Jump to content

Recommended Posts

Posted

504252965_24084692621141735_835448122833

Nu får ni garvade audiofiler och "forumrävar" av varierande grad ha överseende...
Jag har ingen eller mycket ringa erfarenhet av att göra inlägg i ett mera gammaldags (Får man säga så?:grinsmilingeyes:) forum som detta.
Alltså vad gäller användargränssnittet, inte innehållet...
Jag vågar mig inte heller på alltför djuplodande debatter om mätvärden, konstruktioner eller materialval.
MEN! På nu drygt 15 år av mer aktivt musiklyssnande, så har jag lärt mig att lita på mina intryck av det som når "signalprocessorn" mellan öronen.
Första HiFi-mässan någonsin för min del (och min frus del) 2013 i Stockholm öppnade både öron och ögon.
Minns med värme den allra sista timmen på söndagen. Trött i både kropp och huvud.

Vi satt hos MARTEN och lyssnade, för jag minns inte vilken gång i ordningen under mässan.
Trots smärta och trötthet, så satt vi kvar alldeles frivilligt. För det lät så bra!
Det blev en referens, utan tvekan.

Några år tidigare, 2009, hade vi efter flytt till nytt bo hälsat på hos HiFi-klubben i Västerås och bland annat köpt en Denon AVR-3310.
Alltså en då hyfsat bra hemmabioreceiver. Till denna också högtalare, DVD-transport och en TV.
Högtalarna i fråga är sålda sedan flera år tillbaka.
Denon-receivern driver sedan dess ett par Duevel Planets, som jag är mycket nöjd med.
De matchar behov och möjligheter i vardagsrummet alldeles utmärkt.
Det finns ett "lekrum" för HiFi också. Där står andra grejer, men det är en annan historia...

Något som har skavt lite i mitt medvetande, är att jag vet att "planeterna" har en lite elak impedanskurva i basregistret.
De dyker ner till 2 Ω !

Det ställer ju lite krav på slutstegen.
Så jag har länge haft en önskan att testa med något ordentligt strömstarkt slutsteg.
För några månader sedan kom den möjligheten.
En kompis i grannskapet blev rekommenderad att köpa ett par Fosi Audio V3 Mono.

Han (och hans fru) vill gärna ha något vettigt att driva ett par nyligen inköpta Dynaudio Focus 220 mkII.
Men inga stora synliga burkar eller en massa kablar...

Jag fick låna V3:orna över en helg och testade.

Utan tvekan gjorde de gott för musikupplevelsen!
Absolut mera kontroll i basen.
De tidigare upplevda noderna i basregistret minskade helt klart.
Rumsnoder finns absolut, men Denon-receivern har nog inte riktigt orkat med heller.
Bastoner som tidigare varit dämpade framträdde nu mer tydligt, och de överdrivna lugnade sig.
Priset är ju synnerligen överkomligt, även som helt nya.
Så jag bestämde mig för att det får bli ett par sådana efterhand.

Bevakat både Blocket, Tradera och danska och norska motsvarigheterna sedan dess.
Får någon vecka sedan dök det upp ett par som jag slog till på.

Har nu med förtjusning njutit av att lyssna på diverse musik av varierande kvalitet och sort.
Så klart är jag nöjd! Jag har ju köpt dem...:winking:

Nu är jag ivrig att höra om andras erfarenheter, om nu någon av er har vågat köpa ett par billiga slutsteg från Kina...

Kan någon vara så vänlig att förklara för mig hur jag klämmer in bilder i ett inlägg här, så kanske det blir det också...:think:

EDIT: Har nu läst på lite om bilder...:grin:

Posted

Kul att du fick positiv effekt av att hänga på ett par monoblock. 

Känns som att de effektsteg som sitter i hemmabioreceivers inte alltid är top notch. Jag driver front L och R från min Anthem MRX 700 via HT-ingången på integrerade förstärkaren och till centern har jag ett Cyrus-slutsteg. 

Har själv erfarenhet av Fosi genom ett riaa-steg, X2, som jag har på jobbet. Låter bra och det är något visst med rörglöd.

