Jump to content

Recommended Posts

Posted
Nu kom det en nyhet som gjorde mig glad! :-) En klart mer "hifi" produkt än vad vi sett på ett tag från iFi och som verkligen erbjuder alla möjligheter med LAN överföring: OMNI LAN från deras varumärke Silent Power. 

Riktpris är 800 Euro med EU-moms så priset i Sverige landar på 9000kr med 25% moms. 

Och de skojar inte! Kolla bara alla olika portar in och ut på denna enhet! Snacka om alla möjligheter med ingång för extern 10 MHz klocka och optisk utgång och galvanisk optisk isolation för LAN ut. Detta är en LAN PRO på steroider med extra allt! :-) 

Vi har beställt 32 st och de bör finnas här om 3-4 veckor. 

597_OMNI_LAN_USP_Graphcis_v5_5_1_1.png

• 4 weeks later...
Posted

Jag fick nyligen en fråga som jag inte kunde besvara: OMNI LAN har 3 st olika lägen för hur den hanterar jorden. Vad är dessa och vilken ska man använda? Så jag fick till min glädje ett snabbt svar från huvudkonstruktören Colin på iFi som säger detta: 

DC-RF means the input is not galvanically isolated, with a low impedance grounding path from the input to output that also works at RF. RF means there’s no DC coupling, only a low impedance grounding path for radio frequencies. ISO means there’s no ground connection between the input and output, meaning full galvanic isolation. That can achieve the lowest noise floor for connected equipment. 

Hope this helps!

Kind regards,

Colin. 

Posted

Och som ett tips till alla er därute som inte orkar läsa igenom all den info på deras hemsida så kommer här ett litet tips: OMNI LAN går att övervaka / styra via en dedikerad app! Detta gör den extremt smidig att uppskatta och kontrollera för den som vill ha full koll OCH bästa möjliga ljudkvalitet. 

För er som testat olika LAN-kablar av bättre kvalisort vet vilken skillnad dessa kan göra: Tänk då vilken skillnad detta kan göra hos er! 

Galvanisk isolation är mycket viktigare än många kanske tror i ett system med nätverk och servrar och datorer (streamers) som ofta har olika (!) potential för jorden. Detta är något som många missar och gör att det blir en ström i jorden som flyter mellan enheter. Inte bra för ljudkvalitet.... 

Vi har sålt flera olika lösningar för just detta under åren. Först Acoustic Revive med sin LAN iSolator och numera LAN PRO från iFi som även gör vissa andra föredelar. Med OMNI LAN får man med allt detta men också 8 LAN-portar och omklockning och övervakning och ett antal andra fördelar. iFi utlovar bättre prestanda även än LAN PRO med OMNI LAN. 

Så ni som köpt en "hifi" Switch: Detta är nästa grej att testa hem och jämföra med. Detta är nog inte ens hifi utan mera high end i denna kategori! Inte business as usual utan mera en revolution inom hanteringen av LAN. 

Vem av våra andra tillverkare blir först med att kopiera denna teknik framöver? :-) För idag är det mig veterligen ingen som har något så avancerat som denna på marknaden. I varje fall inte i närheten av detta pris.... 

Posted

Nu har de första kunderna på OMNI LAN börjat att ringa mig med feedback: Och de 2 jag talat med ännu har varit mycket nöjda och kan knappast tänka sig att leva utan den nu när de väl testat och hört vilken skillnad detta gör. 

Akkelis rapporterar också idag att de testat och jämfört med LAN PRO och här var jag inte så hoppfull att OMNI skulle vara hörbart bättre. För mycket är ju samma teknik? Men tydligen så är OMNI klart mycket bättre även i jämförelse! Redan efter första sekunderna så låter det mer fritt, längre klang, öppnare ljudbild och mer kontroll. Men samtidigt mjukare på ett "analogt" vis. Detta tar jag som mycket positivt! Vi får hem nya färska enheter om ca 2 veckor så att alla som idag väntar på att få testa kan låna och prova hemma. Mitt mål för i år är att sälja 100 st OMNI LAN och jag tror med denna feedback att det kan bli fullt möjligt. Är du en av dem?