AlfaGTV Posted April 30, 2025 Posted April 30, 2025 Jag vill först tydliggöra att jag inte är märkesrepresentant, eller vill sälja er något. Det här handlar om att jag haft en eller flera SOtM-produkter sedan... ...ja, sen Dacke sprang över nejden... Det intressanta är utvecklingen av mjukvaran, när man håller sig till en stabil hårdvaruplattform. Det handlar om den lilla sMS-200 i sina olika utföranden i första hand. Det är ju en liten "Pi"-liknande single board computer, en SBC. Denna är dock framtagen av SOtM och de har gjort det man kan för att optimera den för audio-streaming, säger de. Den bygger på nåt så osexigt som en ARM-processor av generation v.7, från Allwinner (Allwinner sun7i (A20) Family) Det motsvarar en Raspberry Pi 2, om jag inte är fel ute. Det råkar sammanfalla med min preferens bland pajerna, för ljudkvalitet?! Hursom, denna lilla Ethernet till USB-brygga har alltid låtit trevligt för mina öron, men det senaste året har den plötsligt blivit ögonbrynshöjande! Operativsystemet till den kallas för Eunhasu, vilket är en västifiering av det Koreanska uttrycket för Vintergatan. Från version 0.5.1 (eller .2?) så introducerade man möjligheten att "tweaka" processorfrekvens och optimering av "latency". Ja, jag fattar att de flesta av er sluta läsa här och nu, men ha lite tålamod ska ni se! 😉 Varför är detta intressant? Jo, man kan låta den lilla processorn jobba mer eller mindre proaktivt, och minska de störningar och variationer i strömförbrukning som ofelbart introduceras vid operationer med att bearbeta eller hantera data (ja, våran ljudström är just data i det här skedet). Det här kopplar också till mina gamla dogmer om att en Raspberry Pi2B är optimal som transport för den förbrukar lite ström, och har ingen blåtand eller wlan. Och mitt favorit-OS, DietPi har alltid låtit mig välja en låg men jämn processorfrekvens för optimal ljudkvalitet när man nyttjar den som transport/brygga. Jag skrev om SOtMs firmware 0.5.6 för ett tag sedan i min tråd och gick nästan upp i falsett för jag tyckte den låtit sMS-200 blomma ut och låta riktigt, riktigt bra. Och nu har 0.5.8 släppts, och utöver de tidigare optimeringarna har man även introducerat stöd för Diretta-protokollet. Vad är då detta och varför? Jo, en grupp japanska ingenjörer har konstaterat att den intermittenta lasten på processorn och nätverksfunktionerna orsakar störningar som letar sig in i anslutna apparater. Så man har utvecklat ett nätverksprotokoll för enbart audio! Syftet är att erbjuda en jämn belastning, och minska störningarna som introduceras vid skiftningar i belastning. En av de tidiga förespråkarna var Pachanko, som inkluderar protokollet i sina servrar. Jag vet att jag frågat @Muffin om han provat men då var det tidigt. Hursom, nu följer stöd med för Diretta i senaste SOtM firmware, 0.5.8. Om jag förstått rätt, så kräver detta inte någon ytterligare licens eller så, och det är fritt att nyttja för den som råkar ha en SOtM sMS-200 och en Windows-baserad musikserver, check! Nu var det i vanlig sydkoreansk sedvänja lite svårtolkade instruktioner, eller kanske kortfattade... 😅 Det första som sker efter uppdatering till fw 0.5.8 är att det dyker upp en Diretta-ikon i Eunhasu-gränssnittet. När man går in där kan man installera funktionen. Din anslutna USB-DAC kommer visas i listan över ljudenheter. SOtM tillåter att man både konfigurerar sin sMS-200 som en Target och som Host, vilket betyder att man kan använda två sMS-200 för detta också, men det ser jag just nu inte poängen med? För att aktivera din sMS-200 som Diretta Target (Jag väljer att tilldela Host-rollen till min Windows-baserade server) behöver du ha IPv6 aktivt, vilket jag kämpat med att identifiera länge o väl... Sedan är det lättare att konfigurera och trixa när man inte kör sMS-200 i sitt alla mest strömsnåla läge, den blir så satans seeeg att peta med att man lätt tappar tålamodet, iaf jag. Men, ge din Diretta Target ett namn och starta sedan om apparaten: Om det krävs vet jag inte, men jag stoppade Roon Ready också. Oavsett, när den gröna "pluppen" vid Diretta är tänd, är Target aktiv. Sedan går du till SOtM's hemsida på din Windows server, och hämtar/installerar SOtM Diretta ASIO-driver. Det är den mjukvara