiskt trevligt. Ni som känner mig lite mer vet nog att jag har en förkärlek för lite större högtalare, så mina dipoler fick följa med till nya rummet, och med justerade filter så låter det förvånansvärt bra, fast dom står framför en glasvägg! Men! Nu har till och med jag börjat vackla i min övertygelse över stora högtalares förträfflighet. Jag börjar nästan uppskatta utsikten mer än högtalarna😱 Vi har bara bott här i tre veckor så jag har ju tid på mig att fundera på hur jag ska göra, jag vet ju knappt hur man bygger små högtalare🤣🤪😇 Metal, P-pan, calm and 19 others 22 Quote
VoicesInMyHead Posted July 28, 2025 Posted July 28, 2025 7 minutes ago, Double A said: Men! Nu har till och med jag börjat vackla i min övertygelse över stora högtalares förträfflighet. Jag börjar nästan uppskatta utsikten mer än högtalarna😱 Vi har bara bott här i tre veckor så jag har ju tid på mig att fundera på hur jag ska göra, jag vet ju knappt hur man bygger små högtalare🤣🤪😇 Du får börja bygga högtalare i glas... P-pan, byZan, plind and 2 others 2 3 Quote
Double A Posted July 28, 2025 Author Posted July 28, 2025 55 minutes ago, VoicesInMyHead said: Du får börja bygga högtalare i glas... Ja visst är det läckert! Men jag skulle tro att initial kostnaden och utvecklings tid/kostnaden är lite för hög för mig som liten aktör😢 Quote
Terminator Posted July 28, 2025 Posted July 28, 2025 1 hour ago, Double A said: Ja, så är det. Efter 29 år i förra huset så har vi precis flyttat in i vårt nya pensionärshem…. Ett plan, inga trösklar, ingen tomt att sköta om☺️ Ett ställe att bara kunna njuta av livet och utsikten. Nu är jag inte typen som vill stänga in mig i ett eget rum när det blir dax för musiklyssning, så ett dedikerat lyssningsrum var aldrig aktuellt, så vi försöker kompromissa ihop samvaro, teve tittande (tv har inte levererats ännu) och musik lyssnande på samma 36 kvm. Då vi har rätt stora glasytor så tog vi beslutet att alla tak utom i våtrummen blev täckta med akustikpanel, ett val som blev fantastiskt trevligt. Ni som känner mig lite mer vet nog att jag har en förkärlek för lite större högtalare, så mina dipoler fick följa med till nya rummet, och med justerade filter så låter det förvånansvärt bra, fast dom står framför en glasvägg! Men! Nu har till och med jag börjat vackla i min övertygelse över stora högtalares förträfflighet. Jag börjar nästan uppskatta utsikten mer än högtalarna😱 Vi har bara bott här i tre veckor så jag har ju tid på mig att fundera på hur jag ska göra, jag vet ju knappt hur man bygger små högtalare🤣🤪😇 Väldigt tjusigt och smakfullt! Som ägare av produkter från Nad Masters måste jag bara fråga om det är det jag ser på hyllan till vänster om högtalarna? 😊 Quote
Double A Posted July 28, 2025 Author Posted July 28, 2025 @Terminator Japp! Det är en M66 Och kul att du gillar inredningen 🙏 Terminator 1 Quote
calle_jr Posted July 28, 2025 Posted July 28, 2025 Grattis! Jättefint! När får man våldgästa? 1 hour ago, Double A said: Nu har till och med jag börjat vackla i min övertygelse över stora högtalares förträfflighet. Jag börjar nästan uppskatta utsikten mer än högtalarna😱 Nej Nej! Jag fattar med den fina utsikten, men du kan ju då ställa dipolerna framför stereon i stället. Quote
byZan Posted July 28, 2025 Posted July 28, 2025 2 hours ago, Double A said: Ett plan, inga trösklar, ingen tomt att sköta om☺️ Ett ställe att bara kunna njuta av livet och utsikten. Låter som en väl genomtänkt strategi 👍 Ser jättefint ut, grattis🥂 2 hours ago, Double A said: Nu har till och med jag börjat vackla i min övertygelse över stora högtalares förträfflighet Det kan vara den förbannade åldern som spelar in, jag har oxå haft de tankarna men som tur är har jag inte nytt boende och det trots att vi pratat om det i 25år. /byZan calle_jr 1 Quote
