Ljudtoken Posted April 24 Posted April 24 https://buchardtaudio.com/ Dom gör vackra högtalare i skandinavisk design vilket jag gillar. Frågan är hur låter dom? Har ni några erfarenheter? Quote
P-pan Posted April 25 Posted April 25 Inga direkta hemma-hos lyssningar men en och annan mässa har jag lyckats få lite lyssnat. Utöver designen du nämner, vilken är klassiskt snyggt danskt utfört, så tycker jag de låter riktigt bra. Det spelar enligt mig lugnt och samlat utan att man sitter och lyssnar efter hifi-parametrar. Det kommer bara musik och axlarna sjunker ner och man blir "belönad" direkt på något sätt. Vill minnas att dessa dyker upp då och då på begagnatmarknaden och inte till allt för stora summor. Kanske värt att chansa om budgeten tillåter ? Sen vet jag inte hur långt "öppet köp" de kan tänkas ha sett till att skaffa helt nya... går säkert att hitta på deras hemsida i så fall 🙂 De gånger jag besökt deras rum på olika mässor har på något sätt gett mig en behövlig paus från övriga bruset. Dessutom har jag kommit på mig själv med att sitta länge. Kan ju tyda på både bra ljud eller att jag bara råkar gilla musikvalen. Skulle jag någon gång känna att jag behöver en bättre anläggning för bakgrundsmusik vid tillfällen middagsgäster behöver musikunderhållning så skulle jag lätt vända öronen åt Buchards håll... om inte annat för att fylla högsta kvoten för WAF byZan 1 Quote
byZan Posted April 26 Posted April 26 Håller med om att de låtit bra, riktigt bra de ggr jag oxå lyssnat. De fanns i mina tankar för ett sidosystem som aldrig blev av. Liksom @P-pan så blev jag sittandes med nedsjunkna axlar och gillade det jag hörde, tyvärr aldrig lyssnat hemma-hos men jag tror de fungerar väl så bra i de allra flesta rum. /byZan Ljudtoken 1 Quote
Ljudtoken Posted April 27 Author Posted April 27 Hur tror ni ex. S400 MKII eller E50 står sig mot dynaudio s40 eller contour? Äkta träkabinett som Buchardt har borde väl påverka ljudet åt det positiva hållet? Väldigt vackra högtalare måste jag säga. P-pan, figge and Shift hifi 3 Quote
shaft Posted April 28 Posted April 28 HAr hört Buchardt på mässor i Sverige HEM och nu senast i Köpenhamn för någon månad sedan. Alltid låtit väldigt bra. Ofta har de en överraskande kompetent bas i förhållande till sin storlek. byZan 1 Quote
Terminator Posted April 28 Posted April 28 On 2025-04-27 at 09:15, Ljudtoken said: Äkta träkabinett som Buchardt har borde väl påverka ljudet åt det positiva hållet? Tror inte det spelar någon större roll, finns högtalare som tillverkas i en mängd olika material. Jämför bara t ex rena mdf-lådor, aluminium, kolfiber, kompositblandningar etc. Quote
calle_jr Posted April 29 Posted April 29 16 hours ago, Terminator said: Tror inte det spelar någon större roll, finns högtalare som tillverkas i en mängd olika material. Jämför bara t ex rena mdf-lådor, aluminium, kolfiber, kompositblandningar etc. För ett så litet kabinett har jag också svårt att se några akustiska fördelar. För större kabinett är det definitivt en faktor hur både baffel och kammare beter sig i tidsdomänen. Men det innebär inte att materialet i sig är helbrägdagörande. Det beror på hur man använder det i sin design. Quote
mhr1229 Posted May 9 Posted May 9 Jag testade ett par Buchardt S300 mk II i Hifi & Musik nr 9/2016 och tyckte att de var alldeles utmärkta för pengarna (då ca 16 000 kr paret med stativ, 12 500 kr utan). Bra bas för storleken och spelar stort och utan frekvensmässiga hyss. Jag ser att det ligger ett par till salu på Hifitorget för 7 500 kr. Vill man köpa nytt finns inte just den modellen längre men man får väl anta att de nya högtalarna inte är sämre. Ljudtoken 1 Quote
Paternoster Posted May 19 Posted May 19 Har ett par Aucustic energy reference 2 som är en relativt stor stativare. Den har en skön framtoning och spelar väldigt bra ihop med min Lyngdorf tdai-3400 då de behöver rätt mycket effekt. Har som alla andra hifi-intresserade läst o kollat otaliga videos om Buchardts s400 mk2:or och all den fina kritik som östs över dem. Sagt o gjort så beställde jag ett par för några månader sen. Det är en relativt stor stativare den också men betydligt mindre än Ae ref2:orna. Döm av min förvåning men de spelar mycket mer underhållande och kräver inte så mycket effekt. Min lilla Lyngdorf tdai-1120 på 2x80 w (8 ohm) räcker utmärkt. Första veckans spelande tyckte jag att de var lite vassa i ljudbilden men efter 30-40 timmars lyssnande så kan jag bara säga wow. De spelar med otroligt fin scenbild, detalj och låter precis som några passande skrev så man bara sitter och njuter med axlarna nere. Högtalaren skulle jag vilja säga är väldigt prisvärd. Även om den kostat 10-15” till om man jämför med andra märken. Kan varmt rekommenderas. figge, AlfaGTV and Ljudtoken 3 Quote
Recommended Posts