som lurar i din Windowsserver att detta "ljudkort" egentligen är en nätverksgateway, som skickar ljudströmmen till din Diretta Target på nätverket. Klicka på find i gränssnittet och sedan bör du kunna välja din Target i kontrollpanelen: Slutligen väljer du ASIO-ljudkortet i din uppspelningsprogramvara, för mig Roon. Det funkar fint och upplevs stabilt för mig, men jag har ingen uppfattning om det låter bättre ännu. Som du ser på Ethernet-monitorn ovan så introducerar det en rejäl mängd nätverkstrafik dock, betydligt mer än vid vanlig överföring via nätverksprotokoll till brygga (normalanvändning). Edit: Fast jag inser att jag hämtade en 24/44.1-fil från Qobuz i det här skedet, det skall jag kika över med lokala filer. Och, man ser det som en möjlighet att optimera ytterligare genom att tilldela Diretta ett eget Ethernet-gränssnitt, alltså ett separat nätverkskort enbart för ljudströmmar. HansW, Sammy, lindvall and 3 others 6 Quote
HansW Posted April 30, 2025 Posted April 30, 2025 Tack för ett intressant inlägg och kul att Diretta verkar bli mer populärt och tillgängligt. Jag har nyttjat Diretta-protokollet för att mata min Soulnote Z-3 streamer (som är kapabel att ta emot Diretta) i ett par år nu och har funnit att det innebär en märkbar förbättring av ljuskvaliteten (jag kan lätt växla mellan Diretta och Roon RAAT). Pachanko verkar fö ha gått i graven. Med vänlig hälsning, Hans AlfaGTV and lindvall 2 Quote
AlfaGTV Posted April 30, 2025 Author Posted April 30, 2025 2 minutes ago, HansW said: (jag kan lätt växla mellan Diretta och Roon RAAT). Skoj, jag kan inte säga att det är kvickt att skifta mellan Diretta och Roon Ready på en sMS-200, men då finns anledning att lyssna vidare med andra ord. Var har du din Diretta Host? Quote
Muffin Posted April 30, 2025 Posted April 30, 2025 1 hour ago, AlfaGTV said: Jag vill först tydliggöra att jag inte är märkesrepresentant, eller vill sälja er något. Det här handlar om att jag haft en eller flera SOtM-produkter sedan... ...ja, sen Dacke sprang över nejden... Det intressanta är utvecklingen av mjukvaran, när man håller sig till en stabil hårdvaruplattform. Det handlar om den lilla sMS-200 i sina olika utföranden i första hand. Det är ju en liten "Pi"-liknande single board computer, en SBC. Denna är dock framtagen av SOtM och de har gjort det man kan för att optimera den för audio-streaming, säger de. Den bygger på nåt så osexigt som en ARM-processor av generation v.7, från Allwinner (Allwinner sun7i (A20) Family) Det motsvarar en Raspberry Pi 2, om jag inte är fel ute. Det råkar sammanfalla med min preferens bland pajerna, för ljudkvalitet?! Hursom, denna lilla Ethernet till USB-brygga har alltid låtit trevligt för mina öron, men det senaste året har den plötsligt blivit ögonbrynshöjande! Operativsystemet till den kallas för Eunhasu, vilket är en västifiering av det Koreanska uttrycket för Vintergatan. Från version 0.5.1 (eller .2?) så introducerade man möjligheten att "tweaka" processorfrekvens och optimering av "latency". Ja, jag fattar att de flesta av er sluta läsa här och nu, men ha lite tålamod ska ni se! 😉 Varför är detta intressant? Jo, man kan låta den lilla processorn jobba mer eller mindre proaktivt, och minska de störningar och variationer i strömförbrukning som ofelbart introduceras vid operationer med att bearbeta eller hantera data (ja, våran ljudström är just data i det här skedet). Det här kopplar också till mina gamla dogmer om att en Raspberry Pi2B är optimal som transport för den förbrukar lite ström, och har ingen blåtand eller wlan. Och mitt favorit-OS, DietPi har alltid låtit mig välja en låg men jämn processorfrekvens för optimal ljudkvalitet när man nyttjar den som transport/brygga. Jag skrev om SOtMs firmware 0.5.6 för ett tag sedan i min tråd och gick nästan upp i falsett för jag tyckte den låtit sMS-200 blomma ut och låta riktigt, riktigt bra. Och nu har 0.5.8 släppts, och utöver de tidigare optimeringarna har man även introducerat stöd för Diretta-protokollet. Vad är då detta och varför? Jo, en grupp japanska ingenjörer har konstaterat att den intermittenta lasten på processorn och nätverksfunktionerna orsakar störningar som letar sig in i anslutna apparater. Så man har utvecklat