Transient Design Posted May 23 Posted May 23 På mässan i Tyskland så visade Silent Power (ägs och drivs av iFi Audio) upp sin nästa nyhet: OMNI USB https://www.silentpower.tech/products/omni-usb Likheterna med nyligen släppta OMNI LAN är stora. Men med USB in och ut istället för LAN. Optisk isolation (100% galvanisk avkoppling) och ingång för en extern wordclock. Men här kommer den optiska avkopplingen istället via en extern liten låda (som på NEO Stream) separat vilket gör det enkelt och billigt att dra en längre optisk kabel om man så önskar. Men här erbjuds även SPDIF ut via RCA och TOS-LINK för den som önskar använda detta format till sin DAC om inte USB passar / fungerar. Pris i Sverige blir 10 000kr och jag hoppas användare som idag använder uppsättningen Streamer till DAC via USB törs låna hem och prova denna. För jag vill tro (vi har inte fått första leveransen ännu) att detta blir ett stort lyft ljudmässigt. För de av er som minns gamla iFi Audio iUSB3.0 så var detta en underbar produkt som vi redan då sålde massor av. OMNI ska enligt iFi vara mycket bättre med en helt annat nivå på prestanda. plind 1 Quote
Transient Design Posted May 23 Author Posted May 23 Och denna lilla lådan gömmer nog mer teknik är många förväntar sig! Det mesta här går att övervaka och justera via dess meny och det finns även en APP som gör det snabbt och enkelt att nå alla inställningar och få översikt över allt. Och som ni kan läsa i bilden nedan så innehåller denna även ett batteri (!) som laddas upp så att man kan använda den helt utan nätdel inkopplad under längre perioder för att få minsta möjliga problem med jord och andra källor till störningar. Overkill är bäst inom hifi! :-) Quote
Transient Design Posted May 27 Author Posted May 27 Nu vill jag bara se en separat extern klocka med mycket bra prestanda på 10 Mhz ut som går att driva både OMNI LAN och OMNI USB via för ännu lägre jitter och bättre prestanda. För i digital domän så är klockan viktigare än det mesta andra (strax efter kvalitet på nätdelen). :-) Detta är också varför dessa produkter kallas Silent Power: iFi vet att ingen idag gör bättre / tystare nätdelar än dem. Och man implementerar även aktiv teknik i alla enheter för att dämpa / filtrera / kompensera alla typer av störningar. Givetvis så klockar även OMNI USB (och LAN) om hela signalen med en hyfsat (bättre än det mesta annat till priset...) bra klocka redan original i dessa enheter. Men hur många andra liknande produkter erbjuder alla dessa underbara möjligheter till detta otroliga pris? Den mäter inte bara strömförbrukning hos din DAC utan även datatrafik (hastighet på överföringen) OCH hur mycket störningar som ligger på den "rena" USB-porten. Detta är lika mycket mätsystem som en tweak! Vilket kanske är mer än de flesta behöver eller önskar men man får det på köpet oavsett. Det viktiga för mig är dock hur den presterar dvs hur mycket bättre blir det med denna inkopplad i ditt system? Vi får in de första 8 st OMNI USB i nästa vecka och hoppas att många av er där ute i stugorna vill och vågar låna hem en OMNI USB från er lokala butik och själv testar hemma. Ni får gärna rapportera tillbaka till mig om era upplevelser! Enligt iFi / Silent Power på mässan så ska detta vara en "game-changer" ljudmässigt och till priset vilket jag tar med en nypa salt tills vi själva provat och sett med egna ögon (öron....). Men jag vill ju hoppas att det är sant! Jag har då aldrig sett en mer genomarbetad produkt än detta för USB eller LAN. Törs du prova? Quote
Transient Design Posted May 28 Author Posted May 28 Här kommer en bättre bild som visar också den separata (ingår i enheten utan extra kostnad) optiska konvertern till OMNI USB. Detta är också förklaringen till varför OMNI USB inte har någon USB in utan endast optiska ingångar.... Med på bilden nedan är även NEO iDSD2 som DAC till detta system. Fast i exemplet bärbar dator så brukar det oftast fungera hyfsat bra ändå. Det är med stationär PC kopplad direkt till en DAC som det ofta brinner och skadar enheter då de har jorden på halva spänningen osv vilket blir katastrof när man kopplar samma till hifi... Quote
Transient Design Posted May 28 Author Posted May 28 Här kan ni tydligare se hur den ska / kan kopplas. Spänning in är via en USB -C kontakt vilket gör det enkelt och smidigt att lösa det på flera sätt. Bla finns denna typ av kabel för att strömförsörja med i alla olika 5V iFi / Silent Power nätdelar som iPower, iPowerX och Elite Power. För den som tycker att den medföljande lilla mobil-laddaren känns som en leksak... Quote
Transient Design Posted May 28 Author Posted May 28 Så som synes kan OMNI USB drivas med alla olika nätdelar från 9V (6A) upp till 15V (4.8A). Så tex 12V går utmärkt att använda om den lämnar nog med ström (gärna över 5A) vilket dock få nätdelar normalt gör! Om detta är vad enheten drar konstant så drar den ca 70W vilket är rejält mycket! Gissar att detta inte är fallet utan vad den max kan dra fullt använd med alla portar osv? Vi får testa och se.... Den koaxiala SPDIF utgången som finns på baksidan till tex en DAC erbjuds i två varianter: En standard och en "enhanced" beroende på vad din DAC trivs bäst med i format. De digitala SPDIF-utgångarna går också att helt stänga av för den som önskar och är rädd för att de ska skapa störningar. Faktum är att det mesta i hela maskin går att stänga av eller på beroende på hur den används så den blir optimerad för just ditt användarfall. juha 1 Quote
Recommended Posts