calle_jr Posted June 17 Posted June 17 On 2025-06-16 at 19:21, thli72 said: Jag är nog ensam om att INTE alls gilla trenden med att det kommer massa "extra lådor" man "måste" ha. . .men fler o fler gör det så det måste ju funka. Jag kände alltid under den tid jag ägde dCS att jag borde haft klockan. . för utan den hade jag ju inte en "komplett" produkt. Denna WADAX är inte billig men kan som sagt vara prisvärd. . MEN skall du ha klockan o nätdelen är det över 700.000:- till! Förstår fördelarna men i MITT fall så skulle jag känna att jag lagt en halv miljon men ändå inte får en komplett produkt utan att lägga massa mer. . Men visst hellre detta är typ Stenheim o Måartens SE/Statement ed. Men för att kommentera trådens titel, TAD högtalarna är väl en dröm, kul att se dom med annan elektronik än TADs egna. . . Synd att priset med "TX" dragit iväg rätt rejält. har för mig att CE1 inte va SÅ dyra när dom kom. . idag ligger dom väl över vad en ny CR1 kostade när den kom ut Du brukar ta upp pengar i varje inlägg vilket jag tycker är onödigt eftersom det finns en massa andra aspekter än pengar och eftersom pengar normalt bara är relevant om man är spekulant. Men i fall som det här är det relevant eftersom vi ser en trend i vissa segment som har gått in absurdum med en överprissättning i branschen som det inte finns fog för och som jag tycker man behöver reagera mot. Det verkar som att man försöker övertyga kundsegment om prestanda genom en extrem prissättning. Sammy, Håkan64, Shamrock and 7 others 10 Quote
Bebop Posted June 17 Posted June 17 8 hours ago, calle_jr said: Du brukar ta upp pengar i varje inlägg vilket jag tycker är onödigt eftersom det finns en massa andra aspekter än pengar och eftersom pengar normalt bara är relevant om man är spekulant. Det tycker jag är utmärkt. En bransch som inte tål granskning av alla aspekter har problem tycker jag. Man kan ju säga att alla aspekter är enbart intressanta om man är spekulant. Priset kan ju hjälpa till att sortera ut intressanta/ointressanta produkter. Jag har svårt att förstå att "vår" bransch inte tål en prisdiskussion. Att branschen är ömtåad kan jag förstå men inte när konsumentsidan driver på tystnadskulturen i ämnet. LasseJ, 30Hzbone and new order 3 Quote
thli72 Posted June 17 Posted June 17 10 hours ago, calle_jr said: Du brukar ta upp pengar i varje inlägg vilket jag tycker är onödigt eftersom det finns en massa andra aspekter än pengar och eftersom pengar normalt bara är relevant om man är spekulant. Men i fall som det här är det relevant eftersom vi ser en trend i vissa segment som har gått in absurdum med en överprissättning i branschen som det inte finns fog för och som jag tycker man behöver reagera mot. Det verkar som att man försöker övertyga kundsegment om prestanda genom en extrem prissättning. EDIT. . jag skrev ett långt svar men inser att det inte är någon ide. . jag lämnar istället Quote
Perfect sense Posted June 17 Posted June 17 Nu är det här kanske ett tema som förtjänar en egen och helt annan tråd, men...:) Som svensk aktör på en liten marknad så måste man ifrågasätta allt när man överväger att ta in nya tillverkare och produkter inom high-end segmentet. Det krävs stora satsningar i tid, pengar och engagemang med en hög grad av osäkerhet om en satsning ska lyckas där avkastningen ofta är väldigt liten. En högre nivå med betydligt högre priser ser vi idag inom alla produktslag. De mest extrema bilarna, båtarna, boendena, klockorna, cyklarna, osv. kostar betydligt mer idag än för ett antal år sedan. Förklaringen är ökade omkostnader, inflation och valutaförändringar men också ett ökat välstånd. Det finns idag fler riktigt välbeställda i världen än någonsin tidigare vilka efterfrågar mer unika, speciella och gränslösa produkter. Här handlar det lika mycket om prestige, varumärke och design som prestanda, byggkvalitet och ljudkvalitet. Kundgruppen för dessa produkter är som alla vet ofta och vanligen baserad i Asien och USA till övervägande del. Här finns det inte bara en stor och köpstark målgrupp, utan också delvis en annan inställning till lyxkonsumtion. Som exempel så kostade den första Koenigsegg som såldes i Sverige 2006 6,5 miljoner SEK. Härom året så sålde man en bil för 123 miljoner SEK. Om inte efterfrågan fanns så skulle inte heller dessa produkter finnas. Det finns tveklöst produkter som kan anses vara absurda ur flera aspekter (där priset kan vara en utav dem), men var rimlighetens gräns går och vad som får anses vara prisvärt är något som var och en behöver ta ställning till kort och gott. / Marcus Ivery, Håkan64 and Simon76 3 Quote