Double A Posted July 28, 2025 Author Posted July 28, 2025 51 minutes ago, calle_jr said: Grattis! Jättefint! När får man våldgästa? Tack! Vi är jättenöjda 😊 Du är väll alltid välkommen Calle! Det är bara att tjoa till och kolla så jag är hemma😊👍 calle_jr 1 Quote
Double A Posted July 28, 2025 Author Posted July 28, 2025 17 minutes ago, byZan said: Ser jättefint ut, grattis🥂 Tack byZan! 19 minutes ago, byZan said: Det kan vara den förbannade åldern som spelar in, jag har oxå haft de tankarna men som tur är har jag inte nytt boende Lite roligt med olika preferenser, jag har börjat snegla på just TAD ref One som en lite mindre högtalare…🫣 (Ljudmässigt är dom ju i topp❤️) New Order and byZan 2 Quote
Bebop Posted July 28, 2025 Posted July 28, 2025 Din utsikt ser du ut att tagit med dig från förra boendet… eller? Det ser misstänkt likt ut. Ett stort grattis även från mig och blir också nyfiken på hur det kan låta där. Quote
Double A Posted July 28, 2025 Author Posted July 28, 2025 7 minutes ago, Bebop said: Din utsikt ser du ut att tagit med dig från förra boendet… eller? Det ser misstänkt likt ut. Ja nästan. Vi hittade platsen för nya huset på tomten (har ju 17 hektar att välja på☺️) men nu bor vi 23 meter över havet och mer utsikt åt väster. 9 minutes ago, Bebop said: Ett stort grattis även från mig och blir också nyfiken på hur det kan låta där. Tack snälla😊. Och du är givetvis också (även andra Euphonia medlemmar) varmt välkommen att titta in i vår stuga. 👍 parsifal 1 Quote
byZan Posted July 28, 2025 Posted July 28, 2025 i vilken del av Sverige står huset? Har för mig att det på ostkusten……kan ha fel?! Kanske får söka mig neråt efter den strandlinjen då det är fler man skulle kunna våldgästa /byZan Double A 1 Quote
Richard Posted July 28, 2025 Posted July 28, 2025 Ser verkligen kanonfint ut. Grattis. Och vilken utsikt!! Double A 1 Quote
Double A Posted July 28, 2025 Author Posted July 28, 2025 12 minutes ago, byZan said: i vilken del av Sverige står huset? Det står ett stenkast från Karlskrona, nere i Blekinge😊 Och du är givetvis också väldigt välkommen att titta till mig. Hade varit roligt med en liten Euphonia träff👍😊 New Order 1 Quote
Double A Posted July 28, 2025 Author Posted July 28, 2025 3 minutes ago, Richard said: Ser verkligen kanonfint ut. Grattis. Och vilken utsikt!! Tack Richard😊 Vi är supernöjda. och utsikten kan man inte klaga på😎 (Taget inifrån mot uteplatsen) P-pan, figge, JWE and 12 others 15 Quote
byZan Posted July 28, 2025 Posted July 28, 2025 22 minutes ago, Double A said: Det står ett stenkast från Karlskrona, nere i Blekinge😊 Jag har nog sett avfarten någon gång😉 24 minutes ago, Double A said: Och du är givetvis också väldigt välkommen att titta till mig. Hade varit roligt med en liten Euphonia träff👍😊 Tack för det🙂 Ja, sy ihop något vet ja😎 /byZan Double A 1 Quote
P-pan Posted July 28, 2025 Posted July 28, 2025 Fantastiskt fint ni har fått det. Stort grattis som sagt. Ser att ni monterat de så populära ribbpanelerna i taket En idé jag hade för lyssningsrummets del för ett tag sedan. Nu när jag ser resultatet kanske det går lättare att att ta "språnget" Double A 1 Quote
Double A Posted July 28, 2025 Author Posted July 28, 2025 13 minutes ago, P-pan said: Ser att ni monterat de så populära ribbpanelerna i taket En idé jag hade för lyssningsrummets del för ett tag sedan. Nu när jag ser resultatet kanske det går lättare att att ta "språnget" Tack P-pan🙏 Ja vi har gått All in, när det gäller akustikpanel i tak, kan man väll säga. Det sitter ca 160kvm panel i större delen av huset. Jag va hyfsat nervös innan dom va på plats så jag fick höra resultatet. Skulle det bli lagom, eller för dämpat? Men det blev lagom, huset är rätt långt och som sagt mycket glas från golv till tak, se visst har vi några reflexer, men det är behagligt att vara och prata i det. Panelerna kommer från Woodupp och heter Rustikt Rökt Lärk, inte dom billigaste, men äkta faner i rejäl tjocklek👌 I vårt fall är dom skruvade på ett plywood undertak, vill man ha mer dämpning så kan man bygga ner med 45x45 reglar och lägga isolering i mellan. Säg bara till om du vill se fler bilder på taket för att våga ta språnget😊 Richard, Shift hifi, lindvall and 1 other 3 1 Quote
