Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag hoppas någon här har kunskap att sprida lite fakta om det här. 

Det handlar alltså om vår jord förbindelse, jordstiftet i vägguttaget. Och jo detta är off topic, mer om det senare😊

Man läser här och där att man kan tänkas behöva någon burk att koppla in mellan vår utrustning och just jordstiftet. Så min fråga är hur mycket 

skräp får vi med från skyddsjorden? Och vilken typ av skräp är det fråga om? 
Är det någon form av ström, spänning eller nått annat? 

Så snälla hjälp mig att sprida lite fakta i ämnet så ska jag utveckla denna lite konstiga frågeställning ☺️

Posted
19 hours ago, Double A said:

Man läser här och där att man kan tänkas behöva någon burk att koppla in mellan vår utrustning och just jordstiftet. Så min fråga är hur mycket 

skräp får vi med från skyddsjorden? Och vilken typ av skräp är det fråga om? 
Är det någon form av ström, spänning eller nått annat? 

Är det så mycket burkar du kopplar mellan skyddsjorden i uttaget och skyddsjorden i apparaterna? De flesta nätfilter lämnar skyddsjorden oberörd då det ju normalt sett inte är nått man får bryta eller göra någon annan påverkan på vad jag sett så finns det filter där jorden passerar genom ferriter eller är lindad runt ferriter.

Om man börjar där de hela börjar så att säga i transformatorn så har vi två system i Sverige, TN-C (4 ledare) vilket är det absolut vanligaste sättet att distribuera i vårt svenska elnät ifrån transformator ut till kund och ute hos kund antingen i tex. mätarskåpet eller centralen går man över till TN-S (5 ledare) man kan då säga att man har ett TN-C-S system. Eftersom varje gruppledning måste ha separat jord så måste man gå över till separat PE och N och har man jordfelsbrytare så blir det per automatik att man går över till TN-S.

I TN-C-system är skyddsfunktionen och återledarfunktionen en och samma ledare, så
kallad PEN-ledare, detta från transformatorn till huvudcentralen. I centralen separeras
nolledare och skyddsledare ut till lasterna, då benämns systemet TN-C-S, se Figur 2.
Anledningen är att kunna ansluta skyddsjord separat till utsatta delar hos lasterna.[3]
Rena TN-C-system används inte i allmänna miljöer då gruppledningar alltid måste
bestyckas med separat skyddsjord, så kallad PE-ledare.

TN-C.thumb.jpg.618324f2a6e2a4312ac1bd40fb587e53.jpg

Jag har inte stött på det men de kan vara så att nybyggda områden kör TN-S hela vägen ifrån trafon men jag tror det är ytterst ovanligt då det blir dyrare och har man TN-S kan man aldrig gå över till TN-C så man kan låsa in sig med att de blir svårt att ansluta äldre delar som troligtvis är byggt med TN-C.

TN-S-system består av fem ledare från transformator till kund. PE- och N-ledaren är
helt separerade från varandra hos förbrukaren och sammankoppling sker i
transformatorns nollpunkt.[5] En fördel med TN-S-system är att vagabonderande
strömmar minimeras, detta på grund av att jord och nolledare är helt separerade från
varandra hos förbrukaren. Detta system används framför allt för allmän kraft, till
exempel hushåll och kontor, se Figur 1.

TN-S.thumb.jpg.2a45be2e0bd46afd28315a90239c2ab6.jpg

Som man då ser i TN-C så delar nolla och jord ledare tillbaka till transformatorn och då blir jorden en del av den strömbärande kretsen. Hur vida störningar och annat kan leta sig baklänges in via skyddsjorden skulle säkert vara möjligt. Men även med ett TN-S så kan jorden vara ansluten mot spänningsförande delar tex. i avstörningsfilter som kopplas mellan fas/nolla mot jord och med dagens mängd elektronik med filter så kan det säkert förekomma påverkan på jorden.

Jag har inte direkt erfarenhet av just störningar på skyddsjord eller aldrig råkat ut för det i mitt jobb att det är en problematik med störning via jorden. Oavsett så finns det troligtvis en mängd olika parametrar som påverkar och de varierar från elanläggning till elanläggning, vilken impedans har man i anslutningen på jorden tillbaka till trafon, vilka typer av störkällor finns det i ens anläggning och även andras som delar transformator.

Efter att jag skrivit detta så ser jag väl att jag egentligen inte svarat på din fråga @Double A vilka störningar är där på jorden mer hur jorden finner vägen fram till vår anläggning.

Posted

Tack snälla @octavia rs! 🙏

Jag ska förklara varför jag är nyfiken på jorden och varför tråden ligger här off topic, och jag hoppas ni vill delge er vad ni tror om detta😊

Jag såg reklam (på mitt Facebook flöde) om ett företag som sålde ”Jordnings lakan”, Va! Säger säker ni, men så här är det, enligt reklamen (som jag är ytterst skeptisk till). Alltså, jag försöker hitta korrekt fakta, inte göra reklam här. 

Vi, människor blir/är elektriskt uppladdade och det är inte bra för oss! Den enda möjligheten att bli frisk är att jorda oss! Och så lämpligt så har detta företag ett jordnings lakan som löser problemet🤔 Det är ett lakan med invävda silvertrådar (jo fint ska det vara) och en kontakt som man kopplar en sladd till sitt jordade eluttag, obs! Det är alltså bara kopplat till jordstiftet. 
På detta sätt blir man ”jordad” varje natt vi lägger oss i sängen, och dom lovar att vi: somnar snabbare, sover djupare, vaknar mer utvilad, slipper stress, inflammationer i kroppen minskar drastiskt… Ja det är säkert fantastiskt bra för ett antal andra åkommor också. 

