byZan Posted June 7 Posted June 7 38 minutes ago, new order said: Vy från lyssningsposition. Jag har lyssnat där och mitt första intryck när jag klev in i rummet och såg dessa monster var - hur f*n kommer detta att låta? Det lät förbaskat bra och allra bäst när jag slöt ögonen, en givande och rolig upplevelse var det. 27 minutes ago, AlfaGTV said: Men, den där kristallkronan saknar fullständigt existensberättignde! 😅 Jo, men den försvann i o m att jag slöt ögonen /byZan new order, P-pan, Richard and 2 others 3 2 Quote
Richard Posted June 7 Posted June 7 Fantastiskt trevligt att följa med på denna resa. Nästa gång hoppas jag att det blir IRL !! Stort tack!! new order 1 Quote
Richard Posted June 7 Posted June 7 On 2025-06-03 at 18:32, new order said: @AlfaGTV , denna blev jag ju lite nyfiken på. Kan dock inte se modellbeteckningen och därmed inte heller möjligheten att veta vilket pris mojängen betingar . Är det hyggligt enkelt att lära sig använda dylik tingest för en något över medelmåttan teknikkunnig? new order 1 Quote
new order Posted June 7 Author Posted June 7 1 hour ago, byZan said: Jag har lyssnat där och mitt första intryck när jag klev in i rummet och såg dessa monster var - hur f*n kommer detta att låta? Det lät förbaskat bra och allra bäst när jag slöt ögonen, en givande och rolig upplevelse var det. Eller hur! Alla borde få lyssna på ett par riktiga hornhögtalare någon gång i sitt liv. Det ger ett nytt perspektiv. Perfect sense 1 Quote
new order Posted June 7 Author Posted June 7 2 hours ago, AlfaGTV said: Men, den där kristallkronan saknar fullständigt existensberättignde! 😅 Jag kan inget annat än att hålla med! Quote
AlfaGTV Posted June 7 Posted June 7 17 minutes ago, Richard said: Är det hyggligt enkelt att lära sig använda dylik tingest för en något över medelmåttan teknikkunnig? Utan tvekan, det är i kombination med metodik och en Analogue Productions Test LP ett utmärkt verktyg för strax över lusentappen! Men, för mig som inte har samma teoretiska skills som t.ex. @calle_jr så krävdes det rätt mycket övning (och frågor till Calle och @Peo) för att bygga den erfarenhetsbank som jag behövde. Men idag känner jag mig rätt bekväm, med det stöd som mätningarna ger. Jag ser inga hinder för att sprida kunskapen om hur man kombinerar detta enkla oscilloscop med UATLP för att bättre utnyttja våra pickupinvesteringar? Eller vad säger du @calle_jr & @Peo? Oscilloskopet är detta, Fnirsi 1013D, köp gärna från CZ (Tjeckien) för snabbare leverans och tull/momsfritt. Det är batteridrivet, tillräckligt upplöst och lätt att jobba med. conan and calle_jr 2 Quote
Richard Posted June 7 Posted June 7 Mycket spännande!! Vore ju kanon!!! Jag tror att det kan ta lite tid innan man förstår det hela så skulle det finnas ledning vore det ju super!! 27 minutes ago, AlfaGTV said: Oscilloskopet är detta, Fnirsi 1013D, köp gärna från CZ (Tjeckien) för snabbare leverans och tull/momsfritt. Det är batteridrivet, tillräckligt upplöst och lätt att jobba med. Oj, det var ju billigare än väntat. Känner jag mig rätt finns lagd beställning innan skymningen P-pan, AlfaGTV and calle_jr 1 2 Quote
calle_jr Posted June 7 Posted June 7 7 hours ago, AlfaGTV said: Eller vad säger du @calle_jr Javisst! Huvudsyftet var att sprida kunskapen via Euphonia. 6 hours ago, Richard said: Jag tror att det kan ta lite tid innan man förstår det hela så skulle det finnas ledning vore det ju super!! Det brukar vara enklare att förstå hur man ska göra något om man förstår varför. Så är det åtminstone för mig. AlfaGTV and Richard 2 Quote
