P-pan Posted May 10 Posted May 10 ... någon bra högtalare ? Terminator, Perfect sense, AlfaGTV and 6 others 5 4 Quote
P-pan Posted May 10 Author Posted May 10 Frågan man kan ställa sig är ju vad en bra högtalare är ? Finns nog väldigt många sådana om man tänker efter. Lite roligare och enklare att kanske titta på enligt vilken princip tillverkaren valt att konstruera sitt alster Eftersom jag nyligen bekantat mig med YG Peak Ascent, som har en sluten låda, så fick jag någon sorts fix-ide om att lyssna på någon sorts hornkonstruktion... lindvall, Perfect sense, calle_jr and 1 other 4 Quote
P-pan Posted May 10 Author Posted May 10 Många kanske nu tror att jag är på jakt efter nya högtalare men så är inte fallet. Det lutar mer åt att försöka bredda mitt lilla ljudbanksminne med hur olika konstruktionsprinciper tar sig an musikreproduktion och hur det kan skilja sig åt. lindvall, Perfect sense and Double A 3 Quote
Perfect sense Posted May 10 Posted May 10 22 minutes ago, P-pan said: Många kanske nu tror att jag är på jakt efter nya högtalare men så är inte fallet. Det lutar mer åt att försöka bredda mitt lilla ljudbanksminne med hur olika konstruktionsprinciper tar sig an musikreproduktion och hur det kan skilja sig åt. Tror du ja. / Marcus triomio, Fatii, Richard and 2 others 5 Quote
Double A Posted May 10 Posted May 10 Ett mycket intressant ämne! Även jag har (i en annan tråd) funderat lite på vad en bra återgivning egentligen är, och vad identifierar en bättre återgivning? Det ska bli spännande att få ta del av olika tankar och syn på detta😊 Och @P-pan, vill du bredda ditt ljudbanksminne ännu mer (gäller även er andra) så är du väldigt välkommen att lyssna på ett par hyfsat stora dipol högtalare hos mig☺️ lindvall and P-pan 2 Quote
P-pan Posted May 10 Author Posted May 10 30 minutes ago, Double A said: ... välkommen att lyssna på ett par hyfsat stora dipol högtalare hos mig☺️ Du ser, det finns ju en och annan "princip" för hur högtalare kan konstrueras. Jag tänkte nu inte avhandla alla dessa tekniker utan tanken med tråden var mer tänkt att lägga ett öra eller två till något sorts horn. Men jag tar din inbjudan på allvar så har jag vägarna förbi hör jag av mig Men låt inte frågeställningar och trendspaningar stoppas bara för det, tråden kan väl få ta de riktningar som kan tänkas dyka upp oavsett. Det som avlyssnats är hur som helst ett par Tobian Signature 12... plind, musicus, lindvall and 4 others 7 Quote
Double A Posted May 10 Posted May 10 Va inte mening att kapa tråden på något sätt, sorry. P-pan 1 Quote
P-pan Posted May 10 Author Posted May 10 44 minutes ago, Double A said: Va inte mening att kapa tråden på något sätt, sorry. Du är välkommen att kapa hur mycket du vill... bara det handlar om musik och dess artificiella återskapande och trender Min inledning var ju inte heller helt klockren kan jag tycka såhär i efterhand... Double A 1 Quote
conan Posted May 10 Posted May 10 Men är det inte elektrostater du letar efter? Slutstationen är ju där när jazzen och singer songwriter tagit över på ålderns höst ... ? AlfaGTV, calle_jr and P-pan 1 2 Quote
Perfect sense Posted May 10 Posted May 10 1 hour ago, conan said: Men är det inte elektrostater du letar efter? Slutstationen är ju där när jazzen och singer songwriter tagit över på ålderns höst ... ? Denna ”sanning” är lika lätt att applicera på hornkonstruktioner när de är som bäst om man så vill - men jag menar att man kan nå de flesta slutmål med de flesta teknologier beroende på förutsättningar, preferenser och prioriteringar. Quote
musicus Posted May 10 Posted May 10 Vel, du väljer från översta hyllan, båda pris och prestanda mässigt mvh Quote
Perfect sense Posted May 11 Posted May 11 9 hours ago, musicus said: Vel, du väljer från översta hyllan, båda pris och prestanda mässigt mvh Ett högre pris är bara motiverat om det går att motivera. Faktum är att jag ser relativ prisvärdhet som ett viktigt urvalskriterium - dvs. hur väl produkt x står sig mot motsvarande produkt(er) inom samma priskategori. Sen så ska det nämnas att vi har mycket att välja på även inom mellansegmentet även om det man löst kallar "high end" är vårt primära fokus. / Marcus Quote