calle_jr Posted June 17 Author Posted June 17 Ovanstående inlägg flyttade hit från en tråd som handlade om något annat. Quote
Lasse Posted June 17 Posted June 17 Lite luddig frågeställning kanske, prisvärt eller ej och dyrt vs billigt har väl inte med hur mkt saker kostar att göra? calle_jr 1 Quote
conan Posted June 17 Posted June 17 Varför är något för dyrt? Kanske är det trots allt billigt när man 20 år senare tänker sälja en klassiker till förstärkare, t ex. Problematiskt att plocka en blivande klassiker innan den blivit en förstås. Den risken tar man ju. På aktiemarknaden kan ju Berkshire stoltsera med 5 miljoner % på 60 år medan Exodus Communications droppade 99.8% i dot com bubblans eftermäle ... Kan tänka mig att Clearaudio statement kan bli en klassiker medan min Project 9.1x i bästa fall ger tillbaka halva priset. Däremot hade jag gjort 2000% avkastning på mina ESL57 om jag kunnat köpa dem för £52 på 60-talet (ojusterat för penningvärdet). calle_jr 1 Quote
calle_jr Posted June 17 Author Posted June 17 42 minutes ago, Lasse said: prisvärt eller ej och dyrt vs billigt har väl inte med hur mkt saker kostar att göra? Nej, jag menade just så. Dvs något kan ju kosta väldigt mycket utan att vara dyrt, eller omvänt lite utan att vara billigt. Det var detta jag menade med prisvärt eller ej. Lasse 1 Quote
calle_jr Posted June 18 Author Posted June 18 15 hours ago, Bebop said: Man kan ju säga att alla aspekter är enbart intressanta om man är spekulant. Det tycker ju inte jag. Ska man lägga av med sin hobby när man slutar vara spekulant? Jag är intresserad av VTL, att lyssna på dem hos dig och på andra ställen, att läsa om dem, höra kuriosa om Luke Manley och Bea Lam, hur de låter med den o den högtalaren, i förhållande till andra förstärkare, varför det är så osv. Men inte för att se om jag är spekulant. Jag har inte en aning om vad de kostar och behöver inte veta det heller. 15 hours ago, Bebop said: Priset kan ju hjälpa till att sortera ut intressanta/ointressanta produkter. Ja, om man är spekulant eller om det handlar om en streamer i miljonklassen. Det är såklart inte konsumenternas sak att sätta priser. Men jag tror det finns en risk att branschen drar med sig normalnivån när vissa aktörer överprissätter i hopp om att skapa unika produkter enbart genom prissättning. Det är ett tecken på bristande kreativitet. 10 hours ago, conan said: Kanske är det trots allt billigt när man 20 år senare tänker sälja en klassiker till förstärkare Så är det. Men den enda digitala hifi jag känner där det har inträffat är Playstation. Oddsen verkar ganska dåliga för en streamer i miljonklassen. Quote
Bebop Posted June 18 Posted June 18 2 hours ago, calle_jr said: Det tycker ju inte jag. Nej, det är uppenbart och normalt att vi har olika ingångsvärden. Frågan jag ställer mig är om enbart vissa skall respekteras? En del "förförs" av intressant teknik, andra av design, komponentval, image/grupptillhörighet/story; ja, t o m av pris (högt som lågt). Det skapar olika typer av efterfrågan som leder till köp eller inte. Av någon anledning "får" inte allt upp på bordet för diskussion... 14 hours ago, Perfect sense said: Om inte efterfrågan fanns så skulle inte heller dessa produkter finnas. Jag håller helt med @Perfect sense analys och jag har inga problem med det. Men många av de exempel som nämns skiljer sig lite ändå. Rolex klockor, t ex, hävdar inte att de redovisar bättre tider och Königsegg säljer inte på att vara en bättre bil. Det är andra värden som lyfts fram. Problemet blir - tycker jag - när det hävdas att dessa esoteriska hifi-prylar i huvudsak handlar om välljud och att "det finns inga genvägar". Ungefär som att den som inte vill eller kan satsa dessa pengar inte kan räkna med full musiknjutning. Jag försöker hålla mitt fokus på