TSB Posted March 31, 2005 Posted March 31, 2005 Jag vill bygga en transmission line-låda till mitt baselement. Är det någon som vet någon som vet hur? Quote
akktustakki Posted March 31, 2005 Posted March 31, 2005 Jag vill bygga en transmission line-låda till mitt baselement. Är det någon som vet någon som vet hur? <{POST_SNAPBACK}> Gå tillbaks, börja om och gör rätt. Quote
Per-G Jeppsson Posted April 1, 2005 Posted April 1, 2005 Ja det är lite vetenskap, men värt besväret Nu vet jag inte vilket element du tänkt att använda, men TL-konstruktionen utgår från det element som man valt, några bra grundregler är att Bl ska vara relativt högt, 10,5-12,5, konen ska vara STYV, och en lång slaglängd behövs. Ett enkelt sätt att få en hum på vilken längd på pipan i lådan är att utgå från elementets Fs, ex. elementets Fs= 35 Hz, då kan man avstämma pipan till kanske till 40 Hz, beroende på kon och Xmax, men ett räkneexempel: Pipans avstämning: ljudets hastighet (330 m/s)/40 Hz/4, (delar med fyra för att få en kvarts våg), 330m/s, stämmer inte riktigt pga dämpningen, som krävs för att filtrera bort frekvenser >100 Hz, frekvenser under 100 Hz ska komma ur pipmynningen. Så en mer riktig formel är 280 m/s (antaget värde efter dämpning) / 40 Hz/4= 1,75m Alltså pipans längd bör vara 1,75 meter, med de förutsättningar som gäller. MEN, dämpningen som filtrerar bort de högre frekvenserna, är det knepiga, det är "trail and error" som gäller, prova, prova och prova att ändra dämpmängden, fårull är det som gäller, det är oftast örat som avgör. Lådans insida ska kläs med något, jag har använt 30 mm Isover fasadskiva, som är en grunddämpning, i halva pipans längd, andra halvan av pipan behöver inte dämpas. I en riktig TL gäller förhållandet 3:1, dvs. början av pipan, där elementet är monterat ska arean vara 3*sd (membranarean) och pipmynningen 1*sd. Kan bara tillägga, att en mer ren bas än TL är svårt att uppbringa, det blir ett gift :cool: Det finns mycket mer att lära om TL, men eget exprimenterande är den bästa källan. Var inte rädd för testa. Quote
TSB Posted April 4, 2005 Author Posted April 4, 2005 Gå tillbaks, börja om och gör rätt. <{POST_SNAPBACK}> Jag har inte börjat änns.Vet ej hur man gör. Därför vill jag gärna ha kontakt med någon som kan. Quote
TSB Posted April 4, 2005 Author Posted April 4, 2005 Ja det är lite vetenskap, men värt besväret Nu vet jag inte vilket element du tänkt att använda, men TL-konstruktionen utgår från det element som man valt, några bra grundregler är att Bl ska vara relativt högt, 10,5-12,5, konen ska vara STYV, och en lång slaglängd behövs. Ett enkelt sätt att få en hum på vilken längd på pipan i lådan är att utgå från elementets Fs, ex. elementets Fs= 35 Hz, då kan man avstämma pipan till kanske till 40 Hz, beroende på kon och Xmax, men ett räkneexempel: Pipans avstämning: ljudets hastighet (330 m/s)/40 Hz/4, (delar med fyra för att få en kvarts våg), 330m/s, stämmer inte riktigt pga dämpningen, som krävs för att filtrera bort frekvenser >100 Hz, frekvenser under 100 Hz ska komma ur pipmynningen. Så en mer riktig formel är 280 m/s (antaget värde efter dämpning) / 40 Hz/4= 1,75m Alltså pipans längd bör vara 1,75 meter, med de förutsättningar som gäller. MEN, dämpningen som filtrerar bort de högre frekvenserna, är det knepiga, det är "trail and error" som gäller, prova, prova och prova att ändra dämpmängden, fårull är det som gäller, det är oftast örat som avgör. Lådans insida ska kläs med något, jag har använt 30 mm Isover fasadskiva, som är en grunddämpning, i halva pipans längd, andra halvan av pipan behöver inte dämpas. I en riktig TL gäller förhållandet 3:1, dvs. början av pipan, där elementet är monterat ska arean vara 3*sd (membranarean) och pipmynningen 1*sd. Kan bara tillägga, att en mer ren bas än TL är svårt att uppbringa, det blir ett gift :cool: Det finns mycket mer att lära om TL, men eget exprimenterande är den bästa källan. Var inte rädd för testa. <{POST_SNAPBACK}> Quote
Recommended Posts