Peo Posted June 8 Posted June 8 18 hours ago, calle_jr said: Javisst! Huvudsyftet var att sprida kunskapen via Euphonia. Instämmer. AlfaGTV 1 Quote
new order Posted June 8 Author Posted June 8 Jag vill tacka alla som har följt vår resa i hifins förtecken. Den sista destinationen innan vi åkte norrut var hos @Daniel. Det var otroligt skoj att vi fick komma förbi och avnjuta även hans anläggning. Hjärtat i anläggningen är Sonja och Gryphon även om jag kanske inte får medhåll av Daniel själv... Han skulle troligen framhålla denna fantastiskt snygga Vertere skivspelare som hjärtat, och vem kan klandra honom för det? Bakom blomman anar vi en YG subb. En Basis kanske? Efter ytterligare en otroligt god middag med fantastiskt gott vin så styrdes stegen till vardagsrummet. Och det blev en afton i musikens tecken. Bara lyssna och njuta! Fin utsikt från sweetspot. Som sagt så blev det musik i vinylens tecken. Inte mig emot! Mycket ny musik för mig, men även den Count Basie (Me and You) som jag fick som favorit efter att ha varit hos @Bebop för två år sedan. Det låter väldigt,väldigt bra hos Daniel. Jag är inte förvånad och även om vi inte bara spelade supderduper inspelningar, kanske snarare tvärtom, var det bara rent ut sagt skitskoj att lyssna på! Några exempel. The Kills.En för mig ny bekantskap. The The? En väldigt speciell version av A Case of U av Prince som det berättades en intressant anekdot om. Det visade sig att vi bägge gillar The Waterboys och det blev några låtar från This is the Sea och Fisherman´s blues. Tiden går fort när man har roligt och så även här. Detta var en kanonkväll som blev pricken på i´t på denna underbara resa. Tack till alla inblandade. Det känns som man fått nya vänner för livet och dessutom en rolig och intressant upplevelse. /New Order Richard, Apexorca, Bebop and 16 others 15 4 Quote
byZan Posted June 8 Posted June 8 Tack för att vi fick följa med och så pjåkiga bilder blev det inte heller Nästa gång har du/ni en till att besöka, välkomna! /byZan new order, AlfaGTV and calle_jr 2 1 Quote
new order Posted June 8 Author Posted June 8 10 minutes ago, byZan said: Tack för att vi fick följa med och så pjåkiga bilder blev det inte heller Nästa gång har du/ni en till att besöka, välkomna! /byZan Det låter bra det! byZan 1 Quote
Daniel Posted June 9 Posted June 9 13 hours ago, new order said: Jag vill tacka alla som har följt vår resa i hifins förtecken. Den sista destinationen innan vi åkte norrut var hos @Daniel. Det var otroligt skoj att vi fick komma förbi och avnjuta även hans anläggning. Hjärtat i anläggningen är Sonja och Gryphon även om jag kanske inte får medhåll av Daniel själv... Han skulle troligen framhålla denna fantastiskt snygga Vertere skivspelare som hjärtat, och vem kan klandra honom för det? Bakom blomman anar vi en YG subb. En Basis kanske? Efter ytterligare en otroligt god middag med fantastiskt gott vin så styrdes stegen till vardagsrummet. Och det blev en afton i musikens tecken. Bara lyssna och njuta! Fin utsikt från sweetspot. Som sagt så blev det musik i vinylens tecken. Inte mig emot! Mycket ny musik för mig, men även den Count Basie (Me and You) som jag fick som favorit efter att ha varit hos @Bebop för två år sedan. Det låter