hur det låter snarare än hur det ser ut. Men även jag kan förföras av vackra ting och intressant/banbrytande teknik, att vara först på banan och liknande. Men det har inte så mycket med ljud att göra; snarare att undermedveret visa grupptillhörighet, skulle jag tro. Vi är normalt inte så rationella som vi vill tro, inklusive undertecknad. Mit bästa tips till de som vill satsa "allt" på ljudkvaliteten är att börja med rummet. Många ryggar för det, har jag förstått och går istället all in för elektronik. Rätt val? Det är upp till den enskilde förstås. F ö tycker jag att Euphonia mer och mer blivit en annonspelare till och för branschens företrädare och allt mindre en plats för "glada amatörers" erfarenhetsutbyten. Samtidigt tycker jag att det blivit allt högre kvalitet kring tips, råd och kunskapsförmedling kring el, digital hifi, pickuper, "hur saker funkar", om musik som idag tar mer plats än förr. Det är bra, tycker jag. 30Hzbone and Shamrock 2 Quote
Perfect sense Posted June 18 Posted June 18 49 minutes ago, Bebop said: Jag håller helt med @Perfect sense analys och jag har inga problem med det. Men många av de exempel som nämns skiljer sig lite ändå. Rolex klockor, t ex, hävdar inte att de redovisar bättre tider och Königsegg säljer inte på att vara en bättre bil. Det är andra värden som lyfts fram. Problemet blir - tycker jag - när det hävdas att dessa esoteriska hifi-prylar i huvudsak handlar om välljud och att "det finns inga genvägar". Ungefär som att den som inte vill eller kan satsa dessa pengar inte kan räkna med full musiknjutning. Jag försöker hålla mitt fokus på hur det låter snarare än hur det ser ut. Men även jag kan förföras av vackra ting och intressant/banbrytande teknik, att vara först på banan och liknande. Men det har inte så mycket med ljud att göra; snarare att undermedveret visa grupptillhörighet, skulle jag tro. Vi är normalt inte så rationella som vi vill tro, inklusive undertecknad. Frågan man behöver ställa sig är varför inte "immateriella värden" vilka alla bidrar till attraktion och ägarglädje såsom estetik/design, handhavande, renommé, tillhörighet osv. kan motivera ett val och även högre priser - i likhet med många andra produktslag? För att återkomma till den kanske vanligaste analogin (bilar). Jag vill tro och hävda att en majoritet som köper en exklusiv sportbil gör det baserat på uppfattningen av tillverkaren i stort (varumärket), design, känslan av att sitta bakom ratten, körupplevelsen, ett visst mått av prestige osv. snarare än ren prestanda. Det är enkelt att hotta en bruksbil till att utmana eller trumfa en exklusiv sportbil om man så vill till en bråkdel av kostnaden om man är beredd att bortse ifrån allt det andra. Om vår hobby ska leva vidare så behöver den attrahera alla sinnen och en bredare målgrupp där totalupplevelsen blir helt avgörande. Här blir estetik/design, byggkvalitet och användarupplevelse avgörande kvaliteter utöver ren prestanda och ljudupplevelse. Det här är i allra högsta grad en känslomässig hobby vilken omöjligen kan vara 100% grundad i rationella beslut / Marcus Bebop 1 Quote
calle_jr Posted June 18 Author Posted June 18 1 hour ago, Bebop said: Frågan jag ställer mig är om enbart vissa skall respekteras? Nej. Bra att du ställer frågan. Det var därför jag skrev "jag" med fetstil, dvs min personliga åsikt som medlem. Jag uppmuntrar både dig, @thli72 och @Perfect sense och alla andra att ha era respektive åsikter. lindvall and Perfect sense 2 Quote
calm Posted June 18 Posted June 18 Min uppfattning är att mid-till -hifi har relativt sätt blivit billigare. Har inte räknat på detta men känslan är att man får mer för pengarna än under den tid då jag byggde mina första system. Ökad automatisering och därmed mer rationell produktion minskar kostnader och därmed utpriset. Stora serier och i den mån det behövs montering så sker det i låglöneländer och större skala. Legotillverkning är också vanligare i fabriker bakom svarta draperiet. Även om produkter konstrueras i de traditionella högteknologiländerna så vet msn inte säkert var produktionen sker. När det gäller high-end är det sannolikt annorlunda vilket säkert driver upp produktionskostnad och konstruktion med