P-pan Posted July 25, 2025 Posted July 25, 2025 Sommarlyssning... Sommar och sol brukar kanske inte alltid höra samman med musiklyssning ? Men några av oss trotsade både värmen utomhus och inomhus för få ta del av denna mycket väl sammansatta och genomtänkta musikanläggning. Muffin, YYZ, Lasse and 12 others 15 Quote
figge Posted July 25, 2025 Posted July 25, 2025 Äntligen.😉 VoicesInMyHead, P-pan and Perfect sense 1 2 Quote
P-pan Posted July 25, 2025 Author Posted July 25, 2025 27 minutes ago, figge said: Äntligen.😉 Den såg jag skulle komma figge 1 Quote
P-pan Posted July 25, 2025 Author Posted July 25, 2025 Vi får väl se hur det här slutar då jag mestadels kommer att sitta med telefonen, bilderna är tagna med den för enkelhetens skull. Dessutom inte helt lätt att ha koll på kolsyran, orden menar jag, när sommarvärmen är som den är. Jag hoppas det inte ska bli för mycket snubblande längs vägen. Richard, calle_jr, Terminator and 3 others 6 Quote
P-pan Posted July 25, 2025 Author Posted July 25, 2025 Med tanke på den inledande bilden så är det antagligen inte så svårt att se vem tillverkaren är. Finns där en Aries Cerat på bänken så är det inte långt bort gissat att vår värd kallar sig @VoicesInMyHead. Kanske konstruktören Stavros Danos hade ljudvågor i tanken då designen till "topplocket" kom till... Och måhända att detta är vad vår värd ser som hjärtat i hela ljudkedjan ? Ivery, conan, calle_jr and 5 others 8 Quote
triomio Posted July 25, 2025 Posted July 25, 2025 11 minutes ago, P-pan said: Och måhända att detta är vad vår värd ser som hjärtat i hela ljudkedjan ? Riktigt snyggt! Varför kunde de inte ha valt ett transparent lock? P-pan 1 Quote
P-pan Posted July 25, 2025 Author Posted July 25, 2025 5 minutes ago, triomio said: Riktigt snyggt! Varför kunde de inte ha valt ett transparent lock? Vem vet, det kanske finns ? Skulle ju faktiskt vara lite häftigt. Jag antar att du köper en Protos i så fall Quote
P-pan Posted July 25, 2025 Author Posted July 25, 2025 En liten sökning senare... Bild hämtad från Aries Cerat's hemsida 300B, triomio and Case 3 Quote
VoicesInMyHead Posted July 25, 2025 Posted July 25, 2025 De transparenta plastlocken används bara för demo. Det är en vanlig fråga som brukar dyka upp dock, men man vill faktiskt ha det där metall locket, det känns oerhört rejält och gediget. Mitt problem är att katterna gillar Protos lika mycket som jag så det blir massa små katt tassar 🐾 på det! Det skulle vara skönt att få in den i ett riktigt hifi rack bara av den anledningen. P-pan and plind 2 Quote
triomio Posted July 25, 2025 Posted July 25, 2025 35 minutes ago, VoicesInMyHead said: De transparenta plastlocken används bara för demo. Plast vill man ju inte ha. Men man kan ju anlita någon duktig glasmästare P-pan 1 Quote
P-pan Posted July 25, 2025 Author Posted July 25, 2025 Fjärrkontrollen är viktigt tycker jag. Det verkar Aries Cerat också tycka. Den har precis rätt tyngd och osar av precis lika hög kvalité som deras övriga byggen. När man nagelfar innanmätet i en Protos uppmärksammar man ganska snart ett par vridpottar... Triodefet current Här tappade jag ganska omgående vad @VoicesInMyHead förklarade sett till det tekniska. Men så mycket förstod jag att det är något sorts patent som ligger i händerna på Aries C och att det på något sätt hjälper till att bibehålla ett rörkaraktäristiskt ljud i en teknisk lösning som också bygger på transistorer. Lite som att ha en förstärkare med bra kraft och "skimrande ljudåtergivning" Mer att läsa finner man säkert på hemsidan enligt följande länk... https://aries-cerat.com/we-can-announce-our-new-triodefet-technology-with-the-ianus-geminae/ plind, calle_jr, Terminator and 7 others 10 Quote
calle_jr Posted July 26, 2025 Posted July 26, 2025 Mycket fin förstärkare. Det där med TriodeFet är innovativt. P-pan 1 Quote