väldigt,väldigt bra hos Daniel. Jag är inte förvånad och även om vi inte bara spelade supderduper inspelningar, kanske snarare tvärtom, var det bara rent ut sagt skitskoj att lyssna på! Några exempel. The Kills.En för mig ny bekantskap. The The? En väldigt speciell version av A Case of U av Prince som det berättades en intressant anekdot om. Det visade sig att vi bägge gillar The Waterboys och det blev några låtar från This is the Sea och Fisherman´s blues. Tiden går fort när man har roligt och så även här. Detta var en kanonkväll som blev pricken på i´t på denna underbara resa. Tack till alla inblandade. Det känns som man fått nya vänner för livet och dessutom en rolig och intressant upplevelse. /New Order Tack själv, mycket trevligt att äntligen träffas på riktigt. Kul att musiken gillades, hemma är jag inte mycket för att spela demomusik och fina inspelningar. Det har aldrig varit målet med min egen resa. Om musiken jag älskar underhåller och engagerar så är jag hemma, så att säga. :-) Hjärtat i anläggningen, det var en bra fråga. YG flyttar jag gärna inte på. Jag har blivit beroende av det kvicka raka och transparenta ljudet de erbjuder. Men visst, min Vertere spelare är för mig den roligaste och mest engagerande spelare jag någonsin hört. I mitt och i andra system, utan att göra avkall på realism, soundstage och upplösning. Subben heter Basis mycket riktigt. Och Waterboys första 5 album kan man inte leva utan...;-) Apexorca, Shamrock, AlfaGTV and 2 others 4 1 Quote
new order Posted June 9 Author Posted June 9 1 hour ago, Daniel said: Och Waterboys första 5 album kan man inte leva utan...;-) Amen på det. calle_jr and Daniel 2 Quote
calle_jr Posted June 9 Posted June 9 On 2025-06-08 at 20:50, new order said: det blev en afton i musikens tecken. Bara lyssna och njuta! Mycket fint system! new order and Daniel 1 1 Quote
lindome Posted June 10 Posted June 10 @Daniel bara så jag uppfattar det rätt: Brinkmann har fått respass eller? Quote
Daniel Posted June 10 Posted June 10 1 hour ago, lindome said: @Daniel bara så jag uppfattar det rätt: Brinkmann har fått respass eller? Ja, den står på avbytarbänken. lindome 1 Quote
lindome Posted June 10 Posted June 10 Det gäller att ha välfyllt även på avbytarbänken calle_jr, byZan and Daniel 3 Quote
Daniel Posted June 10 Posted June 10 Haha, ja, det känns lite överdådigt. Den kanska ska få bo hos någon annan istället. Att ha 2 så mäktiga spelare är inte nödvändigt. En referens och en eller flera speldosor är rimligare. 😁 new order, figge and Apexorca 3 Quote
figge Posted June 10 Posted June 10 9 minutes ago, Daniel said: Haha, ja, det känns lite överdådigt. Den kanska ska få bo hos någon annan istället. Att ha 2 så mäktiga spelare är inte nödvändigt. En referens och en eller flera speldosor är rimligare. 😁 Det är du och Alfa som har flest på avbytarbänken förnärvarande. Daniel and AlfaGTV 2 Quote
calm Posted June 10 Posted June 10 1 hour ago, figge said: Det är du och Alfa som har flest på avbytarbänken förnärvarande. Varför inte flera armar på samma spelare, så slipper man flytta runt?😉 Soulnote har ju flera ingångar, även för optiskt om jag minns rätt! Som ett Kinderägg fler i ett!😜 Daniel 1 Quote