dyrare komponenter. Men givet en marknad som efterfrågar exklusivitet och kanske hemska tanke drivs av fåfänga så finns egentligen ingen given prisnivå. Vissa marknader som Asien och USA är priset en statusmarkör. Minns en diskussion jag hade med Electrocompaniets vd i Denver där han ondgjorde sig över att deras eminenta produkter ansågs för billiga av vissa distributörer i bl Asien. Lika var det med Jormas kablar enligt grundaren. Det har nog justerats över tid. Ingen skulle nog kalla någon produkt billiga idag och delvis naturligtvis att de förändrats och förfinats med utvecklad teknologi. Om man vill behålla status och exklusivitet så är nog priset ett sätt att reglera efterfrågan. Annars blir det som i den exklusiva damväskmarknaden att man fördärvar sitt varumärke om man säljer för mycket sprider produkterna för brett. Då blir det handverksmässiga tillverkade ett undantag och annat tillverkas i okända fabriker med slavliknande förhållanden. Perfect sense 1 Quote
Perfect sense Posted June 18 Posted June 18 10 minutes ago, calm said: När det gäller high-end är det sannolikt annorlunda vilket säkert driver upp produktionskostnad och konstruktion med dyrare komponenter. Men givet en marknad som efterfrågar exklusivitet och kanske hemska tanke drivs av fåfänga så finns egentligen ingen given prisnivå. Vissa marknader som Asien och USA är priset en statusmarkör. Minns en diskussion jag hade med Electrocompaniets vd i Denver där han ondgjorde sig över att deras eminenta produkter ansågs för billiga av vissa distributörer i bl Asien. Lika var det med Jormas kablar enligt grundaren. Denna kommentar har även jag hört flera gånger ifrån flera mer sansade tillverkare som ifrågasätter detta fenomen. Som tillverkare så får man ta ställning till om man vill tillgodose detta behov och spela spelet - eller avstå - vilket i nästa led skickar samma fråga vidare till partners och slutkonsument. Vi väljer bort det allra mest extrema men också de tillverkare vars ambitioner och produkter inte känns helt genuina. Något man blir allt bättre på med åren efter en och annan törn längs vägen. / Marcus calm 1 Quote
new order Posted June 18 Posted June 18 Inte för att kasta bensin på elden, men jag tycker att high end priserna är helt uppåt h-vete. Det finns inga ursäkter för en prissättning som helt alienerar folk från high end. Men branchen kommer att få ett stålbad som få kommer att överleva, tror jag. Quote
Perfect sense Posted June 18 Posted June 18 10 minutes ago, new order said: Inte för att kasta bensin på elden, men jag tycker att high end priserna är helt uppåt h-vete. Det finns inga ursäkter för en prissättning som helt alienerar folk från high end. Men branchen kommer att få ett stålbad som få kommer att överleva, tror jag. Jag tror också att det kommer att ske en "justering" i marknaden under kommande år för att uttrycka det lite mindre dramatiskt. Det finns en överetablering idag (vilket blir väldigt tydligt under München mässan om inte annat) vilken förvånar. Det är också tydligt att vissa tillverkare står stadigt med tillförsikt där andra är betydligt mer nervösa. Det ska också sägas att det finns många tillverkare som fokuserar på "bang for the buck" även i Europa och västvärlden. Polen exempelvis har flera tillverkare som utan tvekan kan konkurrera med högkvalitativa produkter utvecklade och producerade lokalt under goda förhållanden med lägre omkostnader. / Marcus Ivery and new order 2 Quote
Passerati Posted June 18 Posted June 18 Brukar titta på prisskillnaden i butikens ordinarie prislista och när man säljer ut t.ex demoex eller produkter som blivit stående ett par månader, samt inbyten. Påslagen är enorma helt klart och det förklarar ju hur man kan bjuda på finkaffe och klä butiken i dekorativa inredningar, eller köra kund rundor i ny leasingbil med hela bagageutrymmet fyllt med produkter att tjäna grova pengar på. Ligger förtjänsten på en produkt på >150.000kr så behöver ju butiken inte sälja saker och ting speciellt ofta men ändå gå runt. Å ena sidan vill jag att vi har kvar butiker men ser gärna att de inte ägnar sig åt ren ocker. Quote
