AlfaGTV Posted April 30 Posted April 30 Jag vill först tydliggöra att jag inte är märkesrepresentant, eller vill sälja er något. Det här handlar om att jag haft en eller flera SOtM-produkter sedan... ...ja, sen Dacke sprang över nejden... Det intressanta är utvecklingen av mjukvaran, när man håller sig till en stabil hårdvaruplattform. Det handlar om den lilla sMS-200 i sina olika utföranden i första hand. Det är ju en liten "Pi"-liknande single board computer, en SBC. Denna är dock framtagen av SOtM och de har gjort det man kan för att optimera den för audio-streaming, säger de. Den bygger på nåt så osexigt som en ARM-processor av generation v.7, från Allwinner (Allwinner sun7i (A20) Family) Det motsvarar en Raspberry Pi 2, om jag inte är fel ute. Det råkar sammanfalla med min preferens bland pajerna, för ljudkvalitet?! Hursom, denna lilla Ethernet till USB-brygga har alltid låtit trevligt för mina öron, men det senaste året har den plötsligt blivit ögonbrynshöjande! Operativsystemet till den kallas för Eunhasu, vilket är en västifiering av det Koreanska uttrycket för Vintergatan. Från version 0.5.1 (eller .2?) så introducerade man möjligheten att "tweaka" processorfrekvens och optimering av "latency". Ja, jag fattar att de flesta av er sluta läsa här och nu, men ha lite tålamod ska ni se! 😉 Varför är detta intressant? Jo, man kan låta den lilla processorn jobba mer eller mindre proaktivt, och minska de störningar och variationer i strömförbrukning som ofelbart introduceras vid operationer med att bearbeta eller hantera data (ja, våran ljudström är just data i det här skedet). Det här kopplar också till mina gamla dogmer om att en Raspberry Pi2B är optimal som transport för den förbrukar lite ström, och har ingen blåtand eller wlan. Och mitt favorit-OS, DietPi har alltid låtit mig välja en låg men jämn processorfrekvens för optimal ljudkvalitet när man nyttjar den som transport/brygga. Jag skrev om SOtMs firmware 0.5.6 för ett tag sedan i min tråd och gick nästan upp i falsett för jag tyckte den låtit sMS-200 blomma ut och låta riktigt, riktigt bra. Och nu har 0.5.8 släppts, och utöver de tidigare optimeringarna har man även introducerat stöd för Diretta-protokollet. Vad är då detta och varför? Jo, en grupp japanska ingenjörer har konstaterat att den intermittenta lasten på processorn och nätverksfunktionerna orsakar störningar som letar sig in i anslutna apparater. Så man har utvecklat ett nätverksprotokoll för enbart audio! Syftet är att erbjuda en jämn belastning, och minska störningarna som introduceras vid skiftningar i belastning. En av de tidiga förespråkarna var Pachanko, som inkluderar protokollet i sina servrar. Jag vet att jag frågat @Muffin om han provat men då var det tidigt. Hursom, nu följer stöd med för Diretta i senaste SOtM firmware, 0.5.8. Om jag förstått rätt, så kräver detta inte någon ytterligare licens eller så, och det är fritt att nyttja för den som råkar ha en SOtM sMS-200 och en Windows-baserad musikserver, check! Nu var det i vanlig sydkoreansk sedvänja lite svårtolkade instruktioner, eller kanske kortfattade... 😅 Det första som sker efter uppdatering till fw 0.5.8 är att det dyker upp en Diretta-ikon i Eunhasu-gränssnittet. När man går in där kan man installera funktionen. Din anslutna USB-DAC kommer visas i listan över ljudenheter. SOtM tillåter att man både konfigurerar sin sMS-200 som en Target och som Host, vilket betyder att man kan använda två sMS-200 för detta också, men det ser jag just nu inte poängen med? För att aktivera din sMS-200 som Diretta Target (Jag väljer att tilldela Host-rollen till min Windows-baserade server) behöver du ha IPv6 aktivt, vilket jag kämpat med att identifiera länge o väl... Sedan är det lättare att konfigurera och trixa när man inte kör sMS-200 i sitt alla mest strömsnåla läge, den blir så satans seeeg att peta med att man lätt tappar tålamodet, iaf jag. Men, ge din Diretta Target ett namn och starta sedan om apparaten: Om det krävs vet jag inte, men jag stoppade Roon Ready också. Oavsett, när den gröna "pluppen" vid Diretta är tänd, är Target aktiv. Sedan går du till SOtM's hemsida på din Windows server, och hämtar/installerar