Ivery Posted July 28, 2025 Posted July 28, 2025 6 hours ago, Double A said: Vilken underbar kattavla! Double A 1 Quote
Double A Posted July 29, 2025 Author Posted July 29, 2025 9 hours ago, Ivery said: Vilken underbar kattavla! Ja visst är den häftig! Och med två 9kg hifi katter så kändes den självklar☺️ Shamrock, lindvall, Håkan64 and 3 others 6 Quote
Ivery Posted July 29, 2025 Posted July 29, 2025 21 minutes ago, Double A said: Och med två 9kg hifi katter så kändes den självklar☺️ Mysigt. Har inte kollat matchvikten på vår fyrbenta ljudabsorbent/kurrande väckarklocka av modell brittisk korthår. Ungefär en kvart innan alarmet på mobilen ska ljuda hoppar hon upp till mig och vibrerar så både jag och sambon vaknar i lugn takt. Vill tro att det är av kärlek, men antar att det är p.g.a. hunger. Double A 1 Quote
Bebop Posted July 29, 2025 Posted July 29, 2025 11 hours ago, Double A said: när det gäller akustikpanel i tak Vad dämpar de; hur mycket och vilket frekvensområde? Skillnad i tak kontra på vägg, hur mycket per m2 och liknande. Finns det specar på det eller handlar det mer om estetik? Quote
octavia rs Posted July 29, 2025 Posted July 29, 2025 Det finns mätningar @Bebop men man behöver titta mer specifikt på de olika ISO mätningarna hur de utförs om man ska få fram ytterligare information nu är detta förvisso ett annat fabrikat men resultatet torde var liknande mellan de olika märkena då konstruktionen och filten är liknande i dem. WoodUpp använder samma klassning som Wood on wall. https://woodupp.se/vanliga-fragor/ Ljudklassning Wood on Wall har gjort en mätning av ljudabsorption på underlägg i efterklangsrum enligt ISO 354 och ISO 11654. Mätningen är gjord med två olika underlag och gav två olika resultat vilket ni kan se på diagrammen. Akustikpanel Trä – ISO 11654 Direkt på vägg: Absortionsklass D På 45 mm reglar med isolering bakom: Absortionsklass A. Double A 1 Quote
Double A Posted July 29, 2025 Author Posted July 29, 2025 Tack @octavia rs Jag ledade efter en sida jag sett tidigare på Woodupps sida men hittade den inte, men vill minnas att det är ett liknande diagram. Är man ute efter att seriöst akustikreglera sitt lyssningsrum så rekommenderar jag att man kontaktar någon som är duktig på att mäta upp och kan rekommendera en lösning, typ Svanå. Är man ute (som i vårt fall) att få ett bättre akustiskt inomhusklimat så tycker jag att denna typ av panel fungerar bra, betydligt bättre än ett gipstak tex. Dessutom så har dom ju blivit populära, så det kan vara ganska lätt att få igenom ingreppet hos regeringen😇 lindvall and Bebop 2 Quote
Double A Posted August 13, 2025 Author Posted August 13, 2025 Hej vänner! Vår tänkta lilla träff här hemma får nog skjutas lite framåt. Jag råkade sälja mina dipol högtalare precis… Dom hämtas redan den 3/9 så jag känner att det blir lite för tight att få ihop innan dess. Och en hifi träff utan att ha nått att spela på blir ju lite speciellt☺️ Men jag har givetvis en idé som måste provas, och en del element har redan dykt upp. Så jag lovar att återkomma när jag har något som är värt att lyssna på😊 För det hade varit roligt med en liten träff här, om det är några som vill titta till mig. På återhörande! Anders Kilgore, Shift hifi, plind and 3 others 6 Quote