calle_jr Posted June 18 Author Posted June 18 Jag håller med om allt du skriver @calm utom detta: 1 hour ago, calm said: vilket säkert driver upp produktionskostnad och konstruktion med dyrare komponenter Det enda som kan vara relevant i sammanhanget är utvecklingskostnad. Om man lägger tio manår på utveckling så blir det dyrt om man har mindre serier. Men de produktionsmetoder och tillgängliga komponenter som kan förekomma kan inte föranleda en streamer i miljonklassen. Och om ett litet företag skulle ha så lång omloppstid för en dac gör ju att den hinner bli helt obsolet innan den kommer ut. plind, Håkan64, 30Hzbone and 1 other 4 Quote
Håkan64 Posted June 19 Posted June 19 14 hours ago, Passerati said: Brukar titta på prisskillnaden i butikens ordinarie prislista och när man säljer ut t.ex demoex eller produkter som blivit stående ett par månader, samt inbyten. Påslagen är enorma helt klart och det förklarar ju hur man kan bjuda på finkaffe och klä butiken i dekorativa inredningar, eller köra kund rundor i ny leasingbil med hela bagageutrymmet fyllt med produkter att tjäna grova pengar på. Ligger förtjänsten på en produkt på >150.000kr så behöver ju butiken inte sälja saker och ting speciellt ofta men ändå gå runt. Å ena sidan vill jag att vi har kvar butiker men ser gärna att de inte ägnar sig åt ren ocker. Jag för min del uppskattar handlare som kommer hem och ser till att deras grejor får en chans att lira i rummet de ska stå i, speciellt högtalare då. Alla har ju inte den kompetensen. Jag har sett skräckexempel där man säljer högtalare som varken har rummet eller förstärkare att driva dem. Vem är förlorare i en sån deal? calm, Terminator, Daniel and 2 others 5 Quote
Perfect sense Posted June 19 Posted June 19 15 hours ago, Passerati said: Brukar titta på prisskillnaden i butikens ordinarie prislista och när man säljer ut t.ex demoex eller produkter som blivit stående ett par månader, samt inbyten. Påslagen är enorma helt klart och det förklarar ju hur man kan bjuda på finkaffe och klä butiken i dekorativa inredningar, eller köra kund rundor i ny leasingbil med hela bagageutrymmet fyllt med produkter att tjäna grova pengar på. Ligger förtjänsten på en produkt på >150.000kr så behöver ju butiken inte sälja saker och ting speciellt ofta men ändå gå runt. Å ena sidan vill jag att vi har kvar butiker men ser gärna att de inte ägnar sig åt ren ocker. Marginalerna varierar mycket mellan tillverkare och produktslag. För att inte gå back (vilket händer) på ett inköp så får vi som handlare ofta (men inte alltid) extra marginal på demo-exemplaren av den enkla anledningen att andrahandsvärdet sjunker ner mot 50% av nypriset och ibland mer än så efter ett par år. För att förstå de utmaningar som företagare ställs inför i allmänhet och vi i denna bransch i synnerhet där de flesta faktiskt driver sina verksamheter på marginalen så behöver man se till helheten och vilken kostnadsstruktur som finns. Att köpa in exklusiva produkter för demonstration och lagerhållning kräver stora investeringar och ett lika stort risktagande många gånger. Till detta tillkommer givetvis kostnader för lokalhyror, löner, konsultarvoden, försäkringar, serviceärenden, transporter (fri frakt kostar oss ca en halv miljon kronor om året), marknadsföring, mässor & events (även detta kostade oss ca en halv miljon 2024) osv. och i slutändan givetvis och förhoppningsvis generera en viss vinst. Faktum är att den här branschen är väldigt tuff och utmanande för många där jag själv har jobbat ca 60 timmar i veckan i snitt under de senaste 10 åren. / Marcus Terminator, Muffin, plind and 1 other 4 Quote
Daniel Posted June 19 Posted June 19 On 2025-06-18 at 09:06, Bebop said: Jag håller helt med @Perfect sense analys och jag har inga problem med det. Men många av de exempel som nämns skiljer sig lite ändå. Rolex klockor, t ex, hävdar inte att de redovisar bättre tider och Königsegg säljer inte på att vara en bättre bil. Det är andra värden som lyfts fram. Problemet blir - tycker jag - när det hävdas att dessa esoteriska hifi-prylar i huvudsak handlar om välljud och att "det finns inga genvägar". Ungefär som att den som inte vill eller kan satsa dessa pengar inte kan räkna med full musiknjutning. Detta är en intressant diskussion. Full