Jump to content

Recommended Posts

Posted

Perfect Sense hade demo av stativhögtalarna TAD (Technical Audio DevicesCE1TX ur Evolution serien idag söndag 15 juni.

Ett dussintal intresserade hade trotsat det fina sommarvädret och gått in i Perfect Sense lite svalare lokaler.

Kaffe och chokladbollar satt som en smeck.

 

CE1TX  är deras större stativare, som fyllde demorummet på 60m2 gott och väl.

Finns även en lite mindre model ME1TX med samma typ av konstruktion och element.

Diskant/mellanregister tillverkat av beryllium/magnesium. Baselementet av typ kolfiber.

 

IMG_2329.jpeg.adaea2009316f1dcc284c4d2f68cde2c.jpeg

 

 

IMG_2320.thumb.jpeg.61d83d26da80705e0682bb26a3558050.jpeg

 

IMG_2321.thumb.jpeg.bc3dff0400e3d542b8f76436247fb76c.jpeg

 

Ljudkälla var WADAX fina streamer/DAC ihop med QOBUZ Connect.

IMG_2324.thumb.jpeg.d14b55929c067ca9cc2440af1820b9cb.jpeg

 

IMG_2330.thumb.jpeg.62256df4bfb05d133e03effec03d3167.jpeg

 

Inne i racket skymtade SPLs inkopplade nätverksswitch.

IMG_23252.thumb.jpeg.3a712c97faf8a1cd589ebf067ee430c1.jpeg

 

Strömkablar och högtalarkablar från CHRYSTAL CABLES med silverledare.

IMG_2322.thumb.jpeg.d3530445e251778cbbc2de90d8c1e306.jpeg

 

För kraften stod CANOR AUDIO tvåkanals transistorsteg. Bidrog med ett ett uns av värme till ljudbilden. 

Marcus kan gärna komplettera med var racken kommer ifrån.

 IMG_2327.thumb.jpeg.c0d2a37577bc20a667dfc63a9397ad75.jpeg

 

 

fortsättning.........

 

 

 

 

Posted

Fötter från WellFloat, 3st per högtalare. Tyckte jag hörde uppgift på att de klarar maxlast upp till 600kg per fot.

Mjuk flytande känsla i horisontalled, stum i vertikalled.

 IMG_2332.thumb.jpeg.0ac5a707de16bb9959b3557a7a88cb88.jpeg

 

IMG_2331.thumb.jpeg.2150a05b7f6d67176bf708123d32319d.jpeg

 

På båda sidor högtalaren sitter en 5mm metallskivor lite på distans från kabinettet.

Spalten som bildas framåt/bakåt blir då basportarna. Prickat in spalten nedan.

Basen var djup, detaljerad och kraftfull. Saknade inte någon subwoofer.

IMG_2323.thumb.jpeg.12c5900137260758956599651921ed8b.jpeg

 

Den mindre TAD ME1TX stod bredvid och väntar på sin tur, men för ett annat tillfälle.

Frågan är om man med ett mindre rum kan få lika fint ljud som med storbrorsan för halva priset?

thumbnail_IMG_2328.thumb.jpg.671f388702db90b38def16ac6fd30a60.jpg

 

Slutkläm - Imponerande bra ljud med streaming som ljudkälla, måste jag säga.

Sedan dessa fantastiska högtalare i tillägg.

Lyssna själv.

 

Tack Marcus & co för bra och intressant demo :smile::thumbsup:

 

 

 

Posted

Tack för bilderna och jag kan bara instämma, mycket välspelande högtalare och finishen är fantastisk. Även chokladbollarna var väldigt goda, oavsett pärlsocker eller kokos. Kändes som att det var några hårda, lite krunchiga bitar i smeten. 
 

Wadax Studioplayer gjorde inte bort sig heller och det lät på Marcus som att den ligger honom väldigt varmt om hjärtat. Den framstod även som prisvärd då den var streamer, dac och försteg idag. 🤑😁

Posted
1 hour ago, calle_jr said:


Det ser ut att stå en Revox B77 i racket.

 

Det är säkert en Revox B77 i botten men just den där har jag för mig är lite upphottad och betecknas PR99 MK...1,2,3... eller vilken mk-modell det nu kan vara.

Dessutom säkert en Ltd edition, i.o.m den stora Revox-loggan på sidorna, med inte allt för många tillverkade exemplar ?