Daniel Posted June 10 Posted June 10 6 minutes ago, calm said: Varför inte flera armar på samma spelare, så slipper man flytta runt?😉 Soulnote har ju flera ingångar, även för optiskt om jag minns rätt! Som ett Kinderägg fler i ett!😜 Jo, helt klart. Det är ett alternativ. Vi får se var vi landar. Kanske en spelare med fler armar, och ej optiskt. Det är inte min kopp te riktigt. En kul mono pickup däremot. 😃 calm 1 Quote
VoicesInMyHead Posted June 10 Posted June 10 55 minutes ago, Daniel said: Jo, helt klart. Det är ett alternativ. Vi får se var vi landar. Kanske en spelare med fler armar, och ej optiskt. Det är inte min kopp te riktigt. En kul mono pickup däremot. 😃 vad SYND att Vertere Calon bara har en ingång.... den kanske också ska få bo hos någon annan istället? lindome, figge and Daniel 3 Quote
Daniel Posted June 10 Posted June 10 Ja, jag vet var den skulle passa! 😉 Men man kan ju ha 3! 😁 calm, VoicesInMyHead and figge 2 1 Quote
Apexorca Posted June 12 Posted June 12 On 2025-06-10 at 10:49, Daniel said: Att ha 2 så mäktiga spelare är inte nödvändigt. En referens och en eller flera speldosor är rimligare. 😁 Jag håller helt med. new order and Daniel 2 Quote
Apexorca Posted June 12 Posted June 12 Härligt att ni delar med er av resan.Tack för det @stargazer och @new order. Många olika system och olika typer av rum. new order 1 Quote
new order Posted June 12 Author Posted June 12 7 minutes ago, Apexorca said: Härligt att ni delar med er av resan.Tack för det @stargazer och @new order. Många olika system och olika typer av rum. Tack. Det vidgar verkligen vyerna. Jag hoppas kunna åka till Göteborgstrakterna någon gång med. Ditt system vore skoj att lyssna på i sådana fall, såklart. Quote
Apexorca Posted June 14 Posted June 14 On 2025-06-12 at 20:09, new order said: Tack. Det vidgar verkligen vyerna. Jag hoppas kunna åka till Göteborgstrakterna någon gång med. Ditt system vore skoj att lyssna på i sådana fall, såklart. Det får ni gärna! new order 1 Quote
Gryphon300 Posted July 2 Posted July 2 On 2025-06-09 at 10:13, Daniel said: Tack själv, mycket trevligt att äntligen träffas på riktigt. Kul att musiken gillades, hemma är jag inte mycket för att spela demomusik och fina inspelningar. Det har aldrig varit målet med min egen resa. Om musiken jag älskar underhåller och engagerar så är jag hemma, så att säga. :-) Hjärtat i anläggningen, det var en bra fråga. YG flyttar jag gärna inte på. Jag har blivit beroende av det kvicka raka och transparenta ljudet de erbjuder. Men visst, min Vertere spelare är för mig den roligaste och mest engagerande spelare jag någonsin hört. I mitt och i andra system, utan att göra avkall på realism, soundstage och upplösning. Subben heter Basis mycket riktigt. Och Waterboys första 5 album kan man inte leva utan...;-) Och där väckte @Danieloch @new order mitt avsomnade/bortglömda intresse för Waterboys igen Stort Tack!! Spelas i regniga Falun nu🎶🎼 ✅ Och tack @stargazer @new order För besöket alltid trevligt att träffa Likasinnade✅🎶🎼 Daniel, lindvall and new order 3 Quote
new order Posted July 2 Author Posted July 2 4 hours ago, Gryphon300 said: Och där väckte @Danieloch @new order mitt avsomnade/bortglömda intresse för Waterboys igen Stort Tack!! Spelas i regniga Falun nu🎶🎼 ✅ Och tack @stargazer @new order För besöket alltid trevligt att träffa Likasinnade✅🎶🎼 Tak för att vi fick komma. Du har ett jättefint system och dina Amati är ooptroligt snygga. De har en speciell plats i hjärtat ändå. Jag höll ju nästan på att skaffa ett par själv när det begav sig. Det var snubblande nära. Gryphon300 1 Quote
Recommended Posts