musicus Posted May 11 Posted May 11 Pris och prestanda går i min värld hand i hand, eller bör iaf, så kommentaren va komplimang från min sida om Tobian mvh P-pan and Perfect sense 2 Quote
Perfect sense Posted May 11 Posted May 11 5 minutes ago, musicus said: Pris och prestanda går i min värld hand i hand, eller bör iaf, så kommentaren va komplimang från min sida om Tobias mvh Ja, det bör det självklart göra . Sen så värderar vi givetvis saker väldigt olika här i världen. Tobian är fantastiska högtalare. Kostbara och exklusiva, men ibland de allra bästa hornbaserade högtalare som jag känner till vilka dessutom är möblerbara och enklare att integrera och acceptera i många hem i jämförelse med en del andra alternativ. / Marcus parsifal, musicus and P-pan 3 Quote
P-pan Posted May 11 Author Posted May 11 Ett par ensamma högtalare gör ju inte mycket väsen av sig utan övrig elektronik. Dagens förstärknings och signalbärare bestod av... Wadax Och en liten vinylsvarv från Yuki Kablarna var säkert till största delen från Frankrikes stolthet på området... Esprit. Sen så är det säkert ingen som har missat att se att lyssningen ägde rum hos Perfect Sense lindvall, parsifal, conan and 5 others 8 Quote
P-pan Posted May 11 Author Posted May 11 19 hours ago, conan said: Men är det inte elektrostater du letar efter? Slutstationen är ju där när jazzen och singer songwriter tagit över på ålderns höst ... ? Man får väl försöka blunda för åldern ibland. Inte för att jag direkt brukar head banga nu för tiden men bredden av musigenrer jag har i mitt musikbibliotek gör att jag kan hålla mig "hyfsat ung" ett tag till. Elektrostater ska jag försöka få lyssnat till under den kommande sommaren. Det kräver dock lite planering då jag ska försöka bjuda in mig hos en bekant som inte direkt bor nästgårds. Den lyssningen lär åtminstone inkludera ett par Martin Logan så helt och fullvärdiga elektrostater kanske det inte är med tanke på den inbyggda basen ? Men den resan får antagligen bli föremål för en egen tråd om nu planerna går i lås. conan 1 Quote
byZan Posted May 11 Posted May 11 Det blev en riktigt trevlig och avkopplande fredagseftermiddag 👍 Tack för det alla inblandade! /byZan Perfect sense, P-pan and conan 2 1 Quote
P-pan Posted May 11 Author Posted May 11 59 minutes ago, byZan said: Det blev en riktigt trevlig och avkopplande fredagseftermiddag 👍 Där var du ju, välkommen in i tråden. Nu väntar vi bara på att nästa partner in crime kliver med... parsifal, lindvall, Perfect sense and 3 others 5 1 Quote
VoicesInMyHead Posted May 12 Posted May 12 jaa, vad ska man säga? alltid kul att lyssna på lite grejer och det ju viktigt att fötterna är med när man utvärderar något... och det lät ju faktiskt inte så tokigt för den delen! jag är lite nyfiken på väldigt lättdrivna högtalare och till viss del vad horn konstruktioner kan göra, personligen så har jag väl ett större intresse till någon av de mindre modellerna som inte ser riktigt lika spexiga ut. men det är inte ens nära att jag ska byta högtalare just nu utan jag tycker mest det det är intressant att lära och lyssna, och kanske kunna skriva upp något på den framtida önskelistan eller något. för man vet ju aldrig, plötsligt så händer det... något! jag tyckte även det var kul att se de nya racken på plats. väldigt fina. P-pan and Perfect sense 1 1 Quote
Engelholm Audio Posted May 13 Posted May 13 16 hours ago, VoicesInMyHead said: är lite nyfiken på väldigt lättdrivna högtalare och till viss del vad horn konstruktioner kan göra Ja, det finns något väldigt lockande i lättdrivet. Normala högtalare har en verkningsgrad på 0,3-1%, dvs stoppar du in 100 watt får du ut mellan 0,3-1 watt ljud-energi. Allt annat omvandlas till värme. Det är ingen "bra" konstruktion, den dynamiska högtalaren. Det som slår mig är att det heter hornhögtalare så fort det är ett horn nån stans. Inte menat som kritik, utan mer en reflektion; horn på diskanten, därigenom speciell spridning och som oftast en delningsfrekvens 1-2 oktaver lägre än en traditionell 2-vägare. Jag funderar på vilket som har störst påverkan; horndiskanten i sig (1.5kHz-20kHz) eller det mer rejält tilltaget bas/mellan (gissar ca 12 tum i denna modell)? 12 tum är en rejäl skillnad mot tex 6 tum. 150 mot 500 cm2 ungefär. VoicesInMyHead 1 Quote
