Haydn Posted April 1, 2005 Posted April 1, 2005 Hej, postar min första fråga här på forumet så ha överseende med ev. fel! Jag tror att min Ikeabänk som jag använder som stativ till högtalarna "sjunger" ganska mycket så vad tror ni om att såga ut en platt i marmor/granit och lägga under? Tanken är att det under plattan skall vara ngt. dämpmtrl. och sedan skall högtalarna stå med spikes på plattan. Någon som har erfarenhet? Om det spelar ngn. roll så har jag ett par Haydn grand som är cirka 12h gamla Tack för hjälpen! Mvh. Wille i Linköping Quote
Bravo Posted April 1, 2005 Posted April 1, 2005 Har du en bänk som stativ? Spontant känns det som om ett par bra stativ till högtalarna vore prioriterat. Quote
Haydn Posted April 1, 2005 Author Posted April 1, 2005 Bänken är lååång samt att det står en TV i mitten! Jag får helt enkelt inte plats med ett par stativ annars hade det varit det bästa, jag vet! Tanken är också att högtalaren skall komma upp ett par cm. Jag testar med svart granit i samma storlek som högtalaren samt lite spikes. Rapporterar senare hur det blev! Trevlig helg, Wille Quote
Jan Posted April 1, 2005 Posted April 1, 2005 Granit dämper inte! Jeg ville forsöka med SD-foten. Den virker på gulvat och burda ochså verka i dit tilfälle. Men der ser jo snyggt ut om du först lägger en skiva granit och sen avkoblar med SD-foten til högtaleren. Quote
Timbre™ Posted April 1, 2005 Posted April 1, 2005 Har också en lång marmorbänk med TV i mitten där det blir väldigt trångt med högtalare på golvet. Högtalarna (ett par Infinity Modulus) var tidigare väggmonterade med Modulus väggstativ men det blev trevligare att flytta ner dom på bänken med spikes och tillhörande bordsställ mot stenytan. Visst låter Modulus bäst på sina stativ men så dåligt som jag hade befarat blev det faktiskt inte. Används mest till radio men till Rapport och filmer räcker TV-burkens inbyggda högtalare gott och väl... Quote
Bravo Posted April 2, 2005 Posted April 2, 2005 En bänk där allt samlas inklusive TVn brukar inte vara någon höjdare i det fall jag hört det. Granitskivan är ju stabil, kanske om man lägger något dämpmaterial mellan bänken och skivan, t.ex. SD-kuddar eller motsvarande. Quote
Ekman Posted April 5, 2005 Posted April 5, 2005 Granit och sten i allmänhet brukar inte funka speciellt bra ihop med stereogrejer överhuvudtaget, dom tenderar till att suga livet ur även den mest dynamiska anläggning. Quote
Haydn Posted April 5, 2005 Author Posted April 5, 2005 Tack för alla svar, men nu är jag lite förbryllad!? Är det inte vettigt att lägga en tung skiva (granit) för att det skall bli stabilt? Alternativet är ju att ställa högtalarna, med spikes, direkt på Ikeas bänk som inte känns vidare stum/stabil. Är det bättre? Jag skall till stenhuggaren imorgon och även om det inte är jättesummor vi talar så finns det ju roligare saker att lägga pengarna på! Ekman: Vad skall jag använda istället om jag vill få en så stum och stabil yta som möjligt? Mvh, Wille Quote
Ekman Posted April 5, 2005 Posted April 5, 2005 om jag har förstått det hela rätt så "sjunger" sten också med men med en lägre frekvens och sten och tunga hårda material lagrar tydligen mer energi på något sätt. Solid tech kör ju "numera" med väldigt lätta konstruktioner för att komma undan problemet med lagrad energi osv om jag har förstått det hela rätt. Quote
Bravo Posted April 5, 2005 Posted April 5, 2005 Nej att stenen är stabil är bra men prylarna måste nog frånkopplas från dem på något sett. Quote
Haydn Posted April 8, 2005 Author Posted April 8, 2005 Sten är beställt idag. Oavsett ljudförbättring/sämring så kommer det estetiska intrycket att förbättras avsevärt! Vad tror panelen: skall jag ställa spikesen direkt på stenskivan eller skall jag använda de små "mynten med hål i"? Jag hoppas/tror att de inta skall användas då det känns som kontakten med plattorna blir mindre utan dem! Trevlig helg, Wille Quote
Bravo Posted April 8, 2005 Posted April 8, 2005 Nej du skall nog avkoppla spikarna från stenen med puckar eller något sådant så att inte du har direktkontakt med stenen. Jag har själv haft spikes direkt på stenunderlag och med ett mellanunderlägg i form av Q-dampers, det sista varianten var absolut att föredraga med lugnare och stabilare ljubild. Quote
Recommended Posts