datar Posted March 31, 2005 Posted March 31, 2005 Hej mina forumsvänner. Jag håller på att skriva in alla mina vinylskivor i ett Excel dokument. Vid varje skiva sätter jag i en separat ruta antalet som då blir en etta per skiva (har jag dubletter blir siffran 2 sov...) Jag kategoriserar min skivor i olika flikar. 60-tal, hårdrock, klassiskt mfl. I varje flik har jag lärt mig hur man räknar ihop antalet skivor. Med kommandot =summa(C1:C90) (skrivet i en separat ruta) kan jag räkna ut antelet skivor för en viss genre. I detta exemplet har jag då skrivit en 1:a från ruta C1 till Ruta C90. vilket gör att det kommando jag skrev ovan räknar ihop alla 1:or från ruta C1 till C90. Summan blir då 90. Problemet som jag har är att jag har en flik(förstasidan) där jag skriver upp alla mina olika genrer och det totala antalet för de olika musikgenrererna. Men denna flik får jag manuellt uppdatera. Exempelvis så har jag köpt 6 nya skivor som jag placerar i min 60-tals flik och med det kommandot som ger mig totalsumman kopierer jag den nya totalsumman och för in i fliken där alla mina genrer och dess skivmängd är skriven (min förstasida). Frågan är om det finns ett kommando som kan räkna ihop en summa från en annan flik automatisakt så slipper jag uppdatera denna flik manuellt och kan på så vis koncentrera mig på att uppdatera de andra flikarna? Liknande kommandot =summa(flik1:rutaD1) Detta vara bara ett exempel Oj detta blev visst en lång krånglig!? fråga. Hoppas det finns någon som sitter med Excel kunskaper som kanske kan hjälpa mig och förstår min fråga Quote
K-man Posted March 31, 2005 Posted March 31, 2005 Hej Datar, jag kan nog hjälpa dig...men tar det via PM...känns inte helt som en hifitråd... \\K-man Quote
Jan Posted March 31, 2005 Posted March 31, 2005 Detta er mycket nämt! På din första sidan - der du har resultaterne står du i rutan for totalen - tex. ut for "Pop" Tasta nu "=" och gå til sedan med pop. Här klickar du på ruten med totalen och detta förs automatisk til första sidan. Sen gör du det samma med dom andre genrarne. Quote
datar Posted March 31, 2005 Author Posted March 31, 2005 Jan: K-man har hjälpt mig via PM. Men du ska ha ett stort tack ändå! Quote
New Order Posted April 2, 2005 Posted April 2, 2005 Du har inte funderat på att använda Microsoft Access istället? Quote
New Order Posted April 2, 2005 Posted April 2, 2005 Det är kanske mer ett databas-program men det lilla jag som jag har testat så föredrar åtminstone jag det! Quote
Jan Posted April 2, 2005 Posted April 2, 2005 Jeg kan rekommandera detta programmet: http://www.collectorz.com/music/ (finns ochså som DVD/film databas). Du kan dowloade programmet men bare registrera 50 CD/LP/DVD/SACD. Det koster 39 Euro for at få full adgang. Programmet söker på nättet och downloader alle informationer. Du skriver t.ex. bara: Eagles/Hotel California och så får du alla info. Efterfölgende skal du ändre mediet från CD (default) til LP. Jeg har ennu inte registrerat alla mine +1.000 CD'er men jeg har nästan 300 DVD i det tilsvarende Collectorz/movies. Der finns flera väldig snygga utprintnings muligheter (se ochså linket). Der er ochså et fora, som hela tiden kommer med nya mjuligheter til systemet. Det er i hög grad et bruker opbygd system. Om du har en hemsida, kan hela listen omformes til HTML och lägga ut - se mina film här: http://www.soundimage.dk/Mine%20film/index.html OBS! inte for deg som har en langsam uppkobling! Quote
eliot Posted April 2, 2005 Posted April 2, 2005 Kul att Du säger att det är bra - Jag väntar på Mac OSX versionen och skall då lägga in mina 3000+ skivor //Eliot Quote
EAR Posted April 2, 2005 Posted April 2, 2005 Access håller jag också för att vara mycket bättre i detta fallet. Det använder jag till vår vinkällare Och ser mycket trevligt ut Så jag håller med new order till fullo Min storebror gjorde för länge sedan ett eget program anpassat för sökningar på alla håll och kanter(ryms på en diskett)som jag håller för att vara det bästa programmet till just skivor och filmer och som jag själv kommer till att använda framöver när jag väl får tid att lägga in allt Quote
datar Posted April 4, 2005 Author Posted April 4, 2005 Music collector verkar intressant. Det ska jag tanka hem Quote
Recommended Posts