Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har glädjen att meddela att vi påbörjat ett samarbete med den japanska pionjären inom optiska pickuper DS Audio. Tillsammans utvecklar vi en dedikerad phono-equalizer modul till vår kommande integrerade förstärkare REGAL INT250 – anpassad för DS Audios optiska pickuper.

Det är en ära att få förtroendet från DS Audio och ser fram emot att kombinera deras teknik med egen kompetens inom elektronik och kablar. Arbetet inleds omgående med stöd av DS Audios ingenjörsteam och ett utvärderingsexemplar av pickupen DS-W3. Målet är att kunna demonstrera den första prototypen under hösten 2025.

Jag tackar Tetsuaki Aoyagi på DS Audio för samarbetet och ser fram emot att dela fler uppdateringar kring detta.

/Anders

Posted

Jag skulle önska att du/ni även utvecklar en separat phono-equalizer för optiska pickuper. 
Detta för mig/oss som gärna vill ta del av dina/era produkter utan att behöva byta förstärkare. 

Jag har ju sedan tidigare en phonokabel från dig/er som är speciellt utvecklad för optiska pickuper. 

Posted
10 minutes ago, Vox said:

Jag skulle önska att du/ni även utvecklar en separat phono-equalizer för optiska pickuper. 
Detta för mig/oss som gärna vill ta del av dina/era produkter utan att behöva byta förstärkare. 

Det är inte utan att jag tänkt tanken att ta fram en separat lösning :smile: Men modulen till förstärkaren kommer först. Det som står för dörren nu är simuleringar.

Det jag kan avslöja redan nu är Zero-teknologi i mönsterkort och superkondensatorer som strömförsörjning till pickup. På så sätt liknande som DACens analogdel.

Posted

Säkert en mycket välförtjänst uppmärksamhet från en internationell spelare i centrum för utvecklingen. 
Grattis! 👍👏

Förhoppningsvis smittar det av sig även på övriga produkter.

Posted

Intressant!

Kul att DS Audio hakar på möjligheten att få in sin teknik även i andra förstärkare.

Ett lovande samarbete.

16 hours ago, Anders65 said:

Det som står för dörren nu är simuleringar.

Kan du säga något om hur moduleringen för audiosignalen kommer se ut?

Posted
4 hours ago, calle_jr said:

Kan du säga något om hur moduleringen för audiosignalen kommer se ut?

Jag har precis börjat men utgångspunkten är två poler i passbandet (6dB/oktav). Sen behövs ett HP filter, men för modulen kan det räcka med förstärkarens egna som ligger strax under 10Hz. Att få till EQ-delen så bra som möjligt är en av huvudanledningarna till att jag behöver samarbeta med DS Audio.

Posted
2 hours ago, octavia rs said:

Man får gratulera @Anders65 !

Nu saknas bara ditt företag på hemsidan över märken som samarbetar med DS Audio :)

Tackar 😊

Det är nu jobbet börjar, men så klart skulle det vara trevligt att se Regal tillsammans med övriga så småningom 😊

Posted

Arbetet med simuleringar och konstruktion av EQ-modulen är nu i full gång, med mycket värdefull input från DS Audio. EQ-kurvan har finjusterats enligt deras rekommendationer. Modulen kommer att innehålla ett mjukvarustyrt högpassfilter av andra ordningen med en gränsfrekvens runt 12 Hz, samt den patenterade Zero-teknologi i mönsterkortet. Utgångsläget ser ut att bli att jag använder polystyren-kondensatorer i filtren. Men det blir lyssning som kommer sätta slutgiltiga valet.

När det blir dags för lyssning och slutlig fintrimning av ljudet får jag förstklassig hjälp av vår skivspelar-, tonarms- och pickup-guru Bengt från @SOUND BY VINYL. Jag ser verkligen fram emot att ta del av hans expertis och att arbeta tillsammans med honom efter sommaren.

/Anders

Posted

Ibland döljer sig mer bakom en till synes enkel konstruktion än man först anar. Det krävdes en hel del mailande fram och tillbaka innan jag helt förstod hur DS Audio resonerar kring den strömshunt som vanligtvis används för att strömförsörja IR-LED:arna i deras pickuper. Men tack vare deras öppenhet och tydlig kommunikation förstod jag så småningom hur de tänkt och varför.

När jag först såg deras schema började jag skissa på en egen lösning för strömförsörjningen. Konstruktionen verkade enkel, grundläggande och jag såg direkt potential till förbättring. Men ju mer jag förstod deras bakomliggande tankar, desto tydligare blev det varför den var utformad som den var. Mina tidiga idéer och simuleringar hamnade i papperskorgen när jag insåg de tekniska skälen bakom deras lösning. Det var riktigt givande att resonera kring olika sätt att lösa konstruktionen.

Och det finns alltid flera sätt att lösa utmaningar i en konstruktion. Nu när jag hade en djupare insikt i hur DS Audio tänker började jag om från början och landade i en delvis egen konstruktionslösning  – som precis har fått tummen upp av en av deras konstruktörer. 