calm Posted August 13, 2025 Posted August 13, 2025 6 hours ago, Double A said: Hej vänner! Vår tänkta lilla träff här hemma får nog skjutas lite framåt. Jag råkade sälja mina dipol högtalare precis… Dom hämtas redan den 3/9 så jag känner att det blir lite för tight att få ihop innan dess. Och en hifi träff utan att ha nått att spela på blir ju lite speciellt☺️ Men jag har givetvis en idé som måste provas, och en del element har redan dykt upp. Så jag lovar att återkomma när jag har något som är värt att lyssna på😊 För det hade varit roligt med en liten träff här, om det är några som vill titta till mig. På återhörande! Anders Med den utsikten måste det bli något handritat och egenkonstruerat som matchar!😛👏 Riktigt stilfullt och snyggt boende, blir nästan lite avis!😉🙂 Grattis!! jag missade nog tråden under sommarens lata dagar. Double A 1 Quote
Double A Posted August 13, 2025 Author Posted August 13, 2025 11 minutes ago, calm said: Med den utsikten måste det bli något handritat och egenkonstruerat som matchar!😛👏 Riktigt stilfullt och snyggt boende, blir nästan lite avis!😉🙂 Grattis!! jag missade nog tråden under sommarens lata dagar. Tack Calm😊 Att det blir något egenkonstruerat är väll en lågoddsare ☺️, och jag har en högtalarfundering på gång. På pappret är den fantastisk, men det är ju inte alltid idé och verklighet går hand i hand… Så jag får testa först, innan jag säger mer. Roligt att du gillar huset, tack! Vi är jätte nöjda med det och som sagt, utsikten är inte så tokig den heller. Vi får väll se om jag kan få till ett litet hemma hos träff här framöver, om det nu är några som vill komma och lyssna på min modesta setup. calm and calle_jr 2 Quote
calle_jr Posted August 16, 2025 Posted August 16, 2025 On 2025-08-13 at 15:53, Double A said: På pappret är den fantastisk Vi tittar gärna på pappret ändå! Quote
Double A Posted August 16, 2025 Author Posted August 16, 2025 1 hour ago, calle_jr said: Vi tittar gärna på pappret ändå! Innan denna modell har blivit fysisk så kan jag/vi resonera lite om hur jag tänkt och varför😊 Bakrund. När jag förra våren/sommaren satt och försökte få ihop en fyr-vägs högtalare med kanske ett par av världens bästa element (skulle bli min End Game högtalare), så blev jag ledsen och lite deppig när jag ser hur känsligheten blir lägre och lägre ju med filterkomponenter jag adderar, och har man hört hur mycket ljudet förändras med olika kvalité på kondensatorer så tänker jag så här. Ett filter bör vara så enkelt som möjligt, men inte enklare! Man kan justera och kompensera för så mycket, men ett passivt filter är ett rätt trubbigt verktyg tycker jag, så min övertygelse är att, 1. Välja element som uppför sig snällt. 2. Jag håller gärna filtret enkelt. Så jag började fundera på den omöjliga ekvationen! Jag vill ha en enkel konstruktion, en 2-vägs konstruktion. Den ska inte va stor som ett kylskåp, mina högtalare brukar ju annars bli det… Skall kunna spela till under 30Hz, (låga A på piano 27,5Hz) Bör kunna flytta en del luft, fungera i större rum. Ja allt är ju en kompromiss, men där är väll grunden till detta projekt😊 calle_jr 1 Quote
calle_jr Posted August 16, 2025 Posted August 16, 2025 Instämmer om enkla filter. Att hänga ett filter på en audiosignal är som att hänga ett däck på en friidrottare. Kruxet med fullregister 2-vägare är väl att delningen kommer i ett känsligt register. Av den enkla anledningen att det inte finns några basar som kan spela högt nog, inga mellanregister som kan spela varken högt eller lågt nog och inga diskanter som kan spela lågt nog. Men om man pratar om elementen så har väl kabinettet större påverkan på dem än vad filtren har? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.