Riktigt snygg hursomhelst :tongue:

Posted

Jag kan förstå att det låter bra, men jag är jävig😉

Har fortfarande lite av ångest efter att jag sålde mina CE-1, men lyckligtvis har jag andra TAD så egentligen går det ingen nöd på mig😉

Men måste nämna att CE-1 var riktigt jäkla bra och kanske saknar jag dom lite ändå!!

 

/byZan

Posted
19 hours ago, calle_jr said:

Det ser så stort ut. Är det nytt eller använt i tidigare modeller?

 

Koaxen har ett 14cm mellanregister membran (samma storlek som gamla CE1) och en 3,5cm diskant (samma som gamla CE1). Vad jag vet så är själva membranet i magnesium i mellanregistret ändrat från gamla modellen men till utseendet ser de lika ut.

 

Basen ser även den likadan ut men även den har ett nytt membran och lådan har gjorts om en del men till utseendet är nya CE1TX väldigt lik den gamla CE1.

 

https://www.technicalaudiodevices.com/press/2022/9/15/

Posted
19 hours ago, Muffin said:

Fötter från WellFloat, 3st per högtalare. Tyckte jag hörde uppgift på att de klarar maxlast upp till 600kg per fot.

Mjuk flytande känsla i horisontalled, stum i vertikalled.

 IMG_2332.thumb.jpeg.0ac5a707de16bb9959b3557a7a88cb88.jpeg

 

IMG_2331.thumb.jpeg.2150a05b7f6d67176bf708123d32319d.jpeg

 

På båda sidor högtalaren sitter en 5mm metallskivor lite på distans från kabinettet.

Spalten som bildas framåt/bakåt blir då basportarna. Prickat in spalten nedan.

Basen var djup, detaljerad och kraftfull. Saknade inte någon subwoofer.

IMG_2323.thumb.jpeg.12c5900137260758956599651921ed8b.jpeg

 

Den mindre TAD ME1TX stod bredvid och väntar på sin tur, men för ett annat tillfälle.

Frågan är om man med ett mindre rum kan få lika fint ljud som med storbrorsan för halva priset?

thumbnail_IMG_2328.thumb.jpg.671f388702db90b38def16ac6fd30a60.jpg

 

Slutkläm - Imponerande bra ljud med streaming som ljudkälla, måste jag säga.

Sedan dessa fantastiska högtalare i tillägg.

Lyssna själv.

 

Tack Marcus & co för bra och intressant demo :smile::thumbsup:

 

 

 

 

Tack själv för besök, engagemang och rapportering - roligt att se :)

/ Marcus

 

Posted
19 hours ago, Terminator said:

Tack för bilderna och jag kan bara instämma, mycket välspelande högtalare och finishen är fantastisk. Även chokladbollarna var väldigt goda, oavsett pärlsocker eller kokos. Kändes som att det var några hårda, lite krunchiga bitar i smeten. 
 

Wadax Studioplayer gjorde inte bort sig heller och det lät på Marcus som att den ligger honom väldigt varmt om hjärtat. Den framstod även som prisvärd då den var streamer, dac och försteg idag. 🤑😁

 

Jag åt själv 7 st chokladbollar igår utan att skämmas och lever idag på resterna av det som lämnades kvar ;). Min idé om att bjuda på "sval sommarfrukt" som alternativ visade sig vara helt överflödigt - chokladbollarna och sockerkakan gick däremot åt som smör i solsken.

 

Om man ser till alternativen och allt det Wadax Studio Player faktiskt kan (CD/SACD/DAC/Streaming/Försteg) men framför allt hur oerhört väl den gör det så vågar jag kalla den prisvärd (vilket inte är detsamma som billig). I grunden så är det en av de allra bästa DAC:ar som jag har hört och känner till - inte minst gällande rymd, klang, transparens, följsamhet och naturlighet - där Qobuz Connect över streaming låter magiskt fint. Det övriga den kan blir en ren bonus snudd på.

 

/ Marcus

 

Posted

Jag är nog ensam om att INTE alls gilla trenden med att det kommer massa "extra lådor" man "måste" ha. . .men fler o fler gör det så det måste ju funka.

 

Jag kände alltid under den tid jag ägde dCS att jag borde haft klockan. . för utan den hade jag ju inte en "komplett" produkt.

Denna WADAX är inte billig men kan som sagt vara prisvärd. . MEN skall du ha klockan o nätdelen är det över 700.000:- till!

Förstår fördelarna men i MITT fall så skulle jag känna att jag lagt en halv miljon men ändå inte får en komplett produkt utan att lägga massa mer. .