Foto-2025-06-04-08-32-49.jpg?rlkey=hbzqn

Gällande att lägga in bilder finns det lite info här: 

Posted
16 hours ago, SM5TTI Tord said:

Absolut mera kontroll i basen.
De tidigare upplevda noderna i basregistret minskade helt klart.
Rumsnoder finns absolut, men Denon-receivern har nog inte riktigt orkat med heller.

Först!: Välkommen! Synnerligen roligt att ta del av andras historia 😀

Men, jag ville ändå kommentera att jag gjorde en liknande skiftning för ett dussin år sedan. Jag hade då en Denon AVR-4309 (jag har den fortfarande) kopplad i 2.1 ute i ett stort TV/Vardagsrum. I samma veva skrev Hifi & Musik om ett priskrig på en liten  tvåkanals integrerad, kan den hetat nåt med PMA-500? Hursom så köpte jag en sådan av ren nyfikenhet, den kostade en bit under tusenlappen.

Jag ville mest prova den som förstärkare och den ersatte recievern och anslöts till mina Monitor Audio Gold GS-10 och utan att överdriva var de en av de mest tydliga förbättringar jag hört. Jag hade inte ens subbasen inkopplad vid detta skede och allt blev mycket, mycket bättre. Dialogen på TV, musik, filmer.. rubbet fick ett jättelyft.

Så, utan att dissa dina Fosi, tror jag att det handlade mer om att lämna hemmabiorecievern mot nåt funktionellt, kanske än mer i ditt fall med tungdrivna högtalare! 😉

Posted
16 hours ago, Ivery said:

Gällande att lägga in bilder finns det lite info här: 

Tack Ivery!
Jag hittade faktiskt just det hjälpavsnittet innan jag läste din kommentar.
Jag tänkte att nu sitter några och suckar och rullar med ögonen...
"Att folk inte kan läsa innantill och själva ta reda på sånt...!":rollingeyes:

:grin:
Tror ja klurat ut att det går bra att använda Fejsbock som bildserver.
Har skapat ett album som bara jag kan se, men det verkar som att länken till en bild tar betraktaren igenom skalskyddet.
Testar att lägga till en bild i inlägget, så får vi se.

Posted

Välkommen hit :smile: 

Ska bli roligt att följa med. 
Ibland blir man förvånad till det bättre utan att det kostar skjortan. Kan tänka mig på samma sätt som alfagtv att det kanske var den förra apparaten som var lite undermålig. Jag hade en ganska enkel receiver i köket (långtidslån av en kompis) som jag till slut bytte ut mot en Primare I20 och helsicke vilket lyft på alla parametrar trots liknande spec. 

Posted
On 2025-06-21 at 16:17, SM5TTI Tord said:

Nu är jag ivrig att höra om andras erfarenheter, om nu någon av er har vågat köpa ett par billiga slutsteg från Kina...

Jodå, i min medlemstråd har jag för ett tag sedan provat en Fosi. Tänkt för kontoret där den nu spelar. Dock lite kanalobalans på låg volym, och den är egentligen för kraftig för närfältslyssning så jag får dra ner volymen på datorn och på Qobuz eller Spotify för att kunna höja tillräckligt för att kanalobalansen ska försvinna. 

Posted
25 minutes ago, lindvall said:

Jodå, i min medlemstråd har jag för ett tag sedan provat en Fosi.

Ja det inlägget har jag noterat. Men det är stereovarianten det.
V3 Mono ska ha vissa förbättringar jämfört med stereoversionen.
Och i den uppkoppling jag har kan jag inte säga att lågvolymspelning är något problem.
Jag får skjutsa på lite om "planeterna" ska sjunga.
Minns inte siffrorna nu, men de är inte direkt lättdrivna.