SOtM Diretta ASIO-driver. Det är den mjukvara som lurar i din Windowsserver att detta "ljudkort" egentligen är en nätverksgateway, som skickar ljudströmmen till din Diretta Target på nätverket. Klicka på find i gränssnittet och sedan bör du kunna välja din Target i kontrollpanelen: Slutligen väljer du ASIO-ljudkortet i din uppspelningsprogramvara, för mig Roon. Det funkar fint och upplevs stabilt för mig, men jag har ingen uppfattning om det låter bättre ännu. Som du ser på Ethernet-monitorn ovan så introducerar det en rejäl mängd nätverkstrafik dock, betydligt mer än vid vanlig överföring via nätverksprotokoll till brygga (normalanvändning). Edit: Fast jag inser att jag hämtade en 24/44.1-fil från Qobuz i det här skedet, det skall jag kika över med lokala filer. Och, man ser det som en möjlighet att optimera ytterligare genom att tilldela Diretta ett eget Ethernet-gränssnitt, alltså ett separat nätverkskort enbart för ljudströmmar. Sammy, calle_jr, HansW and 2 others 5 Quote
HansW Posted April 30 Posted April 30 Tack för ett intressant inlägg och kul att Diretta verkar bli mer populärt och tillgängligt. Jag har nyttjat Diretta-protokollet för att mata min Soulnote Z-3 streamer (som är kapabel att ta emot Diretta) i ett par år nu och har funnit att det innebär en märkbar förbättring av ljuskvaliteten (jag kan lätt växla mellan Diretta och Roon RAAT). Pachanko verkar fö ha gått i graven. Med vänlig hälsning, Hans lindvall and AlfaGTV 2 Quote
AlfaGTV Posted April 30 Author Posted April 30 2 minutes ago, HansW said: (jag kan lätt växla mellan Diretta och Roon RAAT). Skoj, jag kan inte säga att det är kvickt att skifta mellan Diretta och Roon Ready på en sMS-200, men då finns anledning att lyssna vidare med andra ord. Var har du din Diretta Host? Quote
Muffin Posted April 30 Posted April 30 1 hour ago, AlfaGTV said: Jag vill först tydliggöra att jag inte är märkesrepresentant, eller vill sälja er något. Det här handlar om att jag haft en eller flera SOtM-produkter sedan... ...ja, sen Dacke sprang över nejden... Det intressanta är utvecklingen av mjukvaran, när man håller sig till en stabil hårdvaruplattform. Det handlar om den lilla sMS-200 i sina olika utföranden i första hand. Det är ju en liten "Pi"-liknande single board computer, en SBC. Denna är dock framtagen av SOtM och de har gjort det man kan för att optimera den för audio-streaming, säger de. Den bygger på nåt så osexigt som en ARM-processor av generation v.7, från Allwinner (Allwinner sun7i (A20) Family) Det motsvarar en Raspberry Pi 2, om jag inte är fel ute. Det råkar sammanfalla med min preferens bland pajerna, för ljudkvalitet?! Hursom, denna lilla Ethernet till USB-brygga har alltid låtit trevligt för mina öron, men det senaste året har den plötsligt blivit ögonbrynshöjande! Operativsystemet till den kallas för Eunhasu, vilket är en västifiering av det Koreanska uttrycket för Vintergatan. Från version 0.5.1 (eller .2?) så introducerade man möjligheten att "tweaka" processorfrekvens och optimering av "latency". Ja, jag fattar att de flesta av er sluta läsa här och nu, men ha lite tålamod ska ni se! 😉 Varför är detta intressant? Jo, man kan låta den lilla processorn jobba mer eller mindre proaktivt, och minska de störningar och variationer i strömförbrukning som ofelbart introduceras vid operationer med att bearbeta eller hantera data (ja, våran ljudström är just data i det här skedet). Det här kopplar också till mina gamla dogmer om att en Raspberry Pi2B är optimal som transport för den förbrukar lite ström, och har ingen blåtand eller wlan. Och mitt favorit-OS, DietPi har alltid låtit mig välja en låg men jämn processorfrekvens för optimal ljudkvalitet när man nyttjar den som transport/brygga. Jag skrev om SOtMs firmware 0.5.6 för ett tag sedan i min tråd och gick nästan upp i falsett för jag tyckte den låtit sMS-200 blomma ut och låta riktigt, riktigt bra. Och nu har 0.5.8 släppts, och utöver de tidigare optimeringarna har man även introducerat stöd för Diretta-protokollet. Vad är då detta och varför? Jo, en grupp japanska ingenjörer har konstaterat att den intermittenta lasten på processorn och nätverksfunktionerna