ett nätverksprotokoll för enbart audio! Syftet är att erbjuda en jämn belastning, och minska störningarna som introduceras vid skiftningar i belastning. En av de tidiga förespråkarna var Pachanko, som inkluderar protokollet i sina servrar. Jag vet att jag frågat @Muffin om han provat men då var det tidigt. Hursom, nu följer stöd med för Diretta i senaste SOtM firmware, 0.5.8. Om jag förstått rätt, så kräver detta inte någon ytterligare licens eller så, och det är fritt att nyttja för den som råkar ha en SOtM sMS-200 och en Windows-baserad musikserver, check! Nu var det i vanlig sydkoreansk sedvänja lite svårtolkade instruktioner, eller kanske kortfattade... 😅 Det första som sker efter uppdatering till fw 0.5.8 är att det dyker upp en Diretta-ikon i Eunhasu-gränssnittet. När man går in där kan man installera funktionen. Din anslutna USB-DAC kommer visas i listan över ljudenheter. SOtM tillåter att man både konfigurerar sin sMS-200 som en Target och som Host, vilket betyder att man kan använda två sMS-200 för detta också, men det ser jag just nu inte poängen med? För att aktivera din sMS-200 som Diretta Target (Jag väljer att tilldela Host-rollen till min Windows-baserade server) behöver du ha IPv6 aktivt, vilket jag kämpat med att identifiera länge o väl... Sedan är det lättare att konfigurera och trixa när man inte kör sMS-200 i sitt alla mest strömsnåla läge, den blir så satans seeeg att peta med att man lätt tappar tålamodet, iaf jag. Men, ge din Diretta Target ett namn och starta sedan om apparaten: Om det krävs vet jag inte, men jag stoppade Roon Ready också. Oavsett, när den gröna "pluppen" vid Diretta är tänd, är Target aktiv. Sedan går du till SOtM's hemsida på din Windows server, och hämtar/installerar SOtM Diretta ASIO-driver. Det är den mjukvara som lurar i din Windowsserver att detta "ljudkort" egentligen är en nätverksgateway, som skickar ljudströmmen till din Diretta Target på nätverket. Klicka på find i gränssnittet och sedan bör du kunna välja din Target i kontrollpanelen: Slutligen väljer du ASIO-ljudkortet i din uppspelningsprogramvara, för mig Roon. Det funkar fint och upplevs stabilt för mig, men jag har ingen uppfattning om det låter bättre ännu. Som du ser på Ethernet-monitorn ovan så introducerar det en rejäl mängd nätverkstrafik dock, betydligt mer än vid vanlig överföring via nätverksprotokoll till brygga (normalanvändning). Edit: Fast jag inser att jag hämtade en 24/44.1-fil från Qobuz i det här skedet, det skall jag kika över med lokala filer. Och, man ser det som en möjlighet att optimera ytterligare genom att tilldela Diretta ett eget Ethernet-gränssnitt, alltså ett separat nätverkskort enbart för ljudströmmar. Kul och intresseväckande att du fördjupar dig i Diretta @AlfaGTV i kombination med SOtM. SOtM är kunniga och väl etablerade på marknaden. Skrev i min tråd om Diretta tillsammans med Pachanko. Hade svårt att höra några ljudliga förbättringar med Diretta som tillägg. Sedan när strömförsörjningen pajade i Pachankon och dom inte visade intresse för service, lämnade jag det spåret och satsade på Innuos Next Gen. Sitter mycket nöjd Följer dina undersökningar av streaming med stort intresse AlfaGTV 1 Quote
HansW Posted April 30, 2025 Posted April 30, 2025 49 minutes ago, AlfaGTV said: Skoj, jag kan inte säga att det är kvickt att skifta mellan Diretta och Roon Ready på en sMS-200, men då finns anledning att lyssna vidare med andra ord. Var har du din Diretta Host? Jag har med hjälp av Soulnote försökt optimera min ’digitalkedja’ och har därför satt ihop en Roon Core dator och en separat, men hårdvarumässigt identisk, Diretta Target. Diretta kan samsas i samma dator som Roon Core men det ger ytterligare förbättringar om man separerar dem. Det är separationen som gör att jag kan växla mellan RAAT och Diretta direkt i Roon-appen. Hans AlfaGTV 1 Quote
HansW Posted April 30, 2025 Posted April 30, 2025 22 minutes ago, Muffin said: Skrev i min tråd om Diretta tillsammans med Pachanko. Hade svårt att höra några ljudliga förbättringar med Diretta som tillägg. Jag provade också Pachanko, en av de billigare modellerna, men blev inte imponerad vare sig med eller utan Diretta. Hans Muffin 1 Quote