musiknjutning kan man givetvis få ur betydligt enklare musiksystem än de vi ofta pratar om här. En vintage Sony Walkman WM-D6 till exempel. Men det är kanske inte bara det som lockar vårt intresse? Pris och värde är något ALLA pratar om nu, från tillverkare till konsument. På Münchenmässan dyker det ständigt upp nya tillverkare av extremt prissatta produkter från tillverkare ingen hade hört talas om för några år sedan, och många försvinner igen efter några år. Och hur bevisar man prestanda på en skivspelare för 1 miljon om man inte kan jämföra den med etablerade "referenser", det är få som köper in dessa spelare på demo, och färre som kan ställa dem mot en värdig konkurrent. Okända konstruktörer med ett tvivelaktigt CV löser tekniska "problem" som kanske inte ens var ett problem längre, men de lyckas klämma ut en pitch ur tomma luften. Vi har sett mängder med sådant genom åren. Allt ifrån magnetiska upphängningar, som egentligen bara är en vanlig fjäder, till märkliga konstruktioner och geometrier på tonarmar som försöker lösa ett "icke" problem samtidigt som den introducerar 3 nya problem. Det var väl Einstein som sa att man verkligen måste förstå problemet innan man försöker lösa det. Så tillbaka till bilanalogien, en F1 bil är en komplicerad konstruktion där alla delar fungerar i samverkan med varandra. Man kan inte peta in en ny motor utan att konstruera om resten. Så är det även med hifi, och särskilt skivspelare. Det är konsten att balansera ett stort antal komponenter med syfte att få dem att prestera så bra som möjligt tillsammans, och till en given budget. Jag hoppas och tror att de tillverkare som kan, och förstår detta kommer att stå stadigt när detta stålbad är över. Med det sagt så tycker jag att kompetenta konstruktörer ska fortsätta att utveckla de mest extrema produkter de kan, för precis som med F1 så kommer vi att få se den teknologin i billigare produkter i framtiden. Håkan64 and Shamrock 2 Quote
Bebop Posted June 19 Posted June 19 2 hours ago, Daniel said: Det är konsten att balansera ett stort antal komponenter med syfte att få dem att prestera så bra som möjligt tillsammans, Helt enig. Men om det krävs en konstruktion för 500,000 - 1,000,000 eller mer för att klara denna uppgiften så handlar det om dåligt ingenjörsskap i min bok. Om det istället är andra parametrar man vill sälja på så är det helt OK, och det kan man ju kommunicera så vi vet vad det är de har att sälja. Dessbättre finns det fler än jag som ifrågasätter vad branschen håller på med. Bl a anrika engelska HiFi News i en del av deras krönikor. Vari ligger utmaningen i att konstruera en produkt utan ekonomiska ramar? Det hade t o m jag klarat via ombud. Jag blir betydligt mer impad av företag och ingenjörer som klarar uppgiften inom mer fasta ramar. Ett bra exempel på senare tid är Technics med sina spelare, t ex deras maxade ex för ”endast” ca € 21,000. Fyller den även andra behov typ ”känslan”, fåfänga, markering av grupptillhörighet, design etc? Det gör den helt säkert för en del men inte för alla. Hade den kanske låtit bättre om den hade kostat ytterligare 300,000? Det finns det säkert de som hade tyckt. Dess image kanske hade stärkts men även köparens. Åtminstone hos en del. S k esoteriska produkter, lyxkonsumtion och livsstilsprodukter har även andra roller att fylla än det rent funktionella. Inget konsstigt i det. Det konstiga ligger i att ”man” låtsas som att det enbart handlar om ”bättre” ljud. Daniel 1 Quote
Engelholm Audio Posted June 19 Posted June 19 20 hours ago, Passerati said: Påslagen är enorma helt klart och det förklarar ju hur man kan bjuda på finkaffe och klä butiken i dekorativa inredningar, eller köra kund rundor i ny leasingbil med hela bagageutrymmet fyllt med produkter att tjäna grova pengar på. Ligger förtjänsten på en produkt på >150.000kr så behöver ju butiken inte sälja saker och ting speciellt ofta men ändå gå runt. "Everyone is jealous of what you have but no one is jealous how you got there". (/Jimmy Carr, btw) Att bygga upp en butik där en kund köper en produkt där förtjänsten är >150' är en enorm insats! Respekt till de företagare som gör detta jobbet och likaså tillverkare som når långt. 