orsakar störningar som letar sig in i anslutna apparater. Så man har utvecklat ett nätverksprotokoll för enbart audio! Syftet är att erbjuda en jämn belastning, och minska störningarna som introduceras vid skiftningar i belastning. En av de tidiga förespråkarna var Pachanko, som inkluderar protokollet i sina servrar. Jag vet att jag frågat @Muffin om han provat men då var det tidigt. Hursom, nu följer stöd med för Diretta i senaste SOtM firmware, 0.5.8. Om jag förstått rätt, så kräver detta inte någon ytterligare licens eller så, och det är fritt att nyttja för den som råkar ha en SOtM sMS-200 och en Windows-baserad musikserver, check! Nu var det i vanlig sydkoreansk sedvänja lite svårtolkade instruktioner, eller kanske kortfattade... 😅 Det första som sker efter uppdatering till fw 0.5.8 är att det dyker upp en Diretta-ikon i Eunhasu-gränssnittet. När man går in där kan man installera funktionen. Din anslutna USB-DAC kommer visas i listan över ljudenheter. SOtM tillåter att man både konfigurerar sin sMS-200 som en Target och som Host, vilket betyder att man kan använda två sMS-200 för detta också, men det ser jag just nu inte poängen med? För att aktivera din sMS-200 som Diretta Target (Jag väljer att tilldela Host-rollen till min Windows-baserade server) behöver du ha IPv6 aktivt, vilket jag kämpat med att identifiera länge o väl... Sedan är det lättare att konfigurera och trixa när man inte kör sMS-200 i sitt alla mest strömsnåla läge, den blir så satans seeeg att peta med att man lätt tappar tålamodet, iaf jag. Men, ge din Diretta Target ett namn och starta sedan om apparaten: Om det krävs vet jag inte, men jag stoppade Roon Ready också. Oavsett, när den gröna "pluppen" vid Diretta är tänd, är Target aktiv. Sedan går du till SOtM's hemsida på din Windows server, och hämtar/installerar SOtM Diretta ASIO-driver. Det är den mjukvara som lurar i din Windowsserver att detta "ljudkort" egentligen är en nätverksgateway, som skickar ljudströmmen till din Diretta Target på nätverket. Klicka på find i gränssnittet och sedan bör du kunna välja din Target i kontrollpanelen: Slutligen väljer du ASIO-ljudkortet i din uppspelningsprogramvara, för mig Roon. Det funkar fint och upplevs stabilt för mig, men jag har ingen uppfattning om det låter bättre ännu. Som du ser på Ethernet-monitorn ovan så introducerar det en rejäl mängd nätverkstrafik dock, betydligt mer än vid vanlig överföring via nätverksprotokoll till brygga (normalanvändning). Edit: Fast jag inser att jag hämtade en 24/44.1-fil från Qobuz i det här skedet, det skall jag kika över med lokala filer. Och, man ser det som en möjlighet att optimera ytterligare genom att tilldela Diretta ett eget Ethernet-gränssnitt, alltså ett separat nätverkskort enbart för ljudströmmar. Kul och intresseväckande att du fördjupar dig i Diretta @AlfaGTV i kombination med SOtM. SOtM är kunniga och väl etablerade på marknaden. Skrev i min tråd om Diretta tillsammans med Pachanko. Hade svårt att höra några ljudliga förbättringar med Diretta som tillägg. Sedan när strömförsörjningen pajade i Pachankon och dom inte visade intresse för service, lämnade jag det spåret och satsade på Innuos Next Gen. Sitter mycket nöjd Följer dina undersökningar av streaming med stort intresse AlfaGTV 1 Quote
HansW Posted April 30 Posted April 30 49 minutes ago, AlfaGTV said: Skoj, jag kan inte säga att det är kvickt att skifta mellan Diretta och Roon Ready på en sMS-200, men då finns anledning att lyssna vidare med andra ord. Var har du din Diretta Host? Jag har med hjälp av Soulnote försökt optimera min ’digitalkedja’ och har därför satt ihop en Roon Core dator och en separat, men hårdvarumässigt identisk, Diretta Target. Diretta kan samsas i samma dator som Roon Core men det ger ytterligare förbättringar om man separerar dem. Det är separationen som gör att jag kan växla mellan RAAT och Diretta direkt i Roon-appen. Hans AlfaGTV 1 Quote
HansW Posted April 30 Posted April 30 22 minutes ago, Muffin said: Skrev i min tråd om Diretta tillsammans med Pachanko. Hade svårt att höra några ljudliga förbättringar med Diretta som tillägg. Jag provade också Pachanko, en av de billigare modellerna, men blev inte imponerad vare sig med eller utan Diretta. Hans Muffin 1 Quote