HansW Posted April 30, 2025 Posted April 30, 2025 Den här SOtM-baserade burken kan också låta bra med en hygglig strömförsörjning. Hans AlfaGTV, lindvall and calle_jr 3 Quote
AlfaGTV Posted April 30, 2025 Author Posted April 30, 2025 9 hours ago, AlfaGTV said: Klicka på find i gränssnittet och sedan bör du kunna välja din Target i kontrollpanelen: Slutligen väljer du ASIO-ljudkortet i din uppspelningsprogramvara, för mig Roon. Mja... Såklart det blev en signifikant skillnad när jag spelade en lokal 24/44.1-fil istället: Här ser vi ju faktiskt att dataströmmen över ethernet-gränssnittet är väldigt stabil! Det här skall bli intressant att softa till under kvällen! lindvall, MBP and HansW 3 Quote
AlfaGTV Posted May 1, 2025 Author Posted May 1, 2025 On 2025-04-30 at 13:30, HansW said: Den här SOtM-baserade burken kan också låta bra med en hygglig strömförsörjning. Hans Spännande! Den här bygger alltså på SOtM sMB-Q370 antar jag. Den har även ett påkostat ethernet-kort? Även om den saknar ATX-strömförsörjning på bilden är jag nyfiken på vad du kört den med för strömförsörjning? Jag tänker att du i ett senare skede separerat server/Core och Diretta Host i de andra Streacom-byggena du visade? Det här ser ut som en FC10. Hursomhelst, jag lyssnade några timmar i lurar igår, för att avgöra om Diretta utgjorde ngn skillnad. Jag upplevde definitivt att det lät bra, jag engagerades av musiken och jag tyckte det var kul att lyssna. Om det var nyhetens behag eller en faktiskt prestandahöjning är lite svårt att avgöra, men uppfattningen pekar tydligt mot att detta är värt att undersöka vidare. För att försöka tydliggöra skillnaderna, hos mig: Roon Ready med SOtM sMS-200 Neo via Bertram USB-prototyp till DAC-3 (tror jag kortet heter?) i min Simaudio Moon 430HAD och Sennheiser HD-800S. Min Roon Server i musikrummet identifierar sMS-200 som en nätverksenhet med ljud (Roon Ready), musikdatat skickas som paket över ethernet och omvandlas till realtidsljud i två steg, först från det paketbaserade nätverksgränssnittet till USB Audio 2.0 (i sMS-200). USB Audio är fortfarande data men man sänder ljudet i en realtidsliknande ström med data. DAC-modulens USB receiver packar upp och sätter samman en digital ljudström som DAC'en översätter till en analog signal. Diretta (mjukvara) i Roon Server uppfattas som ett ljudkort, och jag pekar ut SOtM-Diretta som ljudenhet i Roon Server, den uppfattas finnas på själva servern. Roon skickar musikdatat till det virtuella ljudkortet, som egentligen paketerar om ljudströmmen i paket som kan hanteras av vanlig nätverksutrustning. Man kan betrakta det som att dataströmmen över nätverket mera liknar USB, och att SOtM sMS-200 får en annan roll. Att översätta från en realtidsström (ej paket) via ethernet till USB-Audio 2.0. Sedan är det samma beteende hos DAC o lurförstärkare. Jag skrev lite om Bulk Pet USB transfer mode när jag fick chansen att prova Soulnote D-2 tidigare, det är rätt likt idén med Diretta, fast Bulk Pet fokuserar på USB-överföringen medan Diretta hanterar nätverksbiten. Daniel 1 Quote
HansW Posted May 1, 2025 Posted May 1, 2025 1 hour ago, AlfaGTV said: Spännande! Den här bygger alltså på SOtM sMB-Q370 antar jag. Den har även ett påkostat ethernet-kort? Även om den saknar ATX-strömförsörjning på bilden är jag nyfiken på vad du kört den med för strömförsörjning? Hej! Det stämmer, det är ett sMB-Q370 kort med SOtM sNI-1G nätverkskort. Jag har använt en enkel Streacom Nano fläktlös strömförsörjning. Jag hade initialt samma strömförsörjning till de andra ’burkarna’ men har uppgraderat dem med Sean Jacobs oreglerade strömförsörjningar, Taiko DC-ATX kort samt uppgraderad internkablage. Dyrt men betydelsefullt. Jag misstänker att den SOtM baserade datorn kan låta bättre än de andra om den får samma strömförsörjning men jag har inte funnit tid att göra jämförelsen än. Hans Daniel and AlfaGTV 1 1 Quote
AlfaGTV Posted June 2, 2025 Author Posted June 2, 2025 Då har firmware 0.5.9 tillgängligjorts för de små SOtM sMS-200 i sina olika skepnader. Nu stödjer man Qobuz Connect (och har kompletterat Diretta med lite mera konfigmöjligheter) Quote