Men visst hellre detta är typ Stenheim o Måartens SE/Statement ed.

 

Men för att kommentera trådens titel, TAD högtalarna är väl en dröm, kul att se dom med annan elektronik än TADs egna. . . Synd att priset med "TX" dragit iväg rätt rejält. har för mig att CE1 inte va SÅ dyra när dom kom. . idag ligger dom väl över vad en ny CR1 kostade när den kom ut

Posted
28 minutes ago, thli72 said:

Jag är nog ensam om att INTE alls gilla trenden med att det kommer massa "extra lådor" man "måste" ha. . .men fler o fler gör det så det måste ju funka.

 

Jag kände alltid under den tid jag ägde dCS att jag borde haft klockan. . för utan den hade jag ju inte en "komplett" produkt.

Denna WADAX är inte billig men kan som sagt vara prisvärd. . MEN skall du ha klockan o nätdelen är det över 700.000:- till!

Förstår fördelarna men i MITT fall så skulle jag känna att jag lagt en halv miljon men ändå inte får en komplett produkt utan att lägga massa mer. .

Men visst hellre detta är typ Stenheim o Måartens SE/Statement ed.

 

Men för att kommentera trådens titel, TAD högtalarna är väl en dröm, kul att se dom med annan elektronik än TADs egna. . . Synd att priset med "TX" dragit iväg rätt rejält. har för mig att CE1 inte va SÅ dyra när dom kom. . idag ligger dom väl över vad en ny CR1 kostade när den kom ut


WADAX Studio Player är komplett och ett slutmål för de allra flesta. Den kommande externa klockan och PSU:n är en potentiell uppgraderingsväg - om man kan och vill - men inget man är beroende utav.

 

Om man lyssnar till TAD CE1TX och sätter sig in i dess konstruktion så förstår man prislappen. Den spelar också stort och kraftfullt och kan med lätthet vara ett alternativ till en golvhögtalare i många sammanhang.


Men visst har priserna gått upp även hos TAD under senare år - i linje med allting annat. CE1 lanserades för övrigt för 11 år sedan (2014) följt utav CE1TX 2022.

 

/ Marcus

Posted (edited)
2 hours ago, Perfect sense said:

Nu är det här kanske ett tema som förtjänar en egen och helt annan tråd, men...:)

Instämmer.

Antar att OP samtycker att jag flyttar dessa senaste inlägg dit.

 

Edit: Kom på att det inte går att flytta enskilda inlägg med nya mjukvaran.

Edit2: Hittade en metod att flytta.

 

Edited by calle_jr
Posted

Spaning apropå ljudkällan vi lyssnade på, WADAX STUDIO PLAYER (försteg, CD, SACD, streamer).

 

WADAX har implementerat galvanisk isolering av digitala audio signalen via optisk omvandling (och tillbaka igen), lika den nya switchen ifi OMNI LAN.

Verkar ligga i tiden :rollingeyes:  

 

 

 

 

Posted
4 hours ago, Muffin said:

WADAX har implementerat galvanisk isolering av digitala audio signalen via optisk omvandling (och tillbaka igen),

 

Det gäller bara i deras Reference serie där de har sin egna överföring mellan servern och DAC som de kallar för Akasa link (servern har vanlig RJ45 anslutning mot nätverket).

 

I varje del finns en modul för överföringen och denna kabel till överföringen något de haft i många år.

 

wadax-optical-system(2).webp.660c3c4a9b61bde7031cf433a59e8119.webp

Posted
43 minutes ago, octavia rs said:

 

Det gäller bara i deras Reference serie där de har sin egna överföring mellan servern och DAC som de kallar för Akasa link (servern har vanlig RJ45 anslutning mot nätverket).

 

I varje del finns en modul för överföringen och denna kabel till överföringen något de haft i många år.

 

wadax-optical-system(2).webp.660c3c4a9b61bde7031cf433a59e8119.webp

Ok, då var WADAX STUDIO PLAYER en riktigt imponerande bra ljudkälla även utan den optisk modulen :grinsmilingeyes:

Vill man lyssna till optisk regenerering får man alltså kolla in WADAX Reference serie. Den introducerades 2022-2023, så den är inte jätte gammal på marknaden.

 

Men intressant att iFi har kommit med sin version av optisk regenerering i sin färska OMNI LAN till ett i sammanhanget bra pris. Har provlyssnat den idag :sunglasses:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...