5 hours ago, Daniel said: Med det sagt så tycker jag att kompetenta konstruktörer ska fortsätta att utveckla de mest extrema produkter de kan, för precis som med F1 så kommer vi att få se den teknologin i billigare produkter i framtiden. Ett av de äldsta argumenten men jag lyckas inte riktigt se det omvandlat i praktiken? Fler och fler billiga högtalare använder inte X-material från Wilson, eller alu från YG... Vi ser inte keramiska membran från Accuton i lågprissatt hifi. Kolfiber har inte erövrat högtalarlådor. "Patent pending" heter det ofta men jag ser inget genomslag i lägre prisklasser. Det jag däremot ser är att tillverkaren kan låta dyr-tekniken droppa ner i pris-nivåerna inom sin egna produktlinje. Bristen på bred spridning går att tolka som "marginell förbättring" sett strikt funktionellt. 1 hour ago, Bebop said: S k esoteriska produkter, lyxkonsumtion och livsstilsprodukter har även andra roller att fylla än det rent funktionella. Inget konsstigt i det. Det konstiga ligger i att ”man” låtsas som att det enbart handlar om ”bättre” ljud. Det är nog här det skaver lite även hos mig. Men jag ser å andra sidan inte hur man istället skulle marknadsföra och sälja? Men deltat mellan tugget och verkligheten är för mig flera gånger för stort för att det ska landa snyggt (hos mig). Hifi och i synnerhet highend/audiofili handlar endast till en del om funktionen "bra ljud". Så mycket mer spelar roll. Quote
hrk Posted June 19 Posted June 19 3 hours ago, Engelholm Audio said: Hifi och i synnerhet highend/audiofili handlar endast till en del om funktionen "bra ljud". Så mycket mer spelar roll. Det är uppenbart tydligt att det förhåller sig så och man kan undra varför ? Quote
Bebop Posted June 19 Posted June 19 3 hours ago, Engelholm Audio said: Men jag ser å andra sidan inte hur man istället skulle marknadsföra och sälja? Fokus på känslor, social status som kan associera till produkten typ boende, bil, skönhet, klockor, mode, framgång… Förstärk allt detta med influencers som associeras till livstilen. Då räcker det inte med Michael Fremer; kanske bättre med Messi, Ronaldo, Zlatan (?) Komplettera med en stark story, varumärkesstrategi, använda rätt socialt media… Specialdemo för särskilt inbjudna gäster kan vara en annan strategi för att skapa efterfrågan och grupptillhörighet där rätt prylar kan förstärka identiteten. Ett tips är att se serien ”Smartare än hjärnan” av och med psykiatern, överläkaren och civilekonomen Anders Hansen. Jag tror att det är i tredje avsnittet han föreläser om våra beslutsprocesser där han understryker forskningens resultat i ämnet. Mycket intressant för den som vill förstå mänskligt agerande. Han sammanfattar med bl a: Viktigast för arten homo sapiens i våra inköpsprocesser är visa/förstärka grupptillhörighet med våra inköp. Det betyder mest för de beslut vi tar. Näst viktigast är en bra story som hjälper till att understryka och synliggöra en grupp men även för att övertyga oss själva. Terminator, shaft, Daniel and 1 other 4 Quote
conan Posted June 19 Posted June 19 Jag kan utan problem för min image erkänna att jag köpte en Lyra för att calle_jr berättat om den. Snacka om influencer. De låter ju bra så ändå ganska prisvärt även om det är i övre prisspannet för min del. Däremot trodde jag inte på att ESL 57 kunde vara nåt bra för så små pengar som 4000kr paret begagnat, men det var ljuv musik, särskilt med original Quad II stegen. Nyfikenheten tog överhand och det visade sig vara rätt. De var ju också lite dyrare begagnade och numera ligger ett nytt par på 60kkr. Förstärkarna var ju tänkta för inbyggnad (gängade hål i bottenplattan) så de är ju inga skönheter precis. Köpbeslut är allt annat än rationella oftast, men man kan ju börja resan med små pengar eller inga alls och lyssna på olika system. Det brukar vara gratis hos handlarna. calle_jr and Håkan64 2 Quote
calle_jr Posted June 20 Author Posted June 20 10 hours ago, conan said: Snacka om influencer Mycket har man kallats... Det var några år sedan och jag tror Argo kostade 13kkr då ungefär. Med dagens strategier inom vissa segment är det alldeles för billigt antagligen. conan 1 Quote