AlfaGTV Posted July 15, 2025 Author Posted July 15, 2025 Av olika skäl gick jag vidare med Diretta-protokollet, för att försöka ytterligare gräva fram välljud ur det digitala. Tidigare körde jag ju med min Roon Server, en fläktlös och headless servburk. Den kör Windows 11 och sköter sig helt på egen hand, utan nämnvärd handpåläggning och fungerar som filserver, Roon Core och Minim2 host med mera. I samband med Diretta-försöken tidigare installerade jag den ASIO-drivrutin som SOtM tillhandahåller, för Diretta Host-funktionalitet. Men jag har nu hittat metoden för att utnyttja min SOtM sMS-200 Neo som Diretta Host istället. Och att flytta ut den funktionaliteten var ett signifikant steg framåt för det digitala ljudet! Ja, jag brukar vara sparsam med adjektiven, i synnerhet när det gäller de digitala källorna. Nu blir det ju inte direkt kostnadsfritt, om man behöver skaffa flera SOtM sMS-200 för att möjliggöra detta, men för mig var det inte förknippat med ytterligare utgifter. Det går dock utmärkt att göra detta med två RaspberryPi's, och det optimala skall tydligen vara direktansluta Diretta Host och Target utan ens en switch emellan. Det ger en väldigt låg och jämn trafik utan strömförbrukningsspikar. lindvall 1 Quote
AlfaGTV Posted July 15, 2025 Author Posted July 15, 2025 Okej, nästa steg taget, att isolera Diretta-trafiken fullständigt. Det gjordes genom att koppla en USB->Ethernet dongel till SOtM sMS-200 Neo, till en av de generiska USB-portarna och samtidigt ställa de vanliga nätverksinterfejsen till "statiska" och ge dem fasta IP (ur en annan serie än den ditt nätverk vanligen erbjuder). En halvmeters skärmad kabel med en korskopplingsadapter (oskärmad) i Ultra-änden kompletterar setupen! "Fyra små grisar" 🐽 är de alltså numera! Från vänster: sMS-200 Neo - Roon Ready samt Diretta Host med dubbla nätverksinterface, iFi iPowerX 9v txUSB Ultra - USB omklockare med galvanisk avskiljning, inkommande kabel är AQ Carbon, till DAC sitter en Bertram The Wave Reference sMS-200 Ultra Neo - Diretta Target, ej nåbar via nätverket med statisk ip utanför vanliga intervallet. sPS-500 - Strömförsörjning till de båda svarta till vänster, 12V. Så, justerad översikt: Ja jäklars! Det här är förvånansvärt omvälvande! Och, jag håller på att titta på en RaspberryPi-baserad variant, som ju blir betydligt lättsammare på plånkan! Fatii, calle_jr, lindvall and 1 other 4 Quote
AlfaGTV Posted July 17, 2025 Author Posted July 17, 2025 Jag förtydligade skisserna ovan litet. De streck som avslutas med pilar i data-/ljudströmmens riktning, beskriver vilket protokoll som används. Strecken utan pilar beskriver vilket gränssnitt som hanterar flödet. Jag är samtidigt lite förbryllad över att jag uppfattar en ytterligare burk och transformering som en tydlig och betydelsefull uppgradering av ljudkvaliteten, med kända filer. Som sagt, jag har förberett en RaspberryPi 4B med GentooPlayer (Linux) för att agera Diretta Host, för att bilda mig en uppfattning om huruvida en SOtM sMS-200Neo för 10Tkr utgör en fördel före en RasPi för 12-15hundra i den rollen. Jag har även en enklare lösning kvar att testa, och det är att direktansluta Diretta Target med en ethernetkabel från ett eget nätverkskort internt i servern. Kan det vara den enklaste lösningen med mest pang för komplexitet och pengar? lindvall, Ivery and calle_jr 3 Quote
Richard Posted July 17, 2025 Posted July 17, 2025 Här gäller det att hänga med i svängarna må jag säga… Jag är hyggligt med på noterna men behöver gå tillbaka lite i tråden. Själv lägger jag allt krut på Ian Canada-prylar. Raspberrypi-baserat. Igår beställdes ett koppel linjära strömdelar från Audiophonics samt transformatorer och ultracapacitors från mouser. Mer om detta följer.. Det slutar väl med att vi får besöka varandra och utvärdera prylarna i vardera landskap… calle_jr, AlfaGTV and Ivery 3 Quote
