Muffin Posted June 15, 2025 Posted June 15, 2025 Perfect Sense hade demo av stativhögtalarna TAD (Technical Audio Devices) CE1TX ur Evolution serien idag söndag 15 juni. Ett dussintal intresserade hade trotsat det fina sommarvädret och gått in i Perfect Sense lite svalare lokaler. Kaffe och chokladbollar satt som en smeck. CE1TX är deras större stativare, som fyllde demorummet på 60m2 gott och väl. Finns även en lite mindre model ME1TX med samma typ av konstruktion och element. Diskant/mellanregister tillverkat av beryllium/magnesium. Baselementet av typ kolfiber. Ljudkälla var WADAX fina streamer/DAC ihop med QOBUZ Connect. Inne i racket skymtade SPLs inkopplade nätverksswitch. Strömkablar och högtalarkablar från CHRYSTAL CABLES med silverledare. För kraften stod CANOR AUDIO tvåkanals transistorsteg. Bidrog med ett ett uns av värme till ljudbilden. Marcus kan gärna komplettera med var racken kommer ifrån. fortsättning......... Perfect sense, calle_jr, Shift hifi and 7 others 9 1 Quote
calle_jr Posted June 15, 2025 Posted June 15, 2025 Väldigt fina högtalare och koaxialelementet verkar vara mycket raffinerat. Det ser så stort ut. Är det nytt eller använt i tidigare modeller? Det ser ut att stå en Revox B77 i racket. Perfect sense 1 Quote
Muffin Posted June 15, 2025 Author Posted June 15, 2025 Fötter från WellFloat, 3st per högtalare. Tyckte jag hörde uppgift på att de klarar maxlast upp till 600kg per fot. Mjuk flytande känsla i horisontalled, stum i vertikalled. På båda sidor högtalaren sitter en 5mm metallskivor lite på distans från kabinettet. Spalten som bildas framåt/bakåt blir då basportarna. Prickat in spalten nedan. Basen var djup, detaljerad och kraftfull. Saknade inte någon subwoofer. Den mindre TAD ME1TX stod bredvid och väntar på sin tur, men för ett annat tillfälle. Frågan är om man med ett mindre rum kan få lika fint ljud som med storbrorsan för halva priset? Slutkläm - Imponerande bra ljud med streaming som ljudkälla, måste jag säga. Sedan dessa fantastiska högtalare i tillägg. Lyssna själv. Tack Marcus & co för bra och intressant demo AlfaGTV, byZan, calle_jr and 8 others 8 3 Quote
Terminator Posted June 15, 2025 Posted June 15, 2025 Tack för bilderna och jag kan bara instämma, mycket välspelande högtalare och finishen är fantastisk. Även chokladbollarna var väldigt goda, oavsett pärlsocker eller kokos. Kändes som att det var några hårda, lite krunchiga bitar i smeten. Wadax Studioplayer gjorde inte bort sig heller och det lät på Marcus som att den ligger honom väldigt varmt om hjärtat. Den framstod även som prisvärd då den var streamer, dac och försteg idag. 🤑😁 Muffin, Perfect sense and P-pan 2 1 Quote
P-pan Posted June 15, 2025 Posted June 15, 2025 @Muffin : Tack för riktigt fina bilder och sammanfattning av detta event... Sådana här trådar får du mer än gärna skämma bort oss med precis närsom helst Muffin and Perfect sense 1 1 Quote
P-pan Posted June 15, 2025 Posted June 15, 2025 1 hour ago, calle_jr said: Det ser ut att stå en Revox B77 i racket. Det är säkert en Revox B77 i botten men just den där har jag för mig är lite upphottad och betecknas PR99 MK...1,2,3... eller vilken mk-modell det nu kan vara. Dessutom säkert en Ltd edition, i.o.m den stora Revox-loggan på sidorna, med inte allt för många tillverkade exemplar ? Riktigt snygg hursomhelst Quote
Muffin Posted June 15, 2025 Author Posted June 15, 2025 14 minutes ago, P-pan said: @Muffin : Tack för riktigt fina bilder och sammanfattning av detta event... Sådana här trådar får du mer än gärna skämma bort oss med precis närsom helst Tack ☺️ Ingen @P-pan fanns i sikte, kände ett visst ansvar att hoppa in som ersättare då 😀 Perfect sense, Terminator, byZan and 1 other 2 1 1 Quote
byZan Posted June 16, 2025 Posted June 16, 2025 Jag kan förstå att det låter bra, men jag är jävig😉 Har fortfarande lite av ångest efter att jag sålde mina CE-1, men lyckligtvis har jag andra TAD så egentligen går det ingen nöd på mig😉 Men måste nämna att CE-1 var riktigt jäkla bra och kanske saknar jag dom lite ändå!! /byZan Muffin, plind and Perfect sense 3 Quote