VoicesInMyHead Posted July 26, 2025 Posted July 26, 2025 Jag är inte rätt person att förklara det här, men som jag förstått det så finns det för de som är lite mer tekniskt intresserade och har mer kunskap om hur förstärkare fungerar än vad jag har väldigt mycket godis att ta till sig av i Protos. Jag tyckte bara den var snygg!! (skoja bara, jag tyckte den lät sjukt bra!). Även om Protos är "ingångsnivå" hos Aries Cerat så har jag mött folk som varit ute efter just tekniken i Protos som inte finns i modeller ovanför i hierarkin. Jag tänker mest att det är ju jättekul för folk som kan förstå hur bra nånting är genom att läsa specifikationer. "Like the bigger Essentia model, incredibly, there is no driver stage and no input stage! However this is not just an amplifier but a complete integrated amplifier.That means that from the input to the speaker outputs, there is only one stage of amplification." "Its unique single stage nature means that it is as sonically transparent as it can get. The amplifier power delivery is 20W (8ohm) full class A." "TriodeFet technology does not sound like a hybrid, tube or solid state amplifier. It sounds how an ideal tube amplifier should sound.." Jag ser mig själv som lite av en "puritan" i hifi sammanhang, jag attraheras av och dras till minimalism och inte en massa onödiga eller överflödiga saker enligt devisen att allting påverkar. Ovanstående citat bekräftar väl ändå lite att jag verkar vara inne på rätt spår med Protos för min egen filosofi. Om Protos är hjärtat i min ljudkedja? Det kan man nog säga, den ska ingenstans på vääääldigt länge iaf... calle_jr, P-pan, Perfect sense and 4 others 7 Quote
VoicesInMyHead Posted July 26, 2025 Posted July 26, 2025 @byZan frågade mig vad som varit den största förbättringen eller vad som enskilt gjort störst skillnad, jag tyckte det var en lite svår fråga att svara på då jag tycker att allting gör skillnad på sitt sätt och i det här fallet så gjorde jag ju också lite större förändring på en och samma gång. Men när jag reflekterar lite över det så känns det ändå ganska anmärkningsvärt att jag t.ex skalade ner från en digital setup med Aurender N20 och LampizatOr Baltic 4 till Aurenders kombinerade streamer/DAC och tillika instegsmodell, men ändå upplever att det totalt sett låter bättre. Om vi översätter detta till pengar så innebär mellanskillnaden i runda slängar -250.000(!) kr om man räknar med de extra kablar som behövs, vilket mer eller mindre nästan finansierade hela Protos på egen hand. Med tanke på att jag mest lyssnar på vinyl så kändes det som en ganska okej "uppoffring" att göra. N20 är en bättre streamer och Lampin är en bättre DAC, det är inget snack om det, men, totalt sett så blev det ändå ett lyft, och även om jag tycker den lilla Aurendern är fantastisk för sitt pris så är det nog ändå Protos som jag ger mest cred för detta. conan, Ivery, P-pan and 1 other 4 Quote
calle_jr Posted July 26, 2025 Posted July 26, 2025 2 hours ago, VoicesInMyHead said: Jag tänker mest att det är ju jättekul för folk som kan förstå hur bra nånting är genom att läsa specifikationer. Specifikationerna säger knappt något om det, men jag kommer ihåg Viktor Khomenko som kunde beskriva hur en förstärkare låter genom att titta på schemat. Det hade han nog inte klarat med Protos. VoicesInMyHead 1 Quote
VoicesInMyHead Posted July 26, 2025 Posted July 26, 2025 6 minutes ago, calle_jr said: Specifikationerna säger knappt något om det, men jag kommer ihåg Viktor Khomenko som kunde beskriva hur en förstärkare låter genom att titta på schemat. Det hade han nog inte klarat med Protos. nej, och visst förstår jag också att med lite grundkunskaper så kan man ändå tycka att olika konstruktionsval är bra eller dåliga (beroende på sin egen filosofi), efter att ha t.ex petat runt lite med streamers så kan jag ju föredra vissa saker framför andra osv. jag tror min poäng bara var lite att man måste ju lyssna och inte bara nörda ner sig i hur nånting är konstruerat. Bebop and calle_jr 2 Quote
P-pan Posted July 26, 2025 Author Posted July 26, 2025 Jag zoomar ut en aning så att vi kan se lite mer av anläggningen. En skivspelare från tyska STST har nog inte hört till vanligheterna på våra breddgrader. Tillverkningen har varit igång sen 1985 och grundades av Stefan Strohmetz. Två modeller, Motus och Motus II, verkar man ha i sitt program. Man har också sin egen tonarm, Vertex, men det valet stod Voices över och valde istället en Supatrac. ... laddad med en Hyperion-nål från Soundsmith. Personligen tycker jag att den här plinten är riktigt snygg i sin mer traditionella utformning. Inget onödigt bling och lull-lull. Träslaget i ramen är naturligtvis också valbart. MatsT, Perfect sense, Håkan64 and 13 others 16 Quote
VoicesInMyHead Posted July 26, 2025 Posted July 26, 2025 Herregud, man måste alltid komma ihåg att damma precis överallt innan @P-pan kommer på besök… 🙈 P-pan, Terminator, Ivery and 3 others 1 5 Quote
Perfect sense Posted July 26, 2025 Posted July 26, 2025 4 minutes ago, VoicesInMyHead said: Herregud, man måste alltid komma ihåg att damma precis överallt innan @P-pan kommer på besök… 🙈 Ja, damm suger. calle_jr, Håkan64 and triomio 3 Quote