Perfect sense Posted June 20 Posted June 20 19 hours ago, Bebop said: Helt enig. Men om det krävs en konstruktion för 500,000 - 1,000,000 eller mer för att klara denna uppgiften så handlar det om dåligt ingenjörsskap i min bok. Om det istället är andra parametrar man vill sälja på så är det helt OK, och det kan man ju kommunicera så vi vet vad det är de har att sälja. Dessbättre finns det fler än jag som ifrågasätter vad branschen håller på med. Bl a anrika engelska HiFi News i en del av deras krönikor. Vari ligger utmaningen i att konstruera en produkt utan ekonomiska ramar? Det hade t o m jag klarat via ombud. Jag blir betydligt mer impad av företag och ingenjörer som klarar uppgiften inom mer fasta ramar. Ett bra exempel på senare tid är Technics med sina spelare, t ex deras maxade ex för ”endast” ca € 21,000. Fyller den även andra behov typ ”känslan”, fåfänga, markering av grupptillhörighet, design etc? Det gör den helt säkert för en del men inte för alla. Hade den kanske låtit bättre om den hade kostat ytterligare 300,000? Det finns det säkert de som hade tyckt. Dess image kanske hade stärkts men även köparens. Åtminstone hos en del. S k esoteriska produkter, lyxkonsumtion och livsstilsprodukter har även andra roller att fylla än det rent funktionella. Inget konsstigt i det. Det konstiga ligger i att ”man” låtsas som att det enbart handlar om ”bättre” ljud. Gällande Technics SL-1000R (245.000 SEK) så är det troligen en av de mer prisvärda spelarna på den högre nivån idag - allra särskilt om man dras till direktdrift. Det finns dock andra tillverkare som har gått längre på andra områden för att hantera resonanser exempelvis där också tonarmen har utmanare. Gällande prissättningen så ger massproduktion som i det här fallet med all säkerhet volymfördelar och lägre omkostnader i tillverkningsledet. / Marcus Quote
conan Posted June 20 Posted June 20 En anledning jag inte köper Technics skivspelare är den metalliska konstruktionen. Det är förstås förutfattade meningar från min sida, som ingenjör, men metall har resonanser i audiobandet att hantera. En massa kostruktionsjobb för att få till det. Kanske lättare med keramiska material, sten och akryl. Säkert svårigheter där också .. men knackar man på dem så låter det helt stumt, kort efterklangstid. Men jag kan givetvis också erkänna att Technics spelare ser elegant ut och jag har ägt både förstärkare och CD från Technics. Kassettdäcket har jag kvar men det har nåt problem med svaj ... ska väl fixa det nån gång. Perfect sense 1 Quote
Engelholm Audio Posted June 20 Posted June 20 15 hours ago, Bebop said: Fokus på känslor, social status som kan associera till produkten typ boende, bil, skönhet, klockor, mode, framgång… Förstärk allt detta med influencers som associeras till livstilen. Då räcker det inte med Michael Fremer; kanske bättre med Messi, Ronaldo, Zlatan (?) Komplettera med en stark story, varumärkesstrategi, använda rätt socialt media… Specialdemo för särskilt inbjudna gäster kan vara en annan strategi för att skapa efterfrågan och grupptillhörighet där rätt prylar kan förstärka identiteten. Ett tips är att se serien ”Smartare än hjärnan” av och med psykiatern, överläkaren och civilekonomen Anders Hansen. Jag tror att det är i tredje avsnittet han föreläser om våra beslutsprocesser där han understryker forskningens resultat i ämnet. Mycket intressant för den som vill förstå mänskligt agerande. Han sammanfattar med bl a: Viktigast för arten homo sapiens i våra inköpsprocesser är visa/förstärka grupptillhörighet med våra inköp. Det betyder mest för de beslut vi tar. Näst viktigast är en bra story som hjälper till att understryka och synliggöra en grupp men även för att övertyga oss själva. Hansen är intressant och jag har Skärmhjärnan och Hjärnstark som påverkat mig (positivt). Ska kolla Smartare än Hjärnan. Jag förstår ditt exempel och lite tangerar eller övelappar väl dagens säljstrategi - men inte fullt ut. Där jag ser hifi säljas är Michael Fremer ett tyngre namn än Messis, men här gissar jag vi kommer in på målgrupper och demograf. Jag kan gissa att "de rika" kan köpa baserat på vilka andra stjärnor som köpt...och kanske är det ännu bättre om man vet att stjärnan köpte den tidigare, billigare modellen. Quote
Recommended Posts