octavia rs Posted June 16, 2025 Posted June 16, 2025 19 hours ago, calle_jr said: Det ser så stort ut. Är det nytt eller använt i tidigare modeller? Koaxen har ett 14cm mellanregister membran (samma storlek som gamla CE1) och en 3,5cm diskant (samma som gamla CE1). Vad jag vet så är själva membranet i magnesium i mellanregistret ändrat från gamla modellen men till utseendet ser de lika ut. Basen ser även den likadan ut men även den har ett nytt membran och lådan har gjorts om en del men till utseendet är nya CE1TX väldigt lik den gamla CE1. https://www.technicalaudiodevices.com/press/2022/9/15/ byZan and calle_jr 1 1 Quote
Perfect sense Posted June 16, 2025 Posted June 16, 2025 20 hours ago, Muffin said: Racken och plattformarna är nyinstallerade och kommer ifrån Franc Audio Accessories: http://f-franc.com/racks/ / Marcus Quote
Perfect sense Posted June 16, 2025 Posted June 16, 2025 19 hours ago, Muffin said: Fötter från WellFloat, 3st per högtalare. Tyckte jag hörde uppgift på att de klarar maxlast upp till 600kg per fot. Mjuk flytande känsla i horisontalled, stum i vertikalled. På båda sidor högtalaren sitter en 5mm metallskivor lite på distans från kabinettet. Spalten som bildas framåt/bakåt blir då basportarna. Prickat in spalten nedan. Basen var djup, detaljerad och kraftfull. Saknade inte någon subwoofer. Den mindre TAD ME1TX stod bredvid och väntar på sin tur, men för ett annat tillfälle. Frågan är om man med ett mindre rum kan få lika fint ljud som med storbrorsan för halva priset? Slutkläm - Imponerande bra ljud med streaming som ljudkälla, måste jag säga. Sedan dessa fantastiska högtalare i tillägg. Lyssna själv. Tack Marcus & co för bra och intressant demo Tack själv för besök, engagemang och rapportering - roligt att se / Marcus Quote
Perfect sense Posted June 16, 2025 Posted June 16, 2025 19 hours ago, Terminator said: Tack för bilderna och jag kan bara instämma, mycket välspelande högtalare och finishen är fantastisk. Även chokladbollarna var väldigt goda, oavsett pärlsocker eller kokos. Kändes som att det var några hårda, lite krunchiga bitar i smeten. Wadax Studioplayer gjorde inte bort sig heller och det lät på Marcus som att den ligger honom väldigt varmt om hjärtat. Den framstod även som prisvärd då den var streamer, dac och försteg idag. 🤑😁 Jag åt själv 7 st chokladbollar igår utan att skämmas och lever idag på resterna av det som lämnades kvar . Min idé om att bjuda på "sval sommarfrukt" som alternativ visade sig vara helt överflödigt - chokladbollarna och sockerkakan gick däremot åt som smör i solsken. Om man ser till alternativen och allt det Wadax Studio Player faktiskt kan (CD/SACD/DAC/Streaming/Försteg) men framför allt hur oerhört väl den gör det så vågar jag kalla den prisvärd (vilket inte är detsamma som billig). I grunden så är det en av de allra bästa DAC:ar som jag har hört och känner till - inte minst gällande rymd, klang, transparens, följsamhet och naturlighet - där Qobuz Connect över streaming låter magiskt fint. Det övriga den kan blir en ren bonus snudd på. / Marcus Quote
thli72 Posted June 16, 2025 Posted June 16, 2025 Jag är nog ensam om att INTE alls gilla trenden med att det kommer massa "extra lådor" man "måste" ha. . .men fler o fler gör det så det måste ju funka. Jag kände alltid under den tid jag ägde dCS att jag borde haft klockan. . för utan den hade jag ju inte en "komplett" produkt. Denna WADAX är inte billig men kan som sagt vara prisvärd. . MEN skall du ha klockan o nätdelen är det över 700.000:- till! Förstår fördelarna men i MITT fall så skulle jag känna att jag lagt en halv miljon men ändå inte får en komplett produkt utan att lägga massa mer. . Men visst hellre detta är typ Stenheim o Måartens SE/Statement ed. Men för att kommentera trådens titel, TAD högtalarna är väl en dröm, kul att se dom med annan elektronik än TADs egna. . . Synd att priset med "TX" dragit iväg rätt rejält. har för mig att CE1 inte va SÅ dyra när dom kom. . idag ligger dom väl över vad en ny CR1 kostade när den kom ut calle_jr 1 Quote