VoicesInMyHead Posted May 13 Posted May 13 Här är tekniska detaljer på Signature 12 som den här modellen heter. Känsligheten är bland det värsta jag sett (utan att egentligen ha letat). https://tobian-soundsystems.com/new_website/product-page-12-signature-horn-speaker/ Perfect sense 1 Quote
Engelholm Audio Posted May 13 Posted May 13 8 minutes ago, VoicesInMyHead said: Känsligheten är bland det värsta jag sett (utan att egentligen ha letat). Det är produkt-blads-siffror. Inte en chans att tex Stereophiles mätningar skulle resultera i samma siffror. Kilgore and Double A 2 Quote
VoicesInMyHead Posted May 13 Posted May 13 1 hour ago, Engelholm Audio said: Det är produkt-blads-siffror. Inte en chans att tex Stereophiles mätningar skulle resultera i samma siffror. antagligen inte. jag tar inte vare sig specifikationer eller mätningar så allvarligt, men visst kan det väl vara en fingervisning om att det ändå är en hyfsat lättdriven högtalare vi pratar om tänker jag? Perfect sense 1 Quote
Engelholm Audio Posted May 13 Posted May 13 Först och främst: jag VET inte om 99 dB är verklig känslighet eller inte. Men allt jag vet om högtalarkonstruktion pekar på att det är förskönande uppgifter. 4 hours ago, VoicesInMyHead said: jag tar inte vare sig specifikationer eller mätningar så allvarligt ...men ändå: 5 hours ago, VoicesInMyHead said: Känsligheten är bland det värsta jag sett Teknisk data måste stämma eller åt minstone vara rimlig. 20 Hz, 12 tum och den ringa lådstorleken får mig att misstänka att 99 dB's känslighet endast gäller under "kreativa förhållanden". Och siffran skapar ändå ett buzz kring högtalaren vilket du ju exemplifierar. Vi hade en diskussion här på Euphonia för en tid sedan med ett annat märke som specade en lite väl optimistisk nedre gränsfrekvens. Jag vill minnas att det var passionerade inlägg i den tråden. <3 Vi kan väl också minnas Volkswagen som var lite väl kreativa med bränsle/energiförbrukningen? Igen: teknisk data måste stämma. Double A and Kilgore 2 Quote
Double A Posted May 13 Posted May 13 2 hours ago, Engelholm Audio said: Igen: teknisk data måste stämma. Håller fullständigt med dig! När Herr Engelholm och jag ställde ut på München mässan 2011 så hamnade jag vid samma bord som en annan högtalartillverkare vid en lunch. Jag fick en del frågor om Engelholm Audio Solo, och bla. hur djup dom spelar. Jag sa 30Hz (för det är vad dom var avstämda till) men fick då tipset att skriva typ 26Hz, för det säljer bättre….😒 Terminator 1 Quote
Harryup Posted May 13 Posted May 13 13 hours ago, Engelholm Audio said: Jag funderar på vilket som har störst påverkan; horndiskanten i sig (1.5kHz-20kHz) eller det mer rejält tilltaget bas/mellan (gissar ca 12 tum i denna modell)? 12 tum är en rejäl skillnad mot tex 6 tum. 150 mot 500 cm2 ungefär. Skulle tippa på att man delar vid typ 700-800Hz med ett sådant horn och säkert en 2” driver. Så 20Hz-20kHz går säkert men då får man nog ta till hyfsat många dB dropp både ner i basen och uppe i toppen. Men ingen tvekan om att det finns något tilltalande med lättdrivna högtalare. Och det vore en poäng med elektroniska filter så man slipper dämpa hornen så mycket. Quote
P-pan Posted May 14 Author Posted May 14 On 2025-05-12 at 16:42, VoicesInMyHead said: ... jag tyckte även det var kul att se de nya racken på plats. väldigt fina. Precis, det var dock lite mörkare tema med tanke på nya racken... Jag får lite Finite-vibbar men som så många gånger förr så är det kanske för svårt att hålla sig ifrån ett redan snyggt designkoncept när man ska skapa något nytt ? http://f-franc.com/category/product/ Ivery 1 Quote
calm Posted May 14 Posted May 14 1 hour ago, P-pan said: Precis, det var dock lite mörkare tema med tanke på nya racken... Jag får lite Finite-vibbar men som så många gånger förr så är det kanske för svårt att hålla sig ifrån ett redan snyggt designkoncept när man ska skapa något nytt ? http://f-franc.com/category/product/ Snygga rack! 👍😛 Quote
Recommended Posts