• 4 weeks later...
Posted

Fick monterade kretskort igår för EQ-modulen. Driftsättning idag och en första intrimning av filtren mot EQ-kurvan. För detta använder jag PC och programmet Multisim där jag kör ut testsignal via mitt mätkort. Mäter signalen på utgången av EQ-modulen och tar in signalen i Multisim där jag har en invers av den ideala kompensationskurvan. På så sett ser jag enklast avvikelser i frekvensgång. Kör nu med subsonic-filtret inkopplat.

EQ_250715(1).JPG.3f7dae16926bae4387de825115a1fc5d.JPG

• 2 weeks later...
Posted

Dags för en uppdatering kring projektet med DS Audio :smile:

EQ modulens filter är nu fintrimmat mot EQ kurvan och modulen är integrerad i förstärkarens mjukvara. 

- Automatisk detektion av installerad modul

- Inställning via meny av EQ-filter

DSEQHome.jpg.630c122d3e09c6d009e6beba33d1dcc1.jpg

DSEQSetting.jpg.077522ae8e102f050bf31fb77bc12e1e.jpg

Men nu börjar det mest spännande...

På fredag åker jag och förstärkaren upp till @SOUND BY VINYL för intrimning av pickupen på skivspelaren. Det ska bli riktigt spännande att höra vad det gör ljudmässigt – och inte minst att få en inblick i arbetet hos Sveriges sannolikt främsta expert på området. Ser verkligen fram emot det – både kul och lärorikt!

Posted

"Allt påverkar ljudet", brukar det heta – och efter en dag hos Bengt i Stockholm förstår jag lite vad detta innebär för skivspelare. En noggrant intrimmad tonarm och pickup är helt avgörande för att få ut det bästa ur en vinylrigg.

Innan jag åkte upp till Bengt hade jag själv monterat DS Audio W3-pickupen, med stor noggrannhet. Jag följde instruktionerna för nåltryck, avstånd, antiskating och såg till att tonarmen låg så parallellt med skivan som möjligt. Det var första gången jag gjorde en sådan montering, så jag tänkte: nu gäller det att vara riktigt noggrann. Men när jag började spela skivor blev jag snabbt fundersam – vad är det här? Ljudet var förvånansvärt platt, livlöst och saknade transparens. Musiken engagerade inte. Visst har jag höga krav och visst visade det sig att några skivor verkade ha dålig presskvalitet, men det kunde inte förklara hela intrycket. Jag började oroa mig för om EQ-modulen var boven i dramat, men kände att problemet sannolikt låg i skivspelaren, tonarmen eller pickupen. Hade jag missat något i inställningarna?

Väl hos Bengt började vi med att utvärdera utgångsläget. Hade jag som nybörjare gjort rätt? Vi gick igenom flera grundläggande parametrar för att kontrollera att skivspelaren fungerade som den skulle. Tonarmens lager, nåltryck, pickupens montering mm kontrollerades.  Inga fel på skivspelare, tonarm eller pickup. Skivspelaren, som tidigare använts som demoexemplar, var i gott skick. Skönt!

Nästa steg var den verkliga finliret – analys och justering. En högst iterativ process. Bengt använde ett ljudkort, en testskiva och programvaran AnalogMagik, i kombination med sin långa erfarenhet. Jag insåg snabbt att även om programmet kan mäta ett stor mängd parametrar, så handlar mycket om att hitta bästa kompromiss med den teknik man har att jobba med. Det gäller att förstå hur olika parametrar samverkar och påverkar ljudet. För min del var det svårt att greppa alla samband, men jag fick åtminstone klart för mig att azimut är en av de absolut viktigaste inställningarna. 

De flesta justeringarna syftar till att få nålen att spåra så exakt som möjligt i skivspåret – inom de fysiska begränsningar som tonarm och pickup-konstruktionen ger.  Det blev också tydligt att man inte kan förvänta sig bra resultat utan rätt verktyg – och utan den expertis Bengt besitter. Även om jag var mycket noggrann och gjorde en korrekt montering enligt instruktionerna, så behövdes betydande justeringar. Men det gäller att justera i rätt ordning för att allt ska falla på plats så småningom. Ett jobb som ofta tar ett flertal timmar.

Hemma igen kopplade jag in skivspelaren i min anläggning. Resultatet var ett helt annat än tidigare. Nu finns spelglädjen, dynamiken, transienterna, mikrodetaljerna. En förvandling från slätstruket ljud utan nämnvärd transsparens till en nivå som överträffade mina förväntningar.

Jag vill rikta ett stort tack till Bengt på @SOUND BY VINYL och jag ger honom mina varmaste rekommendationer.

Har du en fin anläggning men inte fått pickup och tonarm intrimmade – anlita denna expert. Det är en investering i musikalisk närvaro.

20250801_150823.thumb.jpg.6fcb61e0ae443b1b021453b2b09495fd.jpg