Så förstärkarna får göra rätt för sig. :smilingeyes:

Posted

För första gången egentligen, så är jag rätt så tillfreds med musikupplevelsen här i vardagsrummet!
Största njutningen får jag annars i vårt lilla kontor, där min känslomässigt högt värderade Technics-anläggning från 70-talets slut står och trängs.
I vardagsrummet har jag i huvudsak haft ambitionen att det ska låta anständigt, inte nödvändigtvis mer.
Den första förbättringen kom till för knappt tio år sedan när paret Duevel Planets fick ersätta B&W DM-683 (2009).
Den elaka diskanten och överdrivna basen i DM-683:orna tilltalade mig inte.
Dessutom stör jag mig på att högtalare konstrueras så att de behöver stå långt ut från väggen för att prestera bra.
Vi har ingen balsal att ställa upp grejerna i...!

Gott så!
Men jag var redan då (2015) medveten om att "planeterna" har en elak impedanskurva, så tanken på något bättre att driva dem med, infann sig snart.
"Tanken är huvudsaken", eller...?

Priset och ett över-helgen-lån för någon månad sedan, av ett par Fosi Audio V3 Mono räckte dock för beslut om uppgradering.

I samma veva, fick jag för mig att komma till skott med min lilla samling av LP-skivor.
Två stående IKEA Kallax, väl förankrade i betongväggen, kom på plats.
Och vips så har jag i stort sett hela mitt "vinyldiskotek" bekvämt tillgängligt.
En effekt av detta som jag inte tänkte på förrän det var klart, var akustikförbättringen! :flush:
Vilken skilnad, till det bättre!
Den lite luddiga ljudbilden blev direkt mycket mer tydlig.
Jag behöver inte sitta i sweetspot för att "se" hela scenen framför mig, men ändå är de olika instrumenten kvar på sina platser.
De trycks inte samman i den högtalare som är närmast.

Fosi-stegen jämnar ut lite av ojämnheterna i basen. Betydligt bättre kontroll!

Nu kan jag ge mig på att basdämpa lite på lämpliga ställen i rummet, för att jämna ut ytterligare.
För jag har basnoder! Absolut. Men nu är de uthärdliga.513936852_24084692614475069_852784788348

Posted
On 2025-06-28 at 16:42, SM5TTI Tord said:

Den lite luddiga ljudbilden blev direkt mycket mer tydlig.

Är inte det en av egenskaperna med rundstrålande? Att ljudbilden blir mindre "stereo" och mera naturlig, om än mindre skarpskuren? Jag har inte fastnat för rundstrålande eller dipoler ännu, men det är väl aldrig försent att ombestämma sig! 😉

Posted
1 hour ago, AlfaGTV said:

Är inte det en av egenskaperna med rundstrålande? Att ljudbilden blir mindre "stereo" och mera naturlig, om än mindre skarpskuren? Jag har inte fastnat för rundstrålande eller dipoler ännu, men det är väl aldrig försent att ombestämma sig! 😉

Ja och nej, om du frågar mig…

Om den akustiska miljön i lyssningsrummet är ok, så upplever då jag alldeles utmärkt skärpa i ljudbilden. 
Jag har vid många tillfällen suttit hos Audio Concept och lyssnat. 
Inget fel på skärpan i ljudbilden med rundstrålande högtalare av klass i alla fall. 
Det är ju samma sak om du lyssnar på ett alldeles levande uppträdande. 
Är akustiken kass, då har du ingen vidare skärpa i ljudbilden där heller…

Posted
27 minutes ago, SM5TTI Tord said:

Det är ju samma sak om du lyssnar på ett alldeles levande uppträdande. 
Är akustiken kass, då har du ingen vidare skärpa i ljudbilden där heller…

Så är det väl om man lyssna till ett helt akustiskt uppträdande, men det är få ggr i mitt liv jag upplevt det. Dels för att jag i första hand är en rock/pop/metal-typ och allt i de genrerna har aldrig rundstrålande högtalare på scen, bara riktade och ofta grupperat som höger och vänster om artisterna. (Jag räknar inte Jon Lords Lesley-horn till Hammond'en, men även de är väl riktade).

Men som sagt, jag har aldrig riktigt omfamnat omni- eller dipoler. Jag har dock lyssnat hos Robban på A-C vid flera tillfällen och där får man oftare än sällan höra rundstrålande. Nåt som sticker ut från de lyssningarna är nog Alsyvox, de var mycket roliga, osså de dära avloppsrören som möttes i ett stort C, vad de nu hette.