AlfaGTV Posted July 18, 2025 Author Posted July 18, 2025 9 hours ago, Richard said: Själv lägger jag allt krut på Ian Canada-prylar. Raspberrypi-baserat. Yes, och där finns massor av välljud att hämta för en förhållandevis låg kostnad. Eftersom jag klåpar med GentooPlayer också, så har jag en idé om att en Diretta Target levererar en välklockad AES/EBU eller möjligen I2S till DAC'en, baserat på IAN Canadas FifoPi men framför allt strömförsörjningar. Fördelen med SOtM-prylarna är att de redan är licensierade för Diretta, därmed var det enkelt att utgå ifrån dessa för att försöka se om konceptet gav ngt. (Och det gjorde det!) Diretta är ju ett mjukvarustöd för att underlätta omvandlingen mellan paketbaserad trafik till digital audiosignal utan att samtidigt introducera en massa störningar. IAN Canadas prylar handlar om att erbjuda hårdvara för att erbjuda renast möjliga audiosignal utan oönskade artefakter introducerade. Så, det här är väl ett spännande projekt att gifta ihop dessa båda! Tänker att kombon kan bli nåt riktigt uppseendeväckande! 😊 9 hours ago, Richard said: Det slutar väl med att vi får besöka varandra och utvärdera prylarna i vardera landskap… Det hade såklart varit ytterst spännande! Mina "fyra små grisar" är portabla nog, kanske inte för innerfickan på hoj-kostymen, men iaf skuffen på Beemer'n! calle_jr, Richard and Terminator 3 Quote
calle_jr Posted July 19, 2025 Posted July 19, 2025 Det skulle vara kul att göra en 24/96 ADC med I2C —> USB Ännu hellre —> demonterbart flashminne. Det finns ju mängder av (icke pc-baserade) lösningar och konfigurationer för DA, men väldigt lite för AD. Quote
conan Posted July 19, 2025 Posted July 19, 2025 1 hour ago, calle_jr said: Det skulle vara kul att göra en 24/96 ADC med I2C —> USB Ännu hellre —> demonterbart flashminne. Det finns ju mängder av (icke pc-baserade) lösningar och konfigurationer för DA, men väldigt lite för AD. Är det inte bara att AD mest används för inspelning av naturliga skäl och då blir man hänvisad till proffsgrejer som inte nödvändigtvis behöver vara så dyra jämfört med DA inom Hi End där priserna verkar kunna vara hur höga som helst. calle_jr and Bebop 2 Quote
calle_jr Posted July 19, 2025 Posted July 19, 2025 1 hour ago, conan said: Är det inte bara att AD mest används för inspelning av naturliga skäl och då blir man hänvisad till proffsgrejer som inte nödvändigtvis behöver vara så dyra jämfört med DA inom Hi End där priserna verkar kunna vara hur höga som helst. Jo, det bör vara minst lika höga krav för inspelning som för avspelning. Men vad jag hittat under de år jag sökt är mycket skralt jämfört med DA som det ”dräller” av. Men det finns intressanta chip om man bara är kunnig på implementeringen (den är ju densamma, fast tvärtom), så som @AlfaGTV och @Richard. Quote
Richard Posted July 19, 2025 Posted July 19, 2025 2 hours ago, calle_jr said: Jo, det bör vara minst lika höga krav för inspelning som för avspelning. Men vad jag hittat under de år jag sökt är mycket skralt jämfört med DA som det ”dräller” av. Men det finns intressanta chip om man bara är kunnig på implementeringen (den är ju densamma, fast tvärtom), så som @AlfaGTV och @Richard. Dessvärre har inte Ian Canada någon ADC i sortimentet… Quote
calle_jr Posted July 20, 2025 Posted July 20, 2025 9 hours ago, Richard said: Dessvärre har inte Ian Canada någon ADC i sortimentet… Nej, men jag tänker på alla de digitala gränssnitt och moduler som Ian Canada har till DA-omvandlare baserade på I2S. Är de reciprociva så att de även fungerar för motsvarande AD-omvandlare? Tex ett I2S till USB interface (hellre än USB till I2S). Klockor, nätdelar, transformatorer mm lär ju fungera. Quote
AlfaGTV Posted July 22, 2025 Author Posted July 22, 2025 On 2025-07-15 at 14:50, AlfaGTV said: Och, jag håller på att titta på en RaspberryPi-baserad variant, som ju blir betydligt lättsammare på plånkan! Jag har nu kört med en generisk Raspberry Pi4B som Diretta Host i denna konfig. Istället för den silverfärgade SOtM sMS-200 Neo så nyttjades en Raspberry Pi4B med GentooPlayer i trial-läge. GentooPlayer kostar €69 att licensiera permanent, och det bygger på en webbaserad script-konfiguration. Jag har en ethernet-dongel ansluten till USB: Den hanterar Host'ens kommunikation med omvärlden, och en korskopplad ethernet patch sitter mellan Pi4Bs standard ethernet och SOtM sMS-200 Ultra Neo. De senare gränssnitten är statiska, och befinner sig på ett annat nätverk än mitt vanliga, dvs de är isolerade från omvärlden. Det hade ju varit lök på laxen om det här hade låtit lika bra, men tyvärr måste jag säga att det inte upplevs lika välljudande som med SOtM sMS-200 Neo som Diretta Host. Det låter dock inte illa, utan upplevs som ett steg framåt jmf med den traditionella Roon Ready-funktionen. Det är tillräckligt bra för att ge den här tredelade server-transporten ett lyft, och det kostar inget att prova. PM:a mig så ska jag beskriva och hänvisa till hur man får igång GentooPlayer. Men, jag har även fått det enkla nätverkskort jag väljer att prova den förenklade Diretta-konfigurationen med! Återkommer med fler sagor från det digitala landet! Quote