HansW Posted April 30 Posted April 30 Den här SOtM-baserade burken kan också låta bra med en hygglig strömförsörjning. Hans lindvall, AlfaGTV and calle_jr 3 Quote
AlfaGTV Posted April 30 Author Posted April 30 9 hours ago, AlfaGTV said: Klicka på find i gränssnittet och sedan bör du kunna välja din Target i kontrollpanelen: Slutligen väljer du ASIO-ljudkortet i din uppspelningsprogramvara, för mig Roon. Mja... Såklart det blev en signifikant skillnad när jag spelade en lokal 24/44.1-fil istället: Här ser vi ju faktiskt att dataströmmen över ethernet-gränssnittet är väldigt stabil! Det här skall bli intressant att softa till under kvällen! HansW, MBP and lindvall 3 Quote
AlfaGTV Posted May 1 Author Posted May 1 On 2025-04-30 at 13:30, HansW said: Den här SOtM-baserade burken kan också låta bra med en hygglig strömförsörjning. Hans Spännande! Den här bygger alltså på SOtM sMB-Q370 antar jag. Den har även ett påkostat ethernet-kort? Även om den saknar ATX-strömförsörjning på bilden är jag nyfiken på vad du kört den med för strömförsörjning? Jag tänker att du i ett senare skede separerat server/Core och Diretta Host i de andra Streacom-byggena du visade? Det här ser ut som en FC10. Hursomhelst, jag lyssnade några timmar i lurar igår, för att avgöra om Diretta utgjorde ngn skillnad. Jag upplevde definitivt att det lät bra, jag engagerades av musiken och jag tyckte det var kul att lyssna. Om det var nyhetens behag eller en faktiskt prestandahöjning är lite svårt att avgöra, men uppfattningen pekar tydligt mot att detta är värt att undersöka vidare. För att försöka tydliggöra skillnaderna, hos mig: Roon Ready med SOtM sMS-200 Neo via Bertram USB-prototyp till DAC-3 (tror jag kortet heter?) i min Simaudio Moon 430HAD och Sennheiser HD-800S. Min Roon Server i musikrummet identifierar sMS-200 som en nätverksenhet med ljud (Roon Ready), musikdatat skickas som paket över ethernet och omvandlas till realtidsljud i två steg, först från det paketbaserade nätverksgränssnittet till USB Audio 2.0 (i sMS-200). USB Audio är fortfarande data men man sänder ljudet i en realtidsliknande ström med data. DAC-modulens USB receiver packar upp och sätter samman en digital ljudström som DAC'en översätter till en analog signal. Diretta (mjukvara) i Roon Server uppfattas som ett ljudkort, och jag pekar ut SOtM-Diretta som ljudenhet i Roon Server, den uppfattas finnas på själva servern. Roon skickar musikdatat till det virtuella ljudkortet, som egentligen paketerar om ljudströmmen i paket som kan hanteras av vanlig nätverksutrustning. Man kan betrakta det som att dataströmmen över nätverket mera liknar USB, och att SOtM sMS-200 får en annan roll. Att översätta från en realtidsström (ej paket) via ethernet till USB-Audio 2.0. Sedan är det samma beteende hos DAC o lurförstärkare. Jag skrev lite om Bulk Pet USB transfer mode när jag fick chansen att prova Soulnote D-2 tidigare, det är rätt likt idén med Diretta, fast Bulk Pet fokuserar på USB-överföringen medan Diretta hanterar nätverksbiten. Daniel 1 Quote
HansW Posted May 1 Posted May 1 1 hour ago, AlfaGTV said: Spännande! Den här bygger alltså på SOtM sMB-Q370 antar jag. Den har även ett påkostat ethernet-kort? Även om den saknar ATX-strömförsörjning på bilden är jag nyfiken på vad du kört den med för strömförsörjning? Hej! Det stämmer, det är ett sMB-Q370 kort med SOtM sNI-1G nätverkskort. Jag har använt en enkel Streacom Nano fläktlös strömförsörjning. Jag hade initialt samma strömförsörjning till de andra ’burkarna’ men har uppgraderat dem med Sean Jacobs oreglerade strömförsörjningar, Taiko DC-ATX kort samt uppgraderad internkablage. Dyrt men betydelsefullt. Jag misstänker att den SOtM baserade datorn kan låta bättre än de andra om den får samma strömförsörjning men jag har inte funnit tid att göra jämförelsen än. Hans AlfaGTV and Daniel 1 1 Quote
AlfaGTV Posted June 2 Author Posted June 2 Då har firmware 0.5.9 tillgängligjorts för de små SOtM sMS-200 i sina olika skepnader. Nu stödjer man Qobuz Connect (och har kompletterat Diretta med lite mera konfigmöjligheter) Quote
Recommended Posts