P-pan Posted July 26, 2025 Author Posted July 26, 2025 12 minutes ago, VoicesInMyHead said: Herregud, man måste alltid komma ihåg att damma precis överallt innan @P-pan kommer på besök… 🙈 Med tanke på antalet katter ni huserar så var det ju hur rent som helst... Quote
calle_jr Posted July 26, 2025 Posted July 26, 2025 15 minutes ago, Perfect sense said: Ja, damm suger. Som Don van Vliet sa när han jobbade som dammsugarförsäljare; "this vacuum cleaner really sucks". P-pan, YYZ, Richard and 2 others 5 Quote
P-pan Posted July 26, 2025 Author Posted July 26, 2025 Jag ska bara byta "bubblor" så kör vi snart vidare... Synd att egentligen klaga på semestervädret men en av de bättre ursäkterna för att öppna en öl är det ju helt klart, åtminstone nu när värmen äntligen hittade hit. Perfect sense, calle_jr, figge and 2 others 5 Quote
P-pan Posted July 26, 2025 Author Posted July 26, 2025 Man kunde ju på en av de senaste bilderna skymta Vertere's nya fina riaasteg Calon. Nederst det lite mer permanenta riaa't från VTL, eftersom Calon än så länge bara är på lån ? VTL-steget är jag väl bekant med då det för ett antal år sedan var i min ägo. Jag går inte in på några detaljer här eftersom @VoicesInMyHead redan så väl berättat om detta i sin medlemstråd. Men att det gick att skruva på Calon's inställningar och få en direkt och klar skillnad var tveklöst lätt att höra. calle_jr, figge, Case and 4 others 7 Quote
triomio Posted July 26, 2025 Posted July 26, 2025 2 hours ago, P-pan said: Med tanke på antalet katter ni huserar så var det ju hur rent som helst... De kanske har lärt sig att fånga dammråttorna 😼 calle_jr, P-pan, Terminator and 2 others 5 Quote
VoicesInMyHead Posted July 26, 2025 Posted July 26, 2025 50 minutes ago, P-pan said: Nederst det lite mer permanenta riaa't från VTL permanent och permanent, det är väl sånt kvinnor höll på med på 80-talet tänker jag? Om någon är sugen på VTL:en så kanske jag kan tänka mig att fundera på att ta nästa steg på RIAA fronten? calle_jr, triomio, figge and 2 others 1 4 Quote
VoicesInMyHead Posted July 26, 2025 Posted July 26, 2025 41 minutes ago, triomio said: De kanske har lärt sig att fånga dammråttorna 😼 jag önskar det var så det fungerade, tyvärr verkar det dock snarare vara tvärtom, som att de producerar damm utan dess like! Nu har sommarkatterna dock fått åka hem så nu är det ”bara” två kvar i produktionen. Quote
calle_jr Posted July 26, 2025 Posted July 26, 2025 1 hour ago, P-pan said: Jag ska bara byta "bubblor" så kör vi snart vidare... En solklar downsizing jämfört med snuble juice i mitt tycke. P-pan 1 Quote
P-pan Posted July 26, 2025 Author Posted July 26, 2025 Snuble juicen drog till sig andra intressenter så jag nödgades byta dryck. Men jag håller annars med dig. plind, New Order, AlfaGTV and 1 other 4 Quote
New Order Posted July 26, 2025 Posted July 26, 2025 5 hours ago, P-pan said: Synd att egentligen klaga på semestervädret men en av de bättre ursäkterna för att öppna en öl är det ju helt klart, åtminstone nu när värmen äntligen hittade hit. Jävla värme ändå. När vi väl fick den så värmde den i 30 grader, 14 dagar i sträck. calle_jr 1 Quote
P-pan Posted July 27, 2025 Author Posted July 27, 2025 Hittills idag har vi haft lagom värme och en riktigt skön och svalkande bris här hemma. Tror nästan att jag kan stå över "bubblorna" idag och kanske t.o.m ägna mig åt lite musiklyssning, det var ett tag sen. Anledningen har inte bara varit värmen utan mer som så att rummet fungerat som gästrum åt frugans väninnor från Skottland, deras hemfärd är planerad till ikväll bara nu planet kan lyfta obehindrat. Tänk ändå vilken tur jag hade som fick en inbjudan till @VoicesInMyHead som kunde förse oss med det gemensamma dopaminet. Ett x-tra tack till honom för det. Det brukar ju pratas om strömrening i våra kretsar. Voices rensar också sin strömming. Snyggt med lite vu-mätare som kan mysa till lyssningen en aning. Audes reningsverk är jag helt obekant med men den gör säkert mer än väl i välljudets tjänst. Kanske dags att undersöka marknaden för egen del ? Min gamla Audience Adept har några år på nacken så den tekniska utvecklingen kanske har gått framåt Överst skymtar ju också en sådan där streaming-mackapär kombinerat med en dac från Aurender. Smidig lösning får jag nog tillstå. Men trots det, svaret är fortfarande nej. Det är inget som har börjat locka mig. Snart dags för lite lyssningsintryck så håll ut... Perfect sense, byZan, Sammy and 4 others 7 Quote
Recommended Posts