Perfect sense Posted June 16, 2025 Posted June 16, 2025 28 minutes ago, thli72 said: Jag är nog ensam om att INTE alls gilla trenden med att det kommer massa "extra lådor" man "måste" ha. . .men fler o fler gör det så det måste ju funka. Jag kände alltid under den tid jag ägde dCS att jag borde haft klockan. . för utan den hade jag ju inte en "komplett" produkt. Denna WADAX är inte billig men kan som sagt vara prisvärd. . MEN skall du ha klockan o nätdelen är det över 700.000:- till! Förstår fördelarna men i MITT fall så skulle jag känna att jag lagt en halv miljon men ändå inte får en komplett produkt utan att lägga massa mer. . Men visst hellre detta är typ Stenheim o Måartens SE/Statement ed. Men för att kommentera trådens titel, TAD högtalarna är väl en dröm, kul att se dom med annan elektronik än TADs egna. . . Synd att priset med "TX" dragit iväg rätt rejält. har för mig att CE1 inte va SÅ dyra när dom kom. . idag ligger dom väl över vad en ny CR1 kostade när den kom ut WADAX Studio Player är komplett och ett slutmål för de allra flesta. Den kommande externa klockan och PSU:n är en potentiell uppgraderingsväg - om man kan och vill - men inget man är beroende utav. Om man lyssnar till TAD CE1TX och sätter sig in i dess konstruktion så förstår man prislappen. Den spelar också stort och kraftfullt och kan med lätthet vara ett alternativ till en golvhögtalare i många sammanhang. Men visst har priserna gått upp även hos TAD under senare år - i linje med allting annat. CE1 lanserades för övrigt för 11 år sedan (2014) följt utav CE1TX 2022. / Marcus Quote
calle_jr Posted June 17, 2025 Posted June 17, 2025 (edited) 2 hours ago, Perfect sense said: Nu är det här kanske ett tema som förtjänar en egen och helt annan tråd, men...:) Instämmer. Antar att OP samtycker att jag flyttar dessa senaste inlägg dit. Edit: Kom på att det inte går att flytta enskilda inlägg med nya mjukvaran. Edit2: Hittade en metod att flytta. Edited June 17, 2025 by calle_jr Perfect sense 1 Quote
Muffin Posted June 23, 2025 Author Posted June 23, 2025 Spaning apropå ljudkällan vi lyssnade på, WADAX STUDIO PLAYER (försteg, CD, SACD, streamer). WADAX har implementerat galvanisk isolering av digitala audio signalen via optisk omvandling (och tillbaka igen), lika den nya switchen ifi OMNI LAN. Verkar ligga i tiden Quote
octavia rs Posted June 23, 2025 Posted June 23, 2025 4 hours ago, Muffin said: WADAX har implementerat galvanisk isolering av digitala audio signalen via optisk omvandling (och tillbaka igen), Det gäller bara i deras Reference serie där de har sin egna överföring mellan servern och DAC som de kallar för Akasa link (servern har vanlig RJ45 anslutning mot nätverket). I varje del finns en modul för överföringen och denna kabel till överföringen något de haft i många år. Tyking 1 Quote
Muffin Posted June 23, 2025 Author Posted June 23, 2025 43 minutes ago, octavia rs said: Det gäller bara i deras Reference serie där de har sin egna överföring mellan servern och DAC som de kallar för Akasa link (servern har vanlig RJ45 anslutning mot nätverket). I varje del finns en modul för överföringen och denna kabel till överföringen något de haft i många år. Ok, då var WADAX STUDIO PLAYER en riktigt imponerande bra ljudkälla även utan den optisk modulen Vill man lyssna till optisk regenerering får man alltså kolla in WADAX Reference serie. Den introducerades 2022-2023, så den är inte jätte gammal på marknaden. Men intressant att iFi har kommit med sin version av optisk regenerering i sin färska OMNI LAN till ett i sammanhanget bra pris. Har provlyssnat den idag Ivery and Perfect sense 2 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.