Jag ska va ärlig att säga att jag inte vet om tekniken med jordning funkar eller inte, har googlat lite och det finns en del små studier i ämnet men det verkar inte vara några större eller riktigt seriösa. Men! Sedan såg jag en video där en man visade att det verkligen fungerade🧐. En man håller en volt/multimeter i handen, minus är kopplad jordstiftet i eluttaget, plus tar han i med andra handen, voltmetern visar då 2,1 volt, när han sedan lägger sig i sin jordade säng så ramlar siffrorna ner till noll volt! Han ställer sig upp igen och vipps, så hoppar volten upp till 2,1 igen. 

Okej, jag är ingen ingenjör men om vi tänker oss människo kroppen som ett batteri (det är ju lite så som reklamen menar)och vi ska mäta hur uppladdat kroppen/batteriet är så tycker jag det är konstigt att vi kan göra det genom att mäta från en pol på kroppen/batteriet och andra ledaren på jord!? Det är ju någon typ av en ledar system🤔

Ett annat företag hade också en video om att det ”va på riktigt” men där påstod man att vi var negativt laddade och jorden va positivt, och att vi med detta lakan kunde ta del av ”jordens energi”. Skillnaden var att det va ett minus värde på voltmetern innan han la sig. 

Så här långt så har dom tappat mig, jag tycker inte man skulle kunna mäta volt på detta sättet, eller? 
Någon på Facebook frågar om man måste sova direkt på jordningslakanet, eller kan man lägga det under ett vanligt lakan? Och jo, man kan ha ett tunt bomulls lakan över, effekten blir inte riktigt lika bra, men det fungerar. Jag ställde frågan om hur dom gjort för att eliminerat bomullens isolerande effekt? Men då raderar dom mig bara🤣

En frågade om det inte va farligt att vara kopplad till jord om man hade någon elektrisk maskin i hemmet som gick sönder samtidigt som man låg och sov? Men det var det inte! För dom hade installerat en ”skydds resistor” på 100 000 ohm mellan lakan och jord sladden. 

Så summering. Vi ska ligga på ett ledande lakan som är kopplad till jord, men vi kan ha ett isolerande lager bomull mellan oss och lakanet. Dessutom sitter det ett motstånd på 100 000 ohm i serie med sladden till eluttaget. 
I min värld så känns det som vi inte är så jordade som dom vill mena på. 
Och i Facebook tråden/reklamen är det massor med människor som har köpt och är jätte nöjda, och det är ju kul för dom. Men varför bryr jag mig? Jo, jag blir gruvligt förbannad på företag som försöker lura andra människor, helst folk som är sjuka och kanske försöker hitta ett halmstrå. 

Så jag skulle vilja ha lite mer kött på benen av er som kan mer om el och jordning innan jag fortsätter mitt lilla krig☺️, och det va då jag tänkte en sväng till och funderade på om vi skulle kunna bli utsatta för någon form av ”elskräp” i stället för att bli jordad. 

Posted
50 minutes ago, thli72 said:

undrar ju om dom där jordkablarna till Audiovektor högtalarna funkar. .. känns som högtalarna borde få IN skräp..inte ut

Också en mycket intressant fråga😊

Jag hoppas vi kan komma närmare svaret på den också här👍

Posted
2 hours ago, Double A said:

Så jag skulle vilja ha lite mer kött på benen av er som kan mer om el och jordning innan jag fortsätter mitt lilla krig☺️, och det va då jag tänkte en sväng till och funderade på om vi skulle kunna bli utsatta för någon form av ”elskräp” i stället för att bli jordad. 

Hahaha, detta påminner mig om Chuck i Better Call Saul😃

image.png.31cb85977c6a42e4bb2b6ea67c982f4f.png

Att man blir uppladdad av statisk elektricitet har vi väl alla stött på, speciellt om luftfuktigheten är låg.

Att jorda sig och då via 1 MΩ är inget kontroversiellt, dom flesta som hållit på med elektronik har troligtvis kommit i kontakt med ESD-produkter (Electrostatic Discharge) för att skydda elektroniken. Jag gissar att det är där dom fått idén?

Jag har svårt att se att man skulle bli utsatt för något ”elskräp”, men tror inte heller på några positiva effekter mer än att slippa stötar och vara snäll mot elektroniken.

• 1 month later...
Posted

Skyddsjorden är ju samma som nollan vid centralen. Ute vid apparaten är det något annat - en parallellkoppling av chassin och dess impedanser till nollan och fasen .. men mindre ström än 30mA så inte jordfelsbrytaren löser ut ... 

Visst plockas det upp störningar i de tre ledarna och gör så att chassit kan överföra störningar på audiosignalen. Bäst att låta bli att koppla in den ... men det blir elosäkert förstås. Mina Quad II är ojordade men ok än så länge ...

Jag tror att välgjorda nätdelar undertrycker störningar effektivt genom ett genomtänkt nätfilter och galvanisk isolation till lågspänningsidan. Frågan är ju hur mycket tanke som ägnats åt detta hos konstruktörerna? Jag gillar separata nätdelar där man slipper magnetisk koppling samt en välfiltrerad DC till apparaten. Största vinsten är att det visar ett medvetande om problematiken och lösningen kanske blir något dyrare men ska inte bli särskilt mycket mer än en integrerad enhet

Jag har själv plockat ut en nätdel  ut en DIY mixer för att eliminera brum och brus. Det blev så mycket lättare att få designen att fungera.