AlfaGTV Posted July 22, 2025 Author Posted July 22, 2025 Just det, en bekant från Roon-forumet har satt ihop en relativt lättsam scriptbaserad dokumentation som ligger publicerad på Github. Den här varianten bygger på Audiolinux, alltså ytterligare en variant av mjukvaran. Licensieringsmodellen skiljer lite från övriga och jag tror att €69 köper dig en statisk site-licens, men Diretta får man köpa separat. Ta en titt, han beskriver syftet väl, tycker jag! https://github.com/dsnyder0pc/rpi-for-roon/blob/main/Diretta.md Cheers David! Quote
Richard Posted July 23, 2025 Posted July 23, 2025 Detta är verkligen intressant!! Jag har läst det konceptuella i länken till github och fattar ungefär. Det borde gå att kombinera detta med mitt Ian Canada-projekt så man vet faktiskt inte riktigt när jag börjar ställa miljarder frågor Ser att man använder dedikerad ethernetkabel mellan Diretta Target och Host PI som inte går mellan något annat. Quote Tier 3: Diretta Target: The second Raspberry Pi, the Diretta Target, connects only to the Host Pi via a short Ethernet cable, creating a point-to-point, galvanically isolated link. It receives the audio from the Host and connects to your DAC or DDC via USB. Lite som jag gjorde mellan min Rock och PI:en: Är inte helt på det klara om skälet är detsamma dock? Ser att du använder Roon på ett Windows-OS. Har det med detta projektet att göra eller finns det något annat skäl? Själv kör jag med Roon på Rock och har fått för mig att detta är det bästa? Tyckte när jag gjort det att det var ganska skönt att slippa windows. Skoj att följa detta!! AlfaGTV 1 Quote
AlfaGTV Posted July 23, 2025 Author Posted July 23, 2025 5 hours ago, Richard said: inte helt på det klara om skälet är detsamma dock? Jomen det kan man väl säga. Diretta bygger ju på att man skickar trafik i ett konstant flöde, för att undvika strömförbrukningsspikar. Så en jämn, men låg, last på trafiken. Lite som att skicka många små paket istället för en pall varannan vecka lixom. Och genom att isolera trafiken undviker man både broadcasts och annan trafik som är irrelevant för denna länk. 6 hours ago, Richard said: Ser att du använder Roon på ett Windows-OS. Har det med detta projektet att göra eller finns det något annat skäl? Det finns två skäl till det. Jag använder servern som filserver och share (hade funkat med ROCK) för mina andra Roon Core och den kör även MinimServer 2 som erbjuder media via UPnP/DLNA för de klienter jag har som gillar detta. Då kan jag använda JPLAY och Auralics Lightning DS som mjukvara som komplement och alternativ. Det andra skälet är prestanda, Roon OS suger verkligen på äldre hårdvara, det är rekorderlig skillnad. Nu är inte min server så gammal/trött att det skulle göra avgörande skillnad, men jag har t.ex. en Nucleus+ (NUC7i7-baserad) som fullständigt går på knäna med RoonOS/Nucleus OS med en del av mitt bibliotek, dvs en full inbyggd 8Tb SSD. När jag installerade Win11 på den så blev den kvick och alert och servade samma bibliotek helt utan väntetider. Jag har gjort liknande övningar flera gånger och jag upplever att Intels Core Gen8 och nyare inte är lika behindrade av RoonOS. Det finns ett tredje, mindre uppenbart skäl också, och det är "native DSD" samt dedikerade drivrutiner som t.ex. Diretta ASIO Host men även native DSD-stöd för mina DAC'ar. Det är ju lite "spotty" med Linux-baserade servrar och transporters. Så att jag råkade ha Windows som bas-OS möjliggör att jag kan labba vidare med Diretta i annan tappning! 😊 Richard 1 Quote
Richard Posted July 23, 2025 Posted July 23, 2025 1 hour ago, AlfaGTV said: Diretta bygger ju på att man skickar trafik i ett konstant flöde, för att undvika strömförbrukningsspikar. Så en jämn, men låg, last på trafiken. Jo, men då var det i samma härader. Jag ville inte ha inblandning av annan trafik från routern. Sedan är det ju lite meckigt att enheten därefter ligger på annat nät så att man inte når den. Nu går min klocka på ropieee:n 1 timme fel. Bara skärmsläckare så föga viktigt . Den har väl inget att synka mot. 1 hour ago, AlfaGTV said: Det finns två skäl till det. OK. Jag misstänkte lite att det hade med själva byggandet att göra. Quote Required Build Tools: Laptop or desktop PC running Linux, macOS, or Microsoft Windows with WSL2 1 hour ago, AlfaGTV said: Det andra skälet är prestanda, Aha. Jag har inte märkt av detta. Sedan har jag IOFS inte letat efter något sätt att benchmarka på Rock:en. Jag har en NUC11 med i7 med 32 RAM, 500 GB för OS och 4 TB för filer så det kanske är därför detta ännu inte visat sig.. 1 hour ago, AlfaGTV said: Det finns ett tredje Jo, jag är rookie på linux så skulle jag trixa med sådant hade jag garanterat valt samma väg... Quote
AlfaGTV Posted July 31, 2025 Author Posted July 31, 2025 On 2025-07-17 at 20:14, AlfaGTV said: Jag har även en enklare lösning kvar att testa, och det är att direktansluta Diretta Target med en ethernetkabel från ett eget nätverkskort internt i servern. Kan det vara den enklaste lösningen med mest pang för komplexitet och pengar? Då rullar den lösning som beskrivs i schemat! Vad jag har gjort är att gå tillbaka till det första testet, dvs. att låta SOtM's ASIO->Diretta-drivrutin agera utenhet. Den utgör ett virtuellt ljudkort på servern, som skickar ut den digitala ljudsignalen via ett ethernet-gränssnitt. Mitt första test utnyttjade min servers inbyggda ethernet-gränssnitt, alltså delades nätverket med allt annat irrelevant. Skillnaden nu är att jag monterat ett separat nätverkskort, som enbart används för Diretta, med fast IP, och inga broadcasts, och i detta fall kopplas direkt (inte ens korsad kabel) till SOtM sMS-200 Ultra Neo's ethernetgränssnitt. Trafiken med 24Bit PCM44.1 ser ut så här på gränssnittet: Den spontana upplevelsen är att det är i praktiken lika bra som med sMS-200Neo som separat Diretta Host, men en mer kostnadseffektiv lösning. Jag är mycket nöjd med denna setup! Nätverkskortet är ett enkelt PCIe från Amazon.se, med Intels I225V chipset, ett 2.5Gbps gränssnitt som på begäran av sMS-200Ultra Neo förhandlas till 100Mbit. Anpassningar i övrigt på SOtM-sidan är en klockfrekvens på 312Mhz, men i övrigt standard. Nu har jag bara en PCIe "riser", så jag fick koppla bort USB-kortet i servern temporärt, men får välan skaffa en till. Terminator and Richard 2 Quote
Richard Posted July 31, 2025 Posted July 31, 2025 Snyggt!! 1 hour ago, AlfaGTV said: Ja, det var stabilt i kvadrat... Quote
AlfaGTV Posted November 17, 2025 Author Posted November 17, 2025 Liten uppdatering, upplevd ljudförbättring! SOtM släppte i förra veckan (eller så) firmware 6.2 där man skruvat en smula på optimering av svarstider för gränssnittet och en hel del förbättring av CPU-nyttjandet. Det här är lekmannatolkningar av deras ganska vaga beskrivningar, så jag kanske inte alls vet! 😳 Vad jag däremot gjorde, var att uppdatera, och sedan följa rekommendationen att avinstallera och starta om, sedan återinstallera de moduler man nyttjar. I mitt fall tar det en stund, eftersom det tar lite tid att plocka bort och lägga tillbaka Diretta. Det blir så fånigt att hävda att en mindre mjukvaruuppdatering påverkar ljudet i positiv bemärkelse. När man dessutom upplever det som att ljudkvaliteten ökar rätt tydligt, än knepigare. Men men, jag får väl ta på mig dumstruten och erkänna att det här har puffat den lilla SOtM-skaran i mitt rack ytterligare ett steg på ljudkvalitetskalan! Utöver detta har jag provat anpassa SOtMs Diretta ASIO-drivare genom att helt enkelt välja "Target profile" till "Low", där man hittar än lägre latens. Och, i denna konfiguration kör jag faktiskt med uppsampling i Roon, till max PCM (jämn multipel) och utleveransen sker till Soulnote i NOS-läge. Leveransen av audiodata i paketform är stabil, och hög! Jag skall besöka @Gryphon300 ngn kväll, så får han prova detta också. Även om månlandaren med strömbooster har tagit ledningen i ljudkvalitetsrejset, för honom. (Detsamma gäller för mig, men Diretta-kopplingen är ruskigt bra också!) lindvall, Fatii, Richard and 1 other 4 Quote
Recommended Posts